24 Kasım 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

24 Kasım 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

mma Sk mi ME sd — e — — elemi Alman ve İngiliz casusları (Baş tarafı 1 incide) Bunların her ikisinin de başla-. rında bir kurşun bulunduğu görül- müş, resmi tahkikat neticesinde kendi kendilerini öldürdüklerine! hükmedilmişti. Şimdi o bunların kendi kendilerini öldürmedikleri! ve yabancı casuslar tarafında öl dürüldükleri iddia olunmaktadır. Ayni zamanda İsviçrenin askeri karargâhınm bulunduğu Tunada esrarlı bir ölüm daha olmuş bunun da kurbanının bir İranlı (o olduğu öğrenilmişti. Berner gazetesi bütün bu hâdi- seleri, bugünlerde İsveçte büyük bir İran askeri heyetinin mevcut olmasiyle alâkalı göstermektedir. Tagvaht gazetesine göre İran hükümeti, Boforsta bulunan ve yer yüzünde en ileri gelen fabri - kalardan sayılan İsveç askeri fab- rikasiyle alâkadar olmuştur. Şim- diye kadar Alman Krupp fabrika. sı bu müessesenin (başlıca rakibi iken son zamanlarda o da, rivaye- te göre, buradan menfaat (temin etmiş bulunmaktadır. Şayialara göre bu müesseseyi ele geçirmek, hiç olmazsa onların askeri sırlarını öğrenmek için İn. gilizler tarafından büyük bir gay- ret ve nüfuz sarfolunmaktadır. Tagvaht gazetesine göre (obu sırlar, İranlı zabitler tarafından da bilinmekte ve onlar bu sırları satmak tasavvurunda bulunmakta imişler. Bu tasavvur meydana çıkınca bunların kendilerini öldürdükleri bildirilmektedir. Bofors fabrikalarında bir çok! Almanlar çalışmkata (ve Krupp fabrikasının bir çok icat ve keşif- leri burada tatbik edilmekte oldu-! Apartımanlar (Baş tarafı 1 incide) rahat ettiği yerin, inşaat tarzınm €n ince teferrüatma kadar sıhhat kaidelerine uygun olmasına itina etmek, kendimize, atideki nesli- mize karşı büyük bir borçtur. Sıh- hati koruma bilgilerinin bugün meşken hakkında koyduğu kaide- lerden en mühimi ise şudur: l “Meskenin her kısmı muayyen | miktar hava ve aydınlık alabilme- | si,, bir kaç sene evvel yapılmış a | partımanlar için bugün kiracı bul- makta müşkülât çekiliyor, kiralar indiriliyor. Çünkü yeniler bunlara ! nâzaran daha iyi şartlarla, b'raz daha konforlu ve daha itina ile yapılıyor. Filvaki yeni binaların teferrüatında itina var, Bunlarda mermer antre, kalorifer var, par» ke döşemeler var, mükemmel sıh- hi tesisat, banyo, mutfak duvarla- rında fayans poyraza nazır cephelerde çifte pencereleri var. Fakat bütün bunlara rağmen esas plân prnsibinde bir kusur var ki bir kaç sene sonra yapılacak apar- trmanlar bu kusuru da düzeltinde bugn yapılan apartıman kıymetle- rinde büyük düşüklükler olacağı muhakkaktır. Bütün apartımanlarda (plân | prensibi şudur: Önde iki oda, ar- dora bakan helâ, hamam, mutfak! Bütün bu plânlarm müşterek kusuru: Sokağa veya arkadaki büyücek sahaya bakan yalnız dört odası bulunması, bundan başka bütün kısımların bir, bir buçuk metre arzmda ve apartrman kadar yüksek ve aydınlık yeri namı ve- rilen kuyu gibi yerlerden aydınlık ve hava almasıdır. Apartman ar- kasmdaki odalar ekseriyetle ya- tak odalarıdır. Öyle apratımanlar vardır ki arkasında 1,2 metre boğ- ğuna göre bu fabrikanın Alman- lara harp teçhizatı hazırladığı da! iddia edilmektedir. Bir kaç ay evvel Boforsta bir başka İranlı da esrarengiz bir su- rette ölmüş, fakat © gene mesele! örtbas edilmişti. Tagvaht gazetesi diyor ki: “AL man ve İngiliz casus teşkilâtı ara:| deki odaları kalır ve bu binalar sındaki bu müthiş mücadele niha-| yet bulmuş değildir. İki