19 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

19 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Almanyanın niyeti nedir? Lendra, 18 (A.A.) — Mütte- fiklerin kontrol komisyonundaki İngiliz heyetinin reisi olan Liva General Morgan, Deyli Telgraf gâzetesinde diyor ki: “Şuna kaniim ki, Almanya ö- (: nümüzdeki aylar zarfında Avru. /: panm boğazıma atılmak teşebbü- sünü tecdit edecektir. Bu da gös- |i teriyor ki, eski Hariciye Nazırı müteveffa Bay Rathenan'm bül yasını Koatlar ve Nitrojen sana - yü Ertaoi tahakkuk O etmıştir ve Almanya kâfi miktarda pilot ye- tiştirmiş ve hazırlanmıştır. Bay Mor gan, netice olarak de- miştir kiz Hiç bir şey ikmal edilmemiş - tir. Seneler, meşum devresini ik- mal etmiştir. Şimdi tekrar 1914 senesine dönmüş bulunuyoruz. erene ee Japonyanın | ekmeğine yağ sürüyor Vaşington, 19 (4.4.) — B. Hull Almanyanın Versay müahedesinini askeri maddelerini kaldırması hak kında mütalea yürütmekten isti kaf etmiş olmakla beraber. umum! temayülün üzerinde inkişaf göster diği hislere göre, Almanyanın be yanatı, bir switefehhümü tzale eti İ miş, müstakbel görüşmeler için ver; ziyeti aydınletmış ve Amerikanın) arp sonrası Avrupasındaki müş Killerden kısmen mesil tirttu, Versay puahedesine nihai bir İ be vurmuştur. Avrupa hâdiselerinin Uzak Şark HABER — Aleşam Postası İngiltere Almanyaya nota Almanlar | İngiltere dün Almanyaya bir nota verdi Almanyanın silâhlanmasını yanlız prensip itibariyle protesto etmekle kalmıyor tehlikeli buluyor. Ingiliz Nazırı Berline gidecek Nota verilmezden evvel Londra, 18 (A.A.) — Kabine, Almanyanm son beyannamesi bakkında tetkikatta bulunmak ve dün akşam Almanyaya gönderil - mek üzere Sin Con Saymon tara- fından hazırlanmış olan nota üze- rinde müzakeratta bulunmak üze- re saat 10.30 da toplanmıştır. yek cihet bareketin yeni bir mi- salidir ve prensip meselesinden kalmazar Avrupada ciddi suret - te endişeleri arttıracak mahiyet - tedir. İngiliz nazırları Oile Alman devlet adamları arasında bır içti- ma yapılması teklifi 3 Şubat ta- rihli Fransız - İngiliz tebliği muh- vaziyeti üzerinde yapacağı aksülâ; meller dikkatle takip Ma 3 Sovyet Rusyanın gürp hududunde; | İ Ki Karvvetlerini fazfalaştırmık mec İ buriyetinde kalarak, Birlesik A rikanın Japonyaya karşı zayflatmasından kerkulnektadiri. Bununla beraber, bu enriişenin A merikanın paziyeti ve Berlinde vap maları muhtemel protesto hakkım; alacakları karar üzerine müles-i olmuyacuk kadar müphemdir. Sovyetler şid- det tavsiye ediyor Moskova, 19 (A.A.) — Ko- münist fırkanın organı, Pravda ga- xetesi: “Hitlerin öc almağa hazırlan - makta olduğu O meydandadır. /£ © dedikten sonra, Almanyanın şid - : sanma bei ee İngiltere sahille- rindeki kuvveti- ni arttırıyor Londra, 18 (A.A.) — Avam kamarasında ordu bütçesi tahmi- natı lâyihasmı tevdi eden Harbi - ye Bakanlığı mali müsteşarı de « miştir kiz öğ Almanyanın son kararı üzeri- ne ana vatanm denizden, kara - dan ve havadan müdafaasını i - cabı veçhile tensik (maksadiyle | bütçeyi birsz fazlalaştırmak mec- buriyetindeyiz. Lâzım olan yalnız zabitan ve efrat değil, fakat ayni zamanda | zıyor. İyi haber alan mahafil, itilâf - cuyane davranıldığı takdirde, bu- nun Almanya tarafmdan yeni bir, teşvik addedilmesinden korkuyor lar. Bu mahfil, garp devlet « lerinin Almanyaya karşı şiddetli tedbirler almalarmı müsait bir na- ğarlâ telâkki edecekler ve Sovyet hükümeti de, Versay muahedesini imzalamamış olmak itibariyle, va- ziyelinin müsaadesi dairesinde bu tedbirlere iştirak eyliyecektir. Talyan matbuatı ne diyor Roma, 19 (A.A.) — İtalyan matbuatı, Almanyada mecburt askerlik hizmetinin yeniden tesis edilmesi meselesine dair uzun mü- piş ni era Gam enlemi | ar Me Pek yakmda mütehassıslar ta. | Giornala Ditalia, Italyanm mu - ahedelerin ebedi olduğu