19 Ocak 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

19 Ocak 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

z SAA Kirof'un katli Zinoviyefle Kamenef- ten başka kimler mahküm oldu? - Dün sondakikada aldığımız bir telgrafa atfen Zinoviyefle Ka- menefin hapse mahküm oldukla- rını bildirmiştik. Anadolu Ajansı dün gece bu hususta şu tafsilâtı vermiştir: Moskova, 18 (A.A.) — Tass A- jJansınım bir tebliğine göre, âli mahkeme Moskova mukabil ihti - Tâl merkezi mensublarının muha - kemesini bitirerek bu merkezin hükümete karşı çalışmış olduğunu tesbit etmiş, faaliyetin bir cinayet derecesine varmadığını görmüş ; tür. Mahkeme Moskova merkezi - nin kurucusu ve en faal idarecisi olmakla Zinoviyef'i on, ayni mer- kezin en faal azası olmakla da Gertik, Kuklin, Sakof'u gene on, ve merkezin faaliyetinde derece derece methaldar bulunan Şarof, Evdokinof, Bakaef, Gorşenin ve Çarkof ve — Gezberg'i sekiz, Federof, Gezreg, Gessen, Tarasof, Perimof, Anişef ve Faiviloviçi al- ti ve Kamenef, Başkirof ve Provo- yu beş yıl hapse mahküm etmiş, bunların bütün aşhst mallarının müsaderesine karar vermiştir. Diğer taraftan içeri işleri komi serliğinin hususi komisyonu Zino- novief mukabil ihtilâl merkezinin faaliyetiyle alâkadar olmak üzere 49 kişiyi kamplarda dört ilâ beş yıl arasmda mevkuf bulundurma- ya ve 29 kişiyi de iki ilân beş yıl a rasında “müuhtölif yerlere sürmeğe karar vermiştir.*"' — Loid Core'un tekli- fine cevap Elfast, 17 (A.A.) — Maliye|' Bakant Bay Nevil Chamberlein dün Loyd Corc'un ulusal kalkın - ma hakkındaki tekliflerine. dair demiştir ki: — Bu tekliflerde hiç bir yeni - Hik olmadığı gibi vuzuh da yoktur. Maamafih hükümet bunları tet - kik edecektir. Biz her nereden gelirse gelsin bir fikri daima ka - bul ederiz. Yeter ki o fikir gü - nün meselelerini — hal için bize yardımcı olsun. Biz umumi emniyete yardım et- mek istiyorsak bunu yapabilmek için kâfi derecede mücehhez bu - lanmalıyız. Sar içinde olub bi - tenler hangi yolu takib etmemiz Jâzrm geldiği hususunda bizim i - çin bir misal teşkil eder. Si Fransada mühim askeri kararlar Paris. 18 (A.A.) — Fransa milli müdafaasının yüksek ku - manda heyetine aid çok mühim kararlar verilmiştir. Hükümet, yüksek harb meclisi reis vekilliğile umumt erkânı har- biye reisliklerini tekrar birleştir- miş ve bu ayın yirmi birinde 68 yaşına gelen ve tekaüd edilecek olan General Veygand yerine ge- neral Gamelin tayin olunmuştur. General Gamelin'in muavinliği - ne Marsilya suikastinde yaralan- mış olan General Georges ile Ge- /Beral Colson tayin edilmişlerdir. Bir harb takdirinde general Ge - örges ferik ünvanını alacaktır. General Colson ise ordu erkânı harbiye reisi olacaktır. Roa ile Adisababanın ara- sını bulmıya çalışıyorlar Habeşistan Milletler cemiyetine bir nota verdi Cenevre, 18 (A.A.) — İtalya - Habeşistan ihtilâfı hakkındaki Habeş notasının bugün metni neş- - rolunmuştur. Uluslar