13 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

13 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

N serlevhalı yazı #affer Bey kazanmıştır. Bütün siyasi hâdiselerin, resmi beya- Hatların, beynelmilel münasebetlerin fevs Mihde olarak, Türk milleti hesabına haf- Abm ön ehemmiyetli meselesi musiki İeğiymesi meselesidir. Türkiyenin dünya Ül yepyeni prensiplerile yenileşmeğe baş- dığı beş on senedenberi bilen ve bilme- İN errnin münakaşasını ettiği mesele, musiki meselesi, ni- ) düğümleri | çözen büyük ün bir işaretile hallolunuyor. Yeni prensipler üzerine kurulan yeni üye, musiki denmeğe bile lâyık ol- Mâyan heyhey nağmelerile en chemmi- Yetli tarafını, ruh ve duygu tarafını ih- al edemezdi. Müsikiyi yalnız bir eğlence vasıtası İer musiki değişmesinin haksız. Ye lüzumsuz bir iş olduğunu düşünebi- ler. Fakat şunu gözönünde tutmak lâ- imdir ki musiki bir terbiye âmilidör, bir Kültür işidir. Bunu böylece kabul Müsikimizde bu işi başaracak kabiliyet- rin mevcut olup olmadığını araştırmak, İk hakikatin izm karşımına götürecek ir fanliyot olacaktır. Musikimizde de- hata ettiğimizi izah edeceğim, yal, Miz şurasını kaydedeyim ki asırlardan. eri takı masaların dumanlı kerahatine uygun düşerek nağmelerinde #ynatacak, ruhunu harekete getirecek Bir kudret ne vardır, ne de var olacak- ettikten sonra ar. Birisinin söylediği şu güzel sözü da na hatırnmızda tutalım: “Musiki ime iü başın; öne değil arkaya düşürmeli- . Asırlardanberi tüneyen tavuklar Bibi başımızı öne düşüre düşüre bizi bi- nize saydıran curewnaya artık el- ii Bu musiki de tpker acem dili, arap di- Bibi, Fes gibi, tekke gibi bize sonradan, iş ve bir sülük gibi yapışmış ârizi teydir. Türkler araplarla temas et- Mkleri zaman arap musilkisimi ve Bizansa- zaman Bizans musilesini aldı- & Bunların karşınasımdan meydana an ik . : rasında bugüne kadar hükümran oldu. Kanun böyle olduğunu milletin asli cev- Anadol lu köyünün hu- Merii teşkil eden GAZİ HAZRETL Ki rmağan ikleri son hitabeleri, ö- Parlâmanter memleketlerde olduğu Si i — olmaktan ür . Herkes bilir ki Gezimiz bir kütleye hitap et- ında daima sarsılmaz. — : İ SALE İni R pi tmacağımız bir çok işlerin ana hatları" Migren bir belge — vesika — değe- Va hüriyet hükümetinin yapacağı it My örnekte kapılmayarak, daima he- ç, gretotlu teknikli bir plân çerçe- Büy, en sala ayrılmaz. “Dün, ile “bu arasındaki aşılmaz uçurumun en Her) şe ilik gurrun aramak doğru olur. Büyük Şefin N bir daha anlıyoruz ki ökönemik işleri hakkından en liğini gidermek sanayi progrs- lü plânın çizgileri | üst amacına yaklaşmaktadır. Ta- z fi ie : il temelleri atılmış, b İlmi sö işlemeğe başlamış” © Güzeli yazı müsabakarmnız Bir haftalık dahili ve harici vakayii takip ediniz en şayanı dikkat bulduğunuz hadise hakkında bir yazı yazıp bize gönderiniz. En güzel yazılmış makalenin sahibine: Slira İkinci gelen makalenin sahibine: 2.5 lira Hakkı telif verilecektir. Bu musabakaya yalnız liseler, yüksek mektep talebeleri iştirak edebilirler. Yazıların gazete yazısıyla azami satır olması, kâğıdın bir tarafına yazılmış bulunması lâzımdır. “* “Bu yazılar cuma günü akşamına kadar elimize geçecek tarzda postaya verilmelidir. 