14 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

14 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

ğ 14 MART — 1935 “ Yunan Miihonbi faaliyete başladı (Baş taratı 1 incide) | to etmiştir. TN parmağı olduğu şöyle anlatı. Selânikte tezahürler tadır: Bahriyelilere hile Yapan kadınlar €nizelist olan Atina yüksek erine mensup kadınlar, Sa- mina, demirli bulunan Yunan | anması erkânı harbiyesi ve za- bitleri şerefine bir ziyafet vermiş» betdir, Bu hükümetçi ümera ve za- Ditley dansediyor ve çay içiyorlar- en gemilerde kalmış olan Veni- zavit'er Amiral Demestiko- kumandasile donanmayı ha- ettirip Giride doğru yollan- ardı. .. © Aldığımız malümata göre Di - Yanı harbin en mühim safhası, bu kadmtarın muhakemesi olacak - te. Unutmamalı ki, General Kon - İLe ihtilâlde dahi” olanların şid - **le cezalanacağını söylüyor. etaksas kabineden çekildi Atina, 14 (Hususi) — Nakil Vasıtaları mutat seferlerine başla- Maşlardır. Şarki Makedonyadaki âsi dö- küntüleri komşu hükümetlere ilti- <a etmeğe çalışmaktadırlar. Böy- İelikle, sükün avdet etmiştir. Bu Vaziyet karşısında (memlekette bir sükün teessüs ettiğinden Mezaretsiz nazır olan General Ma-| çekilecektir. Metaksas ka. bineyi kuvvetlendirmek için hü: “mete girmişti. Şimdi vazifesi-! bitmiş olduğunu söylemiştir. | Dolaşan rivayete nazaran Ro- bulunan Venizelo ramle Ri N ndan korkulduğu için ihtiyar dip İsmet Kepre ismindeki küçük bir “Maya nakledilmiştir. Atina, 14 (Hususi) — Yunan “ileri Bulgaristana iltica ederler. ken Serez, ve Dramadaki banka: arı soymuşlar ve 60 milyon drah- i kadar bir parayı beraberlerin- kaçırmışlardı. Dün bu paranm iF kısmını isyan hareketi için sar- “tiklerini bildirmiştik. Son ge- Ven haberlere göre bu paranm di kısmını firariler, Yunan top - rında saklamışlardır. Hükü - » bu paraları bu'muştur. , Diğer taraftan hükümet âsile- Yin bankalarda bulunan 80 milyon İrahmisine vaziyet etmiştir. Yumuşak kalpli asiler(!) beya, 14 (Fransızca İstan - gi — Bulgaristna iltica etmiş o- âsi Yunan Generali Kamenos Akat zlanmıştır, ka Avilerden miralay Bakırcis âsi- *N son dakikada içlerinden ba- Klan, ihanetine uğradıklarmı Üzere ilere söylemiş, şöyle de- YAN etmiştire Yan hareketi kraliyetin iade - mini almak ma kendile hezıs- Miştar. Çünkü Çaldaris hükü - Etinin tarzı hareketi Krallığın i- Bi endişelerini uyandırıyordu. het İsyanın daha geniş bir mahi - İng cağı umuyorduk. Fakat EN met çok şiddetli tedbirler al- hiz rağmen muvaffak olma- Mmuhakkaktı, Fakat fazla kan lm sini istemedik.,, te İralay Bakırcis, âsilerin Se - (çeki Yunan Milli Bankasından Milyon drahmi aldıkları yo- 5) aki haberlerin doğru olmadı- —Sildirmiş, bunu şiddetle protes- Selânik, 14 (A.A.) — Hükü- metin âsilere zaferini kutlulamak için muazzam bir tezahür yapıl - mış, 50,000 kişi şenl'klere iştirak etmiştir. iMaziye karşı istikba- lin mücadelesi Sofya, 14 (A.A) — Havas mu- habirinden: Har'çten gelen bir haberin, in - tiharmı bildirdiği âsi miralay