13 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İsveç veliahti verefikaları Hz. dün İzmire vasıl oldular Fran- sız babriyelileri dün âbideye çelenk koydular. Briand, Barthou Ve Halefleri kral Alexandre'ın kat- li dünya efkârı umumiyesinde | öyle derin bir heyecan uyandırmıştır ki Fransız Hariciye Nazırı M. Barthou'- Bun ölümile Fransanm ve alelümum insaniyetin, uğradığı büyük ziya üze“ rinde durulamamıştır. Bu senenin $u- bat hâdiselerinden sonra Fransanın buhranlı bir zama: başma ze- şen Doumergue kı ın Hariciye Nazırı harbi umumüde, bu mevkii deni eden hariciye nazırlı ndan bie) inin karşılaşma: nazğik meşe'e- ler ile karşılaşmıştı. Son sene içinde Avrupa devletleri arasmdaki - müna- sebetleri töbarüz ettiren hususiyet kararsızlıktır. Harbi umumiden son Ta teessüs eden muvazene, Almanya- da Hil, iktidara geçmesile yıkıl- dı. Bu müvazenede Fransa kendi em- niyetini ve dolayısile Avrupanın yak ler Cemiyetile en siki sai, Hudutlarının mul lâ Lokarno'muahedesine. ile aktettiği ittifak o muahedelerile Avrupada Versailles muahedesi ve diğer sulh muahedelerini kurduğu sistemi idame etmek, Briand da dahil olduğu halde on beş senedi! Pm i > el 'ilhakika tayin edilen bir hede- fin takibi için de büyük “vukuf ve dirayet lâzımdır; Fakat yeni yeni be- defler tayin ederek onlara doğru yü- rTümek için deha lâzımdır. İşte M. Barthou Fransız hariciyesini ve Av- rupanın emniyetini yeni yeni esas dayamak. hâzım geldiği bir zamanda iş başına geçmiş ve sekiz aydır bu sahada gösterdiği yüksek kabiliyet ile dünyanın takdirini kazanmıştı. Gerçi Fransız harici siyasetinin esas gayeleri iş sailles sulhunun imzası ri, Fransa evvelâ kendisi ariyor. Saniyen de Avrupa için sulh ve arıyor. Fransa kendi ik sulhuna bağla- mağa muvaffak olmuştur. Ancak bu- nu temin için takip değiştiği vakidir. Sullun imzası tan kip eden söneler içinde Fransa“ yak nız kendi askeri kuvvetine dayana- yak bunu temin etmeğe © çalışmıştı. Askeri tazyik siyaseti, nihayet Rur mıntakasının işgaline (o müncer oldu. Bu siyasetin aksülâmeli, Almanya le bir uzlaşma ve anlaşma siyaseti olan Lokarno devridir. Ancak Fransa bir taraftan Almanya ile uzlaşma siya” Münhal vekâletlerden birine getiri- leceği söylenen Mösyö Flanden İtalyan yapmışlar. Biri binası ile İtalyan setinde devâm ederken, diğer tara tan da askeri teşkilâtını ve muhteli aktettiği PARİS, 12 (Hususi) — (Fransa yeni bir kabine buhranı arifesinde- dir, Marsilyadaki feci cinayetten do- layı bir çok gazeteler Dahiliye naz Sarraut'ya hücum etmekte ve bu mü- âmel neticesi Hitler Almanyanın mu- kadderatını ellerine aldı. Bundan son- ra Avrupa devletleri arasndaki mi Dasebetler öyle istihaleler geçirmeğ başlamıştır ki, Fransız o hariciyesini emniyet ve Avrupa sulhunun temini olan esas gayelerine götürmekte de- vam etmek için başka başka yollar a- ramak lâzım geldi. İşte Baribou bu mühim vazife £ başında iken ölmüş- a tadırlar, Filhakika Yugoslav zabıtası ka- &il Klemenin ismini Fransız zabıtası- ür, Maamafih çi devlet İşeri rogramı aşağı yukarı taayyi n tr Barthon eyvelâ Sevyet Rusya ile Fransa arasında mi tan zim etmek hedefini takip etmiş ve bu hedefe varmıştır. Sonra Sovyet Rusyayı Milletler Cemiyetine getire- rek beynelmilel müvazenedeki ağırlı Ğından sulh ve müsalemet namına is- #fade etmek istemiştir ki bu da te- uk etmiş bulunuyor. o Ancak Barthou'nun Sovyet Rusya, Lehistan, ..... .. Birbölüğümü konsolos. hanesi taşlandı BELGRAT, 12. A.A, — İn Hiâl içinde bulunan halk, Saray Bosnada ve Asiekde nümayişler dak ismindeki Hırvat Cemiyeti sini taşlamışlar, ikincisinde de Ur ismindeki Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT Ouncu sene No. 3117 OCUMARTESİ o 13T.EVVEL1934 : > İspanyada karışıklıklar de- vam etmektedir. Tayyareler asilerin bulunduğu mevkileri bombardıman etmiştir. Fransız Dahiliye Nazırı İstifa Etti | Fransız kabinesinde mühim değişiklik olacağı muhakka Mösyö Doumergue gene mevkiinde kalacak ve kabineyi dahâ ziyade takviye edecektir Fransa Emniyeti umumiye Müdürü ve Bouche - le Rhöne prefesi Yugoslav Kralının ve M. Barthounun katli yüzünden azledildiler Mevhiini muhafaza edeceği multtik. kak olan M. Dowumerguc isinde Nepre- konsoloshane- Hırvat na bildirdiği halde Fransızlar pasa- portun sahte olduğunun farkına vara- mamışlardır. Bütün.bu kabahatler em- niyeti umumiye müdürüne ve Dahili- ye nazırma atfolunmaktadır. Dahiliye © nazırı M. Sarraut bu yüzden istifaya mecbur kalmış ve istifasını vermiştir, Diğer taraftan M. Doumergue ka» (Devamı 2 inci sahifede) Cenaze naklediliyor demerasim de orduyu temsil edecek Belgratta fevkalâde merasim yapılacaktır, tam techizatlı bölüğümüz bugün hareket ediyor Almanya, Baltık o memleketleri ve Çekoslovakya arasında bir Şark Lo- ANKARA, 12 (Telefonla) — Kral A- Türk ordusunu o temsilen Millet karnosü tesisi yolundaki siyaseti, Al- | geksandr Hazretlerinin cenaze mera- | Meclisi mühafız alayından bazı 2a- siminde Reisicumhur Hazretlerini tem- sil edecek olan Hariciye vekili Dr. Tevfik Rüjtü Beyin reisliği altındaki heyet yarın alişam buradan Belgrada hareket edecektir. Heyet ordu müfettişlerinden İz- zettin Paşa, Ri; ie ya - veri Celâl, Millet Meclisi muhafız &- iayı kumandanı İsmail Hakk: Beyler- ie, deniz ordumuzdan miralay Fahret- tin, yüksek rütbede bir hava zabiti - mizden müteşekkildir. manyanın ve Lehistanın itirazları karşısında suya düşmüşe benzeyor. Barthou bundan hiç meyus ölmuya- rak, faaliyetini şarktan cenuba çe- virmiş ve bir Orta Avrupa Lokamo- #u ismi verilebilecek kiş korsbinezen yapmağa çalışmakta iken Tatledil- miştir z İtalya ile Fransa arasında bir an- laşma gayesini istihdaf eden bu kom- sinezon meydana gelseydi, Avrupa mın siyasi manzarası derhal dei bitler seferi kadro ve seferi techizat ile bir bölük te cenaze sa ile lunmak üzere yarın Be ili yarın Belgrada ha- ölü sancağını birlikt türecektir. Bölük Belgrada dost fa nan topraklarından geçerek gidecek < 7 Cenaze naklediliyor BELGRAT: 12. A.A, — j renin vala ajansi (Devamı 2 inci sahitede) <ekti, Çünkü Barthou, Lehisi Yuyoslavyayı da kaybetmek diğinden ilk adım olarak | İtalya ile ügoslaryanın arasını bulma lıymakta idi. Bu iki devlet arasındaki münasebetler, geçenlerde İtalyada Yapılan askeri manevralar etrafında ;veoslav gazeteleri tarafından YAPI an neşriyat üzerine gergin denecei bir safhada iken Barthownun böyle ir teşebbüste bulunmasını aykırı KÖ venler olmuş ise de İtalya Başvekili- pin birkaç gün evvel Milâno'da sö ediği nutuk, bir Yugoslav - İtelys anlaşmasının göründüğü kadar güç ir İş olmadığını anlatmıştır. Ne ya: “ik ki Avrupanın sulbu ve müsale- i namına harptenberi yapılacak 0- yetim hayırlı bir teşebbüsün arife- İ sinde, bu programı tatbik edecek o- lap kahramanların ikisi de öldürük ür arihou'nun ölümünde bütün dün- ya için tek bir teselli noktası, büyük Fransız demokrasisinin, ber halde bu siyaseti takip ve tatbik edecek bir adam çıkarabilecek vaziyette bulun- dır. Parlmentarismin ve demok« yasinin mahzurları sayıldığı bir sra- Ja Barthou'nun ölümile ansızın bu Sistemin büyük bir fazileti ile karşı: Jaşmaktayız. O da mebzul devlet a —— —— damı (o yetiştirmesidir. Filhakika bu devlet adamları arasında daima de * rece farkı vardır. Fakat nihayet ara- daki fark derece farkıdır. Birinin başladığı işi takip edip hedefe doğ- aşağı yukarı ayni ayar. da başka biri mutlaka çıkar. Fransa kadar devlet adamı © mebzul olan memleket yoktur. Fransız demokra- sisinin Avrupaya, Barthou'nun şah- sında ikinci bir Briand hediye ettiği gibi, şimdi bu büyük © adamin ölü- münden onra da ikinci bir Barthou çıkarmasını temenni ederiz. Ahmet ŞUKRU Yeni şehir meclisine doğru İntihap dün gece bitti, tas- nife bugün başlanıyor Netice salı günü