29 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

29 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Ankaradaki yaralama hâdisesi Suçluların her ikiside tevkif edildi Ankara, 28 (Hususi) — Eski ' Diyarıbekir saylavı İshak Ra - fetin evinde misafir Kadıköyün - den Mühürdarlı dişçi Mah - mutla hemşiresinin kocası Ziraat Bankası kasa memurlarından Nâzım arasındak' yaralama hâdi- sesinin thkikatı müstantiklikçe bi- tirilmiş, Nâzim ve Mahmudun tev- kifleri kararlaştırılmıştır. Suçlu- ların her ikisi de hastanededir. Kavga sırasında Mahmudun başı yarılmış, Nâzımın da çatalla sol gözü çıkmıştır. Tahkikattan anlaşıldığına göre, fazla içki iç - mek istiyen Mahmudun arzusuna Nâzım tarafından mümamaat edil- miş olması hâdiseyi doğurmuştur. — Tariht Ankarâ ve Cum- huriyet Ankarasını anlatan konferans Bükreş, 28 (A.A.) — İstanbul muallim mektebi ve Galatasaray Tisesi profesörlerinden Bay Mam - bury burada 3 konferans vermiş- Bunlardan ik'si Türk san'atı, menşeleri, genişliği, ve hususiyet- leri üzerine ve üçüncüsü de tarihi Ankara ile Cümhuriyet Ankarası hakkındadır. Filmlerle ikmal edilmiş — olan bu konferanslar Romanyada bü - yük bir alâka uyandırmıştır. Kon- feranslarda bakanlar, diplomat - lar ve mühim şahsiyetler hazır bu- hunmuşlardır. Birçok kültür ku - rumları profesörü Bükreşe tekrar konferans vermeğe davet etmiş - terdb. < —— Ayvalık zirat kredi kooveratifi Ayvalık, 28 (A.A.) — Zirat kredi kooperatifi yıllık toplantısı *yapıldı. Okunan plânço ve veri - len izahata göre 1560 lira ile baş- lyarak bir buçuk sene evvel te - şekkül eden bu değerli hınıımıîl bugüne kadar ödenm'ş sermayesi 23 bin liraya yükseldiği ve 50.000 Hira ikrazat yapmak suretiyle 14 ortağa azami yardımını — yaptığı memnuniyetle görülmüştür. Bu parlak muvaffakiyetlerden cesaret alınarak ileride kurulacak bir satış kooperat'fine yüzde yir- mi sermayesiyle iştirak sa'lâhiyeti idare meclisine verilmiş ve mu - waffakiyetleri dolayısiyle eski ida. re heyetine teşekkür edilmiştir. —o— Umumi nüfus sayımı Ankara, 28 (A.A.) — Umumt nüfuş sayıfı için köylere varınca- ya kadar memleekt'n — her tara - fında yapılmakta olan numarala - ma işinin 33 vilâyette bitirildiği anlaşılmıştır. Nümerotaj işi mem- | lekette adres meseles'ni de hallet- miş olacaktır. Statistik umum müdürlüğü mu- avini Bay Selim Sabit Aykut nu - marataj işi biten yerleri kontrol etmek üzere Bilec'k, Bursa, İzmi- | te gitmiştir. Srrasiyle diğer vilâ - yetler de kontrol yapılacaktır. Deneme sayımların tasnif edi - len neticeleri halkrmızın sayrmım- da sorulan sorgulara doğru cevap #erdiğ'ni göstermektedir. Bu iti . barla umum! sayımdan almacak net'ce'erin pek kıymetli tetkik ve | tahillere esas olacağı anlasılmış -i tır. Altın sevkıvatı lnglltereden Frans- ay altın gönderilmesi esrarlı görülüyor Londra, 28 (A.A) — Deyl Meyl bir makalesinde diyor ki: İngiltere bankasından Fransaya yapılan esrarengiz altın sevkiyatı ve Belçika frangının yeniden düş- mesi yüzünden Esham Borsasın - daki kararsızlık çoğalmıştır. Altın blokunun