14 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

14 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Atinada muazzam tezahürat yapıldı |' şik caddelerde halk, dalgalı bir Atina, 13 (A.A.) — Atina a- jansı bildiriyor: Saat 18 de 29 tayyare refakatinde Tatoı mey - danıma inen General Kondilisin | geçmesini bekliyen halk, şiddet- | K bir soğuk hüküm — sürmesine rağmen güzergâhta balkon, pen- cere ve tarasları doldurmuş ve sokaklara 300.000 kişi birikmiş- ti. Tayyare meydanından Çalda. ris'in evine kadar bütün güzer - gâhta halk, Bay Kondilisi alkış - lamış ve çiçekler atmıştır. Bay Çaldarisin oturduğu “Kraliçe So- fi,, caddesinde, kanunu esasi ve Righilis meydanlarında ve biti - deniz halini andırryor ve vatan- perverane şarkılar ve — coşkun minnettarlık ifadeleri ile B. Çal- daris ve arkadaşlarını alkışlıyor- du. Atinada böyle bir manzara hiçbir zaman görülmemiştir. Bü- tün sosyal smıflar, bütün esnaf cemiyetleri bayraklarla hazır bu- lunuyorlardı. Muhacirler, köylü - ler çiçeklerle dolu — arabalarile gelmişlerdir. Bay Kondilisin o - tomobili çılgın bir halde bulu - nan halkın arasında müşkülâtla ilerlivordu. Yunan cümhurrei- sinin beyannamesi Atina, 13 (A.A.) — Resmi ga- zete, Reisicümhur Bay Zaimis'in millete hitaben aşağıdaki beyan- namesini neşretmektedir: “Elenler, Yunanistanı baştan aşağı tahrip etmek — tehlikesini gösteren ve karşısında yalnız Yunan ulusunu değil, bütün u - huslararası efkârı — umumiyesini bulan şuursuz isyanın tenkili mü- nasebetile hükümete ulusun min- nettarlığını ifade etmek isterim. Zira hükümet azimli — hareketi, basiretli gayretleri ve çabuk ic - raatile dahili ayrılığın — önüne geçti. Kardeş kanmın dökülme- sine-mani oldu. Ve Yunanistanı bu kadar küstahlıkla teşebbüs e- dilen ulusal ikiliğin fenalıkların- dan kurtardı. Esas teşkilât kanununun 81 inci maddesine tevfikan — kara, deniz ve hava kuvvetlerinin şe - fi sıfatile Harbiye, Bahriye, Ha- va ve Dahiliye Bakanlarımın ulu- sal minnettarlığına tercüman ol- malarını ve ulusun bizzat mevcu- diyetine karşı tevcih edilmiş olan isyanı, âsilere karşı — müşterek cepheye kahramanca hizmetleri sayesinde ve şeflerinin basiret - kârane kumandası altında he - men hemen kan dökülmeksizin bastrran ordu ve — donanmanın hava kuvvetlerinin şehir, jandar- ma ve polisinin bütün zabit ve mensuplarına tebriklerimi bildir- melerini arzu ederim. Bu suretle müttehit uluz. bir an için mevcudiyetini tehdit eden müthiş tehlikeyi, ülkülerinin ifa- sına devam edebilmek için, ber - taraf etmeğe muvaffak olmuştur. Yunanlilar, Devlet reisi sıfatile ve bütün sıyasal hayatımda — Yunanistan tarihinin bir çok hâdiselerine şa- hit olmuş bulunmaklığım itibari- le bütün millete süküneti muha- faza, mükümete inzibatla — itaat etmek ve vatâna ve onun istikba- line tam bir itimatla ayrılık ka - bul etmez bir halde kalmak için hitap ediyorum.,, Bir Romen gazetesi neler anlatıyor? Yunan; hâdiselerini