Bakırcis, demiştir ki: — Ven'zeloş ihtilâli, vaktinden evvel patlatdı, ve sonra dakikada hiyanetler oldu. Bakırcis, ihtilâlin maziye kar- şı istikbalin mücadelesi olduğunu ilâve etm'ştir. Çaldaris hükümeti- nin vaziyeti krallığa avdet husu - sunda endişeler uyandırıyordu. A- siler bütün Yunanistanda kütle halinde bir isyan olacağını tasav- vur ve ona istinat ed'yorlardı. Fa- kat hükümetin tedbirleri, ümitle - rini boşa çıkarmıştır. Miralay, âsilerin zaferi tem'n edecek fakat çok kan dökülecek harekâttan içtinap ettiklerini söy. lemiştir. Bundan başka Bakırcis, âs'le - rin haz'neden 80 milyon drahmi alıp götürdükleri ittihamına karşı protestoda bulunmuştur. Kondilis ne diyor? Belgrad, 14 (A.A.) — Avala a'ansının Atina muhabirine verdi- &i bir beyanatta Yunan harbiye bakanı general Kondilis, ezcümle demiştir kiz “-— Benim şaıst kanaatime göre, teşrit surette hallini'bir müddet için tehir etmek lâzımdır. Bu hu- susta, hüküme'in en kuvvetli fır- kasınm reisi olmak itikarile, reyi en ağır basasak 0'an basbakanı görmeğe ve kemi'sile ( istişareye vaktim o'madı. Bana kalırsa, inti- habatı tehir ederek, artık yeni Yu- »anistanın arzu'arına cevap ver« miyen âyanı dağıtmak lâzımdır. Tihs-al firkası reisi B. Venizelo- sun bizzat vatanına karşı vurmağa kaetiğı darbelere benzer feci darbelere karşı ulusu korumak i- çin cezri te “birler almak lâzımır. General Kondilis, bu #özler'en sonra, İsyana karşı m"icadele eder- ken Yunan hükümetine karsı Yu gos'av ha'kınm ve hükümetinin mösterdiği samimi hislerden dolayı derin teşekkürlerini ilâve etmiş tir. Midi ve"si geri döndü İzmir, 14 — Son Yunan isvanı hâdises'nde Venize'ist'erin Midil- li adasını zantetmeleri üzerine ev- ve'â Ayvalık, sonra da İzmire sı- #ınan Midilli va'isi ve bir kac yük- sek memur At'naan altlıkları e- mir üzerine Midilliye dönmüşler- dir. Vali ve arkadaşları Türk mil- letinden ve memurlarından felâ - ke'li günlerde gördükleri yardım ve kardeşlikten heyecanla bahset- mişlerdir. Istanbulda durduru- lan Yunan vapurlar İsyancılara benzin ve mazot gö'ürmeleri ihtimal dahilinde gö- rülen bazı vapurlar, Yunan hükü- metinin hükümetimize müracaat ve iltiması üzerine Boğazlarda çevrilmişti, — —— —— HABER — Aksam Petes,|,««$ Ita ya ve Habeş (Baştarafı 1 inct de) Fakat mıntaka o suretle tasar lanmıştır ki, İtalyan askerleri ta- rafından ele geçirilmiş mevziler gene onlar elinde duracak bunun- la beraber, her iki yanın askerleri bir'birlerini görmiyecek, biribirle- inin halinden hırslanıp çarpışmır yacaktır. Bu suretle müzakerele- rin yapıldığı müddetçe herhangi surette bir inkıtaa uğramıyacak- lardır. Konuşmalar sırasmda ilk hal'edi'mesi lâzım gelen mesele, henüz hatırlardan çıkmamış olan Va'val hâdisesi ve onun arkasm- dan gelen Abdul hâdisesinden ki- min mes'ul olduğulur. Şimdiye kadar İta'yan'ar bu» nun mes'uliyetini Habeşlere yük- lemekteydi. Ve belli bir miktar pa- ra istedikleri gibi hâdisenin oldu- ğu yerde İtalyan bayrağına selâm istiyorlardı. Şimdi