28 Aralık 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Suçlular hak- kındaki itham- — nameneşredildi (Baştarafı I| inci de) rafından silâhlı bir müdahale i - çin dışarının yardemma güveniyor du. Sovyet iktidarmı devirmek i- çin en iyi çare olarak silâhlı mü- dafaa ümidi, Nikolaef'in yıluıl ahbablarından gizlemediği düşün- celerinden açıkça anlaşılmaktadır. Niko'aef Leningrad merkezi aza- sından Kontolinof ile önceden an- laştıktan sonra birkaç defa Lenin- grad'da bir konsolosu ziyaret et - miştir. — İthamnamede bu konsolosun ismi ve mensub olduğu memleket bildiri'mektedir. — Nikolaef, 20/12 tarihinde ver- diği ifadesinde diyor ki: “Konsolosa, Soyyetler birliği içinde olub biten şeyler hakkında kendis'ne doğru malümat verme - 8e hazır bulunduğumuzu söyledim we konsolosun paralı yardımını is- tedim. Alacağımız parayı iade e - deceğ'mizi bldirdim. Konsolos bana Beş bin ruble verdi ve grup — tarafından Troçki'ye hitaben ken- 'dis'ne bir mektub getirebilirsem 'Troçki ile münasebet tesis edebi - leceğini söyledi. Kotol'nof'u kon - solosla görüştüklerimizden haber - dar ettim ve aldığım paradan 500 ruble alıkoyarak 4500 — rublesini kendisine verdim.,, Bu tarihlerde Leningradda iki tethiş grupu çalışıyordu. Bunlar - dan b'rine Leningrad merkezi a - zasından Kotolinof bakanlık edi - yordu. Nikolaef, Tvezdof, Anto - no ve Yovskin bu grupa dahil bu- Yunuyordu. Diğer grup Troçkinin başkanlı- Bındaydı. Nikolef tamamen suçlu oldu - ğunu söylemiştir. Kotovinof, şoföründen biri bu- Junduğu gizli mukabil ihtilâl gru- puna sirmekle suçlu olduğunu söy lemiştir. Kotolinof cinayetle doğrudan doğruya alâkası olduğunu inkâr — etmekle beraber, grupun bakanı olduğundan cinayetin mesuliyeti. — nikabul ettiğini söylemiştir. Şatzki, suçlu olduğunu söyle - — Mmemiş ise de şahitlerin ifadesi su — çunu göstemmektedir. Skolof, Zvezdof, Bumiantsey, Tolmosof, Levin, — Kanik, Snikof — ve Sositzki cinayete iştiraklerini rTeddetmekle beraber gizli teşkilâ- — ta intisablarmı itiraf etmişlerdir. Bütün maznunlar Sovyet birliği — temyiz mahkemesinin askeri kol. İejine sevkedilecektir. Mekteblerde aç çocuklar (Baştarafı 1 inci de) ılıde bu parayı temin yolunu ara- — yacaklardır. Sükrü Kaya, bundan sonra vi- b lâyete gitmiş, orada da vali, vali nııvınl, belediye reis muavini — we kaymakamların içtimama riya- set ederek vilâyet ve belediye iş- “leri ile yeni mebua secimi işlrini dörüşmüştün. Şükrü Kaya bu akşam Anka. ya dönecektr. z iBize itiraz edenler okyub ibret alsınlar Papas kılığının Bulgaristanda da tahdidi düşünülüyor Sofyada çıkan belli başlı ga: zetelerden Mir gazetesi Bulgar papaslarının elbiseleri hakkında yazdığı makalede diyor ki: “Bulgar papasları için başka ve rahat — bir elbise lâzımdır. Çünkü papasların bugünkü elbi- selerini temiz olarak mubhafaza gayet güçtür. — Papasların uzun saçlarını gizliyen serpuşları için de vaziyet aynidir. ” Saç ve sakallarının bir kısmı- nı kesmekle ruhaniler nüfuzla - rından hiç bir şey kaybetmezler. Kilise kanunları ne rahat elbise giymeği, ne de hıfzıssıhhaya ri - ayet etmemeği emreder. Şunu da — unutmamalıdır ki, Bulgar papaslarının ekserisi köy- lerde — oturmaktadır. Halbuki, köylerin vaziyeti, ruhanilerin giy- dikleri elbiselerinin ve kılıkları- Bulgaristan beş yıl- lık plân hazırlıyor Bilhassa ziraate, hayvancılığa ve iptidai sanayi maddelerine ehemmiyet verilecek Sofyada çıkan Utro gazetesi" nin istihbaratına nazaran, ulusal Ökonomi Bakanlığınm — bütün daireleri Bulgaristanın — ulusal ökonomisini ve İç ve Dış vaziyet- lerinin