takip et- Dı;» üzere Rornanyadan Yunanis- tana yiden bir Romen gazetecisi m.mleketine dönmek üzere şehri- nilce gelmiştir. Gelen gazetecinin adı Bay Ro- mülüs'dür. Ve Romen dili üzere çıkan “Kırantul,, gazetesi muhar- riridir. Şunları söylemektedir: “Bu isyan, 9 şubattan önce, ya- ni Yunan Dış Bakanı Bay Maksi- mosun Balkan andlaşması - reisli- ğinde bulunduğu zaman patlak ver mek üezere — hazırlanmıştı, böy- lece, Balkan — andlaşmasının sar- sılacağını tahmin ediyor- lardı. Fakat — havaların bo- zukluğu — erzak ve mühimmat azlığı bunlara mâni olmuştur. An- laşıldığına göre Venizeles, Yuna- nistanda Goneral Kamenos vasıta- “siyle bir Italyan politikası takip e- diyor ve bunların propagandasını yapıyordu... *“İsyan şubat dokuzdan önce çıksaydı Yunanistan Balfkan itti- fakmdan çıkabileceği nıınedıli- yordu. *“Venizelos muhacirlere istinat etmekte idi. Bundan başka Veni- zelos Drama, Kavala ve Serez ta- raflarındaki amele ocaklarını ken di maksadmna âlet olarak kullan- mıştır. Çünkü bu havalide tütün amelesi çoktur. Son yıllarda zirai mahsuller, krymetten düştüğü için köylülerin mühim — birkısmı tü- tün işçiliğine — başlamıştı, Fa- kat bu mahsul elde son zamanlarda az satıldığı — için amele ücreti azalmıştı... Bu sırada gayri memnunlar arasında grev- ler olmuş, hükümet bunlarla uğ- raşmıştır. *“Kavala Belediye Reisi Partsa- Hdis ve Serez Belediye Reisi Me- niktas azledilmişti. Hükümet bunlara tekrar işle- rine dönmek üzere arazi vermeği | teklif etmişti... Komünistlerle arasında rabrta vazifesini gören Ç ftçi Fırkasından Sofyanus'dur.,, R>men gazetecisinin elde ettiği malümat şimdi not halinde bulu- Divanıharp!er giyaben de karar verecek Örfi idare, isyanda methaldar olan bütün suçluların divanıharb- çe muhakemeleri bitinceye kadar devam edecek, lâkin bugünden i- tibaren ahkâmı hafifletilecektir. Yabancı memleketlere sığın- miş olan âsiler, gıyaben muhake- me edileceklerdir. Bugün Atinanın en büyük kili- sesinde resmi zevatın huzurlari - le, bir âyin yapılacaktır. Selânik, 13 (A.A.) — Harbi « ye nazırı Goneral Kondilis. ecne- Bi gazete muhabirlerine, hükü - mete karşı gösterdikeri teveccüh- ten dolayı teşekkür etmiş ve: “Asiler, hiçbir merhamet ese- ri görmeksizin ibret olacak ceza- lara çarptırılacaklardır.,, demiş - tir. Hududumuza sı- ğınmak istiyenler Uzunköprü, 13 — İsyana iş- tirak etmiş olan dördüncü ko- lorduya mensup beş vagon Yu- nan zabit ve neferi, askerlerimi- zeteslm olmak istemişlerdir. Bunlar Pitiyon'da topraklarımı- za kabul edilmelerini beklemek- tedirler. . .» Sonradan gelen malümata na- zaran bu mülteciler Yunan ordu - suna teslim olmuşlardır. üi Hükümetimize sığınan âsiler hakkında ne muame'e yapılacak? ANKARA, 13 — Hükü. metimize sığman âsi Yunan zabit ve askerleri içn ne mua- mele yapılacağı hâkkmda müta- lâasını sorduğum salâhiyetli bir hariciyeci bana dedi ki: “— Ceza kanununun doku- zuncu maddesi sarihtir. Bu mad- deye göre 'adesi