hakiki mes'ulü müzake- relerle araştıracaklar ve bu İste- x.en tamiratı ona şükliyeceklerdir. Bunun pek kolay olacağı zan- nedilmiyor. Çünkü ortada olan de- liller,İtalyan veHabeş zabitlerinin biribirini nakzeden ifadeleridir. Hele İta'yanlar, Habeşlerle arala- rında mevcud 1928 muhadesinin “hakeme müracaat, kaydine de- ğil de “uyuşma,, kaydına dayana- cak olursa iş daha güçleşecektir. Habeşlerin bundan önce de, me- selenin tam surette an'aşılabilme- si için hakeme müracat istemesi ve İtalyanın kabul etmediği ma- lümdur. Bu meselenin de halolunduğu- ru farzetsek ve mes'ut taraf tami- satı verse, İtalyan Somalisinin hu» dudunu tâyin hâlâ karışık bir me- sele halinle ka'acaktır. Bugürkü haritalara bakılacak olursa bunun balli de pek güç değildir. Fakat bu barilaya göre, İa'yanların bugün bulundukları yerlerden altmış mil kadar geri çekilmeleri lâzımgeli- yorsa, bundan İatlyanlar hoşlan- mıyabi'ir. Bu meselenin bitmesi nihayet be noktanm halline bağlıdır. Bü- tün'bunlar konuşmalarla olacak- tr ve konuşmalar devam ettikçe, askerlerin sayısı da günden güne artarak hem hudutlar, hem dava» lar kuvvet'enecekt'r. purlar bir hafta evvel Halice s0- kulmuştu. Bunlardan Partenon ile Trakiye sonradan boş oldukları için serbest bırakılmışlardı. İsyan tamamen b'ttiği için çevirdiğimiz vapurların (serbest bırakılması Yunanistan hükümetinden isten - miş, bunun üzerine Haliçte bulu - nân gemiler biri müstesna bu sa - bah köprü açıldığı zaman dışarı çıkarılmıştır. Gemiler limanda demirl'dir. Haliçte çıkarılmıyan gemi Ve- nizelosun oğluna âit olan Vausic- ca vapurudur. Ha'içten çıkarılanlarla sonra» dan çevrilip Üsküdar önlerinde demirlendir'len Atlas vapurunun hareketleri için mütemmim emir beklenmektedir. Venizelosun oğluna ait gemi - nin vaz'yeti henüz belli değildir. Gemi nezaret altındadır. Zabitler terfi ediyor İsyanı tedip hareketlerine işti- rak eden ve hükümete sadık ka'an zabit ve askerler taltif edilmekte- dirler. Bu cümleden olarak, âsi Ek li kruvazörünü Kavalada bombar- dıman eden hükümet filosu kur mandanı Sakke'arius amirallığa terfi etmistir. Tavvare zavitlerin- den Pepos, Anoıtopu!s3 ve Kole- | Korşeieral Kenan bugün gömüldü (Baş tarahı 1 incide) tin, Galip, Muzaffer, Halis ile mü- tekait Generaller, vali ve belediye reisi, kumandanlar, bir çok zabit - ler bulunuyordu. Alayın arkasın - dan bir kıt'a asker, bir süvari müfrezesi ilerliyordu. Alay, Di- van yolunu takiben Beyazıda ka - da gitmiş, burada tabut top ara - basımdan indirilerek camie alın - mıştır. Namaz kılındıktan sonra tabut belediyenin cenaze arabası- na konmuş, meydanda yer alan krt'alar tarafından selâmlandık - tan sonra Topkapıya gitmiştir. Generaller ve bir çok zabitler, o - tomobil ve otobüslerle mezara ka- dar gitmişlerdir, Mezar başımda da bir kıt'a asker tarafmdan se lâm ifa edilmiş, havaya üç defa ateş edilmiştir. Değerli kumandanm ailesine, çocuklarma, ordumuza taziyetle » rimizi bildiririz. Hâl tercümesi 302 de İstanbulda doğdu. 