taraf ta daha büyük çarpışmalara hazırla- nıyorlar.,, Bu gazetenin verdiği malümata göre fabrika işçilerine dört bin ki- şi daha ilâve edilmiştir. Ve bü- tün bunlar, harp malzemesi has! zırlamağa çalışmaktadırlar, Istanbul altıncı hukuk mahkeme sinden: Ayşe Hanım tarafından Fatih eğ varında Zeyrek yokuşunda Duhani| zadenin 6 numaralı hanesinde mukim Ihsan Efendi aleyhine açılan boşan- ma davasınm iera kılman muhakeme sinde ikametgâlunın meçhuliyeti ha « sebiyle vaki olan tebliğata rağmen mumaileyhin muhakemeye gelmediği gibi vekil dahi göndermemiş olduğu anlaşılarak bitlalep gıyabında muha- kemeve başlanmış gıyaben ikmal olu- nan tahkikat zabrtnamesi kıraat ve davacı isticvap ve işbu muameleden bahisle gıyap kararınm on beş gün müddetle ilânen tebliğine karar veril- miş ve bu bapfa müttahaz gıyap ka- rarr mahkeme divanhanesine talik kılınmış olduğundan tarihi ilânm ferdasından itibaren *beş gün içinde itiraz etmediğiniz ve mahkeme günü olan 19 — 12 — 194 çarşamba günü saat 15 te İstanbul asliye mahkemesi altıncı hukuk dairesine gelmediğiniz taktirde davacının iddia elyediği va - kıaları ikrar ve kabul etmiş addile Sıyabında muhakemenin icra kılınaca- 4! tebliğ makamına kaim olmak üzere İlân olunur. (5103) luk bırakılmıştır. Bu bir faciadr ki yüksek apartımanların değil, hattâ üç katlı evlerin bile karan- lik, rutubetli ve küf kokulu olma- larınnı müstakil sebebini teskil &- der. Busuretle apartımanın havalr ve aydınlık olarak yalnız cephe- sakinleri arka odaları teşkil eden mahzenlerde yatarlar. Bundan başka apartıman içinde yapılmak- ta olan bir yer var ki asrl söylemek istediğim cihet burasıdır: Aydmlık yeri. Tasavvur edilsin. Bu aydınlık | denilen ve yüksekliğinin 10,15 misli olan ve hertarafı kapalı bir yerin ne havası, ne aydınlığı ola» bilir ki meskenin içine versin, Her apartmanın mutfağından, banyo- / sundan, helâsmdan, koridorundan çıkan uzvi zerreler ve müteaddit kokularla meşbu hava ile dolu yer den meskene ne hayır gelebilir? Bunun kendisi, temizlenmez, te- mizlenmeğe'el ermez, güneş gör» kada iki oda, arada koridor. Kori- | mez, hava almaz, daima nemli, rutubeti; mikrop ve haşarat yuva- sı bir mevcudiyettir ki meskenle- rimizin içine oturmuş, mütemadi- yen inkişaf, teksir ettirdiği mikrop kolonilerini meskenlerimize veri- yor. Biz de bundan hava ve aydın- lık, yani hayat aldığımızı zanne- diyoruz, Hesabm, fennin her şey- den daha kıymetli olan sıhhatin emrettiği şeyi yapmamakta inşaat sahiplerinin devam etmesinin se- bebi aaba nedir? Bu sebeplerin başında görenek gelirse de mühim bir sebep te bina yaptırmak için herkesin kalfalara müracaat etmiş olduğunu zanne- diyoruz. Halbuki kalfalar sırf gö- renekle iş yapan insanlardır. Fa- kat inşaat sahipleri bunları, ihti- | büyük emekler verilirken İstanbul HABER — Akşam Poslası Propagan-| da nazırı Göbels gazete- cilere talimat verdi Almanyanm propaganda na - zırı, doktor Göbelsin bütün Al-! man gazeteleriyle, (nasıl hareket| etmek lâzım geldiğine dair verdi « ği talimat pek şayanı dikkattir. Doktor Göbelsin talimatında, son Alman hâdisatiyle münasebe- ti olan veya ondan mülbem birçok; taraflar vardır. Alman propaganda nazırı: “Nazi fırkası mensuplarını ga- zetecilerin sureti hususiyede met - hetmelerini istiyor: “Bir memur vazifesini yaptıkça, onu meth lâ - zım değildir,, diyor., Bundan başka Alman propa -! ganda nazırı gazetecilerin dikka - tini bilhassa şu noktaya çekmiş - tir: Almanyaya her gelen