29 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

29 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

seyyahatı (Baş tarafı 1 ncide) Bereket versin ki, — Avrupa ve binnetice bütün dünyayı tehdit e- den harp tehlikesinin ancak bütün devletlerin ve bilhassa büyük dev- letlerin müştereke gayretleriyle ö- nüne geçileb'leceği bütün dünyaca anlaşılmıştır. Bundan sonra, Litvinof sözleri - ni 2-3 tarihinde Londrada umumi hatları çizilen müşterek sulh ese - ri plânlarının mantıki ve hak'ma - ne neticelerine isal etmek suretiyle bitirerek kadehini İngil'z kralı ve Ingiliz milleti şerefine kaldırmış- tır. Lord Eden'in cevabı Verdiği cevapta Lord Eden ez- cümle demiştir ki: — Avrupanın bugünkü sıkıntı - İ vaziyeti büyük devletlerin mü - messilleri arasında şahsi münase - betler, açık noktai nazarlar teat! - leri ile ancak düzeltilebilir, Fransa, İngiltere ve İtalya ara - sında yeniden istişareler olacak - tır. Vazifemiz, herkes için hak - kaniyete müstenit ve fakat hepi - mizin inandığımız müşterek em - niyet ve prensiplerine uygun ola - rak bu müşküllere bir hal çaresi bulmak olacaktır. Litvinofla Eden'in müteakip konuşması Moskova, 29 — Burada bulu - nan Lord Eden dün öğleden son- ra ilk defa olarak Sovyet Rusya Hariciye komiseri Litvinof ile iki saat kadar konuşmuştur. Bu ko - nuşmalar dünyanın umumi siya - seti hakkında olmuştur. Neticede İngiltere ile — Sovyet Rusya arasında hiç bir görüş farkı olmadığı anlaşılmıştır. Bundan sanra Lord Eden Ber - lin konuşmalarından, emniyet hak- kında İngiltere noktai nazarından ve bilhassa şark misakı hakkında İngilteren'n düşüncelerinden bah- setmiştir. | retle tecavüz fikrinde ru Ayrupa aleyhine — genişletmek istediğini de mevzuu bahsetmiştir . Litvinof da buna cevaben Av - rupada da bir harp korkusunun hiç bir zaman bugünkü kadar kuvvetli olmadığını söylemiştir. Bundan sonra da İngiltereye bir şark Lo - karnosu yapılmasını teklif etmiş - Ür. Bu anlaşma Sovyet Rusyaya şark hudutlarını temin edeceği gibi İngilterenin Amerika ve Ja - ponya arasında sulhperverane bir tavassutta bulunmasına da imkân hazırlıyacaktır. Taarruz edene taaruz! Moskova, 29 — İzvestiya ga - zetesi Şark misakından bahseden bir baş makale neşretmiştir. Ra - dek imzalı olan bu makalede ez. cümle şunlar yazılıdır: “Bu misak bütün Avrupa dev - letlerine şamil olmalı, — tecavüze maruz kalan devlete diğer bütün devletler yardım etmelidir. Bu su- bulunan devlet çok düşünmeğe mecbur ola- caktır. Şark misakı fikri Almanyanın yeniden silâhlanmasının ve Alman faşizminin takip ettiği — s'yasetin neticesidr. Harpten evvelki ittifaklar harp tehl'kesi doğuruyordu. — Halbuki mıntakavi misaklar, bilhassa şark misakı sulhu hedef tutuyor. Al - manya ve Lehistanın şark misa - kıma muhaleftleri bu iki mem- leketin politikalarına itimatsız- İrğı arttırmıştır. Bu deyvletlerin bir taarruz plânları yoksa şark mi- sakının aktine mâni — olmalarıma sebep yoktur.Şarkmisakıma muha- HFf olanlar 9 aydanberi şarkt Av - rupada sulhu kuvvetlendirecek hiç bir teklifte bulunmamışlardır. Şark misakı, bu misaka girmek isteyenlerin hepsine açıktır. Bunu kabul etmek istemiyenler — kendi maksatlarının ne olduğunu ortaya Bu arada Almanyanm şarka doğ- | atmış olacaklardır. ,, Belgratta Balkan ökonomi konseyi münakalat | komitesi toplanacak Ankara, 28 (Hususi) — Martta Belgratta toplanması mukarrer Balkan ökonomi konseyi'münaka- lât komitesinin içtimar, son Yu - nan hâdiseleri münasebetiyle geri bırrakılmıştı. Dış Bakanlığına ge - Ten bir tebliğde, bu komitenin An- karada yapılacak toplantıdan ön- ce Belgrattaki konuşmasını yap - Mmasının zaruri bulunduğu bildiril- miştir. Hükümetimizce yollanacak o - lan murahhaslardan Nafia müna - kalât başkanı — Rifat, pazar günü Belgrada doğru yola çıka - caktır. — Rifat