28 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

28 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

e Atatürk Yunan ulusunun bay- ramını kutluladı Ankara, 27 (A.A.) — Yunan| Mili bayramı münasebetiyle Rei- sicümhuru arasında © aşağıdaki! siçümbhur arasında aşağıdaki tel - telgraflar taati edilmiştir; Bay Aleksandr Zaimis Hazret- lerine: Yunan'stan Reisicümhuru ATINA Yunan Milli Bayramı münase- betiyle zatı devletlerine en dosta- ne ve en hararetli tebriklerimi arza şitap ve şahsi saadetinizle dost Yunan milletinin refahı hakk -) daki temennilerimi kabul buyur - manızı rica ederim. KAMÂL ATATÜRK Reisicümhur Kamâl Atatürk Hazretlerine : ANKARA Milli bayram O münasebetiyle! zatı devletlerinin vaki tebriklerin: den, fevkalâde mütehassis oldu - 'ğum halde en hararetli teşekkür - İerimin ve şahsi saadetinizle asil Türk milletinin refahı hakkındaki samimi temennilerimin kabulünü rica ederim, ALEKSANDR ZA'MİS “Atina, 27 (A.A:) — Bütün ga- zöteler, Elen Ulusal bayramr mü- nassbetiyle Türkiye Başvekili ile Hariciye Bakanından hükümete gelen tebrik telgraflarının metin- lerini neşrediyorlar. Vradini gazetesi diyor ki: “Bü tebrikler, dünkü kahraman muhasımlarımız ve bugün dostla- tımız Ve ayni zamanda mesai ar- kadaşlarımız olanlardan geldiği için Elenlerin kalbinde. bilhassa derin bir akçiş bulacaktır.” Atatürk Bulgar elçi- sini kabul etti Ankara, 27 (A.A.) — Bulgar elçisi B. Pavlof bugün Reisicümur Kamâl Atatürk tarafından kabul edilmiş ve mutat merasimle iti - malnamesini takdim etmistir. ——e—— Amer'kanın posta bütçesi | Nevyork, 27 (A.A.) — Ayan meclisi, 907 milyon dolara baliğ olan posta bütçesini kabul etmiş- tir. Bu paradan iki milyonu, bir- leşik Amerika ile Çin arasında havai bir yol tesisini teşvik etm. ğe tahsis edilecektir. ! e Kaymakamlar ara» sında tayinler Ankara, 27 (Hususi) — Fatih kaymakamlığına Kilis kaymaka » mı Nuri, Kilis kaymakamlığına Bursa umuru hukukiye müdürü Necmettin, Islahiye kaymakamlı - ğma eski İznik kaymakamı Vahit, Darende kaymakamlığına Hekim.) Başı kaymakamı Memduh, Foça! kaymakamlığına Aksan madeni | kaymakamı Nusret, Polatçık kay» | makamlığına Kandıra kaymaka - mı.Mehmet Ali, Gerzan kayma - kamlığına Varto kaymakamı Bed- ri Hüseyinabad kaymakamlığına | Vize kaymakamı Sırrı, Vize kay - makamlığna Trakya umumi mü- fettişliği umuru tahririye müdürü | İzzettin, Mihalicik kaymakamlığı» | na Kavaklı kaymakamı (Kemal, Biga'kaymakamlığına © Ali Riza, mahalli idareler umum müdürlü - ğü ikinci şube müdürlüğüne Fo - ga kaymakamı Hilmi tayin edildi- SG i Kırşehir, Kütahya, Mardin, Tekir. HABER — Akşam Postası hastalığı Sağlık bakanlığı memleketteki vaziyeti anlatıyor Ankara, 27 (A.A.) — Sıhhat! ve İçtimai Muavenet Vekilliğin- den bildirilmiştir: 11 Mart tarihinden 25 Mart 935 tarihine kadar yurdumuzun grip hastalığı vaziyeti şöyledir: İkinci tebliğde hastalığın sal - gın şeklini muhafaza ettiği © ve yeniden salgın halini aldığı bil - dirilen vilâyetlerimizden