318 de Sü- vari asteğmeni (mülâzım) olarak har- biyeden çıktı, Teğmenliğini Şam ve Edirnedeki süvari birliklerinde geçir- | di, Kenan, genç ve ateşli bir süvari sü- bayı (zabiti) olarak gerek binicilik müsabakalarında, gerekse atlı tatbi - ka ve manevrelerde kendini göstermiş ve büyüklerinin gözüne girmiştir. O « nun parlak zekâsı, bulunduğu birliğin kurmay başkanı (erkânıharbiyereisi) olan İsmet İnönünün uzağı gören göz- lerinden kaçmadı. Kenanı Harp Aka- demisine (erkânıharbiye mektebi) gir- meğe teşvik etti, Kenanı 325 — 328 yıllarımda Aka» demi tahsilini bitirerek ve 325 birinel- teşirininde yüzbaşılığa terfi ederek Müstakil Süvari Tugayı (Livası) Ku- may Başkanlığına — (Erkânıharbiye Reisliğine) tayin edildi. Balkan har- binde bu birlikle ve bu vazife ile ya- rarlıklar gösterdi, Balkan Harbiile Büyük Harb arasında hudud komis- yonlarmda, ve Genel Kumay (Büyük Erkânmharbiye) de çalıştı. Büyük har- bin başinda gene müstakil süvari Tu- gayı divası) Kumay Başkanlığına (Erkâmharbiye Reisliğine) geçirildi. 331 Birincikânunda binbaşılığa ter- fi etti ve Şubatta Irakta 13 ncü kolor- du kumay başkanlığına (erkânıhar- biye reisliğine) tayin edildi. (Kütüla- mare) civarındaki muharebelerde çok iyi çalıştı, 331 Nisanında ; kolordusu ile İrana geçti. Iran harekâtında büyük yarar- lıklar gösterdi. (Bağdat) m düşmesi üzerine kolordu Iraka dönerek harbin sonuna kadar, Diels boyundaki omu- harebelere iştirak etti. 1 Mart 334 de yarbaylığa (kaymakamlığa) terfi - ve 16 Ağustos 334 de 5 nci tümen (fırka) kumandanlığına tayin edildi. Mütarekenin ilk günlerinde Musul- daki harp malzemesinin kurtarılma « sında büyük işler gördü. İstiklâl mücadelesi başladığı sıra- da yarbay (kaymakam) Kenan, 5 nei tümenle (fırka) Diyarbekir havalisin- de bulundu ve Diyarbekir havalisinin korunmasında değerli yardımları ol - du. 335 de (Midyat — Nüseybin) mın- takasında baş gösteren (Ali Bati) is - yanmı ve (Viranşehir) (tarafındaki (Mimi) aşireti isyanlarını birbiri ardı. sıra bastırdı. 336 ve 337 yıllarında (Urfa) hava » lisinde yaptığı işler çok değerlidir. 336 da bir aralık 13 ncü kolordu ko - mutanlığına (kumandanlığna) vekâ- let etti, Bu sıralarda (Gaziantep) mü- dafaasına büyük yardımları dokun - du. (Telebyaz — Arabpmarı) hattın « daki yabancı kuvvetleri atarak (Ak - cakoyunlu) ya kadar olan toprakları- mızı kurtardı. Genel Kumayın (Bü- yük Erkânıharbiye) ve Büyük Millet Meelisinin takdirlerini kazandı, 857 Temmvuzunda ve Sakarya mey - Fot'ni, Konistra, Partenon, matos generallığa terfi etmişler: | dan muharebesinin başında tümeni Traki, Vausicca ismindeki bu va-j dir. (fırkası) ile Garp Cephesine geldi ve solcenah muharebelerinde (bulundu. Hele (Gökgöz) ve o (Güzelcekale) de emrine süvari birlikleri de verilerek üstün düşman kuvvetlerine karşı sol - cenahı temin etti, . Sakarya zaferinden sonra, yapılan yeni kuruluşta 41 nci tümenin (fır- kanın) komutanlığına (kumandanlı - Zına) geçirildi. Bir müddet sonra ce » nup hudut komiserliğine ve daha son- ra Adana Mıntakası Komutanlığına (kumandanlığına) tayin edildi. Fran- sızlarla yapılan (Beyrut) müzakere « lerinde bulundu. 