13 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

13 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ihraç maddeleri geçen yıllardan mele görüyor. FİATİ 5 KURUŞTUR. Beyaz ve Renkli İnsanlar arasında Deniz silâhlarını tahdit eden Waşing- ton munhedesi etrafında bir zamandan beri Londra'da cereyan eden müzakere- lerin bir netice vermiyeceği anlaşılmış- tır. Londra müzakereleri, dünyanın üç büyük deniz devleti olan Ingiltere, Ame- rika ve Japonya arasında yapılmakta idi. konferans için hazırlık mahiyetindedir. Gelecek seneki konferans ta iki sene s0n- va müddeti bitecek olan Waşington de- niz silâhları mulavelesinin ç müddetini uzatmak veyahut hükümlerini değiştir- mek şıklarından birine karar vereceğin- den, şimdi Londra'da yapılan temaslar Waşington inin mukadderatını tayin edecek demektir. Şubat 1922 senesinde imzalanan Wa- gington muahedesinin müddeti 1936 8€- Desi kânünuevvel aymın nihayetinde bi- iyor, Eğer ili sene evvel, yani 1934 besi kârumevvel ayının sonuncu ne kadar alâkadar devletlerden biri tara- Ümdan feshedilmiyecek olursa, mukavele tecdit edilmiş telileki edilecektir. Tok - yo'dan bildirildiğine göre, Japonya mua- bedeyi feshetmeğe karar vermiştir. Ka- bine tarafından verilen tor ta- rafından da tasvip edildi dirilen ba karar, yakında alâkadar devletlere tebliğ edilecektir. Gerçi bu kararın tebliği tari- hinden itibaren de muahede daha iki se- pe meriyette devam edecektir. Mamafih Üi sene sonraki büyük deniz inşaatı ya- By için üç büyük deniz devleti şimdiden Yazırlanmağa başlıyacaklardır. Waşington muahedesimin — devamını Mitemiyen devlet Japonya'dır. Londra". dnki temaslar Japonlar ile İngilizler ve | dumerikalılar arasında bir çok ihtilâflar © tebarüz ettirmekle beraber, en ehemmi- ni ihtilâf, Japonya'nın © İngiltere ve İn e 2e ecek emri. Mal İlmdur ki Waşington muahedesi bu emü- tavat prensipini kabul etmiyor. Ingiltere ve Amerika'nın — beş Sisbet, drene Karşı Japonya'ya üç nisbet kuvvet tahsis Atmiştir. 1922 senesinde tesbit edilen Du kuvvetler nisbeti, Japonya'ya Uzak Şark'ta o kadar büyük bir tefevvuk te- Wim etmiştir ki, bu devlet, büyük küçük ber devlete meydan okuyarak Mançur- ya'yı istilâ etmiştir. 5-5-3 nisbeti, Uzak Şark'ta Japonya'ya bu derece bü- yük bir televvuk temin ettikten sonra şimdi bu nisbetin de artırılmasını İmgiliz- iler ye Amerikalılar kabul etmemektedir. ler. Bu itibarladır ki Londra deniz silâh» ları konuşunaları, ilk gdımda taşa çarp- düş görünüyor. Japonya müsavat istiyor. Amerika ve Ingiltere bu müsavatı tanı #wyor. Japonya ile İngiltere, Ingiltere ile Amerika, Amerika ile Japonya arasım- daki diğer ihtilâflar ikinci plâna atılmış- tar. Ihtiliim bu şekilde tebarüz etmesi, İngiltere ile Amerika arasmda Japonya'- Ya karşı bir cephe birliği toessüs etme- vine sebep olmoştur. ngiliz ve Amerika #azeteleri, iki Anglo - Sakson milleti ara- sandaki bu cepbe birliğine ehemmiyetle | etmeletadir. tedir, Eğer bu mukarenet Japonya'ya karşı ir ittifak şeklini alacak olursa, 1922 se- sının Uzak Şark'taki / emellerine vet çekmek öçin yapılmış ve Almanya bir Seniz kuvveti olduktan sonra bu devlete ; Japonya ilk adım olarak Uzak 1 hegemonyası altına almak istiyor. do; turya'y sistilâ etmekle bu hedefine çiru yürümeğe başlamıştır. Mançurya'- iiikten sonra şimdi Japonlar Çin bur Monroe kaidesinden bahset- başladılar, Buna İngiltere ve Ame- arada müni olamazlar. Japonlar Zahire ihracatımız ve bütün miz bu sene fazla mua- ye ey Milliyet Sahip ve Başmuharriri : Siirt Meb'usu MAHMUT Refik Şevket B. 3 fakririne cevap Dahiliye