14 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

14 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

“ Bir imparatorluk dah tarihe karıştı! Çingeneler Imparatorlarını tah- tından indirdiler! imparatorluk,şimdi Cümhuriyet şekline girmiş Son günlerde dünyada pek az kimsenin farkına vardığı büyük bir hükümet değişmesi olmuştur . Çingers imparatoru ikinci Mi - hail azledilmiş ve çingeneler ara - sında cümhuriyet ilân edilmiş.. Vakıa dünyada o çingenelerin hâkim oldukları "bir O memleket yoktur. Bununla beraber dünya- nın her yerinde yaşayan ve biraz tenevvür etmiş olan o çingeneler Lehistanda bulunan bir mevhum imparatora karşı daima bir hür » met beslerler, ve onun emirlerine körü körüne itaat ederlerdi. Dünyanın en kesif çingene yeri olan Lehistanda takriben 20.000 kadar çingene bulunmaktadir. Da- ha evvelki imparator (o öldükten sonra geçen sene yeni (o İmpartor Mihail, “İkinci Mihail, unvaniyle imparator olmuştu. Belki Çingene imparatorluğu « na dudak bükecekler buluna- caktır. Bunun için evvelâ şunu ilâve edelim ki çingene imparato- ru dünyanm sayılı zenginlerinden biriydi.. Gün gaçinez ki dünyanm bir çok yerlerideki sadık tebaala - rmdan kendisine fevkalâde kıy - metli hediyeler gelmiş olmasın. ,; Hakikatem saray denilmeğe lâyık ““derezede muhteşem bir köşkü, mü- | teaddit lüks otomobilleri, uşakla- ' rı, kâtipleri, müşavirleri; hattâ bir çok da dalkavukları daima et. rafında bulunmaktaydı. I İkinci Mikail imparator olunca şimdiye kadar yalnız lâfzen im - parator sayrlan selefleri gibi ha - | reket etmek istemedi. .Kafasında | büyük bir gaye taşıyordu. Yalnız | Mfla olan (o İmparatorluğunu bir | toprak, bir ülke ile hakikatleştir - mek istiyordu. , Yani imparator ikinci Miahil lâfla imparatorluk istemiyor, ha - kikt bir toprak üzerine kurulmuş bir imparatorluk istiyordu. Bu mukaddes (!) gaya uğrun - da haşmetlü imparator çalıştı, ca- baladı. Nihayet mkdaşlarıma iyi bir yürd bulmak için dünyayı da - laşmağa karar verdi.. Ve bu kara. rma derhal tatbik etti, dünyayı a - drm adım (O dölaşmağa başladı. Böylelikle Amerikaya da geçti. Ve Cenubi Amerikada henüz is « kân edilmemiş, güzel bir yer bul - dü. Cenubi Amerika hükümetle - riyle bir çok siyasi (O konuşmalara girişti. Nihayet güçbelâ kendile - rini ikna etmeğe, ve bu toprakları “Müstakbel çingene imparatorlu » fu,, namma elde etmeğe muvaffak oldu. İmparator bunun üzerine adam- Jarmı Cenubi Amerikaya çağırdı. Onlarda derhal bu davete icabet mes'ut günlerini yaşıyordu. Şehir- lerini kurulacağr' yerleri tayin et- 3. Müstakbel sarayınm yerini tesbit etti. Saray daha yapılmamakla bera- © Ber mermerden yontma © bir taht HABER — Akşam Postası © Bir kaç Çingene tipi yaptırdı ve burada büyük mera -! simle tekrar taç giydi. Merasim; asırlardan © kalma | an'aneye göre yapılmıştı.. Haşmetlü imparator ikinci Mi . haij tahtına oturduktan sonra öl - müş dedelerinin ruhu için bir ö - küz kurban etmiş, öküzü mükem - | melen kızarttıktan sonra vezirleri ! ile birlikte yemiştir. Kendisi usu- len öküzün yalnız dilini, ve bey - nini yemiştir. Bundan sonra tekrar tahtına çı- karak ayağa kalkmış. (Kılıcını, çekmiş, ve şarka, garba, şimale ve cenuba doğru salladıktan sonra, | şu sözleri söylemiştir: — Ben, bütün çingenelerin im - | Tahtını kaybeden Çingene İmparato - | ru İnci Mihaet paratoru ikinci (O Miahil, Allahın inayet, ve cenubi Amerika hükü - | metlerinin izniyle bütün bu top - rakları fethettim. Ve bütün dünya çingenelerinin bu topraklarda ©- turmalarını irade ettim! . Bundan sonra yeniimpars. . şerefine üç gün üç gece şenlik ya- pılmıştır. Bütün bu merasim gü- rültüleri biter bitmez bu sefer haş- metlü impârator tekrar Avrupaya gitmiş ve şehir şehir dolaşarak bü- tün çingeneleri Amerikaya hicrete davet etmeğe başlamıştır. Kral Amerikadaki yeni yurfu fevkalâde bir surette methediyor - du. Okadar ki nerede ise cönnet- ten daha güzel olduğunu söyliye - cekti, Fakat bir taraftan da imparator ikinçi Mihail'in kendisine çingene tarihinde büyük bir mevki yapa - cak olan bu faaliyeti büyük bir kıskançlık Ouyandırdı. Bir çok “Çingene prensleri,, ve rakipleri aleyhinde propagandaya başladı - l lar, i burada Bir çok “Çingene muhafazakâr- | lar,, da kendilerine iltihak ettiler, böylece imparator Mihail aleyhin- de kuvvetli bir cereyan uyandı. Bunlar itirazlarını hulâsa ola - rak şu suretle söylüyorlardı: — Mihsil bizi o kandırıyor, ve hürryietimizi alarak bize esaret vermek istiyor. Halbuki biz şim » diye kadar dünyanm en hür in- sanları olarak yaşadık. İşimize imse karışmadı. İstediğimiz yere | tmekte serbesttik. Vakıa bir öz yurdumuz yoktu.. Fakat buna mu. | kabil bütün dünya bizim yurdu - muz sayılıyordu. o Sonra iyi kötü pekâlâ geçiniyorduk... Şimdi varmmızı o yoğumuzu salıp Amerikaya gitsek orada ne yapa- sağız? Belki de açlıktan ölürüz ... Sonra müstakil bir devlet olmakta ne menfaatimiz var? Hiç! Bilâkis her hangi bir devlet üzerimize hü- cum ederek bizi mahvedebilir. E- sir ve perişan olmak için Amerika. ya gitmiyeceğiz.. Ve bizi buraya sevketmeğe çalışan imipayatorun sözünü dinleyemiyeceğiz!.. İmparator aleyhindeki cereyan- İarr idaye eden en mühim şahsiyet impartorun uzak bir akrabası olan Baron Matye Kvik idi. Baron Matye Kvik hakikaten birçok Avrupa nını tatbik etmeğe muvaffak ol- du ve bir çok çingene cemiyetleri - ni peşinden o sürükledi. Nihayet bir beyanname neşrederek impa - ratoru tanımadığını ilân etti. Bu - nun üzerine Varşova civarında bü- yük bir çingene kongresinin kurul- masına karar verildi. Buraya dün- yanın her yerinden Almanya, Ma- #oristan, Çekoslavakya, Avusturya, | İngiltereye (o göndermeğe Romanya, Fransa, İngiltere, İs- panyadan fevkalâde mürahhas - lar geldi. Böylece büyük çnigene kongresi şimdiye kadar görülme « miş bir toplantı yaptı. Kongre günlerce devam etti. Ni- hayet ilk karar olmak üzere ikinci Miahili hal'ettiler. Bundan sonra Baron Katye Kvike imparator ol - | masını teklif ettiler. Kvik bu tek - lifi kabul etmedi.. İrparatorlu - ğun lâğviyle parlâmento ve cümhu riyet usulünün kabul (edilmesini teklif etti. Bu teklif üzerine yeniden mü - nakaşalar baş gösterdi.. Kongre - de cümhuriyetçilerle kralcilar çar- nışmağa (başladılar ve neticede cümhuriyetçiler kralcıları ikna et tiklerinden imparatorla beraber İmparatorluğun da kaldırılmasına karar verildi. Bazı “asilzade cingeneler,, bir diplomatları | kıskandıracak bir maharetle plâ - | aha Lolid Co ca suikasd Yeni ifşaalt: İRoid Corc'u, ölümden Almanlar kurtarmı$ş Eski Başvekil Loyt Corcun siya» | sa alanma yeniden girmek üzere; çalıştığmı biliyorsunuz. İngilizle- ri cihan harbinden muzaffer çıka- yan bu meşhur devlet adamı “Bri- tanyanın yeni plânı,, nı teklif et- mek üzere, çekilmiş olduğu inzi- İ va köşesini bırakmış, ve ortaya atılmıştır. Bu yaşlı siyasa kurdu hakkında bütün dünya mecmua ve gazete“ lerinde yazılmadık söz kalmamış- tır. Ancak İngilizlere tükenmez , kin ve nefret besliyen bir Alma - nın, harbin en civcivli günlerinde Loyt Corc'u öldürmek üzere Lon-| draya gittiğini ve bu işi başarma- | sma da ramak kaldığını acaba bi- lenler var