13 Kasım 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

13 Kasım 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

27 Türkiyenin nüfusu (Baştarafı 1 inci de) dönüm arazi verilmiştir. e Müba- dillere, ayrıca kanun mucibince verilen renkli bonolar bunun ha - ricindedir. Bu bonoların yekü- nu da altı milyon tutar,,, Şükrü Kaya Bey, 1933 sene - sinden itibaren nerelerden ne ka dar muhacir geldiğini saydıktan sonra ileride gelecek muhacirler bahsine geçmiş ve demiştir ki: “Bundan sonra çıkacak en mü- him mesele gelecek muhacırlara toprak bulmak keyfiyetidir. Çün - kü elde devlet malı olarak pek az toprak kalmıştır. Kanunun der - piş ettiği köy meralarmdan fazla - sı bunlara toprak olarak verile - cektir. Bu miktarda gelecek muhacır- lara kifayet etmiyecek derecede- dir. Buna karşı (yapılacak iş, mevcut ve işlenmemiş sahipli top- rakları istimlâk ederek (bunlara tevzi etmektir.,, Refik Şevket Beyin sual takri - ne cevap vererek, Şükrü Kaya Bey Köstencede muhacir bekle - mediğini, bunlarm yüz kişi olup İstanbula getirildiğini bildirmiş - | tr. Bulgaristan Türklerine ge- çereks demiştir ki: Bugün Bulgaristanda bir mil - yon Türk vardır. Bunlarm kesif bulundukları yer Deliormandır. Buradaki Türkler kuvvetli ve bil - diğimiz Tamtürk evsafını haiz o - lan Türklerdir. Diğerleri Rume » liyi şarkide ve bir kısmı da Edir » ne vilâyetinde Bulgarlara kalan kısımda Kuşukavak, o Ahiçelebi, Daridere denilen (o dağlardadır. Romanyada 400 bin Türk vardır. Bunların içerisinde ( hıristiyan Türkler denilen Kakavuz Türkleri de vardır. Yugoslavyada 800 bin kadar Türk vardır. Buradaki Türk ler, evvelâ, Makedonyada kendi- lerine kalan kısımlarda henüz gel- memiş olan Türklerdir. Diğer ta- raftan yine Türk unsurundan ol dukları halde kısmen dillerini mu- hitlerine uyduran Türkler vardır. Hariçteki Türkler bundan ibaret- Üre Bunlar doğrudan doğruya son asırlarda bizimle beraber istilâla- ra iştirak edip orada yerleşen, a- sırlarca bizimle beraber hüküm- ran olan Türklerdir. Bundan baş- ka diğer yerlerde de Türk ırkma' mensup daha 20 - 30 milyon Türk vardır ki, bunlar mevzuumuzun haricindedir.,, Almanya Avusturyayla Anlaş İngilizler ordularını kuvvetlendiriyor Yeni bir sefer fırkası vücuda getirilecek Londra, 12 (A.A.) — Deyli Tel- grafın itimada değer menbalar- dan aldığı malümata nazaran, İngiliz ordusu ehemmiyetle kuv- vetlendirilecek ve son tekâmüller* le teçhiz edilecektir. Bütçeye, 1914 senesine benzi * yen ve fakat modern bir şekilde tertip edilmiş bir sefer fırkası ihdası için beş milyon İngiliz lira- sı ilâve edilmiştir. Londra, 12 (A.A.) — M. Eden dün söylemiş olduğu bir nutukta, Avrupanın akibeti hakkında endi- şeye mahal olmadığını bildirmiş - tir. M. Eden, yakın bir harp teh- likesine inanmamaktadır. Fakat günün müşküllerinin de inkâr e* dilemiyeceğini ilâve etmektedir. — Büyük Britanya ağır mesu- liyetlerine karşı koymuş olmalıdır. Büyük Britanya, Milletler Cemi- yetini tutacak, silâhları bırakma konferansı için çalışacak, kollek- tif sulh sistemini kuvvetlendir - meğe gayret edecek, fakat ayni zamanda kendi müdafaasının ih - tiyaçlarını da bilmemezlik etmiye' cektir. Bu müdafaanın kuvveti ve zaafının bir gün dünya sulhü üzerine büyük bir tesiri olabilir.,, M. Eden, hiç bir vakit bir ta- raflı silâhları brakmanm taraf - tarı olmadığını ilâve etmiş ve de- miştir ki: — İngilterenin silâhları di- ğer milletlerinkilerle mütenesip olmuştur. Diğer taraftan, milli hükümet, umumi bir silâhları bakma mu- kavelesinin imzalanmasını harp tehlikesini azaltacak mahiyette - dir ve alt üst olmuş dünyaya bir emniyet hissi