Vekili Mecliste iskân vaziyetini anlattı 923 denberi Türkiyeye mübadele mıntakalarından 379,913 hariçten de 248,392 kişi geldi!. Takrir sahibi, Şükrü Kaya Beyin verdiği izahatı memnuniyetle karşılıyarak hükümete teşekkür etti Mecliste iskân siyasetimizi rakamlar- la izah eden Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey ANKARA, İZ (AA) —B.M.M. bugün reis vekili Hasan Beyin riyase- tinde toplanmıştır. Celsenin açılması - ni müteakıp reis Hasan Bey memleke miz dışmdan gelip be topraklarıza irilmiş olan millettaşlarımız hakkında hükümetçe ne gibi tetbirler alındığına ve buna dair işlere Refik Şevket Bey tarafından verilmiş olan sual takririne Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bâyin cevap vereceğini bildir. miş ve takrir okunmustur. Refik Şev- Lord Eden bu hedeflerine vardıktan sonra, belki de Büyük Oleyanosta başka hedeflere doğru yürüyeceklerdir. Her gün kuvvetlenen bir Japonya karşısında lagiltere ve A - merika'nın buna nasıl mâni olabilecek leri ancak istikbalde bu devletler arasın- daki kuvvet muvazenesine bağlı olan bir meseledir. Esasen anlaşılıyor ki Jzpon - lar da böyle bir günde hazırlıklı bulun - mak içindir ki şimdiki niabetleri kabul İngiltere, ordusunu ehem- miyetle takviye ediyor Diğer taraftan Lord Eden, yakında bir harp olacağına inanmadığını söylüyor e Beyin talıriri şu noktaları ihtiva yordu: İi — Memleketimiz dışından gelerek yerleştirilmiş millettaşlarımızın sayı. , bunlara yapılan yardımın mahiyeti vapur beklediklerini gazeteler yaz » maktadır. Doğru mudur? doğru ise bunların kış basmadan önce memleke te getirilip yerleştirilmeleri düşünül - müş ve tetbirleri alınmış mıdır? İeketimize daha ne kadar muhacirin nerelerden geleceği tahmin ediliyor ve bunları De Zaman içinde aramızda bulundurabileceğiz?. Dahiliye Vekili kürsüde Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey maal takririne karşı verdiği izahatna Muhacir iskânına dair sa) takriri veren / i Refik Şevhet Bey (Manisa) LONDRA, 12 (A.A.) < Beyli Tek graf yazetesinin itimada a mem ilecek ve son tekemmülerle teçhiz e dilecektir. Bütçeye, 1914 snesindekine benziyen ve fi modem bir şekilde terti pedilmiş bir sefer fırkası ihdas için 5 milyon İngiliz kirası ilâve edile» Harp tehlikesi LONDRA, 12 (A.A.) — M. Eden dün söylemiş olduğu bir nutukta, Av- rupanın ökıbeli hakkında endişeye mahal olmadığmı bildirmiştir. M.E - den, yakın bir hare tehlikesine mamaktadır.. Fakat günün müslü kain de baki edilen! eyi Büyük Britanya ağ - seri çi ve müz eye. (Devamı 6 ıncı sahifede) etmiyorlar. 1922 senesinde ü “kuvvet nisbetine razı pere erir savat istiyorlar, Yarm isim bilir? Boyar insanın renkli insan hakkımdaki vazife ve mes'uliyetlerinden en çok bahseden #ki millet, nihayet kendilerine hâkimiyet | temin eden bir sahada beğenmediği, ha- | kür gördüğü renkli insan ile karşı karşı- İ va gelmiştir. Ahmet ŞUKRU Ouncu sene No. 3148 SALI 13 T.SANI 1934 Tramvay Şirketinden Alınacak para m ağlama Yakında Şurayı Devlette aleni muhakeme yapılacak Meselenin bütün safahatı bu davada izah edilecek ANKARA, 12 (Telefonla) — Gazetelerde Naha Vekâleti tara » fından Istanbul Tramvay Şirketin - 'den istenildiği mevzara bahsolan iki milyon Türk lirası hükümetin hara. rile bertaraf olan 1926 munzam mu: havelelerin tasfiyesine ait paradır. (Devamı Sinci sahifede) İcra Vekilleri Toplandı! ANKARA, 12 (Telefonla) — lera Vekilleri Heyeti, saat on yedi. de toplandı. Müazkereler geç vak- te kadar devam etti. Lütfi Fikri Beyin vasiyeti Vasiyetname Türk zen- gin ve mütefekkirleri için bir