kurumuna verilen bu notada hâdisenin nasıl çıktığı an- latılmakta ve İtalya - Habeşistan münasebetleri ve bu iki memle- ketin karşılıklı hakları tasrih o - lunmaktadır. Nota İtalyanın yeni hiçbir te- cavüzde bulunmamağa davet edil mesini konseyden istemekte ve ihtilâfın 16 mayıs 1908 İtalya - Habeş antlaşmasının tefsirinden çıktığı bildirilmektedir. Böyle bir ihtilâf 2 ağustos 1928 tarihli ant- laşma ve uluslar kurumu misakı- nın 13 üncü madedsi mucibince hakeme havale edilmek lâzım - dır. Halbuki İtalya bunu reddet- mektedir. — Nihayet Habeş hükümeti, mi- sakm on birinci maddesine isti - naden ihtilâfın hemen tetkikini istemektedir. Birkaç gündenberi konsey ha- ricinde mütemadi gayretler sar - fedilerek Roma ile Adisababa a- rasında dostça bir anlağma elde edilmesi için müzakere açılma - sına çalışılmışsa da hiçbir neti - ceye varılamamıştır. Bay Laval, bugün Habeşista- nın Paris elçisi Havariate'yi ka - bul ederek bu mesele hakkında görüşmüştür. Gazetecilik bir ilimdir Friburg, 19 (A.A.) - Almanya - — Maarif nazırı gazeteciliğin bir ilâm olduğunu ve binaenaleyh ga- zetecilik hakkındaki tezlerin dok- toraya kabulüne karar vermiştir. ' eee Aynştayn'ın malları musadere olundu Berlin, 18 (A.A.) — Profesör Aynştaynın evi ve toprakları Prusya devleti hesabına musade- re olunmuştur. devam Edirne, 18 (A.A.) — Kışın bas- Mmış olmasına yağmen göçmen akı- nanın arkası kesilmemiştir. Edirne yoluyla gelenlerin muameleleri bu rada birkaç gün içinde bitirilip yer leştirilecekleri yerlere gönderil - mektedirler. Burada kaldıkları müddetçe Karaağaç misafir evin- de barındırılan göçmenlere Hilâli- ahmer cemiyeti Edirne şubesi tara fmdan odun, ekmek — ve çamaşır dağıtddmıştır. Şimdiye kadar ge - len göçmenler Trakyanın muhte - lif yerlerinde kendilerine ayrılan evlere yerleşmiş bulunuyorlar. Hilâliahmer cemiyeti umumt merkezi kendilerine yemeklik ve tohumluk buğdayla çamaşır dağıt Amerikada işsizliğe karşı tedbirler Vaşington , 18 (A.A.) — Reisi cumhur Bay Ruzvelt kongreye bir tezkere göndererek geniş bir soy- sâl progrâmm kabulünü tavsiye et miştir. — Bu program, işsizliğe karşı si- gorta, ihtiyarlara tekaütlük, fakir çocuklara yardım ve genel sıhhat işlerinin genişletilmesi için tahsi - sat verilmesi hakkındadır. Programın tatbikı mahalli hü - kümetlere ait olmakla beraber ' merkezi hükümetin direktifleri ve mali murakabası altında yapıla - caktır. Reisicumhurun tavsiyesine gö- re Nevyork demokrat ayan azası Vagner verdiği bir soysal emniyet lâyihasında 1937 ikincikânunun birinden başlamak üzere mecburi tekaütlük usulü kurulacak, yüzde bir ile temin olunacaktır Bunun ya rısını patronlar verecektir. Bu su- retle 65 yaşmı geçecek her işçi ay da 22,5 dolar tekaütlüğe hak ka.