verecektir.,, öldürülen cesetler meydana çıkarılıyor Bu cinayeti yapan Orim tethiş - Sofya, 12 (A.A.) — Make» donya dahili ihtilâl komitesi adı nı taşıyan ve Marsilya katilinin mensup bulunduğu söylenen Orim tethiş cemiyetinin öldürdüğü bir çok kimselerin cesetleri zabrta ta- | cemiyetidir rafmdan meydana çıkarılmakta - dır. Bu cemiyet tarafından Ma» kedonyada on sene içinde öldü - rülmuş, aralarında bir çok çocuk ve kadın bulunan yüz kadar ölü- nün hüviyetleri tesbit edilmiştir. Veliaht Tahrana muvasalat etti Tahran, 12 (A.A.) — İsveç veliahti, Prenses İngrit ve Prens Bertil ve maiyeti ile birlikte Tah- rana muvasalat etmiştir. Veliaht refakatinde Prens Bertil olduğu halde saraya giderek Şahı ve mü- Vekil Bey, nufus meselesine de pm Başvekili ziyaret etmiş- temas etmiş, 1950 tarihinde Tür - kiye mufusunuh 30 - 35 bali) varacağını söyliyerek bu doğru - dan doğruya milletimizin kendi sermayesinin verimidir, demiş ve hariçteki kan kardeşlerimizin his ve hars arkadaşlarımızn O gerek arzuları ve gerek diğer saiklerle memleketimize gelmelerinin nu - fusumuzun artmasında kıymetli ve büyük bir âmil olacağını işaret etmiştir. Sonra, Türk ekalliyetlerinin yaşadığı memleketlere ve Bulga- ristandan muhacir (gelmesinin sebeplerine temas O edilmiştir. Trakyaya muhacir yerleştirilme - sinden ve çıkmış, çıkacak kanun- lardan bahsolunmuştur. o Vekil Bey şu mânidar cümleleri sarfet - miştir: — “Gazetelerde bazı hâdisat » tan bahsedilir. Yalnız şunu söy - » Başvekil, kendisine hükü - > azasını takdim eylemiktir. Teşkilâtı esasiye Kanununun bazı maddele- rinin değişeceği asılsız Ankara, 12 (Hususi) — Teşki- lâtı esasiye kanununda bazı deği- şiklikler yapılacağı, kadınların seçilebileceği, bir dereceli seçi- min kabul edileceği etrafındaki şayialar teeyyüt etmemektedir. Bu meseleler ancak büyük kon- greden sonra mevzuu bahsolabi - lir. | Fon “Papen böyle söyliyor Almanya ile Avusturyanın ara» sı düzelmekte olduğuna dair has berler gelmektedir. Avusturya Başvekilinin öldürül- mesinden sonra, Almanyanm mü» messili olarak Viyanaya gitmiş o- Jan eski Almanya Başvekil muavi- ni Fon Papen, Avusturyada Al- man halkı bulunan yerleri gez- mektedir. Groz'da bir Alman toplantısın- da şu sözleri söylemiştir: “Almanya Avusturya ile sulh- perverane anlaşmak “üzeredir.,, Alman mümessili Fon Papen ayni zamanda çok Alman bulu- nan Klagenfurt şehrine de gitmiş, ve orada, Avusturyadaki Alman- larm hissiyatını öğrenip (Hitlere bildireceğini söylemiştir. Bu bâdiseler üzerine gazeteci - ler, Avusturya hükümeti nezdinde tahkikata girişmişlerdir. Avusturya hükümeti yüksek memurlarmdan biri, Avusturya — Almanya yaklaşması hakkındaki haberi, ne teyit, ne de tekzip et- miştir, Sarda Karışıklık olacağı söyleniyor Paris, 12 (A.A.) — Maten ga- zelesinin Londra muhabirinin, U mumiyet itibarile iyi haber alan mabhafilden edindiği malümata gö re, İngiliz hükümeti, reyiâm es- nasında Sar arazisinde mühim ka- rışıklıklar olacağmı Paristeki se - firi vasıtasiyle Fransız hükümeti- ne bildirmiştir. Muhabire nazaran, İngiliz hü” kümeti, ayni zamanda İngiliz hemşehrisi olan Sar hükümet ko- misyonu reisi M. Knoks hakkında da endişe göstermiş ve mumailey- hin emniyeti için dört polis hafi- yesi göndermiştir. Yakup Kadri Bey Ankara, 12 (Hususi) — Yeni Tiran elçisi Yakup Kadri Bey perşembe günü İstanbul yoliyle yeni vazifesine hareket edecek - tir. İ Sabah gazeteleri ne diyorlar? j VAKIT — Mehmet Asım Bey “Ye ni kelimeler, (etrafında baş makale yazmış, — Bazları “Temizlemek, tabiri varken “arıtmak, sözünene lüzum var diye itiraz (ediyorlar! - diyor. Halbuki arıtmak da