mıdır, Bu cinayet plânmı suya düşür- müş olan Bernard Neuvman - son günlerde yazdığı “casus,, adlı ki- tabıma meseleyi uzun uzadıya an- | latmıştır . Neuvman hemen hemen bütün | harp esnasında Berlinde Alman erkânıharbiyesinde kalmağa mu- | vaffak olmuş bir adamdır. Neuv- man'ın yeğeni olan bir Alman İn- gilterede bir üsera kampına gön- derilerek tevkif edilmişti Uy“ man da hiç kimseyi şüpheye “dü- şürmeksizin Almanyada bu yeğe- ninin yerine geçivermişti. Alman erkânrharp zabiti sıfa- tile Neuvman, 1917 senesinde bir gün 50 yaşmda kadar olan Şlay- her adlı bir Almanın ziyaretini kabul etmiş ve İngiliz başvekilini öldürmek icin olan plânlarmı din- | lemiştir. Neuvman bunu mez dehşet içinde kalmış ve an- lattığı Alman zabitleri de böyle bir işe karşı nefretlerini göster» mekten çekinmemişlerdir. Alman askeri şefleri böyle bir plânın > bikine müsaade etmemeği hattâ Şlayher'in teşebbüsüne mani ol- mağı kararlaştırmışlardı. Şlayher bütün bunlara rağmen İsveçe ve oradan da Londraya git meğe muvaffak olmuştu. Bunun üzerine Alman hükümeti İngilizle | re haber vermek için Neuvman'ı | karar | vermişti. Alman şefleri böyle bir cinayetin dünya efkârı umumiye- sinde çok fena bir tesir bırakaca- | ğma kanaat getirmişlerdi. i na bir hayli müteessir olmuşlarsa da ekseriyet bu kararı büyük bir ! sevinçle karşılamış ve derhal ya. pılan intihabatta Baron Matye Kvik büyük bir ekseriyetle roisi cümhur seçilmiştir. Kvik bu suretle reisicümhur se - çildikten sonra derhal bir emirle eski imparator ikinci Mihaili, çin. gene milletini esarete sevketmek istemesi suçiyle çingene vatandaş. lığından ihraç etmiştir. Bu suretle dünya (bir tarafta İtalya - Habeşistan, Londra misa - kı, Almanya meselesiyle uğraşır - ken, bir taraftan da bir imparator. luk (1) daha tarihe karışmış ol- Ni b Neuvman bir tayyare ile Jeşik tereye uçmuş ve paraşütle t8)9* reden atlıyarak Opted civarmâ? toprağa varmıştı. Buradan doğ” ca (Skotland) a giderek mesele?” polis âmirlerine anlatmıştı, Başvekilin muhafazasına dns” lizler Neuvman'ı memur er Bir kaç gün sonra da Loyt Cars” postasmda şüpheyi calip bir si9* ra kutusu bulundu. Lâboratus'“” yapılan bir analiz bü puro siger”” larının dehşetli bir zehiri ihti” ettiğini meydana çıkardı. l Tam bu sıralarda Loyt Car€ » kaç günlük istirahat için Walt” Heath'da bulunan köşküne #i** iie) Loid Corc Gazeteler bü istirahati yazmi ek duklarından Neuvman suikss(“ nin faaliyete geçerek basvelil: ş* zintileri esnasmda öldürmeğe'” şebbüs edeceğini kestirmişti. iş bunun için Loyt Corcun peşin“ oraya gitmeğe karar verdi. Or8©” kıyafeti değiştirip Loyt Corc# * lığma girerek arkasında bolis gg” fettişi Marshall olduğu halde »“ gün gezint'lere çıktı. Bir gün kocaman bir ağaci sk tından geçerken yüksekten zuna birisi Oçullandr. bu ado” Şlayher'di! Dallarm arasma #” lenmiş ve Neuvmanı İngiliz vekili sanarak omuzlarma mıştı. İki adamın arasında der şetli bir boğuşma oldu. Polis fettişi çok gerideydi. Hattâ gö gelik bir yere sığınmış, hafif tip uyku kestiriyordu. Neu” eski'bir boksördü. Çok geçmi” Şlayher sırtüstü yerlere yuvasi? dı. Nihayet Marşhall'de gelebili ve ikisi birden Almanı yakalı?” gölürmeğe başladılar. Bir kaf dım atmamışlardı ki arkada yak sesleri işittiler. Bu gelen ye” Corc'tu. Şlayheri bir çalılığı kasma gizliyerek başvekille #9” üstü bir kaç söz teati ettiler. , Şlayher muhakemeye pe” medi. Delidir diye Broadmo9' marhanesine tıkıldı; ve orad? 5 haf bir tesadüfle mütareke s olan 11 İkinciteşrin 1918 ds“ dü! Bü macerayı şimdiye yi” hiç kimse bilmiyordu.