istikbali hak - kında büyük endişeler izhar edil- mektedir. İngiltere — bankası Fransaya derhal 12 milyon altın İngiliz li - raşı gönderilmesi için — tedbirler almıştır. Bugün de bu kadar para gön - derilmesi pek mühim addediliyor. Çünkü daha geçen Salı günü altı milyon gönderilmişti. eçi i Mimar Sinan ihtifali Ankara, 28 (A.A) — 1588 se- nesi nisanının 9 unda cemaziyel. level 996 da ölmüş olan büyük Türk mimari Sinanınm öldüğünün yıldönümü Maarif Vekilliğince yapılan araştırmalar neticesinde 9 nisan olarak tesbit olunmuş ve Sinan ihtifalinin 9 nisanda yapıl- ması mezkür vekillikce — uygun görülmüştür. Moskova elçimiz Moskuva, 28 (A.A) — Türkiye büyük elçisi B. Vasıf Çınar buraya gelmiş ve istasyonda Dış işleri komiserliği — birinci şark şubesi müdürü B. Suckermann ile Türki- ye elçiliği erkânı tarafından karşı- lanmıştır. (Zx BU SABAHKİ HABERLER n Bir Bulgar gazetesi Ankara - Sofya - Belgrad arasında yapılacak bir misaktan Bulgaristanda çıkm ıug gaze - tesi, Türkiye — Bulgaristan mü - nasebetlerine dair Govedorov tara fından yazılmış olan bir yazı neş- retmiştir. Bu yazıyı olduğu gibi a- hyoruz: Son yaz mevsiminde Türk — Bulgar münasebetleri zehirlenmiş gibi olmuştu. İki komşu devletin menfaatlerini mahvetmek için düş- manca propagandalar yapılıyor - du. Bulgar aleyhtarı olan bu pro - pagandalar gazete sütunlarını kap lıyordu. Bununla beraber Türk — Bul - gar anlaşmasını ve birlik çalışma - “sını takip ettirecek bütün şartlar daima mevcut idi. Türk — Bulgar dostluğu gerçek leşecek bir mahiyettedir. Çünkü Türkiye ve Bulgaristanın devamlı büyük, menfaatleri hiç bir noktada biribirine muhalif değildir. Türk « lerin ve Bulgarların halis milliyet- perverliği iki komşu devletin sa- mimi olarak birlik çalışmasına mâ ni olamaz. Salâhiyettar Bulgar mahafili için şarki Trakya, arazi, talebine dair bir mâna ifade etmez. Tarihi hâdiseleri ve her şeyin hakiki tarafını dikkate alan Ata « türkün Türkiyesinde de Bulgaris - tan topraklarına karşı hiç bir işti - ha mevcut değildir. Bulgar vatanı | asırlarca kâfi derecede kavla vu - Iki köy halkı birbirine girdi ölenler ve yaralananlar var Konya, (Hususi) — Hatip na- | hiyesinin Hatunsaray köyü hudu- du içinde bulunan Gunalama mev- kii kanlı bir dövüşmeye sahne ol - muştur. Bu yer bol mahsul veren bir yer olduğundan — Hatunsaray, Eksile, Girart köyleri — arasında paylaşılamamaktadır. İki gün ev- vel Hatunsaray köylüleri, — kendi köylerine malettikler! bu yeri sür- miye gitmişlerdir. Bunu haber alan diğer iki köy balkıı da oraya koşmuşlardır. Bu- rada birleşen üç köy halkı bir ola- rak Hatunsaray köylülerinin üze - rine hücum etmişlerdir. Boğuşma hayli sürmüş, neticede Hatunsaray köyünden 17, Girart köyünden 2, Eksile köyünden 8 kişi yaralan - mıştır. Hatunsaraylılardan Ömer ve Bahri aldıkları yaraların tesi - r'yle ölmüşlerdir. Bu boğuşma etrafında jan- darma kumandanlığınca tahkikata başlanmış ve 45 kişi suçlu olarak yaklanmıştır. Sabah gazeteleri ne diyorlar? <tan bahsediyor lanmıştır. Her iki hükümet tara - fından gösterilecek