ak'desi «| ne muahilf olduğunu ve fakat ay- | ni zamanda bu muahedelerin yek- | cihet olarak yeniden gözden geçi- | rilmesi ve bozulması hususuna da | muarız bulunmaktadır. Bu, ahiren Roma ve Londrada yapılmış olan mülâkatlarda İtal - yanın müdafaa etmiş olduğu bir orene;ptir, Bu pernisp şimdiki Alman me- şelesine de tatbik edilebilecek o - lan umumi bir prensiptir. İtalya, bu ciheti Almanyaya gayet hakk olarak ihtar edebilir. Çünkü İtalya, Almanyaya gerek Almanyanın ve gerek sair mağ - lâp devletlerin müdafaa zarureti» rafmdan bu bapta derin tetkikat | yapılacaktır. o Gelecek sene için İ memleketin havadan müdafaası - nı ıslah maksadiyle bütçeye 450 bin İngiliz Tirâsı konulacaktır. Bu tedbirler tamamen tedafüt mahi- yette olacaktır. Gerek İngiltere - de ve gerek ecnebi memleketler. de sahil müdafaa tertibatı pek es- ki sistemde olduğundan bu terti - batm modern terakkiyata imtibak ettirilmesi sart boknmaktadır. | Sir Con Simon Berline gidiyor Londra, 19 — Almanya İngilte-| renin kendisine vesdiği notaya mü! sait bir cevap vermiştir. İngiltere ni anlamakta (olduğunu açıkça | Bariciyenazırı Sir Con Seymonun, bildimiştir. Lord Edenle birlikte Pazar günü Fransız hükümeti ne | Berline gitmesi kararlaştırılmış - yapacak? tır. Almanya hükümeti de bu zi - Paris, 19 (A.A.) — Nazırlar, yareti istemektedir. da toplanarak Al - e yn a askerlik - .İ selerini müteakib, pek az cesaret metinin tesisi üzerine hâdis olan ver'ci temayül göstermiştir. ma- m. mafih bora mrahafilinde esen ha - va, her bürlü asabiyetten âridir. B. Laval, İngiliz ve İtalyan bü - ; Ekseriyetle teşkil eden satış mü- e ameleleri, bazen mahsüs derecede izahat vermiştir. düşüklükleri mucib olmaktadır. in Bu vaziyetten en ziyade müteessir Borsadaki tesirler olan kömür ocakları ve kimyevi Parts, 19 (A.A) — 18 tarihli Pa-| maddeler eshamıdır. ris borsa vaziyeti: Kapanış daha mukavim olmuş- Ekvseriyeti teşkil eden satış mu-| tur. Bütün nazırların önünde, muh- telif hükümetlerin Londradaki s€- firlerinin vermiş oldukları rapor - lar vardır. Bu raporlarda sefirler, Alman beyannamesinin kendi memleketlerinde hasıl etmiş oldu- ğu intibadan ve ihdas etmiş bu - lunduğu vaziyetten bahsetmekte- dirler. Sir Con Saymonun da ittihaz etmiş olduğu (karara müteallik beyanatta bulunması - nı istemiş ve Sir Con Saymen şöyle demiştir: “ — İngiltere hükümeti, daha şimdiden bu mesele (hakkımda Fransız ve İtalya hülünmeeri - le temasa (girmiştir. - Hükümet, Berlindeki Ingiliz sefirine Alman bükümetine bir nokta tevdi etme- si için icap eden talimatı vermiş. tir. sulh muahedesini imza etmiş bu - lunan diğer devletlerle müzakere etmek ve uluslar kurumu büyük meslisinin içtiman davetini talep eylemek niyetinde olup olmaığı - nı sorması üzerine Sir Con Say - mon şöyle demiştir * “Bu iki meselenin (o tetkik edil mekte olduğuna sizi temin edebi- lirim, Diğer bir meb'us Fransız ve |- talya hükümetlerinin de nota gön- derip göndermiyeceği şeklindeki suaTine Bay Con Seymen şu cevabı vermiştir: Bu hususta beyanatta bgulunamam. Nolada ne'er yazılı? Londra, I8(A.A.) — Ingilte- renin Almanyaya vermiş olduğu notada deniliyor ki: İngiltere hükümeti, Alman bü- kümetini 16 Mart tarihinde kura ile asker celbi usulünü kabul et- mek ve Almanyanm sulh zama - nrmdaki ordu mevcudunu 36 fır - kaya oiblâğ eylemek kararmı protesto etmeye kendini mecbur addeder. , Almanyanm hava kuvvetleri « nin arttırılacağı haberini tekip e- den böyle (bir beyanname neşri teviyatının ve Almanyasm 14 Şubat tarihinde verip İngiliz ve Alman hükümetleri aras'ndaki muahhar tebliğat ile teeyyüt e - den cevabının bir neticesdir. İngiliz hükümeti, bu vesaikin tesirleri ve neticeleri üzerme Al - manya hükümetinin bilhassa na- zarı dikkatini celbetmeyi zaruri addeder. Nota şimdiye kadar yapılmış olan