İstanbulda di- ğer murahhaslarla birleşecektir. Heyet Nisanın ilk haftasında işini bitirerek dönecektir. Yeni neşriyat ARKiTEKT Bu yıldan ıtıbı:en (Arkitekt) adını alan mimar mecmuasının (50) inci sayısı İstanbul konser- vatuar proje müsabakasına işti- rak eden eserlerle ve yine İstan- bul plânr jüri heyeti raporunu ihtiva etderek çıkmıştır. İtalyanın Mühim bir Teşebbüsü Paris, 29 (Hususi) — Bugünkü OCecuvre gazetesi şunu yazıyor: “Bir habere göre Musolini Yu - goslavya ve Çekoslovakya ile, A- vusturyada Naziler mevkii iktida - re geldikleri takdirde Avusturya - | yı korumak üzere, bir. muaahede irazalamak hususunda anlaşmıştır. Musolini böyle bir — ihtimalden korkmaktadır. — Malatyada bir facıa Malatya, — Malatya memleket sinemasında “Roma ateşler için- de,, filmi gösterilirken film bir- denbire ateş almış, ve bunun neti- cesinde 80 bin liraya yapılmış ©- lan:sinema binası tamamen yan- mıştır. Bundan başka halk sinema | binasından çıkarken biribirini u-: diğinden pek çok kimseler de ya-| ralanmıştır. Sinemada bulunan | oğlunu merak eden ihtiyar bir ka- | din koşa koşa sinemanım önüne Hitler Saymen ülâkatı (Baş tarafı 1 ncide) Fakat Almanya — bütün şark devletlerile “ademi tecavüz mi- sakları,, imzalıyabilir. Böyle mu- ahedeler esasen Lehistanla Al - manya ve Sovyet Rusya ile Al . manya arasında mevcuttur. Bun- ları daha kuvvetlendirebilir ve bundan başka Çekoslovakya ve Baltık devletlerile de diğer a- demi tecavüz misakları da imza- laması mümkündür... Fakat Litvanya ile bu şekilde bir muahede imzalanırken Me - mel meselesinin halledilmesi lâ- zımdır. Bu şehrin Alman halkı- | na kendi kendilerini idare salâ- | hiyeti verilmeli ve Litvanyanın her hangi nüfuzuna karşı hima- ye edilmelidir. Yine bu konuşmalar sırasında İngiliz hariciye nazırma Hitlerin şu gibi ihsasatta da bulunduğu nu yazmaktadırlar: Bugünkü Alman ordusu 500000 olacaktır. Almanya bu mikdarı bir sulh pazarlığı sırasmda 450 bin derecesine indirebilir. Hattâ bunu bir mikdar daha aşağı in - direbilir. Fakat mecburi askerlik kanu- nunda hiç bir tadil yapmıyacak - tır. Hitler, bundan başka a - ğır toplarla büyük — tankları, silâhlar arasından çıkarmak - için müşterek bir itilâf yapmağa ha- zır bulunduğunu ilâve etmiştir. Hitler, mecburt askerliğin Al- man gençliğinde nizam ve disiplin ruhunu yeniden canlandırması i- çin askeri olduğu kadar — içtimal bir tedbir olduğunu dâ - söylemiş: | tir Hitler, Şark lokarnosunda bil- hassa karşılıklı askeri hükmü üzerinde fazla durmakta- dır. Velev yardım için olsun, Al- manya toprağından yabancı as- kerlerin ne Fransız ne de Sovyet. lerin geçmesine Almanyanın mü- saade edemiyeceğini söylemiştir. “Almanya, kendi toprağını mü- dafaa için kendi ordusunu -kulla- nacaktır.,, demek istemiştir. İleride herhangi bir Avrupa kargaşalığında — Almanyayı bir harp meydanı haline getirebilecek bir anlaşma tehlikesine giremiye- ceği yolunda izahlarda bulunmuş- tur Bir İngiliz gazetecisinin anla- dığmıma göre: Hitler İarp hudutla- rında hiç alâkası kalmadığını, ne bugün ve ne de yarın Fransayı tehdit etmekte bir menfaatleri ol- madığını, İngiltere mürahhasınım Fransaya anlatmasını ihsas et- miştir. Böylece Almanyayı Avrupada meşgul eden şey Şark hudutlırın- da kalryor. İngiliz gazetecisi istihbaratında diyor ki: renin bu tek taraflı ve “İngilte- tehlikeli noktai nazarı kabul edeceği aklın- dan geçmez. Bu, Sovyet — Rusya- , yı müşterek bir sistemden çıkır-ı mak sulhperverane bir anlaşma- gij yı gayri mümkün kılmak demek- tir.,, Ortaya çıkan rivayetlere " rağ- men yeniden bir Alman bahriyesi : | MABER — Akşam Postaer —— — NL(.)rd: ğden’îii Moskava Pt K yı.rdınw “Kamings,, | (Baş tarafı 1 ndde) isyan kafilesi hakkındaki kararını bu akşam verecektir. Venizelosun vaftiz çocuğu ve Hanya mebusu Pistalakisin evinde bulunup Plâstirasa hitap edilmiş o lan bir mektuptan isyânm kânunu | saniden beri hazırlanmış olduğu I anlaşılıyor. |Bay Maksimos dışbakanlı- ğını yeniden üzerine aldı Atina, 28 — Çaldaris ka -| binesi tamalanmış, saylav Mav - ro Mihalis kabineye memur edil - m!