75 ve asgari Geçen müsabakayı kazananlar Geçen haftaki güzel yazı müsabakamızıda birinciliği masiki değişi. Hukuk Fakül tesinden 4572 İrfan Konur Bey, ikin liği “Gazi Hz. nin nutukları” serlevhalı yazı ile Galatasaraydan Mu- 30 Kendilerinin hüviyet varakalarile birlikte idaremize müracaat ede- tek mükâfatlarını almalarını rica ederiz. ” MUSİKİ DEĞİŞMESİ susi ve temiz bir mal musikisi oluşu, ve nihayet bugünkü alaturka musili nağ- melerinin Vatikan kilisesinde demir bir sandık içinde ta Kurunu Vüstada Pa- palar tarafından saklanmış olan ve ristiyanlığın mukaddes nağmeleri,, adı len nağmelere i pek w aynen güzel ispat eder, Menşei — itibarile ne derece Türk ol- duğunu gördüğümüz bu musikinin Türk- lüğe yaraşır teknik bir kıymeti de yok- tur. Bu itibarla meskenet ve rehavetten, melânkoliden başka hissiyatı ifade kud- armoni ve Diğer taraftan akustuk ilimlerinin teessüsü ile (poli fonik) çok sesli bir musiki haline yükselmiş; zengin ve muhteşem armonisile ber türlü hissi- yatı ifadeye muktedir bir eser olmuştur. Bizim sazların yanında bir semfonik or- kestra lokma ve bir hırkaya kanaat 'n dervişlerin yanında garp dünyasmın muazzam medeniyet eserleri gibi durmuyor mu? Bütün asil tahassüs- Tramvay Şirketinden Alınacak para (Başı 1inci sahifede) Bu paralar Tramcay Şirketinin ve- cibe ve şartlarını ifa etmiyerek halk tan o tarihtenberi fazla aldığı ve şirketin de defaatle ve tahriri ve- sikalarla muterif bulundağu pa- ralar olup mezkür mukavelelerin ortadan kaldırıldığı tarihte bu pa- raların da dört taksitte ikinci teş- rinden evvel Merkez Bankasına teslim etmeğe mecbur olduğunu ilâveten kendisine tebliğ olunmuş. tu, İşte bu defa müddeti gelmiş o- lan birinci taksitin mezkür banka - ya tesellümü aksi halde yüzde 9 faiz talebile kanımi muameleye gi- sesşiyer büğ edilmişti. Alınacak cevaba göre usul daire » sinde icabı yapılacağı ve şirket hü- kümetin kararına mütavdat etmiye- rek Şürayi Devlete müracaat etmiş vaziyette olduğundan yakında ale. ni muhahemede meselenin bütün safahatının teşrih olunacağı anlaşıl. maktadır. Lütfi Fikri : : : Beyin vasiyeti (Başı 1 inci sahifede) düldein: ihtiva eden gayet büyük bir a- partıman, Büyükada'da Nizam'da iki gü- zel köşk ve arazi, Kadıköyünde bir ev, bütün eşyası ve kitaplarıdır. Lutfi Fikri Bey bu mirasından vâris. lerinin kanuni hakları ayrıldıletan sonra kalan kısmını bir takım hayır işlerine tah sis etmiştir. Vasi: tesbit edildi. Bine göre Lütfi Filai Beyin o mütebadki mirası İstanbul Universitesi Rektörü ile Istanbul Asliye mahkemeleri birinci rei. wi ve ceza mahkemelerinden bir hâkim. Mirasın idaresinden hâsil olacak temet- tüün bin lirasile her seoe bir müsabaka açılacak ve her sene ahlâka, medeni ce sarete, sile bağlılığına dair en güzel ese- si yazana Bin lira verilecektir. Bu eserler meyanından en güzelini bu heyet seçe - cektir. vada hâkim olan beşeriyetin yükselişinin mânâsını orada bulmayor muyuz? Menşe, mahiyet ve kıymet itibarile bi- ze ne derece yakıştığı, daha doğrusu ne tılması; bizi semalara doğru çeken ülkü- müze bir basamak daha, hayır bir kat gök daha yaklaşmamız demektir. Artık milli Türk motiflerile işlenen ve garp | tekniğinin muhteşem armonisile zengin- leştirilen Türk eserleri semalar Türkün yeni zaferinin olgun bestelerini cekler. yülsselte- mayüllerine bı lunmasını söyleyecek ılmasın:, tedrice terko- olanlara son bir lâzımdır. O da bu adamla- söz söy! rın Türk inkılâbinm mânâsını anlama” iniş