uydurma değil - dir. “Ar,, namus, “arsız, terbiyesiz, “arı buğday, saf buğday demektir. Yeni kelimeler, eski kitaplardan ve lerle alâkadar olduğu gibi tabit kendi kardeşleri Türklerle de a - Vâkadardırlar, Bugünkü Türkler başka memleketlerin kendilerine olan dostluklarını orada bulunan Türklere yaptıkları muameleler - liyeyim ki, bugün Türkiye Türk - | le ölçtüklerini söylersem zanne - leri ve Türkiye Büyük Millet Mec- lisi ve onun hükümeti derim ki, Türk milletinin ve Bü - hariçteki | yük Millet Meclisinin hissiyatına bütün insanlıkla, insani hareket - | tamamen tercüman olurum.,, hayatiyetlidir. MİLLİYET — Ahmet Şükrü Bey “Beyaz renkli Insanlar arasında, ser- Jevhasiyle deniz konferansının iflâs ettiğinden bahsediyor. Zira, 1936 se m e hepsi silâhlarında nasıl yarış varsa, deniz silâhlarında da, harpten evvelki gibi, yarış başlıyacaktır, Ingiliz ve Amerikalıların beşer adet arhlısına karşılık Japonyanın üç sırhlısı olmasına müstenit eski anlaş- ma bile, Japonyaya, uzak şarktaki bu. günkü hâkimiyetini o temin etmiş, o- nun Mançuri ve Çin tzreine el atma. sına sebebiyet vermiştir. Yeni vazi yet karşısında ise, Japonya, büsbü - tün hâkim olacaktır. İngiliz ve Ame- rikalılar, bunu anladıkları için, bir Anglo — Sakson ittifakından bahse diyorlar. (Beyaz adamların rekli «- damlara karşı ittifakını lüzumlu bu - luyorlar. . CÜMHURİYET — Yunus (ONadi Bey “Ankara sergi evi ve bu seneki sergi, den bahsederken bu sene, Cüm- huriyetin on birinci yıl dönümü şen- likleri arasında açılan Ankara ser- gisinin kendi başına bir hâdise teşkil edecek ehemmiyette olduğunu yazı - yor ve sergiyi anlatıyor. ZAMAN — Ebüzziya zade Velit Bey, “Otoritenin ölçüsü bulundu., ser- levhaisyle dünyanın her yerinde son zamanlarda pek moda olan bu sözün istipdatla karıştırılmaması için Ana - tol Fransın bir vecizesini hatırlatı- yor: “Otorite ancak mes'uliyetin bu - lunduğu yerde olur.,, AŞK MEKTUPLARI Aşk herkese mukadderdir” ie eğlenceli ve pek nezib mü sabakamıza iştirak ediniz! Teklif Japonyada nasil karşılandı. . Londra deniz İngilterenin yaptığı teklif, Taki” da büyük alâka uyandırmış. Fakat resmi mehafil henüf şey söylememekte, teklifi yi” dan tetkik etmektedir. Şimdiki halde söyledik nız şudur: “Japonya diğer devletlerle savi hakka sahip tanmmaö”. —veya bunu temin etmiyen—” | bir teklifle uzlaşamaz..,, j *.» İl Tokyo, 12 (A.A.) — deniz plânı hakkında hiç bir alınmamış olmakla beraber ! mi mahafil bu plânın redd mesinin pek akilâne olmı fikrini izhar etmektedir. Ja beraber Japonyanın bu p”| faaliyetine esas tutabilmesi plânı teşrih edilmesi, aydın masr icap etmektedir. j << © Bir hükümet reisi dal sülkaste kurban gitti! Nevyork, $ — Küba ad eski reisi hükümeti M. Maki) geçen hafta ikamet ettiği Sn minik adasında bir suikast 4 cesinde ölmüştür. Katil, M. Makdo'nun ahçısı | Ve M. Mâkdo'yu zehirlemek #8 | retiyle öldürmüştür. Yapılan * | tahkikatta ahçı gizli bir suikf cemiyetine dahil e N etmiştir . | Lütfi Fikri Bey Müteveffa avukatın yetnamesi açıldı İstanbulun eski baro reisi İ eski Dersim meb'usu avukat b”. Bey, geçenlerde vefat (o etmi. Vasiyetnamesi açılınca serve büyük bir kısmını hayir müe , selerine bırakmış olduğu mıştar, Zengin insanlara örnek 94 üzere, bu hareketi kaydet geçemedik. ei Himayei etfal bal: Ankara, 12 (Hususi) — yeietfal, birinci kânunda bif y tümlü balo verecektir. Balo; lis Reisi Kâzım Paşa Hare himayeti altındadır. Balo heyeti yarın cemiyette programı tesbit edecektir. İki tayin Ankara, 12 (Hususi) — z içtimai muavenet Bey Muşa, Konya lisesi ii muallimi Nihat Cemal sim 4 maarif malike wi y ii TE il GE a e e .—.