31 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

31 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Titülesko- Lâval görüşmesi | Almanyanın şuursuz-harbedebilirmi? ca hareketine karşı | koymak için Tuna ve Şark evvel yapılacak Paris, 30 (A.A.) — Matbuat, | birçok gazetelerin — biran evvel , aktini istedikleri şark antlaşma - sınm en hararetli taraftarların - dan sayılan Bay Titülesko ile Bay Laval arasındaki tam mutabakata | işaret ediyorlar. “Pöti Pariziyen,, diyor ki: Küçük itilâf ile — Balkan itilâfı,| Londra protokolunda derpiş edi- len kollektif emniyet sisteminin hararetli taraftarıdırlar ve bunun Alman manevralarının engel ol - Lord Eden'in Moskova seyah_&ıi_.! Engiliz - R meleri iyi vermiye başladı Moskova, 30 (A.A.) — va E- den bugün Bay Litvinofun Mos - kova — civarındaki sayfiyesinde | Dış Işleri komiseri ile müzakere - lerins devam etmiştir. Bay Ede - nin Moskova ziyaretinin büyük GiXAY, YWavaffükiyet göstermeye baş- | ladığı anlaşılmıştır. Reuter Ajansının hususi muha- birin'n gayri resmi fakat iyi ma- Fimat alan zevatla konuşmaları, Sovyet ricalinin Bay Edenin açık sözlüğünden ve tabil tavırların - dan çok mmemnun kaldıklarını te- barüz ettirmektedir. Bay Edenin bu ziyareti bir çok y;ekînğenlikW bulutlarının dağılmasına yardım etmişlir. iKarl Marksın portresi altında Londra, 30 (A.A.) — Röyter Ajansının Moskovadan istihbarı - na göre Bay Eden, Bay Stalin i- | Je Kremlin Sarayının sade bir su- rette döşenmiş olan bir salonunda | görüşmüştür. Bu salonda Kral Marksın bir portresi bulunuyordu. Bay Eden, dün ve evvelki gün Bay Litvinof ile yapmış olduğu görüşmeleri sı - | Bu görüşme hariciye komiseriyle ya- pılmış olan görüşmeler gibi dos - tane ve samimi olmuştur. Tercü - manlık vazifesini — Bay Litvinof! görmüştür. Müsbet neticeler Londra, 30 (A.A-) — Royte! Ajansı Moskovadan öğreniyor. Bay Eden bütün ziyaretlerinin muvaffakiyetle neticeelnmiş ol - duğu söylenmektedir. Bu ziyaret- lerin çok müsbet neticeler ver - mesi muhtemeldir. Frans, Rusya, Çekoslovakya arasında anlaşma| rasiyle gözden geçirmiştir. / | atle aktidir. misakı bir an masına meydan — verilmeden, bir | an evvel tahakkuk etmesini dile - mektedirler. Bu iki zümreye göre, Alman - yanınm her hangi bir suursuz hare- ketine mani olmak için, en iyi ça- re şark ve Tuna misaklarının sür- Stresa toplantısının arifesin -| de, Fransa ve küçük itilâf devlet | adamlarında böyle tam bir fikir uygunluğu görmek insana kuvvet veriyor. us görüş- neticeler Çekoslovakya arasında bir müte- kabil yardım anlaşması olacağı - nı söylemektedir. Deyli Herald diyor ki: Söylen- diğine göre Stalin, Uzak Şarkta! barışmm idamesi için Sovyet Rus -| “ya, Japonya, Amerika ve Ingilte * re arasında bir anlaşma yapılması arzusunu izhar etmiştir. Lord Eden bu lakşam Varşovaya, gidiyor Londra, 30 (A.A.) — Bay E - | den ile Sovyet Rusya idarecileri | arasında görüşmelerin mevzuu veya temayülleri hakkında hiç -| bir resmi malümat verilmemiş ol- masrma rağmen, İngiliz gazetele - rinin Bay Eden ile beraber giden muhabirleri, görüşmelerin sadece | 3 Şubat Fransız — İngiliz beya - natında mevzuu bahsedilen me - seleler üzerine yapılmadığını fa - kat ayni zamanda İngiliz — Sov- yet münasebetlerinin muhtelif gö- | rüşmeleri üzerinde yapıldığı hak- kında müttefiktirler. Gazete muhabiri, Sovyetlerin bu münasebetlerin inkişafı için bariz arzularını kaydetmekte ve tahakkuku bir çok senelere bağlı olan büyük iç programlarla meş - ğul bulunan Sovyet Rusya idare - cilerinin sulh için büyük bir arzu gösterdikleri noktasında bilhassa ısrar etmektedir. Bunun için ise İngilterenin teşriki mesaisi elzem- dir, Bay Edenin Sovyet politika - sınım muhtelif cepheleri hakkında sorduğu suallere, söylendiğine