olduklarıdır. İsmet Paşanın dediği gibi Gazinin devlet ve idare sistemi ter- biyevi ve ihzari bir sistemdir. O, kurul. muş ve yoluna iş bir cemiyetin, bir devletin reisi değildir; yeni bir dünya yaratmağa namzet bir milletin başıdır. Hukuk Fakültesinden Irfan KONUR NİN NUTUKLARI nin arttıracak çareler alınmıştır. Barın- dirlik prograrot ulus işlerinin en üstün- de gelenlerindendir. Deniz yollarımız git- Paramızın acunun en sağlam parası ol- duğunu, denk ticaret ve denk bütçe sıya- sası ile, ulusun Ergani ö sile gösterdiği yüksek reisimiz. haklı Gazi Hazretlerinin dış ve devletler a- izleri rası sıyasamız hakkındaki açık ve dürüsttür. Cumhuriyet Türkiyesi bir icünü pekişti tar, nen bu mevzular çok işıklı bir miştir. Yüz yıllarca karanlıklar için rünün kaynağı izin değeri olan geniş- liğe ulaşacağına inanmak lazımdır. Güzel sanatların hepsinde olduğu gibi musiki- bimizle, öz Dalin Gençlik ve kültür işlerimize gelince: Uzerinde en temiz bir özenle adeta titre- yola gir- de de Türkün benliğini, temiz duygula- rını, düşüncelerindeki canlılığı anlatabi. lecek Türk ulusal musikisinin temelini atmak zamanı gelmiştir. Türk ulusu çok- tandır özlediği musikiye yakında kavuşa- caktır. Uzak görüşülü, çelik iradeli Onderimiz. ökonemik, kültürel ve başaracağımız ö- bür işler üzerinde hepimize bilhassa gençliğe ve münevverlerimize ulusal bir ateşler en büyük Türkten aldığımız inanç e sap» bir veya iki talebe tahsillerini bitirmek i- çin Avrupaya gönderilecektir. Varisler veravetlerimi ispat miraslarını alıncaya ve mütebaki mürast idare ederek vasiyetname icaplarını ye- rine getirecek olan heyet teşekkül edin- ceye kadar Lutfi Fikri Beyin mirasma | mahkeme elkoymuştur. Bu mirâstan bir defaya mahsus olmak üzere Lütfi Fikri Beyin hususi kâtibine ve İstanbul Baro- suna da biner lira verileceletir. sderek Avrupada Endişe artıyor (Başı 1 inci sahifede) sı ihtimalinden bahsedildi; dirmiştir. Muhabire nazaran, Ingiliz hükü meti ayni zamanda İngiliz hemşeh risi olan Sar hükümet komisyonu reisi M. Knoks hakkında da endi- şe göstermiş ve mumsaileyhin em » niyeti için dört polis hafiyesi gön- dermiştir. Diğer taraftan Almanya, yapı - lan bu tahşidat haberi üzerine te- lâşa düşmüş ve sefirleri vasıtasile de muhtelif devletler nezdinde te- bilhassa Sarre'daki katoliklerin re yini kaybetmekten korkmaktadır - İar, Çünkü bunlar mühim bir ye - 'küna baliğ olmakta ve Sarre nü - fusunun onda yedisini teşkil et - mektedir. Bunun için Vatican nez dinde de teşebbüsat yapmışlardır. Dün bu hususta Romadan şu ha - beri aldık: ROMA, 11 (Hususi) Vatican - daki Alman sefirinim Sarre'daki katolikler hakkında papalığa te - minat vermeğe memur edildiği Diğer taraftan Alman hüküme- tinin konkorda'nun (Almanya ile Papalık arasındaki protokol) tat- bikı için Papalığın göstereceği mü messillerle müzakereye âmade ol- duğu bildirilmiştir. Almanyanın klise ile münasebetlerini düzelt - mek için elinden geleni yapacağı tahmin edilmektedir. ve nurla bütün bunlara kıvançla, dirilikle ulaşacağımıza şim: anılaşmış bu- lunuyoruz. Yolumuz açık ve aydınlıktır. Savaşta olduğu kadar © barışta da Türk ulusunun ululuğu, Gazi Türkiyesinin me- deniyet seviyesinin son zirvesinde gözleri yırtan okanı (azamet) karşısında bütün acunnunun eğileceği gün görünmeyecek kadar uzakta değildir. Galatasaray Lisesi: Muzaffer CEVDET MİLLİYET SALI 13 TEŞRINİSANI 1934 Aydında Belediye işleri Bir senede neler yapıldı, bütçe vaziyeti nedir? AYDIN, (Milliyet) — Aydın şe- hir meclisi ikinci devrenin ilk top- lantısını yaptı. Önce divan seçimi yapılarak reis vekilliğine Halim ve Ömer, kâtipliklere < de Ekrem ve Ahmet beylerin seçildikleri anlaşıl. dı. Daha sonra reis Nafiz bey be- lediyenin ittifakla tasvip edilen ça- İ 'lışma raporunu okudu. Bu raporda cümhuriyet meydanının tamamlan- 'diğr pazar yerlerini genişletme ve çoğaltmak için yapılması icap eden istimlâklerin yeni çıkarılan istim- i lâk kanunu dolayısile geri bırakıl- dığı, su projesinin ehemmiyetle ta- kip edildiğini Sıhhat Vekâletinin tasdık ettiğini, Nafia Vekâletince de tasdik edilmek üzere olduğunu, hemşerimiz Milli müdafaa vekili Zekâi beyefendinin yardım vait buyurdukları 60000 lira ile su işinin yarısmın başarılabileceğini su işi için yapılan piyangonun re- vaç bulmadığından kaldırıldığını, elektrik işine belediyenin el koy- duğunu, vekâletten proje tasdikten gelince hemen indirmeğe konula- cağmı, elektrik işi için gümrükler hissesi ile me: ve bir çok kalem belediye varida- tinin ayrıldığını, ilk imar pro- gramının hazırlandığmı meclise arzedileceğini, belediyenin hesap ve para işlerinin yıldan yıla iyileştiği bildiriliyordu. Belediyemiz 933 mali yılına 1389 18 lira kasa mevcudu ve 99026 li- ra çeşitli vergi alacağı ile girmiş 933 yılında yeniden 6456,34 lira daha tahakkuk ettirilerek bakaya 105482,54 lirayı bulmuş, 933 mu- hammen bütçesi 94024,57 lira ol- duğu halde tahakkuku 87232 o sene içinde tahsilâtta 75423,5 li- radır. Tahsilât nisbeti yüzde 86,46 dır. Bundan başka eski sene ala- caklarından da 19765,64 lira tah - sil edilmiştir. Sene içindeki umum | tahsilât olan 95189,20 “liradan 83100 lirası ilmiş 3447,5 lirası da 934 e devredilmiştir. Belediyemiz 933 senesinde * hiç borca girmemiştir. Evvelki sene- lerden devreden 123914,5 lira bor- cun 19825 o sene ödenmiştir. Bele- diyemizin borcunun mühim kısmı hazineye olan vergi borçları teşkil eder. Son defa kabul edilen kanun- la eski seneler vergi boraçlarıdan yapılan tenzilâttan belediyemiz ta- mamen istifade etmek için vergi borçlarımı tamamen ödemek üzere | tedbirlerini almıştır. Belediyemizin kalan borçları Emlâk bankasile €s- ki Eytam sandığıdır. Bunların da bir taraftan ödenilmesine çalışıl- maktadır, Bu rakamları ve malümatı cum- huriyeti feyzi idaresinde "Türk be- lediyelerinin ulaştıkları yüksel e mevkii tebarüz ettirmesi dolayısile bildiriyorum. alk Adapazarı yolları ADAPAZARI, (Milliyet) — Da- hiliye (£ Vekâleti Müsteşarı Vehbi Bey Kocaeli Valisi Faik Beylerle Maarif Müdürü Ekrem, Hususi mu hasebe müdürü Raşit ve mücadele reisi Apturrahman Beyler mektep we yolları görmek üzere buraya gel diler. Şereflerine Halkevinde ziya- fet verildi. Yol ve mektep Faaliyet- İ şam askeri bando muhtelif parça- leri memnuniyetle karşılanmıştır. Aydın ocak kongreleri AYDIN, (Milliyet) — Fırkamız ocak kongreleri bütün vilâyet çev- resinde devam etmektedir. Ocak kongreleri bu ay sonuna kadar bi- tirilecek, birincikânunda da nahiye ye kaza kongreleri yapılacaktır. Aydında pamuk AYDIN, (Milliyet) — Vilâyeti- mize son günlerde yağmur çilemele ri olmuşsa da pamuk mahsulüne bir zarar yapamamıştır. Kır tarla - larının koza toplama işleri