icaplarına tevfik etmek suretiyle — yapılacak ökonomik kalkınma için beş yıllık bir pro- gram hazırlamakla meşguldür. Bu beş yıllık programımn başlr ca kısımları hububat yetiştirme, bağ ve şarab yetiştirme, hayva - nat yetiştirme, smaf nebatlar ye- tiştirme ile bostancılıktır. Plân ayni zamanda memleke * tin tabil zenginliklerini de naza- rı dikkate almaktadır. Bu cüm - leden olarak devlete aid halen işliyen madenlerdeki istihsal as rileştirilecek ve işlenmiyen ma - denler de Tşlenmeye baştanacak- | | lık (Nafia) Bakanlığının şimdi * tır. Diğer taraftan Bulgaristanın maden suları daha asri vasıtalar” la toplanacak ve bu suların bu - lunduğu yerlerde seyyah celbini kolaylaştırmak için asri tesisat kurulacaktır. Bütün bu ıslahatın — ihtiyaç gösterdiği para devlet bütçesin- den ayrılacak ve plân, Bakan * lar Meclisine, Ökonomi Bakan - lığının bütçesiyle birlikte tevdi olunacaktır. Kontenjanı kal- dıran memleket Panama, 27 (A.A.) — 1 Ha. ziran 1935 — tarihinde meriyet mevkiine girecek — olan kanun, 600 kalemden fazla eşyayı itha” lât resminden muaf tutacağı için, Panama Cümhuriyeti, filen bir serbest ticaret devleti olacaktır. YUNANISTANIN ISMARLADIĞI TORPIDOLAR Atinadan İngilizce — “Nevs Chronicle,, gazetesine bildirildi. nın temiz tutulması için lâzım ge- len şartları haiz bulunmaktadır. Diğer taraftan papasların bur gün giydikleri — elbiseler gayet pahalıya mal olmaktadır ve bun- dan dolayı da — papaslar sık sık yenisini yapamamaktadırlar. Halbuki iyi, temiz ve rahat giyin- miş bir papas her halde cok mü” him olan vazifesini —daha mü - kemmel olarak ifa edebilir. Yunanistanda büyük nafia işleri ilerliyor Selânikte çıkan, “Le Progrâs,, gazetesinde okunduğuna göre bir Amerikan şirketi tarafından Var dar vadisinde yapılmakta olan kurutma ameliyatı bu ay sonun « da tamamen bitecek ve bu su - retle 10 bin hektar miktarında münbit arazi ziraate açılmış ola” caktır. Şirketle bidayette yapılan mu- kaveleye nazaran şirketin bu ara- zide ayni zamanda sulama ka * nalları da yapması lâzım gelmek-, te ise de Yunanistan Bayındır - lik bu işten vazgeçeceği muhte - mel bulunmaktadır. Diğer taraftan, şirketle yapı - lan kontrat mucibince, bu ameli" yatta kullanılmak üzere getiri - len bütün malzeme ve makineler hükümete geçmektedir. Söylendiğine göre bu makine- ler, aid olduğu Bakanlığa Sü Bar kanlığının tensibi ile başka işler- de kullanılacaktır. Bu muazzam Dragörlerle Halkidikya yarım a - dasında Kserses boğazmın açıl * ması ve diğer — taraftan Struma körfezinden Volvi gölüne bir ka- nal açılması düşünülmektedir. Volvi gölü bu suretle denizal- tı gemileri için çok mahfuz bir üssübahri vazifesini görecektir. Çorum hapishanesin- ğine göre, Yunanistan hüküme - | den kaçan vuruldu tinin İngiltereye 1smarladığı iki torbido İngiliz “D,, tipinde ©- lacak ve tahminen 300,000 ster- line çıkacaktır. Amasya, 28 (A.LA.) — Çorum — ha- pishanesinden kaçan eşkıyadan Çöllü adındaki katil, Alan dağında bir jan- darma müfrezemiz tarafından öldü- rülmüştür. Sabah gazeteleri ne diyorlar? KURUN— Bugünkü başmakale Ce- lâl Nuri Gün tarafından yazılmıştır. Esaş mevzu dil inkilâbı dolayısıyle Arapçanın yeni bilgiyi, bugünkü me- deniyeti anlatmağa muktedir bir dil olup olmadığıdır. Celdi Nuri Gün bu- nun için ufak bir tetkik yapıyor, ne- ticede Arapçanın büyük, fakat dur- gun, ilerliyemez bir dil olduğunu söy- lüyor. Bu itibarla Türkçenin Arapça- dan sıyrılışının — ilerlemesi yolunda çok bi ve mühkemmel neticeler vere- ceğini ilâve edivyor. CÜMHURİYET — Yunuş — Nedi Brolin Ankara — İstanbul telofomun- dan şikâyet etmektedir. Bu hotıtn 1- giren fazla konuşmalar neticesinde çok geç olarak muhavereye imkân ol- duğunu söyliyerek bu işin kat'l bir- surette halledilmesi lurumunu söylü. yor, MİLLİYET — Ahmet Şükrü Esmer bugünkü başmakalesine “yokseul — ço- cuklara yardım,, serevharını koymuş- tur, Burada İstanbuda mevcut - olan aç ve kimsesiz çocuklara İstanbullu. ların çok kolay ve basit Bir. şekilde vardım edebileceklerini söylüror ve Bunun Pein fanliyete geçmemizi te- mensl edinor. ZAMAN — Zaman imzolı yazıda çocuklarımızı düsünelim fikri etra- İ kide bir bozulması ve bilhassa araya ' fında bir başmakale yazmıştır. Bura- da uzun uzadiye fakir çocuklara di- ğer memleketlerde nasıl bakıldığını yazıyor, Ve bugünkü Himayetetfalin kâfi derece iş yapamadığını ilâve et. tikten sonra bu işle cidden uğraşmak zamanının artık gelmiş olduğunu söylemektedir. AKŞAM — Üçmmldiz. imzeli yvazı İtalya ile Almanyanın siyasi vaziye. tinden bahsediyor. Ve İtalyanın Al- manya korkusundan Fransa ile uyuş- mak istediğini ve Almanyanın Avus- furpa ile bBirleşmesinden korktuğunu yazınar, İKi Rüza Felemenkte ve Âme- rikada dokuz kişi öldü Kolonya, 28 (A.A.) — Gazetelerin Üöğrendiklerine göre, Alman sınırına yakın ve Felemenk toprağında bulu- nan bir yerde dokuz kişiyi götürmek- te olan bir otamobil, bir köprünün yan duvarını yıkarak kanala düşmüş- tür. Yedi kişi ölmüştür. Colonbas — Ohio, 28 (ALA.) — yolcu treni yoldan çıktıktan sonra bir marşandiz trenine çarpmış makinist ile ateşçi ölmüştür. On iki kadar yaralı vardır. kara- nm yolun tahrip edilmiş olması yü- zünden çıkmış olduğu süylenmekte- dir. Mensucat fabrikala- rımızın. makineleri Moskova, 28 (A.A.) — Leningrat- taki Mare fabrikası, Türkiye mensu- eat fabrikalarına ait son tarak maki- nelerini göndermiştir. Şimdiye kadar 153 makine gönderilmiştir. Bu maki- neleri kurmak eksersizlerini yapmak- ta olan Türk işçileri, bunları kurmak üzere yakında Türkiyeye gidecekler- dir. —— Suğuktan 23 kişi öldü Nevyork, 28 (A.A.) — Son günlerde hüküm sürmekte olan fırtınalı soğuk yüzünden 23 kişi ölmüştür. Büyük Okyanus kıyılarında gemilerin seyri- seferi felce uğramıştır. Müthiş bir fırtına şark havalisinde hasarlara se- bebiyet vermiştir. —— Arnavutlukta ihtiâl yok! Tiran, 27 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Yabancı memleketlerde Ar , » navutlukta ihtilâl çıktığına dair . * sözler, toptan asılsızdır. Memle * ketin her tarafında tam bir sü » kün vardır. —— Receb Peker İzmir, 27 (A.A.) — Burada bu. hunmakta olan — C. H. F. Genel kâtibi Bay Receb Peker, bu sa * bah Afyon treniyle Kütahyaya hareket etmiştir. Kubilây menku taşı açılışmda bulunmak üzere İstanbuldan ge- len heyet te bugün vapurla dö - neceklerdir. —o0--- Talebe Birliğinin kongresi Millt Türk Talebe Birliğinin yıllık kongresi bu sabah onda Halkevinde yapıldı. Kongre Reisliğine Nedim se- çildikten sonra İdare Hey'etinin ça- lışma raporuyle Teftiş Hey'eti raporu okundu bir çok âzalar söz alarak ce- miyetin bundan sonraki çalışması Ü- zerinde söz söylediler. Kongre hâlâ devam ediyor. Nakil yasıtalarında ucuzluk, — seyahatler, köylerde tetkikler meseleleri için gö- * rüşülecektir. ÖLÜM Genç film — operatörlerimiz- den Bay Hüseyin Çetin Yalçın, Burgaz sanatoryomunda — dün vefat etmiştir. Cenazesi yarım öğleyin sanatoryomdan kaldırı- larak defnedilecektir. Cenaze merasimine iştirak e - decek dostlarınım öğleyin Burgaz. da bulunmaları rica edilmekte- dır. Kederti milesine sabır diler ve SONPOSTA — Başmakale yoktur. | taxiyet ede iz.