gö- | re, çok açık cevap verilmiştir. Veı bu bakımdan Moskova ziyaretleri | çok faydalı ve musmir olmuştur. Söylendiğine göre, dün öğledenı | sonra Bay Eden ile Bay Stalin ı—i | rasında yapılan görüşem, pek kıy- | | metli ve menfaatli olmuştur. ı Bay Eden bugün, Bay Litvinof | ile birlikte Moskova ile civarını Londra, 30 (A.A.) — Times gazetesine çektiğ' bir telgrafta bu- rada yapılacak — ilk tekliflerden birinin Franşa, Sovyet Rusya ve gazecektir. Akşam üzeri lnıilteref sefaretinde bir akşam yemeği ye- | rilecektir. Bay Eden yarın akşam | Varşovaya hareket edecektir. *MABER — Akşaıı Postası Almanya Bugün Almanya Versay muahedesini yırtmak suretile son zamanlarda tekrar dünya politikasının ön sa- fına atıldı. Acaba Almanya ne yapacak? Herhangi bir milletle harp edecek derecede kuvvetli midir? Almanya hakikaten iddia edildiği gibi Fransaya, İngilte - reye, Rusyaya meydan okuyabi - lecek bir halde midir? Şimdi de münakaşa mevzuunu bu sualler teşkil ediyor. Pariste çıkan , Pöti Jurnal ga - zetesinde Roger Crouguet imzalı bir yazı Almanyanın bugünkü kuvvetini şu şekilde anlatıyor: Versay muahedesi bir bakıma göre Fransa ve müttefik devlet. lerin çok aleyhinde oldu. Biz Al- manları silâhlanarak kuvvetlen- mesine mani olmak için donan - masını azami 100.000 tona indir- dik. Tayyareyi menettik. Top mikdarını çok mahdut bir mik - dara indirdik. Almanya bu mec- buriyetler altında 17 sene çalış- tı. Denizde 10.000 tonluk bir kru- vazör yaptı. Bu kruvazör kendi- sinden üç dört misli büyük dret- notlarla dövüşebilecek bir kabi - Tiyettedir. Bunun gibi on kruva- vazör karşısında Avrupada hiç bir devletin donanması barına - maz. Almanlara tayyare vermedik. Buna karşt Almanya dünyanın | en mükemmel hava müdafaa | topları yaptı. Bu toplar dakıkâ - da 30 atış yapabilecek derecede mükemmeldir. İsabet sahası da 10.000 metre irtifama kadardır. Tamamen motörlü olan bu topla- rın eşi dünyanm hiç bir memle- ketinde yoktur. Sıkışık bir vaziyet Almanları harp silâhı ibda etmek mecburi - yetinde bırakmıştır. Şimdi Ver- say muahedesile bütün bağları- nt yırtan Almanya şüphe yok ki pek az bir istikbalde müthiş si- lâhlara malik olacaktır. Almanya Versay muahedesi mucibince ağır toplara malik o - lamazdı. Fakat Alman fabrika - ları senelerdenberi Lehistan hü - kümetine ağır top yaptılar. 1930 senesinden itibaren Essen'deki Krupp farbikaları Almanya hü - kümeti hesabına da ağır top imal | etmeğe başladı. Bu fabrikanın | ağır top kısmı 1933 — 34 sene- | sinde 15.047.000 mark (8 mil - yon lira kadar) kâr brrakmış - tır. Almanya bugün harp edemez, fakat çok erken doğacak olan ya rmm Alman ordusu Avrupanın en muktedir, en dinç ve en kuvvetli ordusu olarak meydana çıkacak- tır. Bu senenin en gürzel filmi x KARİYOKA Cidden bir snema harikasıdır Bu hafta SARAY Sizemasında Hergün, her seansta salon lehaleb Co maktadır. Gidiniz, görünüz. Oymyan : Sebhar Yı dız DOLORES DEL RİO | tedbirleri izah etmiş, | derken, son isyanın Yunanistan- | miştir ki: şam Yunan meclisi tek bir celse ak- tetmiş ve Başbakan Bay Çaldaris isyanı baslırmak ve âsileri ceza landırmak için hükümetin aldığı hükümete,| icap eden kararnameleri neşret- mek için salâhiyet verilmesini is-| temiş, iki ay sonra müessesan mec-! lisi intihabatı yapılacağını | eylemiştir. Bay Çaldaris, isyandan bahse-| ilâve daki iki parti arasında yirmi sene- denberi devam eden mücadelenin son safhasını teşkil ett nizelosun daima hükümetin başım- da bulunmak için her türlü tedbire| baş vurmaktan çekinmediğini söy- ledikten sonra iktidar mevkiinde bulunan ahali fırkasınım - kanun.- perverliğini evvelki normal haya.