Aydın. Bursa, Çanakkale, Denizli, İspar- ta, İstanbul, İzmir, Kars, Konya, Grip | | dağ, Tokat vilâyetlerinde salgın halini almıştır. Balıkesir, Çorum, Burdur, Ma- latya, Manisa, Niğde, Ordu, Sam-! sun, Seyhan, Srvas, Sinop ve Van | vilâyetlerinde pek hafif bir şe - kilde olmak üzere devam etmek - tedir. Amasya, Kayseri, Muğla vilâ - yetlerinde hastalık salgın şeklini | almıştır. Çankırı, Erzurum, Gaziantep, Gümüşane vilâyetlerinde şimdiye. kadar hastalık görülmemiştir. An-| karada hastalık salgm halini al- mamakla beraber bu son hafta zarfında biraz artmıştır. Diğer vi- Tâyetlerde hastâhk tek tük vaka” lat halinde görülmektedir ve Diyarbekirde Könulan ihbar mecburiyeti kaldırılmıştır. | Maks Baer kimle çarpışacak ? Nevyork, 27 (A.A.) — Nev- York hükümeti dahilindeki atle - tizm kom'syonu, ağır siklet dünya şampiyonluğu (müsabakası için Max Beara müstakbel hasrm ola - rak James Braddock'u kabul et » miş ve Braddock üzerindeki faiki- yetini ispat etmeden, —Maxbear'ı Schmell'ng ile döğüşmekten men- etmiştir. , Cernera, Maş Bear ile çarpı - şamıyacaktır. Çünkü Braddoçk i - le döğüşmek teklifini reddetmiş - tir, BU SABAHKİ Suriye ile HABERLER “ aramızdaki sürüncemede kalan me- seleler hallediliyor Suriye fevkalâde Bay Martel, Ankarada (o Atatürk tarafından kabul edilmiş ve muh. telif vekillerle görüşmüştür. Bu İ görüşmelerden hasıl olan netice aşğıdaki resmi tebliğle bildiril - mektedir: Ankara, 27 (A.A.) Resmi teb-| ! diğ: | Fransanın büyük elçi payesini haiz ve Fransa (o Cümhuriyetinin | Suriye ve Lübnan fevkalâde ko - miseri Kont de Martel, Türkiye Başbakanı, Dışarı İşler, İçeri İş - ler, Adliye, Ökonomi ve Gümrük ve İnhisarlar (Bakanları ile iki memleketi alâkadar eden mesele- ler hakkında görüşmüştür. Fransanm Türkiyedeki büyük elçisi de bu görüşmelere iştirak etmiştir. Aşağıdaki meseleler, mevzuunu teşkil eylemiştir: 1 — Hudutlar ve hudut müna - sebetleri, 2 — Demiryolu mülâkatı, 3 — Ticari mübadeleler. 4 — Türkiyede Suriyelilere ve Suriyede Türklere ait emlâk. 5 — Hakkı hıyar sahipleri me - selesi, : 6 — Mali meseleler. 7 — Muhtelit istasyonlar, Fransa ile Türikiye o arasmda tetkik PRE Aİ Bür-)' föy ve Türkiyenin şarkta Frarisız || edeceği söyleritiektdeğr, »001s40i6 mandası altında bulunan devlet » lerle idame etmekte (o olduğu iyi komşuluk münasebetleri dolayı » siyle bu noktai nazar teatileri tam bir teşriki (omesai ve büyük bir) dostluk havası içinde cereyan et- miştir. Türk ırkından olan sekeneşi hususi bir statüye tâbi olmaları i- tibariyle İskenderun mıntakasınm. idari bakımdan bususi bir rejime sahip olduğunu hatırlatması üze. rine Bay M. De Martel, Fransa - nm İskenderun sancağının muh * lariyetini muhafaza etmek ve bu husus hakkında iki hükümet ara» sında mevcut olan itilâflara ria - yeti temin eylemek azminde oldu- ğu hakkımda teminat vermiştir. Fevkalâde komiser ile Dışarı “işleri Bakanı iki memleket arasın- Sabah gazeteleri ne diyorlar? komiseri , daki hududun dokunulamaz ve ih- lal edilemez olan mahiyetini yeni- den