- zanacaktır. İşsizliğe karşı sigorta Trakyaya muhacir akını ediyor ımıı ve ayakkabısı olmıyanlara a- yakkabı alınmak üzere de iki bin Hira yollanmıştır. Trakya umumi müfettişi İbrahim Tali Ongoren is kân mıntakalarını dolaşarak ihti - yaçları yerinde tetkik etmekte ve icabına bakmaktadır. Edirne, 18 — Şimdiye kadar Trakyada yerleştirilen muhacır - ların sayısı 19.,000 i lıılııuıtur tahsil bir hale getirilinciye kadar bakılmalarıdır. Bu iş için fevkalâde bir gay - ret sarfediliyor. Her nufusa ye - mek ve tohumluk için kâfi mik - tarda buğday dağıtılmıştır. Nevyorkta müthiş bir çete yakalandı Nevyork, 19 (A.A) — Bir müd. dettenberi üç hükümet içinde şa - kavette bulunan ve birçok cinayt ve hırsızlıklâryapan - beş kişilik dehşetli çete polis tarafından im: ha edilmiştir. Bu şakilerin birisi kadındır. —— Amerikaya 24 saatte 380 milyon altın girdi Nevyork 18 (A.A.) — Birleşik Amerikaya, İngiltere, Fransa ve Hollandadan gönderilecek — olan 17 milyon altın doların gelmesi i- çin hazırlıklar yapılmıştır. Bunun la son 24 saat içinde gelen altın mikdarı 30 milyon olmuş oluyor. sermayesi de ücretlerden kesile - cek, yüzde üç ile temin olunacak- tır. Bu programın tatbikı, her yıl tokaütlük için 150, işsizlik için 50 fakir çocuklara yardım için de 28 milyon dolara malolacakır. Sabah gazeteleri ne diyorlar? Kurun — Bugün başyazıynı Celüöl Nuri Gün yazmıştır. Memvzuu: Bir insanın hayatta okuması lâzım alan kitaplardır. Bu münasebetle Vakit kütüphanesi tarafından neşredilen Dün — ve Yarın serisinden - sitaşiyle bahsetmektedir. Yazı şöyle bitiyor: Dil ve âlem çok değişiyor. Bir kaç sene evvel yazılan fizik bilhassa O - fomistik kitapları artık okunmaz ol - du. Dünyanın geçirdiği ilim inkılâdı çok mühim ve çok evrenseldir. Onun için Türkleri — bu yeni ilme alıştırmak için bahsettiğim kütüpha- ne ve emsali gerilerin son derecede lâzımdır. Cümhuriyet — Yunus Nadi bugün *“Sulh yokuşunu tırmanmak — sırası geldi mi acaba?,, serlevhalı yazısını son Sar meselesine — tahsis etmiştir. Bu münasebetle Hitler tarafından söylenen “Eğer Sar bize verilecek o- Jursa Fransa ile aramızda sulhü bo- nçak hiç bir şey kalmıyacaktır.,, sö- zünü tahlil ediyor. Ve bundan müs - berı manalar çıkarıyor. Nihayet Avus- turya işinin de kat'i bir şekilde hal- Tedildikten sonra ancak bu —umumi sulhin olabileceğini ilâve ederek ya- zısını bitiriyor. Milliyet — Ahmed Şükrü Esmer bugün Avrupa siyasetinde İngiltere- nin rolünden bahsediyor. Buvvelâ Fransanın — son aylarda , Rusyadan İtalyaya dönen siyasetini anlatıyor. Ve İngillerenin bunda çok mücssir olduğunu — söyliyor; — ya - zıyı şöyle bitiriyor: “İngiltere bütün ulusları — şöyle bir siyasal yol üzerinde yürür gör - mek ister: Karşılıklı antlaşma yapıl- masına çığır açabilecek her türlü ve hele silel antlaşma yapmasınlar. Si - yasal emek birliği adı altında İngil - tere hegemonyasını sağlamlaştıracak Bir siyasa gütsünler. Deniz altı ye - mileriyle uçakları — kaldırmakla da elbirliği yapsınlar, İşte İngiltere bü- tün ulusları bu yola getirmeğe çalı - HUOT Zaman — Zaman İmzalı yazı An- karadan aldığımız