13 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

13 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

4 Ankara - Lübnan - Bağdat (1) Ankara - Lübnan - Bağdat, bize Salâhattin Emin beyin ismini tanı- tan ilk kitaptır. Her ilk kitapta, isti. dadın payı ne olursa olsun, bir a- cemilik de duyulması hemen he - men daima zaruridir. Bu acemilik ekseriya kendini mevzu ile ifade tarzı (o arasındaki uygunsuz - lukta gösterir. £ Salâhattin Emin bey, her yeni başlıyanın düştüğü bu hatadan kurtulamamış. Kitabı ismine, ve ismin altında “seyahat notlar, kaydını taşıma» sina rağmen, gerçekten bir seyahat kitabı değildir; çünkü muharrir bi- zi hiç bir zaman okuyanı, tasvir et- tiği yerlerin hayatma karıştıramı - yor; bahsettiği insanları ona gös - teremiyor. Bu elbette ki bir kitap için bir kusurdur. Fakat muharrir için de öyle mi? Buna şimdilik “evet,, ve- ya «hayır» diye bir cevap vermek zordur; muharririn bundan sonra- ki eserlerini beklememiz lâzımdır. Çünkü Salâhattin Emin beyin söy- liyecek bir şeyi var, Ankara - Lüb- nan - Bağdat bunu hissettiriyor. O- | nu söyliyemiyor, çünkü şekli seç - mekte yanılmış; mevzuu, yani için- de taşıdığı “sırları,, bir seyahatna- me kilığı ile ifşa İmeğe müsait değil, Salâhattin Emin bey, Suri - ye'de, Irak'ta gördüklerinden zi - yade kendisi ile meşguldur; içine bakıyor, dışarıda olanlara (değil. Gördükleri içinden birkaç noktayı seçiyor ve — Zola'nın meşhur sa- nat tarifinin zıddına olarak — on- ların prisması (menşur) arasından kendi mizacını gösteriyor. Kitabın. da en aydınlık olan, en ziyade gö- zü çeken taraf kendi mizacıdır. Salâhattin Emin beye kendi mi- a bu kadar ehemmiyet verdi- sitem edemeyiz; fakat onu söylemek için başka bir şekle baş- vurmasının daha doğru olacağını düşünmekten de kendimizi alama- yız. Mademki bu ilk kitabıdır, o e- debiyat hayatında bir gençtir; oku- duğu kitaplardan alınmış ve ken- dinin sandığı bir fikir ve duygu ser mayesi bulunması tabiidir. Bunu bir kere söyleyip kurtulması lâzım- dır; fakat bunu dökmek için seya- hat kitabı bir çare değildir; seya- hat kitabı etrafımıza e bakarken mümkün olduğu kadar eski bildik- lerimizi unutmamızı ister, Taze bir bakış... Bir muharririn il kitabın- da bu meziyeti göstermesi çok zor, | belki imkânsızdın. Ankara - Lüb - nan - Bağdat'ı okurken: “Muharrir bunu evinden çıkmadan da yazabi- Jirdi,, diye düsünüyoruz. Kitabın bir başka kusuru da her satırından bir edebiyat kokusu çık- masıdır. Muharrir herhangi bir şe- yi sadece kaydetmekten çekiniyor, onu muhakkak bir teşbih, bir istia. reye bürümek i mule,, ler, yani bir müşahedeyi, bir hissi birkaç kelimeye sıkıştırıveren ve böylelikle dikkate çarpan cüm. leler bulmağa çalışıyor. e Hem de hissettiriyor. Paul Morand'ı ondan örnek aldığı belli, Muharririn gösterdiği gayret bi - zim de kendimizi bırakıvermemi - ze, onu sadelikle dinlememize mâ- ni oluyor. Sanatkârca yazmak ar- zusu kitaba bir yoruculuk veriyor: “Himalaya eteklerinde Parlıyan peygamber gülümsemesi, artık be. yaz emperyalistin kanlı / dişlerini gölgeliyor. . . ,,. Böyle cümlelere daima raslanıyor; bunlar insanm dikkatine çarptığı için okuyup he- men geçmek kabil değil; demek ki kari de bir gayret