istenilecek müc- rim ve mültecilerin vatandaşı- mız ve siyasi mücrim olmaması şarttır, Bu cihetler mahkemece tesbit edildikten sonra son kara- rın ittihazı gene hükümete ait- tir.,, Burada çıkan bir şayiaya gö- re Yunan hükümeti, hükümeti- mize —sığman — mültecilerin iadesini istemiştir. Alâkadar ze- vat, bu şayianm doğru olmadığı- nı söylemişlerd'r. e e Bir âsi kumandan kendini öldürmek istedei Roma, 13 (A.A.) — Kaytaza- nis denizaltı gemisi kumandanı Patamas kendisini öldürmek te- şebbüsünde bulunmuştur. Bir tayyare, kumandanı Rodos has- tanelerinden birine götürmüş- tür. Sıhhi vaziyeti tehlikeli ve ümitsiz değildir. Venizelistlerin | Venizelos Rodosta Atina, 13 (Hususi muhabiri- miz b'ldiriyor). — Burada öğ- nuyor. Bunlardan makaleler yaza-| rendiğime göre, Venizelos ve caktır. Dün Sofyadan Harol Kardozo İsimli "'r de İngiliz gazetecisi gel- miştir. | karısı, Kasus adasından Kodos | adasına gönderilmişlerdir. Ne- | zaret altında fakat serbest bu- | Tunmattadırlar, 14 MART — 1838 Çaldarisin ihtilâle dair söylediği nutuk Bay Çaldaris, Bay Kondilisi» evinin balkonunda karşıladı ve halkın alkışı bitince, Bakanı he- yecanlı kelimelerle — tebrik etti. Halk, Başkanın sözünü arkası gelmiyen “Yaşa,, larla kesiyor - du. Bay Çaldaris, bu nutkunda diyor ki: *“Halkın huzur ve refahı ile oy- nıyan felâket adamları, iki sene evvel şimdiki hükümete, 4 sene süren israf ve suliistimaller neti - cesinde tamamen harap olmuş bir memleket devrettiler. İki sene süren çetin gayretler, bize nekahat devresine girmek imkânmı verdi. Remiz ve bay - rağımız daima kanun ve ahlâki nizam oldu. Bütün hayatmı va - tana fena muamele etmek için kullanan habis ruhun remazi ise, kanunsuzluk, karışıklık ve cina- yet olmuştur. Fakat kanun ve ahlâk daima galebe çalar ve bu defa da muzaffer olmuştur. Venizelosu telmih ile, Başve- kil sözüne şöyle devam etmiştir: “Bütün ömrünü, yurdunu hır- palamakla geçirmiş olan bu fit- ne ve fesat timsali, daima kanun- suzluğa, karışıklıklara ve cina - yete istinat etmiştir. Yunan mil - letinin iradesine uygun olarak, Yunanistanı yeni — esaslara göre kurmağa bütün cesaretimizle ça- lışmakta devam edeceğiz.., “Devletin parasını, yanı hal - bema dalüağüküme LA kaçaklar, yabancı. topraklarda | ilticagâh —aramaktadırlar. Biz, Yunanistanm dahilde düşman - lardan kurtularak hepimizin ifti- har edebileceğimiz kuvvetli ve müttehit bir devlet olabilmesi (- çin yeni esaslar dahilinde Yun$ nistanı tensikte daima halkın İ * radesine istinat ederek azim V? ısrarla çalrşacağız. Yunan ulus0: kanunun daima hâkim olacağIl” dan ve bu suretle şimdiki neslif artık hiçbir zaman bu son on gü nün manzarasını görmiyeceğin * den emin olsun. Ulus, hükümet? itimat etsin. Vatan, bütün Yunaf ulusunun müzahereti ile elde e* dilen büyük parlak muzafferi * yetten dolayı ordu, hava. donafi” ma, jandarma ve poliıtuvvdk rine borçlu olduğu minnettarlığ! asla unutmıyacaktır. Bu büyük muzafferiyeti