ş, Trikopis Epir umumi valiliği- ne tayin edilmiştir. | Bugün eski kariciye bakanı B Maksimosun tahlif edilmesi ve tokrar hariciye bakanlığını üzerine alması mühtemeldir. Sivil Müddeiumumi merhamet istiyor Atina, 29 (Son dakika) — İs - yancıların muhakemes! devam et- mektedir. Bir askeri müddeiumu - miden başka bir de sivil müddeiu- mumi mahkemede hazır — bulun- maktadır. Askeri müddeiumumit önce de bildird'ğimiz gibi 13 ki - | şinin idamını istemişti. Sivil müd - Köycülük Kurultayı bu sabah toplandı Milli Türk Talebe Birliği Köy- cülük Kurultayı bu sabah saat on- da Halkevinde > toplanmıştır. Ku- uıkıyı Birlik Retai Rüknettin. üç mış, Kurultay Reisliğine Hüseyin, canipliklere de Şahin ve Sabri se- çilmiştir Bundan sonra bir senelik | çalışma raporu okunmuş, bir kr | sım azalar köycülük çalışmaları etrafında fikirlerini söylemişler- dir, Kurultayda, yazın köylere se- yahat tertibi, konferanslar - veril- mesi kabul edilmiştir M A Bu sabah onda Etibba Muha- denet Cemiyeti aylık toplantsını | yaptığı gibi İstanbulspor Klubü de senelik içtimamı akdetmiştir. Kalörifercilere Yirmi odalı bir binada kalöri- fer tesisatı yapmak — istiyenlerin (HABER) gazetesinde Hatice Süreyyaya müracaat etmeleri. Kadıköy SüRE Yı 'mız Cuma Bütün şehir halkı S A Aşk ve temaşa romanı - Caz - 5E5E Mümessilesi; amssAsipin Yunan divanıharbinde Fırka reisleri idamdan kurtulmıya çalışıyor 10 âsi zabltlu ve 3 sivllin idamı istendi | rilecektir. |öğleden sonra meclis toplanacak, Venizelosa suikast davası HENRi BATAiLLE'ın eseri İSKANDAL GABY MORLAY ve HENRi ROLLAN KARİIİYOKA Emsalsiz filmi nazarı takdirle seyrediyor ve candan alkışlıyor. ve meşbur KARIYOKA dansı-200 genç kız tayyare kanatlarında Sehhar DOLORES DEL RiO Sizi soğuk algınlığından, nezleden gripten, baş ve diş ağrılarından koruyacak en iyi ilâç 29 MART — 1935 * deiumumi ise mahkemen'n suçlu . lar hakkında merhamet gösterme- sini, asıl isyanı tertip — edenlerin memleket haricine kaçmış olmala- rından dolayı nihayet — onların emriyle hareket — etmiş bu suçlar | hakkında verilecek ağır bir hük - mün memleket içinde yeni baştan bir uçurum açılmasına sebep ola « bileceğini ileri sürmüş, ve mahke- menin merhametli hareket etme - sinde israr etmiştir. Karar bugün öğleden sonra ve- Yunan meclisi Atina, 29 — (Hususi) — Bugün muhalefet meb'usları da hazır bu - lunacaklardır. Atina, 29 (Hususi) — Venize - losa yapılan suikast davası devam etmektedir. Müddeiumumt müta « leasını söylemiştir . Reisicümhurun yaveri yakalandı Atina, 29 (Hususi) — Re'si- cümhur Zaimisin — yaverlerinden yüzbaşı Kivotos isyana iştirak cür« münden dolayı yakalanmıştır. Atatürk Mısır Kralını kutluladı Ankara, 28 (AsAs) — Mt cümhur Atatürk, Mısır Kralı Fuad Hazretlerinin doğumlarının yıldö- nümü münasebetiyle aşağıdaki tel yazısını göndermiştir: Zatı Haşmetanelerinin doğum- larınım yıldönümü münasebetiyle, en samimi tebriklerimi ve şahsi saadetleriyle Mısırın refahı için o- lan temennilerimi arzederim. Kamâl Atatürk Kral Fuad Hazretlerinin verdi- ği karşılık da şudur: Nazik temenni ve tebrikleriniz- den dolayı hararetle teşekkür ede- rim. Şahsınız ve Türkiyenin refahi için samimi temennilerimi arzet- mekle bahtiyarım. Fuad DİŞ DOKTORU übeyt Sait Fatih Karagümrük tramvay durağı, No. 4 YYA Sineması ve Cumartesi RAY sinemasında Ahenkdar melodiler, şarkılar — Kenanmme geldiği esnada nefesi -tıkanarak | yaratmak meselesi Berlinde konu- GGEEEHEEE dudür. ismine dikkat buyurulması yemma)) ölmüştür şulmamiştır.