göstermeğe mec- bur oluyor ve bunun için yoruluyor, Zaten Morand'ın kitapları da insa. sanı bu suretle yorar, Salâhattin Emin bey okuyanı böy le yoran bir “üslüp” kullanmakta haklı mıdır? Öz zenginliği nedir? Bunu, bundan sonra yazacağı kitap ları okuduktan sonra anlıyacağız. | Karii mecbur ettiği gayretin netice- | si onun kafasında bir iz, çabuk ça- buk silinmiyecek bir iz bırakabi- lirse elbette haklıdır. Ankara - Bağdat - Lübnan, lediğim kusurlarına rağmen, belki biraz da onlar için, “sympathie,, i le karşılanması lâzımgelen kitap lardandır; çünkü muharrir ya; i kıymet veriyor ve kendisi bir sanatkâr olma; lâzımgeldi Myo. yi elini uğu da belli. Roman değilse bi hikâyede ve “essai” a ie İ olacağını zannediyorum. söy. - | pe ve İnsanlar 1 Öz dilimizle | Bir baş parçalanabilir! Fakat bir ülke kolay parçalanamaz! Yazoslav Kralının ölümünden duyulan büyük azbuy (1) daha din- medi. Nasıl dinebilir ki, bu hiç bek lenmedik bir ölümdü. Kral Alek - sandr, gelişi güzel bir kral değil, bir budan (2) babası, idi, Demir bir elle; yurdunun birl ne engel olanları ortadan haldermış Yugoslavya'yı Balkanlı komşulari- le barıstıpıp elele vermişti. Kendisi barışıklık ülküsünün başında yer al mış olanlardan biri idi. Yaslara bürünen yalnız Yugos - lovya değildir. Onun ölümü ile bü- tün Avrupa, yerinden sarsıldı. Ta- rıdık, tanımadık, uzak, yakın bü- tün ülkelerde kral Aleksandr için yas tutuluyor. Ortalığı yeniden ate- $e ve kana boğmak için pusu ku - yanlar bile Aleksandr'ın ölümüne sevinemediler. Çünkü, Yugoslav ya'yı parçalamak için beslenen kö- tü düşünceler, daha ilk gününde suya düştü. Yeryüzünün dirlik dü- zenliğini bozmağa yeltenenler, bil. sinler ki bir kralın başı parçalana- bilir, fakat bir ülke kolay kolay par Şalanamaz. Aleksandr'ın başladığı işi, sonuna kadar götürecek başlar Yugoslavya'da eksik değildir! Aleksandr'ın ölümü, ne Balkan Birliğini sarsacak, ne de barışıklık ülküsüne kent vuracaktır, Kim beklerse görür. M. SALAHADDIN (1) Azbuy — Heyecan, (2) Budun — Millet, Yangın başlangıcı Dün gece sâat on birde Cumhuiryet refikimizin idarehanesi bir yangın tah- ilkesi geçirmiştir. Klişe dairesinde çalı- şılırken her nasilsa ceza ateş almış ve derbal itfaiyeye haber verilmiştir. Vale- tinde yetişen itfaiyenin gayreti ile ateş, büyümesine meydan verilmeden söndü» rülemüştür, Dİ, Bugünkü program 184 Khz. İSTANBUL 1621 m. Fransızca ders. 19: Plâk. 19,30: Türk (Fahire, aSfiye hanımlar ve Refik .) Zi: Eşref Şefik bep tarafından ,30: Stüdyo caz ve tango orkes« 823 Khz. BUKREŞ, 364 m. 5 Gündüz Gorebogon tazi Sı musiki, 22: Mutahabe. 22,20: Kabara neşriyatı. Khz. PRAG, 470 m. kralı Johann Strmunsu 23,15: Plâk. 2330: Caz sui 723 Kr. VARŞ 1820: Piyano ik Hafifi enmsiki, isler. 21: Hal siki. Z145r Haberler. 22: Popüler, konser, — Konferanı, 23: Konser ve reklâm. 23,15: Dana sikin. — Musahabe. 2438: Piâk, Te Dana 545 Khz. BUDAPEŞTE, 560 m. 19,40: Harpa konsari, 20,10: Musahabe. 2045 a. 21.15: Haberler. 21,35: Plâk, — Mu- ganni, Zi: Haberler. 21,30; Franan 22: Iktisadi meşri; ik 2245; K ru BERLİN, 357 m. 413415: Karanlık olunca... 