örnektir... Her yıl iki talebe Avrupada oku - yacak, bir eser yazdırılacak, en iyi hâkime mükâfat verilecek Lâtfi Fikri Bey merhum Geçenlerde Pariste vefat ettiğini tees- | © Sürle kaydettiğimiz Lütfi Fileri Beyin va von harekeli büyük bir takdir hissi uyan darmuştar. İ Luhfi Fileri Beyin İzanumi vârisleri iâ işidir. Bunlardan biri Kocaeli mdetup- İyi Türk - Yunan ticaret itilâfının An karada imzasına ait iki intiba: Ce- lâl Bey ve M. Pesmazoğlu muahe- deyi imza ediyorlar. İngiltere hükümeti Sarre reyi- âmı esnasında mühim karışık- lıklar olması ihtimalinden Fransayı haberdar etti. Avrupada endişe artıyor 4 24318, Yazı işleri müdürü 5 24310, e ve Matbaa: 24310. Sarre'de mühim karışık- lıklar olması muhtemel İngiliz hükümeti Paris sefiri vasıtasiyle Fra 1- sız hükümetinin nazarı dikkati Sarre'da yapılacak reyiâm yaklaştıkça bü tün Avrupada endişe ler artmaktadır. Fil - hakika Almanya hü - kümeti Sarre'da şim - diki halde herhangi bir propaganda yap - maktan vazgeçmiş ve hattâ bazı yerlerde resmi üniforma ile ge zilmesini menetmiştir Fakat buna rağmen | reyiâm esnasında ka- rışıklıklar olması mel huzdur. Fransa her türlü karışıklığa mey- dan vermemek için hu dutta kuvvetlerini tah meç şit etmiş bulunmakta- dır. Ingiltere bu karı- şıklıkların ehemmi - yetli olacağı hakkın - da hanaat getirmiş - tir. Dün Paristen ai'dt ğımız şu telgraf vazi yeti izaha kâfidir: PARIS, 12 (Hususi) — Matin gazetesinin Londra muhabiri, iyi menabiden aldığı malümata isi maden, İngiltere hükümetinin bu ni celbetti | FRANSA Nansi ve ei Sarre mıntakasını gösteren harita hususta Paristeki sefiri vasıtasile Fransız hükümetinin nazarı dik - kakini celbettiğini, ve reyiâm €s - (Devamı Sinci sahifede) Gayrimübadillere yeni- den tevziat yapılacak Emlâk satışının çoğaltılması için de yeni tedbirle alındı Bonoların kıymetini yükseltmek için bu- günkü satış iki üç misline çıkarılacak Gayrımübadillere istihkakların a mukabil verilmiş olan bonolar, şim- diye kadar yapılan teşebbüslere rağmen kıymetlendirilememi; « Bo - şti Roların yüzü 19 - 20 arasındadır. Ve arada vuku bulan küçük fiyat fır- satından hep sarraflar istifade etme ktedir. Müzayede ile satılmakta olan (Devamı 6 mer sahitede) Dördüncü Vakıf H anına bir bakış.. Vakıf Hanı yıktırılacakmı Belediye #4üncü Vakıf hanının yıktı. rılmasını arsanın teslimini istiyor! Dün Sinci hukukta bu davanın muha- : kemesi Dün beşinci hukuk mahkemesinde be- lediyenin evvelce Evkaf aleyhine açtığı ve adliye yanıınında dosyası yandığı için yenilediği bir davaya bakılmıştır. lediyeye ait olan (Kulleizemin) arsası mahkemeye verdiği istidada “mahalli mezküra müdahale edilmemesi için vâki olan müracaatları Evkafın is'af | etmediği” ni kaydederek “mahalli meb- su anhanın haliyen anişşevagı! beledi- yeye töslümi” ni istemekte, yani Dördün- cü Vakıf Hanınm yılıtırılmasna ve arsa- nun belediyeye verilmesine karar almma- r yapıldı sini talep etmektedir. Belediyenin istide sında bundan başka mahkeme masrafile avukatlık ücretinin de Evkafa yükletil - mesi istenilmeletedir. Evkaf vekilleri be leidyenin bu davasına Dördüncü Vakıf Hanımın Kulleizemin arsası üzerine ing edilmiş olmadığı yolunda cevap vera terdir. Dâvâ henüz tahkikat safhasındadır. Dünkü duruşmada belediye vekili Rümi Beyle evkaf vekili Hâşim Bey hazır bu Hunmuşlardır. Mahkemede Müzeler ida- sesinden getirtilen Kulleizemin haritala, ni tetkik edilmiş ve tapudan © getirtilen kayıtlarla hudutlar okunmuştur. Beledi- ye vekili mahallinde keşif yapılmasını ip: temiştir. Tahkiketm devamı başka güne bırakılmıştır.