müdafaa edeceği * mizden emin olunuz. Halkın ih * tiyacatmı tamamen tatmin ede * cek veçhile nizamm tekrar tesit ve sıyasal ve idari temizliğin ifa* sı için sükünete ihtiyacı olan hü” kümet, nedisine tam bir - surett€ güvenmesini ulustan istiyoz. Har” biye Bakanmı karşılarken, na * muslu ve cesur mesai arkadaşi * mızı, ulusal ordu ile sefeıber &* dilen ulus, donanma ve cesur hâ” va kuvvetlerine cani ve — âsileri dağıtan zaferlerimizin — âmilini karşılıyoruz. Devlet, karaca, der nizde ve havada kendisini tek * rar kurmak için çalışanları lâ * zım olduğu veçhile mükâlatlan * dıracak ve kendisi için mücade * lede ölenlerin hatırasmı daimâ Salkiri üşüekdkali Ansti d lim bir eser yaptık. Faka! kın yardım ve iş lıenbeıl.ıı ile neticeye varacağız. Yaşasın Yu * nanıstan, yaşasın ordu, yaşasıl dunanma, yaşasın hava kuvvet * leri, yasasın Yunan ulusu.,, Galip kumandan tarih- ten misal gösteriyor .Bay Çaldarisin nutkuna ce - vap veren Harbiye Bakanı Gene- ral Kondilis, demiştir ki: “Bundan 2500 sene evvel Da- rius, Yunanistana gönderdiği el- çileri vasıtasile mütavaat ölame- ti olarak tuz ve toprak istedi, E- lenin nefret ve infiali o derece büyük oldu ki, İspartalılar büyük kralm elçilerini Kaia'da uçuru - ma attılar. Buna benzer bir ha - reket, bugünlerde, şuursuz bir a- damla onun bazı harp gemileri- ni çalan, bizi boyunduruk altına almak iddiasına düşen çete tara- fından tekrar edilmiştir. Onlara karşılık varildi ve bu karşılığın ne olduğunu biliyorsunuz",, Bay Kondilis, ulusun - silâhlı kuvvetlerini ve seferber edilen halkı tazimle yadettikten sonra şu suretle sözüne devam etmiş - kir: “Bay Çaldaris gibi faziletli bir devlet adamı tarafından ida- re edilen ulusal hükümet. maruz kalınan hasarları — istikamet ve hulüs ile —tamir edebilecektir. Ben, bir an bile kanundan dışarı çıkmamış ve şuursuz hasımları - mızin başlarmımı bizzat kendileri- ne ezdirmiş olan Bay Çaldaris'e itaat ettiğimi ve körükörüne ita- at edeceğimi size ilk defa olarak bildiriyorum.,, Çaldaris ismi ve Yunanistaf ismi bütün medeni dünya tara * fından hürmetle anılmaktadır" Bay Kondilis, sözlerini, vn güf karlar içinde sabırla beklemiş v? nadir bir şevk ve şiddetle dövüt” müş olan cephe ordusunun ve ay" ni zamanda şimali Yunanistanı? da selâmını getirdiğini söylemi! ve sözünü bugünkü zaferin Elen” liğin tam itimadı için bir barektt noktası teşkil etmesini te! eyliyerek bitirmiştir. Gıyaben muhakeme ed'lecek Atina, 13 (A.A.) — Reuter ” jansı bildiriyor: Venizelos, gıyaben muhakemtt — edilecektir. Malları satılacak ve A” tinadaki konağı belediye reişinif oturmasına tahsis olunacaktır. fi idare, harp divanı işini bitirinc” ceye kadar devam edecektir. Haf Yunan ihtilâline Dair Dün. Gecekı Haberlev: Fislal divanı, takriben 300 âsiyi mubi” keme edecektir. Ayan reisi Atina, 13 (A A.) — Havâf ajansından: Ortadan kaybolan âyan IC# Gomataş tevkif edilmiştir. SEÇRELEEĞCCİ SFSESELEEZ Ş YZ SEZEEETE (|