belli olacak j İntihap sandıkları başındaki kalabalık Teşrinievvelin birinde başlayan bele- Dün âuma ve seçimin de son günü ol- duğu için sandık başlarında çok canlı bir faaliyet görülmüştür. Mus.yven günlerde (Devamı $ inci sahifede) diye âzalığı intihabatı dün akşam saat 21 de nihayet bulmuş, — intihap sandıkları encümerlerin huzurile mühürlenmişti: Fransız bahriyelileri Dün başta Amiral Rivet olmak üzere abideye mükellef bir çelenk koydular "Limanımızda misafir - bulunan , > 1 Fransanın Cuepard ve Castard torpi- to muahripleri zabitan ve efradı dün şehirde gezintiler yapmışlardır. Halk- tan bazıları da gemileri gezmişler » "| #inde maiyeti zabitleri bulunduğu hal- 'de Taksime giderek abideye mükel - lef bir çelenk koymuştur. Bu srada bir müfreze efrat abide önünde selâm vaziyetinde durmuştur. erasim esnasında Fransa sefa- reti ateşemiliteri Kolenel de Courson teşenaval kumandanı Rouch da iral Rivet'ye refakat etmekte İ ler. Iki dini #nerasimden sarfınazar “Samuel İnsull Hâdiseler bana Ihanet etti diyor Şikağoda Samuel İnsull'ün dava“ sma devam edilmektedir. Halk bu da- üyük bir © bemmiyet vermekte ve mahkeme #alo- nu daima dolup do- hap boşalmaktadır. İnsull mahkeme- de çok kuvvetli gö- rünmekte ve heyeti hâlimenin sorduğu suallere sert çevap- rülen Fransa Hariciye nazırı Mösyö Barthou'nun istirahati ruhu için An- karada sefarethane | kilisesinde 16 teşeinlervekde bir üyini ruhani Yap - Merasimden sonra lar. | veimektedir. mağa karar vermişti. Fakat müteveffanın © arzusu Dünkü dava csna- Diğer taraftan iki Fransız torpi- | Fransa hükümeti tarafından mütevef- sında 70 eksper din- to muhribinin limansmızda bulunma» | fanm cenaze merasimine verilecek lenmiştir. Müdafaa ları münasebetile şehrimizde de dini | şekilden dolayı bu iki dini merasim mevkiinde aşağı yu- bir âyin yapılması mukarrerdi. den sarfınazar edilmiştir. karı 30 avukat var» dı. Samuel İnsull bu - davada mazhun bulunan diğer arka. daşları namına söz söylerken demişti: Müflis banker Ansull tir — Hâdiseler ve vekayi bana iha- met'etti. 1929 senesine itimat besle yen birçok kimseler gibi hareket et- tim. Kendi şahsi © ihtiyaçlarım için tasarruf sahipleri tarafıdan verilen rdan bir tek santim almadım. eden ümidi kesmiyorum. Daha ziyade muhakemenin uzaması ihtimar linden korkuyorum. Piyango çekildi yl Kazanan numaralar iç sahifede 17 inci tertip tayyare piyango- sunun son keşidesi dün bitmiştir, 200 bin liralık ikramiyeyi kaza » nan biletten Istanbulda dört tane satılmıştır. Bunlardan biri dün yazdığı. mız aşçı Recep efendidedir, Biri- Bi de İstanbulda ismini ve tabii- yetini gizli tutmakta ısrar eden bir ecnebi almıştır. Diğer iki talih- li henüz anlaşılamamışlır. Beyoğlunda Zambak sokağın- da oturan Mustafa efendi de 25 bin liralık ikramiyeyi o kazanmış ve tam iki bin beş yüz lira almıştır. Diğer kazanan numaraların sıra lanmış bir listesi ikinci sahifemiz- dedir. Bu tertipte hiç ikramiye, amor- ti ve mükâfat kazanmamış olanlar ra yeni tertip piyango biletlerin. den ilk keşideye ait olanı bedava verilecektir. ia Fransızlar âbidenin önünde Lik maçları başladı Galatasaray, İstanbul sporu 0-1, Vefada Süleymaniyeyi 4-1 sayıile yendiler İstanbul grup birinciliklerinde: Bandırma 3- Ba- lıkevir O, ( İstanbul ) Be- şiktaş 6- Çanakkale 0, Bursa 4- Kocaeli 1 Dün Taksi dında Galatasaray - | hayli kalabalık toplamıştı. İstanbulspor birinci takımları hakem Takımlar sahaya şu şekillerde çıktı: Basri Beyin idaresi altında lik maçlarını) © Galatasaray: Avni — Faruk, Lüt yaptılar. Kadri, Nihat, Ibrahim — Necdet, Mi Bu iki takımın; iki hafta evvel, geçmiş | never, Rasih, Fazıl, Danyal, bir zamana ait şilt maçında berabere kal- İstanbulspor: Lütfi — Sa Sabih - maları ve temdil esnasında da netice Nevzat, Hasan, Fahri — Reşat, Enver, değiştirememeleri Taksim — stadına bir (Devamı 4 üncü sahifede)