bir mektubu neşir ve teşrih ediyor. Ve Bulgarlar bizden Edirneyi is - tedikleri gibi bizim de onlardan Fili- be, Hasköy ve sair haksız olarak biz- den ayrılan yerleri lstememiz lüzu - munu ihtar ediyor. Ve bu hedefin Türk gençliği için bir gaye olmasını temenni ediyor, Akşam — Baş yazısı yoktur. Son Posta — “Acımak mı, — yoksa gülmek mi?,, başlıklı ve “Kadına süs- lTenmeyi çok görenlerden değiliz,, di - ve başlıyan yazıda kadınların fazla süslenmesi, boyanması aleyhine bulu- nularak “Bayanlara boya sürünme den, saçlarını kwırmadan da qlx( görünebileceklerini tnandırmak için bilmem ki, ne yapmalı?,, Denilmek « tedir. Ankara telefonu Spor Ankara, 19 (Telefonla) — Çankaya klübü Muhıfızgüciinı sıfıra kar$ı üçle yenmiştir. Talebe toplantısı Ankara, 19 Hukuk fakültesi Talebe Cemiyet pazartesi günü urnumi bir toplaf” tı yapacak ve Talebe mecmut' sının şekli görüşülecektir. ) Marmara felâketzedeleri Ankara, 19 (Telefonla) — V Ankara Hilâliahmeri Marmara fe' lâketzedeleri için bir yardım def * teri açmışlır. Saylav seçimi Ankara, 19 (Telefonla) — Saylav seçiminin Şubatın ilk haf * tasmda yapılacağı söyleniyor. Şoförlerin toplantısı Ankara, 19 (Telefonla) Anakra Şoförler Cemiyeti senelik kongresini dün yapmış ve yeni — îdıre heyetini — seçmiş, fakat bir ne kalmıştır. Cenevrede Iranın noktai nazar! kabul edileceğe benziyor Cenevre, 19 (A.A.) — Uluslar , kurumu konseyi İrak - İran ihtilâ- fını bugün tetkik edecektir. Zannt dildiğine göre Bay Aloizi'nin hıll sey arkadaşlarının hislerine hrcü man olarak vereceği rapor İran te — zine uygur olacaktır. dör v ve —e verTAKIYELI Dilhassa İsi ran Dış Bakanı Kâzimi Hanın a « zimkâr şahsiyetine ılfctm*ledır .| ler. Sovyet Rusyanın dış siyasası Moskova, 18 (A.A.) — Iç Rus- — ya halk komiserleri meclis reisi bay Sulinof Sovyet kongresinde okuduğu raporda uluslar arası vaziyeti gözden geçirerek demiş- tir ki: “— Geçen devrede Sovyaa Rusyanın sulhte ve bütün dün - — yada uluslar arası münasebetle - rin istikrarında birinci derece bir âmil olarak tanınması ile u « luslar arası kudreti pek çok art- mıştır. Şark sınırlarımızı büyük bir dikkatle nezaret altında bulun - durduk. Orada sulh birçok defa: lar tehlikeli zamanlar geçirdi. Her defasında da Sovyet Rusya çıkan ihtilâfları azimli sulh siya- sasile-dostça halletti. Şarktaki komşularımızın bu uysal vaziye- timizin zafiyetimizden ileri gel- mediğini, fakat bunun hüsnü ni- yetimizin bir ifadesi olduğunu anladıklarını zannederiz. Biz, ra- hat yaşamak istiyoruz. Sovyet Rusyanın dış sıyasası şimdiye ka- dar olduğu gibi ileride de sulb emellerinde aynı kalacaktır. An- cak - bunu ehemmiyetle kayde * derim - memleketimiz herhangi bir tecavüzü her nerden gelirst gelsin, heran tenkil etmeğe ha * zır bulunmaktadır. —— Kadınlar ve askerlik , Yüksek mekteblerde ve ünive'” sitede kız talebenin de askeri der#” lere devam edebilmelerine karâf verilmiştir. (Telefonla) © (mu