- ta iade etmek için iki sene evvel| ve hitam bulan General Plastiras darbei hükümetinin mürettibi ilân ve Ven'zelosu affetmekten çekin- memiş olduğunu zikretmiş ve de- — Hükümetin takipedeceği si-| yasetin esas noktaları - şunlardır: Asıleri şiddetle — cezalandırmak, hükümet dairelerini, orduyu, do- nanmayı ve hava kuvvetlerini fe- satçı unsurlardan temizlemek, fa- aliyeti noksan görünen âyan mec- lisini lâğvetmek ve onun yerine halkın iktisadi organizasyonlarını temsil edecek başka bir teşekkül ikame etmek, kanunu esasideki tadilâti müzakere ve tasd'k edecek olan müessesan meclisini âcilen toplamak olacaktır. Başbakan Çaldaristen sonra söz alan müstakiller fırkası reisi General Moetaksas, hükümetin | pek haklı olarak neşrettiği ve ede- ceği kararnameleri tasdik edemi- yecek olan şimdiki meclisin içti- maa daveti doğru olmadığını söy- lemiş ve hükümetin yeni intihabat Son hâdiszler dolayısiyle Al- manya ve Fransa — matbuatından şu pek şayanı dikkat parçaları ala- hm: Fransızca “Journal,, — gazetesi diyor ki: “Almanlar, — b'zi, ya Moskova, yahut Londradan birisini tercih etme vaziyetine sokuyorlar.,, *“Echo de Paris,, gazetesinin de- diği: “Vaz'yete bakılırsa, B, La - val (Fransız hariciye nazırı) ya Sovyet Rusya ve Küçük — İtilâfla | bir ittifak, yahut İngiltere ile an - laşmadan birini seçecektir. Bu- | larımıza, yahut — dostluklarımıza malolabilir.,, “Midi,, gazetesi de şunu söyle - mektedir. | günkü olup bitenler ya, ittifak - | “Her şey İngiltereye bağlıdır .. ” 81 MART — 1935 Çaldarisin nutku Asiler şiddetle cezala- nacak; yeni meclis toplanacak Atina, 30 (HABER) — Dün ak- | ynplırmık için yerini bir iş kabi- nesine bırakması ve istifa etmesi lâzım geldiğini söylemiştir. Harbiye bakanı General Kondi- lis, General Metaksasın bu ten- kitlerine cevap vererek hükümetin son isyan hâdisesi esnasında aldı- gı tedbirleri, yanın tasvip ettiğini, ve Çaldaris kabinsinin yen intihabatı yaptır- mak için iktidar mevkiinde kal- ması lâzım geldiğini beyan etmiş- tir, bütün medeni dün- İkinci defa söz alan General Metaksas, bir iş kabinesi — teşkili hususundaki noktai naazrında ir rar ettiğini tekrarlamıştır. Müteakiben Midilli mebusu Pa- pa Andrea, 25 muhalif — mebus namına okuduğu bir beyanname- de, bugünden itibaren yeni bir si- yaset takip edeceklerini ve kendi- lerinin parlamentar bloku, isyan hareketini takbih ettiklerine hak. : bir delil teşkil ettiğini söy- lemiştir. Beyannamenin sonun- da, bu vesikayı imzalıyan 25 me- busun muhalif bir fırka — olarak kaldıkları, meşru ve kanuni vası- talara başvuracakları ilâve edi! miştir. Son isyan hareketini takbih e- den bazı mebuslar — söz aldıktan sonra eski bahriye bakanı Amiral Hacı Kiryakos bir nutuk söyliye- rek, son isyan hareketini, iki mu- arız fırka arasındaki bütün hesap- ları tasfiye edeceği cihetle, kur- tarıcı bir hareket olarak telâkki ettiğini söylemiştir. Müteakiben Kafandaris fırka- sından mebus Sakalis, Papanas- tasyo fırkasından Zurbas, Miha- lakopulos fırkasından Hacı İlya, çifçi fırkasından Riziotis söz a- larak son isyan hareketini tekbih etmişlerdir. Mebusan meclisi, huküııetııı istediği salâhiyeti verdikten son- ra dağılmıştır. Almanya ve Fransız gazeteleri ne söylüyorlar? Eğer İngiltere vaziyetini iyi mu- hafaza ederse, Almanya, ittifak - lardan endişe ederek - iddiaların - dan vaz geçebilir.. ,, “Petit Parisen,, gazetesi ise: “Hitler, bilhassa İtalya, Sovyet Rusya ve Küçük İtilâfla olan, bu - günkü dostluk ağımızı parçalamak gayesin: güdüyor..,, demektedir. Alman gazetelerinden “Berli - ner Boersenzeitung,, — Almanya- dan müdafaa ölçülerini hafiflet - meği isteyenlerin Sovyet Rusya - nin muazzam silâh kuvvetine bir göz atmaları yolunda bir yazı yaz- mıştır. “Frankfurter Ze'tung,, — Berlin konuşmalariyle hiç bir anlaşma yapılmadığı havadisini teyid et - mektedir.