pek âlâ görüyor ki, ordu bir tanedir. As - keri teşekkülümüz birdir. O da Rayşver'dir. Bunun için siyah göm lekliler, kahve rengi gömlekliler, mesai bölüğü, Hitler gençliği gibi teşekküllerin Oaskeri bir vazife gördükleri zehabını uyandırmak - tan çekinmelisiniz.. Propaganda nazırı, muhakeme tafsilâtını vermekte de Alman ga- zetecilerinin Nazi ruhuna uygun davranmasına “mahküm aait te - ferrüat,, ı yazmamasına işaret et - mektedir. Doktor Göbels, talimatında şöy- le devam ediyor: “Alman gazeteciliği örnek bir gazetecilik olmalıdır. Ecnebi ga- zetelerinin Alman müesseselerine göstermesini beklediğimiz saygıyı; Alman gazeteleri de aynen ecnebi müesseselerine göstermelidir. Alman gazeteleri unutmama - lıdır ki, Nasyonal Sosyalizm bir ihracat matat değildir.,, Umumi alâkayı calip ticaret hâ-| vadisini gazetenin sadece ticaret! sütununda değil, daha müesser bir! propaganda mahiyetini alabilmesi için, kariin gözüne daha iyi çar - pacak yerlere koymak lâzım gel - diğini ehemmiyetle tavsiye ediyor. Bu talimatı, baş muharrirlerin! bütün gâzete erkânmı bir araya! getirerek münakaşa etmeleri, iyi - ce anlaşmasını temin için — çalış -| maları isteniyor. Talimatım bilhassa “Yahudiler ve mülteciler, tarafından da, bilâ- hare bir yanlışlığa meydan vermez! mek için enikonü anlaşması arzu, edilirken, teferrüatını halka bil. dirmemek için de ayrıca kulakla - rı bükülmektedir. saslarının haricinde vazife ile mü- kellef tutuyor. Kendilerinden iş istemek doğ- ru değilken inşaat sahipleri bunla- ra plân yaptırıyor, Plân direktif- lerini de kendileri veriyor. Çıkan plânda mütehassıs ve mimar olmi- yan inşaat sahibiyle kalfanm gö- reneği derecesi dahilinde bir şey oluyor. Şehir, asri terakkilerin kabul ! etmediği binalarla doluyor. Dün- yanın her yerinde delikleri, kuyu» | ları kaldırmak için mücadeleler olurken şehirlerin #ıhhatleştiril- mesi diye mühim bir mevzu teşkil eden bu meseleyi halliçin büyük da mühim birmilli o servetin bu türlü inşaata sarfolunmasına acı mamak elden gelmiyor. Fenerbahçe Çankaya (Baştarafı 1 inci de) zere Ankara gücü evine gittiler. Bu sırada, sahaya giden yolda, maç yerine doğru akının başladı ğı görülmekteydi. Saat ikiye doğ - ru tribünler ve sahanın kenarm - daki iskemleler dolmuştu. Bu sira» da Başvekil İsmet Paşa Hazretle - rinin maçı seyretmek üzere Saraç oğlu Şükrü Beyle beraber sahaya — | geldikleri görüldü Fenerliler sarı - lâcivert forma» larile, Çankaya takımı ise, Gala - İ 24 Tkinciteşrin 1894 Yağmur ve Wi (Baş tarafı 1 İndi Bugün de hava yağışlı cektir. Esen poyraz fırtınası b8X"'İM kazalarına da sebep olmüf” arada Çanakkalede Boz8” civarında Yunan vapuru karaya oturmuş» temesi üzerine tahlisiye gönderilmiştir. Limanda da gelip git” muştur. Haydarpaşa vapur İ kömür vapurlarının tasarayın bildiğimiz sarı » kırmızı | na yarıyan 1, Z numaralı * formasiyle sahaya çıktılar. Her iki ! bağlı kereste yüklü Kızıl! takım Başvekil paşayı ve halkı se- lâmldıktan sonra saat ikiyi on beş | ketinin 344 numaralı ma' tınanın zorluğu yüzünden geçe oyuna başlandı. Başvekil Pş. | tır. Hz, ni, iki kulübün ricası üzerine, sahayı şereflendirerek ayağile to - pa vurması İngilterenin mühim maçlarında Prens Duğal'in yaptığı gibi memleketimizde de bir “kik of,, la maçı başlatması oyunun e « hemmiyetini büsbütün yükseltti. Birinci (Odevrenin 35 inci dakikasında; merkez muhacim oy- nıyan Namık, birinci devrede iki takımın yaptığı en güzel bir pas - laşmadan sonra Fenerin ilk