biraz hüsnü ni- yetle mühacirlerin emvali mese « lesi de âdilâne bir surette tesviye edilebilir. Balkanların hiç bir tarafında ol- mıyan büyük bir din ve hırsi hür- riyet ile siyasal hukuk Türkiyede vardır; Bulgaristanda olduğu gibi Yugoslav — Bulgar anlaşması Türk — Bulgar anlaşmasına bir engel teşkil edemez. Bilâkis biri diğerinin gerçekleşmesine yardım eder. Ankara, Sofya, Belgrat ara- sında yaprlacak bir misakı milli sulhu daha ziyade gerçekleştir - Miş olur. Yeni Türkiye bütün mukaddera- tınt ve dehasile Türk milleti ve devleti için yeni bir devir ve yeni bir ufuk açan Kamâl Atatürkün eline vermiştir. Harpten sonra Bulgar hükümet leri zaman zaman milletine karşı dııyduklın en iyi duyguları ifade etmekten geri kalmamışlar - dır. Şimdiki Bulgar hükümeti reisi Gencral Zlatev de Bulgaristanm Türkiye ile olan dostluğunu tekâ « mül ettirmek ve kuyvetlendirmek arzusunda olduğunu beyan etmiş- tir. Bulgar generalleri iş adamıdır- | lar ve askeri ciddiyeti pek sever - yin edilmesi, bu zatın yalnız yeni Türkiyeyi ve onu tesis edenleri ta- nımış olmasından değil, ayni za « manda Türk — Bulgar münasebet lerinin dayanması lâzımgelen esas lar üzerinde açık fikirleri bulunma sı itibarile bir muvaffakiyettir. mek yi bi Kaçaçkılık vak'aları Ankara, 28 (A.A.) — Son ye- di gün içinde muhafaza teşkilâtı tarafından 49 kaçakçı ile 900 ki - lo gümrük kaçağı, 485 kilo inhi - sar kaçağı, 2 tüfek, 2 tabanca, 17 mermi, 2 sandal, 5 altın, 16 ka - çakçı hayvanı ele geçmiştir. —— GİRESUN TAPU MÜUDÜRÜ ANKARA, 28 (HABER) — Görülen — lüzum üzerine Giresun tapu müdürü Faik, umum müdür- lük emrine almmıştır. “Venizelos isyanı ve Fransa ihtilâli,, KURUN — Asım Uas bugün yazmış | olduğu başmakalede btrgünün siyasi vasiyetinin İ914 senesine çok benzedi- ğgini söylüyor. Diğer taraftan Alman- ların Japonlarla anlaşmak yolunda olduklarını, ve hattâ Berlin ile Tokyo, arasında doğrudan doğruya muhabe- re edebilmek için bir de telsiz teşkil edildiğini kaydediyor. Nihayet mil- letlerin “barış, barış!,, diye haykırır- ken büyük bir hıırl:ı doğru gitlikleri- ni söyliyerek yazısını bitiriyor. CÜMHURİYET — Yunus Nadi bu- gün yazmış olduğu yazıda dünya sul- hunun el birliği ile tutulabilip tutu- Tamıyacağını araştırıyor. Yazı şu şe- kilde biliyor: “Sözü daha ziyade kısaltmak için savaştarı bütün ulusların barışı lul- malarına ihltiyaç vardır. Her zorluğu barış içinde düzeltmek - olabirliği yok değildir. Dünya bir hale gelmişlir ki barış, Litvinof'un dediği gibi parça- Tanmaz bir topluluk haline gelmiş bu- lunuyor. Şimdi Avrupada parça par- ça savaş yapılamaz. Bir yandan pat- lak verecek savaş her ulusu alâkalan- dırır.., MİLLİYET — Bugünkü başmaka- leyi eski adliye vekili Mahmut Esat Bozkurt yazmıştır, Mahmut Esat ma- Tmlesinde Venizelosun Atinada çıkar- dığı son isyan hüdisesinden bahsedi- yor. Ve bu İsyanın meselâ Fransa ih- tilâli ile kahili mukayese olmadığını söylüyor. Neticede Çaldaris hüküme- tinin çok akıllıca hareket etmesinden dolayı tebrike şayan olduğunu söylü- yer b ZAMAN — Zaman