şeylerin tesiratını birer bi - rer sayip döktükten sonra. derpiş edilen gayenin, Almanya ile di - ğer devletler arasında se:bestçe müzakere edilecek olan umumi bir itilâfı ve Almanyanın Versay muahedenamesinin beşini kıs - mı yerine başka şeyler ikame et- mesi takdirinde teslihata müte - allik başka itilâflar vücuda getir. mek olduğunu ve bunun, hes se man İngiliz hükümetinin siyase- tinin gayesini teşkil etmiş ve bu gayenin tahakkuku için İngilte - tenin gerek Cenevrede ve ge rek başka yerlerde bütün mesai - ni sarfetmiş bulunduğunu bildir - mektedir. Nota şöyle bitiyor: İngiliz büleümeti, hiçbir za . man ümümi anlaşmayı teshil ede- cek olan ziyaret fırsatını terket - meye mütemayil değildir. Fakat, yeni ahval ve şerait altımda bu zi- yareti yapmazdan evvel İngiltere | hükümeti kendisini Alman hü- İeâmetiniti nazarı dikkatini cel - betmeğe mecbur sayar ve bu zi - yaretin evvelce kabul edilmiş o - lan gayelere — ki, yukarıda izah ve teşrih edilmiştir — tevfikan vukubulması arzusunu izhar e - der, ii Italya ve Fransa ne yapmıya hazırlanıyor ? Paris, 18 (A.A.) — Romadan gelen son habere nazaran Roma hükümeti, &Berlindeki İtalyan, İngiliz ve Fransız #efirleri vası- tası ile Alman hükümeti rezdin - de bir protestoda bulunmasnı ve bu üç devlet arasında bir isti- şare yapılmasına taraftardır. Ancak vluslar kurumuna mü- racaatın bu istişarenin neticesine bağlı olacağı söyleniyor. Her hal. de Fransa hükümeti, İngiltere, İ- talya ve Fransanm müşterek bir hareket takip etmeleri lüzumuna kail bulunmaktadır. 19 MART — 1995 verdi Fransanın Am kara sefiri Alman işini nasil tur, Alman beyannamesinde # Alman fırkasınm ihdasını muh 3 göstermek için ileri surülev delik Fransada askeri hizmetin iki #8” neye iblâğı ve bu iblâğ keyfi Almanyaya göre “uzun mü bir askeri hızmet esası (o üzeri” müesses bir sisteme geçmek ip kısa müddetli askeri hizmet 693” sına müstenit tamamiyle tet bir ordu prensipini red. demektir, : Böyle bir iddia Pariste itti” edilmiş olan kararın si bir surette tahrifi demektir. P8” riste alınmış olan bu karar. b sene için toplanmış normal miktarmı askeri sınıfların. bof” luk görülen devrelerde vazifel# ri başında tutmak için hükümet” mezuniyet veren 1927 tarhi meriyet mevkiine girmiş, kaf©" nun maddelerinden biriri« kinden başka bir şey değildir. $* halde Fransız kuvvetlerinin t€3* yidi hiç bir veçhile mevznul değildir, Yalnız bu kuvvetlerin — 193 senesinden itibaren ve doğru doğruya harbin neticesi ol kura efradı miktarının 240 bin” den 118 bine inmesi, yanı. miktarda nısfından az olm keyfiyeti nazarı dikkate alya pe Bulu EE ae edilmesi hususi nazarı itibare si” nmıştır, ; Diğer taraftan efradı itibarif” le boşluk gösteren sınıfların bot” luklarımı doldurmaya matuf ol8f bu çok normal tedbir 1929 sen8' sindenberi Cenevrede silâhlar" tahdidine müteallik umum! mukavelenamenin ihzarında def piş edilmiş ve kabul ve teslim 0 lunmüş maddeler meyanı ki muştur. Almanyanın iddiasındaki 58“ mimiyetsizlik şununla da zahif” dir ki, Fransada ittihaz edi olan tedbirlerin 1935 ilkbahar” dan evvel bir güna tesiri olmıy8” caktır. Halbuki, Almanya deh? şimdiden kendisini azade kıl iddiasmdadır ve bunun için 3 bat tarihinde aktedilmiş olan 9 Almanyanın yeni bir askeri eşi tü aramasını, emniyetinin um” mi zamanlarının beynelmilel , riki mesai çerçevesi içinde i şaf etmesine bağlı tutan Frai İngiliz tebliğinde derpiş edil” bulunan müzakerelerin esaslar” ni tamamiyle tahrip etmekti A Şurası meydandadır ki, Al” birkaç seneden beri başlamıt hunan işi © açığa vurmak isti Sebebi de askeri kuvvetlerini niden tensik etmektir. Mareşal P Isudiskinin yi dönümü siminde hazır bulunmak Vilnoya gitmiştir. Bu merasim 5 tün Lehistanda mutantan bi” of hiyet almıtşır. Şehirler donatı! i tar. Resmi ve hususi mebanide **