golü - nü Çankayanm ağlarına taktı. Ge- riye kada; on dakika karşılıklı ve neticesiz gayretlerle geçti. İkinci haftaym, sahaya alışan Fenerbahçenin açılması ve rakibi ile arasındaki teknik farkmr eyi - den eyi meydana koymasile geç - ti. Bu devrenin ilk beş dakikasın » da bütün hızile oynıyan Çankaya arka arkaya yaptığı birkaç tehli - keli akınla Fenerbahçeyi kuvvetle sıkıştırdı ve iki üç kuvvetli şüt Fe- ner kalecisinin yerinde müdahale- sile geçiştirildi. On dakika kadar süren bu fazla gayret netice ver - medi. Yahut Çankayanın biraz da» ha yorulması ve Fenerlilerin bu yorgunluktan istifade ederek akın. larını şiddetlendirmeleri netice « sini verdi. Bu suretledir ki ön be - şsinci dakikadan © itibaren Fener mükemmel bir akımdan sonra Ni » yazinin ayağile ikinci, bunun der - hal arkasından Muzafferin ayaği- le üçüncü ve biraz sonra da gene Muzafferin ayağile dördüncü ve nihayet gene Muzafferin havadan gelen topu yere düşürmeden fev - Kalâde bir vuruşu ile beşinci golü yaptı. Bu bes gole rağmen, Çan - kayalıların takımlarını kazandır - mak için gayretleri eksilmiyor ve bu takım son dakikaya kadar hiç bir ruh kırıklığı (o göstermiyordu. Böylece dünkü mühim maç İstan « bul şilt şampiyonu Fenerbahçenin Ankara liğ şampiyonu Çankayayı 5-0 yenmesile bitti. Fransız - Sovyet askeri misakı (Baş tarafı 1 incide) dan ürkerek, Sovyetler aleyhinde- ! ki neşriyatı kesmişlerdir. Misakın emri vaki olduğu ileri o sürülmesi üzerine, bu haber, İngilterede hoş- nutsuzluk uyandırmıştır. Bazı İn- giliz gazeteleri, bu işin olabilece- ğine ihtimal vermediklerini yazı * yorlar: Londra, 24 (A.A.) — Fransa ile Sovyet Rusya arasında askeri bir misak akdi teklifi oLondrada biraz şüphe ile karşılanmıştır. Reuter ajansını muhabirine göre Fransa tarafından şimdiye kadar takip edilmiş olan hattı ha- reket, onun böyle bir uzlaşma yap- masına müsait değildir. Fransa ile Rusya arasında aske- ri bir misak akdi, obundan başka Dün İzmirden liman! mesi beklenen Eğe vapurü geç kalmıştır. Karadenizde fırtına Yunanistan On üç kişi boğu! Yağmur Yunanistanda göstermiştir. Bütün Attiki vilâyatinde$ le yağan yağmur neticesin”; na ve Pirenin muhacır mat rini su basmış ve bazı m de on üç kişi boğulmuştur. İki saatten fazla Pire W rında gelip gitme durmuştu” fl e şan İİ Japonlar (Baş tarafı İİ ya piyasalarında en bü haline gelmiştir. * Japonlar son zamanlar bir hamle daha yapmışlar gi > yo civarındaki üç kasa muazzam fabrika daha kur! dır. Bunlardan biri bira, lik, biri de tirikotaj fabrik?” Japonlar yalnız bu fi kurmakla kalmamışlar, kı rın adlarını da değiştirmiş! Bira fabrikasının kasaba Pilzenç, çelik fabr” kurulduğu kasabaya Solin tirikotaj fabrikasının kasabaya da Femniç ad mişlerdir. Bu isimler dünyada en”? bira, çelik ve tirikotaj fi nm bulunduğu yerlerin ad! Bu fabrikalardan en bül ra fabrikasıdır. Bu fab Yy de milyonlarca litre bira #4 bilecek bir kabiliyettedir raların hepsi Amerikaya #” lecektir. Bu itibarla bundan bir Amerikan gazetesi İğ sonunda: “Japonlar, ye rı sarhoş etmeğe uğraş! yor. # bu misakın milletler mai sakına uygun olup o çi j lesini ortaya atacaktır» pir Bu münasebetle bö? sakın aktedilmesinin #9”. yif niyeti imukavelangrieili il vi tevsi suretinde kabul denin tefsiri esasına muhtemel olduğu 7 tedir. ğ ii Mezkür madde, , kedi aralarında ikisini bu madde mucibinre A dım etmeğe davet edildiği de ötekinin yardımı" daf, mesini ve bu yardım? N keri müzahereti ilâve i tık bulunmaktadır... |