bitiril- miş, su b: da birinci ve ba- zı yerlerde ikinci kat koza topla işi başarılmıştır. Pamuk mahsulü bu sene havanlar kurak gitmesine rağmen verim itibarile geçen sene- den yüzde 15 - 20 fazla (olduğu gibi mahsul keyfiyet itibarile' de çok iyidir. Bu sebepten ekiş geçen seneden az cJmasına rağmen, re- kolte geçen seneden yüksek olacak- tır, MEMLEKET -- HABERLER Diyarıbekir Halkevinin yardımları e Diyarbekir Halkevi ve DIYARIBEKİR, (Milliyet) — Cumhuriyet bayramı münasebetile Halkevi yardım şubesi (o muhtelif mektepten olmak üzere 40 fakir talebe giydirmiştir. Çocuklara giy- dirilen kumaşlar Hereke kumaşla- rıdır. Fakir yavruların ayakkabı | ve kasketleri de temin edilmiştir. Halk bu hayırlı iş için büyük bir alâka göstererek 600 lira kadar bir giydirilen fakir talebe. teberruatta bulunmuştur. Halkevi-- nin bayram günü 40 fakir çocuğu giydirerek sevindirmesi bayram neşesini bir kat daha arttırmıştır. Bundan başka Halkevi bayram mü nasebetile bir çok dul ve fakir kar dına yardıbda bulunmuştur. Bu ha- yırlı teşebbüsten dol; /1 halkevi re- isi Tahsin Cahit bey” gösterdiği fa- aliyet ve alâka şayanı takdirdir. Diyarıbekirde askeri mahfel binası Diyarbekir askeri mahfil binası DIYARIBEKİR, (Milliyet) — Diyarıbekirin son 2: sur haricinde yapılan binalardan biri de askeri mahfil binasıdır. Binanm önündeki park Diyarıbekirlilerin neşe ve eğlence yatağıdır. Yazm bütün aileler bu parka çıkmakta ve güzel, hoş bir vakit geçirmekte- dir. Askeri mahfil parkı bilhassa akşamları yer bulunmayacak ka- dar kalabalık olmaktadır. Her ak- lar çalmak suretile ayrıca halkın Aydında ruam mücadelesi AYDIN, (Milliyet) — Aydın Baytar mücadele reisi Lütfi bey, vi- lâyetin baytari vaziyeti ve bilhasa ruam mücadelesini tetkik için mül- hakatta bir tetkik gezintisi yapmış- tır, Vilâyet merkezile Söke ve Na- zilli kazalarında tek tırnaklı hay- vanmda Oftelmoraksiyon suretleri- le yapılan muayene neticesinde Sö- kede 3 ruamlı hayvana rastlanmış, bunlar derhal öldürülelüş ve fenni temizlik yapılmıştır. Diğer muaye- 'ne merkezlerinde henüz hastalık dir. Askeri mahfil binasının bir tara« fında da sinema. vardır. Uzun zamandanberi burada halka muhte lif sesli filmler gösterilmektedir. Sinema çok muntazamdır ve çok kalabalık olmaktadır. Sinema mev. sim filmleri göstermeğe başlamış- tır. Yakında türkçe filmlerde göste- rilecektir. Gönderdiğim resimde Diyarrbekir askeri Mahfil binası görülmektedir. Define arayanlar GEMLIK, (Milliyet) — Gemlik te bir define aranıyor. Mal müdürü arayıcılara nezaret etmektedir. Bu işe önayak olanlar iki kişidir. Ve Kıbrıstan Antalyaya muhacir 4 ı ANTLYA, (Milliyet) — Kabrıs adasından 147 nüfus mülteci geldi, Belediye tarafından muhtelif yer. lere şimdilik iskân edildiler. Da- şüphesi gösteren hayvana rastlan- mamıştır, ? en bir ei kafilenin geleceği Snirlere sahip, öimak talihe komahda etmek ve insanın kendi gemisini islediği hedele yürütebik. #eldir. Sağlam sinirler müthiş hayat mücadelesinde muvaflakiyetin en if teminatıdır. Bunaemaleyh sinirlerinizi Bromural -Knoli. ile kuvveflendiriniz, bunun müsekkin ve mukavvi tesiri her İşte görülüm G Hiç bir zararı yoklar ve alışıklık vermez 10 ve 20 komprumeyi havi &üg derde enis de reçete Ge salar, Knoll A-G, kimyevi maddeler fabrikaları, Ludwigshafen s/Rhin. musiki ihtiyacına cevap vermekte.