19.05: Yaylı sazlar 18,25 Hafif SE Hi 25 Hafif musiki, 19,15 Halk şarkıları, 48 Haberler, 20 Verdi'nin" eserlerin Dans musikisi, 23,80 Haber. nsın devamı, 1 Gece konseri, Khz. KONİGSBERG, 291 m, 19.25: Org musikisi, 1820: Akün, A çakteli” 8.20: Aktünlite, — Mahtelif bahisler, 20,30: Mizahi neyriysi. 31; Günün kısa haberleri; ZE, 15 Kürıyık neşriyat. 23: aHberler, 23.20: Daar ihr. BELGRAT, 437 20: Musahaba 20:07 Pİ « 2: Konferana, 21,30: kralın arle yeti tarafından konser, 23,30; Popüler Sali yanının kanser. 2350: Popüler şarkılar. —— Göz Hekimi Dr. Süleyman Şükrü Birinci smıf mütehassıs (Bübrali) Ankara caddesi No, 60 6645 irak. İ YAZA GÜNusğ Lik maçları ba (Başı Hind sahifedel Orhan, İsmail, Orhan. Az kaldı dünkü maç ta, evvelki hafter ki maç gibi beraberlikle bitecekti. Bu sütunlarda bu tarz oyunları o kadar an- latmağa alıştık isi dünkü maç için fazla yazacak bir şey bulmıyoruz: Havadan ve rastgele vuruşlar, İstanbulspor hü- cum hattı yok gibi, Galatasaray hücum ar ABİS RAB i id. iğ. 5 Galata hattı tesirsiz. İyi oynıyanlar pek a2. 22 kişi içinde bir tek futbolcu, İstanbuspor- lu Fabri mükemmel bir oyun gösterdi. Üst tarafının o; ikları oyn artik alış. tığımız vechile bir türlü (arsa futbolu) seviyesinden yukarı çıkamıyor, Oyun başlar başlamaz İstanbulsporun bir kaç âkınımı kesen Galatasaraylılar mukabil akınlara | başladılar, Karşdıklı Beş gol ile Beylerbeyi mağ, ! bolü, neden kendine has intizamına, gü- zelliğine ve zevkine eriştiremiyoruz an- taşılmaz » İlk devrenin onuncu dakikasroda Sü- leymaniyeliler, Vefa kalecisinin fena bir çıkışı yüzünden yegâne gollerini yaptı- lar, Devre ortalarına doğru Vefa takımın da en iyi oynayan Muhteşem beraberlik sayınm: yaptı , saray İlcinci devrenin yedinci dakikasında Vefa galibiyet golünü yaptıktan sonra biri penaltından olmak üzere ili gol da- ha çıkararak maçı 4 -1 kazandı, inci devrede bir şey gözümüze çarp- &. Süleymaniyenin müdafii Necdet ar- kndaşlarına kızdı mu, darıldı mı, ne oldu bilmeyiz, tam yirmi dakika ve sanki ha- > ol vaziyetinde sahanın içinde dura- ilöp eden Topkapı takımı akınlar arasında ilk devre sayısız bitti. | vak bir defa olsun oyuna müdahale etme- Bu devrede oyun mütevazin sayılabilir. İkinci devrede Galatasaray pek hafif bir hakimiyet tesis etti. Ön beşinci daki- kada sağdan bir korner esasında mua- vin İbrahim kafa ile topu İstanbulspor ağlarına takarak Galatasaray takımının 1 -0 glibiyetini temin etti, Topkapı 5 — Beylerbeyi 2 İkinci kümenin Topkapı takımı Bey» lerbeyini 5 « 2 yendi. B takımları arasında Galatasaray ve İstanbulspor B takım- larının maçı da gene Galatasaraylıların galibiyetile neticelendi. Bu maçı Galata- saray 4 » 1 kazandı. Genç takımlar arasında Galatasaray « İstanbulspor | genç ta kamları maçı da O « 3 Galatasaray lehine netilecelenmiştir. Vefa 4 — Süleymaniye 1 Vefa » Süleymaniye birinci takımları dün Fenerbahçe stadında ilk lik maçları nı oynadılar » Cafer beyin hakemliği altnda Vefa Bin Gaziden mahrum takımile Süleyma- niyenin tam takımı arasında oynanan bu maç karma karışıktı. o Böyle bir oyuna (Boks - güreş - jiyujutsu) halitası de mek daha doğru olur. Zavallı hakemin tekmeleri, favulleri, sertlikleri cezalandırmak için düdük çal- maltan nefesi tükendi ve Vefadan bir, Süleymaniyeden iki oyuncuyu oyundan çıkarması