3 Nisan 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

3 Nisan 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

3 NİSAN — 1885 Benim görüşüm: Memleketin efendi- lerinden biri de esnaftır Bir sabah gazetesinin baş yazı- cısı, bugünkü makalesinde, “Her köyde, bir sandığa dayanan bir köylü bankası,, ndan bahsediyor , Ne güzel bir temenni.. Atatürk, “bu memleketin efen - disi köylüdür!,, demişti. Türkiye, hakikaten bir ziraat memleketi ol- mak hususiyetlerini, smail .eşmek, gayretlerine rağmen, hâlâ muha - faza ediyor ve daha da edecektir . Dünyanın her — ilerlemiş ziraat memleketinde, en ücra köylere ka- dar sokulmuş bir takım teşkilât vardır ki, bunların arasında, kre - di müesseseleri başlıca rolü oynar. Tüccarın nasıl banka yardımma ihtiyacı varsa, köylünün de var - dir. Çünkü o da müstakil bir mül - kiyet sahibidir. Bu — mülkiyetin semere verdiği çağlar olduğu gibi, beslemek istediği mevsimler — ve vıllar da vardır. Fakat, düşünmeli ki, Türkiyenin nüfusu, yüzde doksan nisbetinde köylüdür. Onun için, “her köyde,, böyle bir teşkilât yapmak, büyük bilgi ve becerik işidir. Bu geniş işi başarabileceğimizi, daha ufak mikyasta ve gene onun kadar zarurt bir teşebbüsle isbat etmeliyiz... Böylelikle, bir prova da yapmış oluruz.. Bahsetmek istediğim, şehirleri - mizdeki esnafa kredi açmak için bir teşkilât yaratmek meselesidir. Gayrimubadil bonoları Daha iki ay yüksel- mesi ihtimali yokmuş Gayrimübadillere aid dosyalar- ZEynp tramvay hattı lne zaman yapılacak? dan şimdiye kadar 2500 -3000 ka - dar dosya Ziraat — Bankasından Gayrimübadiller komisyonuna devrolunmuştur. Devir muamelâtının bu ayın on beşinde biteceği söyleniyor. — Bu iş, daha uzadığı takdirde komis - yonca bir tedbir alınacağı söylen - mektedir. Gayrimübadil bonolarının kıy- meti hakkında komisyon reisi Faik Nüzhet demiştir ki: “ #— Devir muamelesinin bitme - si ile birlikte, komisyonca elde e - cilen malların mükemmelen tefrik ve taksimi yapılıp da bu malların neden ibaret olduğu — anlaşılma - dıkda bonoların yükselmesi ihti - mali yoktur. Eminim ki, dosya - lar devredilip, iki ay içinde mese- le üzerinde işlendikten sonra bo- nolar kendiliğinden yükselecek - tir.,, üsküdarda bir muallimin talebesini döğdüğü iddia ediliyor lddia edildiğine — göre bir kaç gün evevl Üsküdar Kısıklı nahi - Memleket ölçüsünde köylü ne ka- dar ehemmiyetli ise, şehirler ve kasabalar ölçüsünde de esnaf o- dür. Bu çalışkan, müteşebbis in- SrS İ — Si eee tee e aS Bo İ A İRE ler gibi, krediye ihtiyaçları vardır. Geçen seneden itibaren, gazete- miz esnafın hayatiyle yakından meşgul olmaktadır.. Aralarında | muhabirler gezdiriyoruz, anketler yapıyoruz ve esnaftan gelen mek - tupları dercedip duruyoruz. Bü - tün bunlardan anladığımıza göre, şehirlerdeki küçük sermayedarlar büyük sermaye karşısında — ezil Tmemek için, hiç olmazsa onlar de- secesinde kredi bulabilmelidirler. Bir osnaf bankası fikri, daha ev- velden de düşünülmüştü.. Tatbik bile edilmişti.. Fakat, ne türlü tat. bik olunduğunu, tasfiye edilen Bu bankanın hikâyesini gazetelerde okurken ibretle ve hayretle öğre - niyoruz. . Küçük teşebbüs, teşkilâtlandırı - hraa, büyük — teşebbüslerden çok daha faydalıdır. Bünyesi en sağ - lam memleketler, bunlara dayan - maktadır, Halbuki, ona, ne yapıyoruz? .. Matbuatımız, esnafın yalnız “hi - le,; yaptığından bahsedor.. Bele - diyemiz, esnafı, — kaçakçı kovalar gibi takib eder.. Halk, esnafa, ma - iyet, yahut müstemleke halkı na. zariyle bakar.. Halbuki; memleketin efendile - rinden biri de esnaftır.. Ona çok şeyler borçluyuz.. Onu, lâyık oldu- Ba refaha yükılım'k vazifemiz - H Hen da aü'ünn:;k, bu yol - da çalışmak Jâzımdır. H3j çalışmı (v’_"o) | Bursa lisesinden —| yelişenler | Buraa Lisesinden yetişenler ;:mnti.. bu cuma günü nıtı de evi konferas salonun- | yesine tâbi Bulgurlu ilk mektebin- de bir dayak hâdisesi olmuştur. Mektep muallimlerinden Celâl, üçüncü âmnif — talebesinden Kadri gınlıkla şapkasiyle girdiği için fe- na halde dövmüştür. — Çocuk bu dayak neticesinde üç dört gün isti- rTahat etmek mecburiyetinde kal - mıştır. