13 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

13 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

HABER — Akşam Postası 13 birinci teşrin 1934 Katil “Yaşasın Kral!,, diye bagırm : (Baş tarafı 1 incide) lik otomobilde Kral, Bartu ve Ceneral - Bertole — oturuyorlardı. Kralla Bartu yanyana ve Ceneral de karşılarında oturmuş bir vazi - yette idiler, Katil şayanı hayret bir çevik » Kik ve meharetle çamurluğa çıkmış bir taraftan şoför ve Ceneralle mü cadele etmiş ve bir taraftan da a - teş etmekte devam etmiştir. İkinci etomobilde Yevtiç bulu- nuyordu. İlk kurşun atılır atılmaz | Yevtiç hemen vaziyeti kavramış otomobilinden atlıyarak — ileriye doğru koşmuştur. Katili kılıçla yere düşüren mi- ralay kılıcını savurduğu esnada Yevtiç te katili eliyle itmiştir, Yevtiç bundan sonra otomobile atılarak Kral Aleksandrım göğsü - nü açmış, bu esnada kan oluktan akarcasına boşanmıştır. Belediye- ye geldikleri zaman Aleksandr fevkalâde sakin ve soğukkanlı bır tavırla: “Fransızların dostluğunu hy- betmeyin,, demiş ve tam saat 16.52 de ölmüştür. Petrus Kalemen suikasttan son- ra yere düşer düşmez polislerin ve muühafızların bütün gayretine rağmen halk mubafaza zincirini yarmış ve üstüne atılarak kendisi- ni linç etmiştir. Ölümünden sonra kâtilin yüzü ve vücudu korkunç bir manzara almıştı. Derhal yapılan muayene neti - | cesinde öldüğü anlaşılmca cesedi polise teslim edilmiştir. Hadisenin sineması alındı Meraslmi tammamme fikne çek- mek için tertibat alan sinema ope- ratörleri suikastı da tamamile fil - me almağa muvaffak olmuşlar- dır. Filmde katilin nasıl fırladığı, naşsıl| çamurluğa çıkuiı ve Krala $ tarafından nasıl linç edildiği en u- fak tafsilâtma kadar görülmekte, ve bütün sesler de işitilmektedir. Büyük bir tarihi ehqnmıyelı haiz olan bu film Belgrat askeri | müzesinde muhafaza edilecektir. 13 rakamının oğursuzluğu! Suikast esnasında Kral ve Bar- | tu da dahil olduğu halde yara a - lanların adedi tam 13 tür. | Ağir surette yaralanan Ceneral | “Bertole ile Ceneral George'e der - hal ameliyat yapılmıştır. Bunlar - dan başka hastahanede daha yedi | kişi yatmaktadır. Bunlardan , üçü | erkek dördü kadındır. Kadınlar- | dan ikisi Yugoslavdır ve Fransa - ya tahsil için gelmiş bulunuyorlar- | dı, Bunlar Kral Aleksandıı karşı- | lamak üzere ayni gün Paristen Marsilyaya gelmişlerdi. Yaralılar arasında bir de 14 yaşlarında bir çocuk vardır. Bun- dan başka iki kişi de hafif yaralı olduğundan bunlar evlerinde te- davi edilmektedirler. Suikast filminin en canlı ve he- yecanlı kısımlarını alan sinema o- peratörü de çok yaklaşmasının ce- zası olmak üzere gelen kurşunlar- dan biriyle tehlikeli surette yara- lanmış, yere düşer düşmez derhal başka bir arkadaşı yerine geçerek alınmakta olan filmin diğer saf - halarını tamamlamıştır. Katilin silâhı tabanca değil mitralyozmuş! Annemasse, -İsviçre - 13 (A. | garsonunu istiçvap A.) — Yugoslayya polis müfettiş- lerinden biri, Raytiç ile Novakı itham edecek vesikaları getir- miştir. Korkunç bir adam olan Raytiç- in yakalanması, suikastın veliyatmı aydınlatmağa — yarıya- cak bir keyfiyettir. Merkum, Pa - riste, Kalemen ile ayni — otelde yatıp kalkmıştır. Raytiç, Fransız ve — Yugoslav polisince hüviyeti malüm olan ve Nalis adını taşıdığı söylenen şüp- heli şahısa benzediği için bu cihet araştırılmaktadır. Douai, 13 (A.A.) — Paristen gelen iki şüpheli şahıs, yasak si - lâh taşıdıklarmdan dolayı dön tevkif edilmişlerdir. Birinin adı Eisentein, ötekininki Zilbenstein- dir. Zilbestein, 1917 de, Simfe- repolda doğmuştur. Annemasse, 13 (A.A.) — No- vak, isminde hakikatte Postişil Zwonimir olduğunu ve 1904 te Bu- kovinada doğduğunu itiraf etmiş- tir. Merkum, bazı polis memur - ları ile bir gazete müdürünü kat - lettiğinden dolayı, evelce Belg - ratta giyaben ölüme mahküm edil- miştir. ev- O zaman, Avusturyaya kaçan Novak, oradan da Macaristana gidip, bazı mültecilere mülâki ol- müuştur. Kalemen ile Zürihte ta- nışmış ve onunla ve diğer üç şahıs- la birlikte Parise gitmiştir. Kalemen, ve Silni namımdaki şahıs Paristen Marsilyaya hareket ettikleri halde, diğer üç arkadaş Pariste kalmışlar ve suikastı mü- teakip emen saVUŞMUŞTATCIT. Beşinci şahsın, Kalede vapura binerek yakalanan Vilinger oldu- ğu anlaşılmıştır. Bu adam, Hırvat fırkasının Macaristanda bir murahhasıdır. Marsilya, 12 (A.A.) — Zabıta tarafından icra edilen — tahkikat neticesinde Kalemenin iki rovel- veri olduğu ve bunlardan yalnız birini kullanmış bulunduğu anla - şılmıştır. Bu rovelver sisteminde bir tabanca ve tekrar doldurmağa lüzum görülmeksizin yirmi fişek atan hakiki ufak bir mitralyözdür. Tabancanın, len bir nişangâhı vardır. Kılıfı da serttir. Binaenaleyh icabında bir karabina haline getirilebilir. Bu- nunla dakikada 250 mermi endah- ti kabildir. Marsilya, 12 (A.A.) — Emni - yet müdürü M. Cals, bir lokanta etmiştir. Bu garson, katilin 29 — eylüldenberi yemeklerini kendisinin çalışmak - ta bulunduğu lokantada yemiş ol- duğunu söylemiştir. Şu hale göre katil Marsilyada veya civarında hiç olmazsa iki hafta kalmış de - mektir. Annemesse, 12 (A.A.) — Ka- Temenin şeriki cürümleri oldukla - rı zannolunan iki kişi eşkâle göre Lozana gitmek üzere vapur beklemekte — oldukları bir sırada bir lokanta veya kahvede tevkif edilmişlerdir. Buünların Yugoslavya haricinde şubeleri olan geniş bir — teşkilâta mensup oldukları zannedilmekte- dir. Bunlar, kral ile M. Bartu - nun Marsilyaya gitmek icin takip etmiş oldukları yolu takip etmiş | olduklarını itiraf etmişlerdir. KALEMENİN PASAPORTU SAHTEDİR Marsilya, 12 (A.A.) — Çekos- olturan | tanzim edilebi - | bildirilen | lovakya konsolosunun tahkikatı, Kalemenin pasaportunun sahte ol duğunu göstermiştir. Bu pasaportun forması ile ter- tibi hakikt bir pasaportunkilerin- den başkadır. Mühür taklittir yanlışı vardır. Zagrep konsolosunun imzası elle taklit edilmiş değildir ve bi- lografiyle nakledilmişe * benze- mektedir, Pragla Kalemenin nüfus kay- dına dair hiç bir şey bulunama - dığı teyit edilmektedir. —Esasen bu isim bir Çek ismi değildir. Suikastta yaralananlardan bir kadın bastahanede ölmüştür. Bir şehadete göre Klemen Mar- silyaya 29/9 da gelmiştir. İzi a- ranmaktadır. KATİLİN SUÇ ORTAKLARI SORGUYA ÇEKİLDİ Annemasse, 12 (A-A.) — No- vak ile Benes uzun sorguya çekil- mişler, — ellerindeki Çekoöslovak pasaportlarının sahte olduklarını itiraf etmişlerdir. Benes, asıl isminin İvan Rajliş olduğunu, Yugoslavyada Kolo - dinette doğduğunu itiraf etmiştir. Novak hüviyeti hakkımda ma- lümat vermekten istinkâf etmiş- tir. ve bir imlâ T Paris, 12 (A.ÂA.) — Klemen ile şüpheli Yugoslavların fotoğ - rafları bütün Avrupa — polisine gönderilmiştir. Tahkikata memur — komiser, Klemenin üzerinde Valter mar - hati atır şarjor vlduğumu söyke” ın miştir, ŞÜPHELİ YUGOSLAVLARIN BULUŞTUKLARI YERLER Paris, 12 (A.A.) — Sen Döni- | de alelekser şüpheli Yugoslavla- rın buluştukları lokanta — ve yer-« lerde araştırmalar yapılmıştır. Tevkif edilen üç şüpheli şahıs | sorguya çekilmek üzere — Parise getirilmiştir. M. Sarro, M. Löbrön ve sonra Kral Aleksandr'in 9 ay önce yazdığı vasiyetname “Bu vasiyetnameyi tamamile sıhhatte ve serbest bir halde ken- di arzum ve irademle — yazıyorum. İlk arzum sevgili zevcem Yugos- lavya Kraliçesinin mes'ut ve rahat bir surette yaşamasını temin etmek- tir. Oğlum Pierre sinni rüşte vasıl oluncaya kadar hükümeti idare et- mek ve naip olmak üzere aşağı- da isimlerini yazdığım kismeleri ta- yin ediyorum: Evvelâ: Naip olmak üzere ye- ğenim Paul Karayorgiyeviç, ikin- ci: Gospodin Radenko Stankiyeviç, üçüncü: Gospodin İve Peroviç, Diğer kısma gelince bunlardan çeneral Voyislav Tomisa'yı Paul'e; doktor Yov Banyanin'yi Radenko Stankiyeviç" e ve Gospodin Zetsa'- yı da Peroviç'e yaver ve yardımet olmak üzere tayin ediyorum. Bu vasiyetnameyi kendi arzam ve ihtiyarım ile iki nüsha olarak yazdım. Bunlardan birini zevcem Yagoslavya Kraliçesi, diğerini ad- Tiye vekâleti muhafaza edecektir. Her iki vasiyetname tarafımdan kapatılmış ve mühürlenmiştir. Aleksande Karayorgiyeviç Yugoslavya Kralı Bu vasiyetname 1 kâünunusani 1934 tarihinde Bledu'da yazılmış- tır.” M. Dumerg ile uzun uzun görüş- müştür. Brüksel, 12 (A.A) — “Nasyon Belj,, gazetesi, Klemenin Liej mın takasında bulunduğunu, Liejde kömür işlerinde çalışan bir Hır - vat olduğunu, buradan 28/5 ta - rihinde ayrıldığını temin etmek - tedir. Bir Yugoslav heyeti Liej Yugoslav konsolosluğuna gitmiş, heyet azasından ikisi katili tanı - dıklarını söylemiştir. Paris, 12 (A.A.) — Pariste ika- met etmiş olduğu otelde — Benese refakat eden ve Nalis olduğu zan- nolunan şahsın Kramer ismi altın- da bu otelde oturmuş oldüğü mey- dana çıkmıştır. Malüm — olduğu veçhile bu şahıs Aix otelinde de bu ismi vermiş idi. Zabıta şüphe- K Yugoslavların ikametgâhların - da taharriyat yapmakta — ve elde edilen vesaik, mütahassıslar tara - fımdan tercüme edilmektedir. Üç Yugoslav tevkif edilmiştir. Annemesse, 12 (A.A.) — Ka- lemenin iki suç ortağınım pasaport larmın tamamen sahte olduğu te- yit olunuyor. Bunlar 1931 den evelki modellerdir. Cenaze merasimi Belgrat, 12 (A.A.) — Avala ajansı bildiriyor: Dubrovnik kruvazörü, Kral Aleksandrın cenazesini hamil ve bütün Yugoslav harp gemileri Te- fakatinde olduğu halde 14 teşrini- evvel saat 6 da Splite vasıl ola - caktır. Kruvazör limana girdiği anda suretiyle selâmlana dır. Âyni dakıkada Belgratta ve bütün vilâyet merkezlerinde toplar atılacaktır. Kruvazörün Splite muvasala - tinde hükümet erkânı ile âyan ve mebusan meclisleri mümessilleri, mülki ve askeri memurin hazır bu- lunacaktır. Yapılacak bir ayini müteakip halk tabutun önünden geçecektir. Saat 10 da tren, Spl'tten hare- ket edecektir. Terne, hükümet ekânı ile âyan reisi, mebusan ikin- ci reisi bineceklerdir. Tren Zagrebe saat 21,40ta muvasalat edecektir. Zağrep is- tasyonunda bütün mahalli resmi memurlar ile mülki ve askeri er - kân ve cemiyetler mümessilleri ha zır bulunacaktır. 15 teşrin'evvel saat 5 te tren Zağrepten hareket edecek ve sa- at 13,40 ta Belgrada vasıl ola- caktır. Belgrat istasyonunda niyabet saltanat meclisi azası ile hükümet erkânı, âyan ve mebusan meclis- leri mümessilleri, askert ve mülki erkân, milli kültür — cemiyetleri hazır bulunacaklardır. Sonra, Kralın naşi istasyondan eski sarâayına nakledilecek ve ora- da kısa b'r ayin yapılacaktır, 16 — 17 teşrinievvel tarihlerin- de saat 6 dan 12 ye kadar halk cenazenin önünden geçecektir. Gece yarisı Kralın cesedi Belgra- dın büyük kilises'ne naklolnacak | ve orada 18 teşrinievvel sabahı, ruhunun İstirahati için büyük bir ruhant âyin Yyapılacaktır. Bundan sonra Kralın naşi Op- lenatz kilises'ne götürülerek ora - da asket merasimle defnolunacak- tır. Nümayişler Belgrat, 13 (A.A.) — İtalya- Yugoslavya hududunun her na civarında, aradaki betleri ihlâl edecek miyecek, ihtiyat tedbirleri Uur. Belgrat, 12 (ALA.) — sı ile İtalyan *konsoloshâ! taşlamışlar, tesi binasını yağma etmişle buhran Paris, 12 (A.A.) Havas sından: dın, dahiliye için de, M. » Dumergin dün M. Markeyi etmiş olması kaydediliyor. halef aramaktadırlar. Barthou ile Bouches D Prefesi azledilmişlerdir. Paris, 12 (A.A.) — Dü savı, meclis kabinenin, bilhassa şimdi muvazenesini muhafazaya eağını söyliyorlardı. ikisi radikal sosyalist Köy'e veya M. Lamurö'ye temsil edecek Ankara, 12 (Hususi) — | bir müfreze, alayın kum İsmail Hakkı Beyin kuman tında yarın akşam hareket cektir. rafında, ve Tiryeste ile Liyt mayiş ve hadiselere meydâf ” Ki içinde bulunan halk, Saray *” nada ve Asiekde nümayişlef z | mışlar. Birincisinde Nepred mindedeki Hırvat cemiyeti " ikincisinde de vatski List ismindeki Hırvat B Fransız kabinesindt Buhran başlamıştır. M merg'in tekrar M. Dumerg'i * daf edeceğine şüphe yoktuf: kat kabine tebeddülâtı hafif © derin mi olacaktır? Gazetelef nun oldukça geniş olacağm! nediyorlar. Hariciye için M-? nin isimleri sık sık söyleniyor" Bazı gazeteler M. Şerona / Paris, 12 (A.:A.) — Dah nazırı M. Sarru, istfia etmişti! Emniyeti umumiye müdül! buslar, Aleksandr, M Dııııef Mebuslar, hariciye nezare” M. Flandin'e, dahiliyenin ist olan | ceğini tahmin etmektedirler: Her halde kabinede genif hiyette bir değişiklik ola: Cenaze merasimin0 ordumuzu bir böl sandr Hazretlerinin Belgratt& ? pılacak cenaze merasimine İif”, etmek üzere muhafız alay” Söylendiğine göre, Reisi” hur Hazretleri namına baş leri Celâl Bey de merasime için Belgrada gidecektir. Suikastin siyasi neti Hanovra, 13 (A.A.) — ya suikastının Avrupanın üzerinde hasıl edeceği tes bundan — doğacak neti bahseden Hannoversher azetesi M, Bartunun si: vam edildiği takdirde £ iy* 4 ' si ve iktisadi bakımlardan F f neticeler teylit edeceğini ta ve Fransız hariciye — »E çH değişmesinin Fransaya m fırsat ve belki de kuvvet€ eden haşinane ve zalimat? (4 set yerine bir itidal ııyıl"l etmek vesilesini bahşedefiği lâve eylemekte ve bu si: hayet Avrupada milletler da hakiki sulhu tesise m©f —— cağını yazmaktadır. x-