bu sertliğe set çekemedi. Fut- İttihadı Milli Türk Sigorta Şirketi Hürik ve hayat üzerine sigorta muameleleri icra eyleriz. Sigortaları halk için müsait şerâiti havidir Nurullah ATA O) 1 cilt, 64 sayıfa, 40 kuruş. Sağl r Merkezi idaresi : Galatada Ünyon Hanında Acentası bulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır. Telefon : 4.4887 0648; etini di, Bu hal, bir futbol maçında göze hiç te hoş görünmeyen bir manzaradır, Kasımzaşa — Hilâl İnci İcümenin Kasımpaşa - Hilâl ma- A gı hayli zevkli © oldu ve Kasımpaşaklar 2-1 kazandılar, B takımları arasında Süleymaniye ve Vefa B takımları arasm daki maç tamamile mütevazin bir oyun- dan sonra sayısız olurak berabere bitti. Genç takımlar arasında Vefa genç takımı güzel bir oyundan sonra Süleymaniye genç takımını 5 - 0 yendi, Esat HAMDUN Türkiye birincilikleri Istanbul grupu maçları Dün Şeref stadında yapılan grup bi- incilikleri müsabakasında bütün tahmin kesiri 3 -0 mağlüp ederek tasfiyeye u; raimıştır. İkinci oyunu İstanbul şampi- İ yonu Beşiktaş Çanakkale şampiyonu ile yapmıştır. Maçın hemen ilk dakikasında ilk golu atan Beşiktan tamamile hâkim bir oyunla rakibini 6 - 0 yenerek müsaba Müessif ölüm Trabzon eşratmdan Hafız Zühtü E- fendi zade Sandıkemini Hakkı Efendi ir- hal etmiştir. Cenazesi bugünkü cumar. tesi günü saat on ikide Galatada doğru sokakta dokuz numaralı merhum Hafız Rakım Efendi hanesinden kaldırılarak Arap camii şerifinde mamazı kılındıktan sonra Eyübe nakil ve defnölunacaktır. Cenabıhak rahmet eylesin. Kederli silesi- ne taziyet beyan ederiz. f EE a A e e AD Himayei Etfal cemiyetinin tebrik telgrafnameleri Himayeiotfal cemiyeti; tebrik telgraf. ları için zarif, süslü telgraf kâğrtları ih- das etmiştir, Bu her telgraf merkezinde bulunur. Tebrik telgrafmızın bu süslü kâğıtla muhatabmıza verilmesini ister seniz arzunau telgraf memuruna söyleyi- niz Telgraf üzerinden başka vereceğiniz 15 kuruş maksadmızı temin eder. Tebrik tolgrafınızı süslü kâğıtla alan muhatabı. Dız fazla memnun olacağına ve zarafetini 76 hükmedeceğine şüphe yoktur. Dünkü hava Sılır derecei hararete ve deniz seviye sine indirilmiş barometre bu sabah: Saat 7 de 763, saat 14 te 704 Heraret derecesi — saat 7de İS,5 Hararet derecesi saatl4 te 16,5 Azami hararet derecesi saat 14 te 20 Asgari hüreret derecesi saat 14 te 14,05 Rüzgâr umumiyetle şimalden esmiş- tir. Azami sürati saniyede (12) metreye çıkmıştır. Dün, sabaha kadar yağan yağ- murun miktarı (3) silimetredir, i İrtihal İktisat müderrisi Zühtü ve dava a eri Ayişe hanım cuma günü akşam üstü vefat etmiştir. Cenazesi bugün Kıztaşın- da Sabri beyin hanesinden on bir buçuk raddelerinde kaldırılarak aile makberesi- ne defnedilecektir. Kederdide ailesine beyanı taziyot ederiz. YENİ NEŞRİYAT Yolların sesi | Bu edebiyat mecmussının 22 inci sa. yısı çıkmıştır. İçerisinde bir çok genç şa- irlerimizin şiirleri ve mütenevvi yazılar vardır. Izmir rehberi İzmir ve havalisi Asarı âtika muhiple- ri cemiyeti İzime rehberi ve onun kısası olarak ta türkçe ve fransızca İzmir pa noraması neşretmiştir. “ Saray ,, sinemasında (Eski Glorya) Raşit Rıza tiyatrosu 16 teşrinievvel sali 17 çarşamba Kendisinin Gölgesi Nakleden Yusuf Sururi Bey, dekorlar D gruba 15 teşrinevvel pazartesi akşamı saat 8,30 da Kadıköy Hale sinemasında Hedefsiz Buseler 7145 TEPEBAŞI ŞEHİR TİYATROSUNDA “Akşam Kabul Beli) saat 20 de ehirTiyatresu E“CEZA TN VE CEZA | N 20 Tablo IN Yazan F, M, Dos- toyevsky. Tercüme eden Reşat Nuri. ... Eski Fransız Tiyatrosunda: — | Bu akşam saat 20'de | YARAŞA OPERET 3 perde, Besteliyen Yohann Strauss Tercüme eden: Ekrem Raşit. 