1 Eylül 338 de albay (miralay) oldu. . Kurtuluş zaferimizden sonra Al bay Kenan, yeniden kurulan Harp A- kademisinin başıma getirildi. Ba va - zifede iki yıl hem müdür, hem tabiye grubu âmiri olarak çalıştı, Eylül 341 de Istanbulda 1 nci tü- mene (fırkaya) komutan (kumandan) ve Ağustos 926 da tümgeneral (fırka kumandanı mirliva) oldu. Birincikâ « nun 926 da, Genel Kurmay (Büyük Erkânıharbiye) harekât başkan mua yinliğine (harekât reis muavinliğine), 929 da 7 nci tümen (fırka) komutan - Tığına ve 931 de Diyarıbekirdeki koler dunun komutanlığına tayin edildi. 931 Ağustosunda Korgeneral (Fe - rik) olmuş ve ölünciye kadar kolordu- nun başmda büyük bir muvaffakıyet- le çalışmıştır. Bir çok kurmay subay» larının (erkânıharp zabitlerinin hoca» sı olduğu gibi, genç Cümhuriyet ordu- sunun çok değerli bir komutanı idi. General Kenan necip ve sevimli ka» rakterile de ordu içerisinde çok sevil- miş ve tanınmış bir komutanımızdı. General Kenanın otuz senelik as « kerlik hayatı, teğmenliğinden (mü - lâzimliğinden) Korgeneralliğine (fe » rikliğine) kadar fedakârane hizmet » ler, takdir ve taltiflerle doludur.Bun- lar arasında kurmay (erkânıharp) kı- demlerinden haşka muhtelif savaşlar. da altı sone kıdem zammı, Harp, liya- kat ve imtiyaz madalyaları almış kı- lıç ve altın saat gibi -mükâfatlar da kazanmıştır. sisi m General Kenan çok kutlu hatıraları arasında değerli eserler de bırakmış » tır. Bunlar arasında, (küçük ve büyük sevk ve idare ile alâkalı Akademi ta- biye notları) ile (Büyük harpte İran Cephesi) adlı iki eildlik büyük bir e - seri ve askeri mecmualarda basılmış bir çok yazıları vardır. General Kenanın ölümü ile ordu ve memleket kendisine çok hizmet etmiş çok kıymetli bir komutanını kaybet - miştir. Sahipsiz paralar (Baş tarafı 1 incide) bir hüküm koymuştur. Kasalarm- da bu şekilde sahipsiz para kalmış bulunan muhtelif bankalar da bu kanun mucibince bunları Cümhu- riyet Merkez Bankasına devret» mişlerdir. Cümhuriyet Merkez Bankası, gene ayni kanun mucibince, bu paraların mikdarile hangi banka - ya ve kimlerin namına yatırıldığı» nı bugünlerde ilân edecektir. Pa- raarın sahipleri veya ölenlerin ve- resesi, ilân tarihinden itibaren dört sene içinde bankaya müracaat edip haklarını ispat etmedikleri takdirde paralar devlet hazinesi » ne intikal edecektir, Sahipleri çıkmamış olan para - larm yekün it'barile en mühimle- ri ekseriyetle muhtelif bankaların İzmir şubelerine yatırılmıştır. İz - mir Osmanlı Bankasına Yusuf O- miro zevcesi nam'na yatırılmış o- lan 14332 lira, Nazilli Osmanlı Bankasma Otos Mihonilson namı. na yatırılmış 5423 lira, Nazilli Os- manlı Bankasına yetimler yurdu namma yatırılmış olan 9168 lira böyle sahipsiz kalmış paraların en bürüklerindendir. Bu sahipsiz paralar arasında bir kuruşluk hesaplar da vardır.