teyit hususunda mutabık kal. mışlardır. Daimi hudut komisyonunun ö- nümüzdeki içtima devresini 17 ha- ziran 1935 tarihinden itibaren Şamda aktetmesi tekarrür etmiş - tir. Hudut istemi asayiş! ve huzurunu alâkadar eden diğer kararlar arasında bu mmtakalar- da işlenen cürümlerin failleri “ ile bu mıntakalarda ( işlenencü- rümlerin failleri olup bu mmta - kalara iltica etmiş olan kimselerin iadei mücrim merasimi yapılmak- sızın mütekabilen iki hükümet me- murlarma teslimi karar altına a- lınmıştır. Bu görüşmelerin mevzuunu teşkil eden bütün meselelerde tam bir hoktai nazar ayniyeti mevcut olduğu anlaşılmıştır. Belçika frangı Berlin, 27 (A.A.) — Belçika ftangı, iki santim kaybettikten sonra, tekrar yükselerek, 21 senste kapanmıştır. ö B. Van Zelarid'ın okuyacağı beyannamenin Belçika frangınm İ Üiyen likes ayal, #arisatar Ecnebi memleketlerden gelen, madni gümüşlerin bir onsu 61,25 senste fiat bulmuştur. Bu fiat, yedi senedenberi kay- bedilen fiatların en yükşeğidir. Enflasyon taraftarları, altın dola- rın olduğu gibi, gümüş doların da kıymetten düşürülmesi için Va: şington üzerinde gittikçe artan bir tazyik yapmaktadırlar. Gemi Binlerce insanı öldüren su taşması Şanghay, 27 (A.A.) — Yang - Tse'nun taşmasından dolayı bir. gok kimseler ölmüştür. Şimdilik yapılan. tahminler, 10.000 ile 50.000 ölü arasmdadır. Sular, 200 kadar köy ile.'birçok şehirleri kaplamıştır. “Istanbulu zehirli gazdan korumak çareleri,, KURUN — Asım Us buğün de yaz- nuş olduğu yazıda tramvay şirketin- den alınncak paranın re yolda sarfı lâzım geldiğini araştırmaktadır. Bu münaşebetle İstanbulun bir hava hü-| cumuna karşı korunması için hazır. lıklar yapılmasını tavsiye ediyor. Ya- aya göre Yerebatan, Binbirdirek, ve Çukurpostanları bu iş için en elveriş- li yerlerdir, Ufak bir masrafla bura ları mükemmel bir tahaffuş yeri ola- bilir. Yalnız bu para kâfi değildir. Belediye bu iş için devamlı bir gelir bulmalıdır. CMHURİYET — Yunus Nadi eski büyük mimarlarımızın yaptıkları bü- yük eserler ve, bunların ne kadar kıymetli ne kadar eşsiz ol» duklarını söyledikten sonra şimdi ye- ni Türk mimarlığında da yeni bir de- vir açılması vaktinin gelmiş olduğunu söylüyor. MİLLİYET — Ahmet Şükrü Esmer “Berlin görüşmelerinden sonra,, baş- lıklı yazısında Avrupa , devletlerinin ! hudutların değişmesini — istiyenlerle, | istemiyen devletlerin ayrı ayrı blok-| lar yapmakta oldukların yazıyor, Ve yansını şu şekilde bitiriyor: “Ancak tarihteki örneklerine bak lacak olursa görülür ki bir defa Av rupada devletler zümresi (meydana gelince, bu zümrelerin o ktvvet baki nundan denkleşmesine doğru bir ce reyan başlar. Eninde sonunda denkle- şir. En denk geldiği bir sırada savaş başlar. Genel savaş da böyle müvaze» ne şayesinde doğmuştur. Or altı yık dır bi yola düşmiyelim diye - devlet adamları çalışıyor. Fakat görünüyor ki, bütün dileklere o ve çalışmalara rağmen, o yol üzerinede yürünlüyor. Ve o neticeye doğru gidiliyor.,, ZAMAN — Zaman imzalı yazı ya" kında İzmitte bir kâğıt fabrikası açı. | lacağını mevzuubahs ederek bu fabri. kanın gazete kâğıdı yapmıyacağından teessürle bahsediyor, SONPOSTA — Bir yıldız imzalı sütun yozısı Türk dilini ilerletmek &- çin yapılan çalışmalar esnasında gra- mere de ehemmiyet verilmesi o lâzun geldiğini söylüyor, Ve böyle bir gra- merin Öz Türkçe kelimeleri yapmak için çok faydası olacağını söylüyor, AKŞAM — Akşamcı imzalı sütun | yazısı Maliyemizde yapılacak slâha. tın çok lüzumlu olduğunu ve yerinde olduğunu söylüyor, Yalnız yapılacak aşlâhatın şümullü. ve geniş olmaşını tarsiye eşliyor. ; e ir ayi selek 26 MAT -— 1935 JMüsaade ile getirilecek eşya ökonomi Bakanlığı vaziyeti izah ediyor Ankara, 27 (A.A.) — Ökoneomi Bakanlığından: Kontenjan kararnameleri hü- kümlerine göre iktişad vekilliği- nin müsadesiyle memlekete soku- lacak eşyaya ait muamelelerin ça- buk yapılabilmesi ve fazla sorgu- lara mahal kalmaması için alaka- darlar aşağıdaki hususları ehem- miyetle göz önünde tutmalıdırlar: 1 — Kararname ile ithali Vekil liğin müsadesine bağlı bulunan €$- ya için siparışten evvel izin alın- ması lâzımdır. 2 — Siperış izni verilen eşya- nın buizinde gösterilen müddet içinde memlekete getirilmesi lâ- zandır. 3 — Her hangi bir madde hak- kında yapılacak müracaatlar da varsa evvelki muhaberenin tarih, miktarı, kıymeti, menşeşi, tarife numarası ve hangi gümrüğe ve ne zaman geleceğinin açık olarak ya zılması ve bir orijinal fatura ile bir örnek ve iki tasdikli tercüme- sinin gönderilmesi lâzımdır. 4 — Reklâm eşyası çin yukar - da yazılı hususata ilâveten birer nümunenin gönderilmesi icap e - der, Müşterilere parasız dağrtı| » mak üzere dışardan parasız ola « rak gönderilen üzerlerinde rek - lâm oldnğ--- datı o Tabrikasınn açık işaretleri bulunan, para mu - kabilinde' dağıtılacak olmiyân've yerli tedarikigayri (o kabil veya müşkül olan reklâm eşyanın itha- line izin verilebiletektir. Alman nümuneler ya tasdik edilip güm - rüğe gönderilecek, veya sahibine iade olunacaktır. k 5 — Kontenjan döviz ve mem - leket anlaşmalarına ait hükümler hakkında ( alâkadarların evvelâ mahalli Türkofis şubelerine veya ticaret odalrına veya gümrüklere gid-»ek izahat istemeleri ve te * re. de düşülen ahvalde iktisat vekâletine müracaat etmeleri işle- rini kısaltma bakımından faydalı dır. 6 — Vekâlete gelen yazılara (24) saat içinde cevap verilmek * te, tetkike muhtaç olani işlerde ise bu husus derhal sahibine bildiril» mektedir, z ——e— Zengin olmanın çaresi! Dün zavallı bir deli (o vilâyete yedi istida ile müracaat etmiştir » Bunlarda 7 milyon liralık para ba- sılarak kendisine verilmesi | gibi garip istekler vardır. — Bugün gelen seyyahlar Bugün Alman bandıralı Milov» ki vapuru ile şehrimize 350 sey * yah gelmiştir. Bu vapur, bu yıl iki defa şehrimize gelecektir. ——em— Yeni dikilen ağaçlar Şehirdeki ağaç dikme faaliyeti bitmiştir, Boğaziçinde, Üsküdaf ve Kadıköyünde, Istanbul ciheti de sur haricinde binlerce ağaç di” kilmiştir. Büyükdere fidanlığım | dan da çök istifade edilmiştir.