6897 | —-AKBA- MÜESSESELERİ Ankaranm modem her türlü kitap, gazete ve mecmua ile model ve fotoğ- raf levazımı ihtiyacına cevap veren yegine müesseselerdir. Merkezi : Maarif Vekâleti karşı- sında Şubesi : Samanpazarı, Telefon: 3377, İstanbul şubemizde Ankaranın Beşriyatını bulabilirsiniz. — İkdam yurdu ittisalinde, 7144 ka hâricine çıkarmıştır. Son müsabaka Bursa - Kocaeli şampiyonları arasında zevkli bir çekişme halinde devam etmiş ve Bursanın 4 - 1 galibiyetile neticelen | miştir. 4 | Güreş şampiyonluğu 1933 - 1934 senesi güreş şampiyon- luğumun ilk küsme dün Haliç kulübünde * yapılmıştır. | 56 Kiloda Ömer (Haliç) birinci, Ah- met (Kasımpaşa) ikinci, Ali (Kumkapı) üçüncü oldular, - g 61 Kiloda Ömer (Kumkapı) birinci, | Kâmil (Kumkapı) (ikinciliği, Servet (Kumkapı) üçüncülüğü aldılar, İ 66 ve 72 Kilolarm © müsabakaları bu ! cuma Kumkapı kulübünde; 79, 87 kilo- | larla ağır sikletlerin müsabakaları 26 teş rinievvel cama günü beşiktaş kulübünde yapılacaktır. TURK ANONİM ŞİRKET ISTANBUL ACENT, Liman Han, Telefon: 224 | Sakarya ,, Tim PAZAR günü saat 20 de Gl rihtımından kalkacak. o Gidişte #uldak, İnebolu, Ayancık, Unye, Ordu, Gireson, Tirel rele, Trabzon ve Rizeye. bunlara ilâveten Of, ve - Sürmü uğrayacaktır. CUMARTESİ ve Gi SAMBA, zünleri saat 20 de" hane rıhtımından bir vapur Gidiş ve dönüşte mutat ii İzmit yolu CUMA, PAZAR, 5 ÇARŞAMBA, günleri bir saat $ da Tophane rıhtimından Mudanya yol Cumartesi gün saat 9,30 da Mudanya Tophane rihtımmdan bir vapı kar, Mi Ahmet Sabri ve Kemal beylerin valde- Mmmamuz Deniz yolla İŞLETMESİ Acenteleri : Karaköy Köp Tel, 42362 — Sirkeci Mühür. Ham, Tel 22740, Ayvalık Sür yolu MERSİN vapuru 13 Bir gününden maağil Teşrin CUMARTESİ 18 Sirkeci rıhtımından kalkacalf Ayvalık yolunun mutat iski lerine uğrayarak İzmir'e dönecektir. (6661) Mersin yolu ! KONYA vapuru 14 B Teşrin PAZAR 10 da Si nakkale, İzmir, Kuşadası, lük, Bodrum, Rodos, Mi Dalyan, Fethiye, Kalkan, Finike, Antalya, Mersin'e. nüşte bunlara ilâveten Al ve Gelibolu'ya uğrayacaktır. (6662) KARADEN Cumartesi Post VATAN vapuru 13 Bi Teşrin CUMARTESİ 161 Galata rıhtımından kali Gidişte İnebolu, Sinop, Sa: Giresun, Trabzon, Rize, ya. Dönüşte bunlara ilâ Pazar, Sürmene, Fatsa ve ye'ye uğrayacaktır. (6616) İrihumndan kalkacak Kidişte! Rize - Portsail 9 Birinci Teşrin İskenderiye postalarıız de aym vapurlar Karad geçe “e Rize'ye dir. Karadeniz İskeleli İzmir, Pire, SALI si Portsaid uğrayâcaklar ve dön | deceklf | kenderiye » Poff) salt için ve bu İskele! Karadeniz İskeleleri İf doğru konişme to ile aktarma yük alınacaktır. (6474) valliy Asrın umdesi “MİLLİYET " “ABONE ÜCRETLERİ Türkiye için LK. aylığı 3 8 iü 1 4 78 1 “— Gelen evrak geri verilme — seçen nüshalar 10 kuraşlur.— ma nit işler için müdi Gazetemiz ilânlerm cant edil tini kabul etmez, İ