imzalı yazı da Avrupa İşlerinden bahsediyor. Al- manyanın taleplerini tekrarladıktan sonra bütün bunların kendilerine ve- rilmesine ihtimal vermiyor, ve — karı- şıklıkların devam edeceğini ıoyliııor. ilerletmek için hamleler yapmak - lâ- zumgeldiğini söylüyor. Ve bu işi en iyi olarak halkevlerinin yapabileceğini söylüyor. SONPOSTA — Bir ıldız. imzalı, Berlin — müzakerelerinin içyüzü serlevhalı bir yazı vardır. Burada Bitlerin — istedikleri — sıralandıktan sonra Avrupada heyecanlı günlerin daha bir havli müddet devam edece- gi söyleniyor. z A ORARI — 1835 Kamutayda Dün görüşülen ve kabul edilen kanunlar Ankara, 28 (ALA) — Kamu: tay bugün Bay Hasan — Sakanın başkanlığında toplanarak — hay- vanlar vergisi kanununda yapıl - ması ileri sürülen tadilâta ait lâ « yihayı sayim zamanmın gelmesi dolayısiyle — gündeliğine alarak müstacelen ve tercihan müzakere ve kabul etmiştir. Buna göte hayvan sergisi kanu" nunun ikinci maddesinin (A) fık- rası, hayvanların bu kanun muci- bince kaydının yapıldığı mali se- ne içinde doğan yavrular şeklin - de tadil edileceği gibi kanuna — yaş ihtilâfından dolayı 1934 Nisa- nında kaydedilmiş olan davalar « dan resme tabi olması lâzım ge - — Tenler kaçak — sayılmaz — deyen — bir muvakkat madde ilâve olun « muştur, Kamutay bundan sonra devlet memurları maaşatının tevhit ve teadülüne dair kanunun Maliye Vekâletinin askeri muhasebeci - likler kısmma muhtelif derece - — lerden ilâve edilecek memuriyet - ler hakkındaki — kanunun iKaci “—Müzakeresini yaparak kabul et - miş ve Cumartesi toplanmak üze- re dağılmıştır. — Suriye fevkalâ- de komiseri Ankaradan - ayrıldı Ankara, 28 (A.A.) — Fransa - nın Suriye ve Lübnam fe-betida miseri Konı de Martel, bügün saat 10/45 trenile şehrimizden Adana- ya hareket etmiştir. Kont de Martel, Türk ve Fran « sız bayraklariyle süslenmiş olan durakta Dışişleri Bakanı Bay Tev- fik Rüştü Aras ile Riyaseticümhür baş yaveri Celâl ve Başbakanlık husust kalem müdürü Vedit, Fran- sız büyük elçisi B. Kammerer, An- kara emniyet müdürü, Merkez ku- mandanı, Fransız büyük elçiliği er- kânı tarafından uğurlanmış|ve bir polis müfrezesi kontu selâmlamış - He, Mikmandarları Dışarı işleri ba - kanlığı husust kaleminden Rıfkı Rüştü, Kont de Martele hududa kadar refakat etemektedir. Fransız elçisi Bay Kamerer, dün sabah Suriye ve Lübnan fevkalâ - de komiseri Kont de Martel ile bir likte Eskişehire kadar gitmiştir. Fransı zelçisi Eskişehirden gece geçecek olan Ankara — İstanbul ekspresine binerek bu sabah şehri- mize gelecek ve saat 11 de Ünyon Fransezde Fransız ticaret odasınımn yapacağı toplantıya riyaset edecek tir. Bu toplantıda Fransız elçisinin Türk — Fransız ticaret münase - betlerine dair bir nuluk söylemesi muhtcineldir. yar —— Pis sarnıçlar Büyük hanlarda ve bazı büyük binalardaki eskiden kalma sarnıç- — ların temizlendikleri, mikrop yu - vası haline gelen bu — sarnıçların | halkın sıhhatini bozduğu anlaşıl - mıştır. Belediye, — bu sarnıçların ) ya temizlettirilmesini veya kuru - tulmasını sube müdürlerine bildir- — metr.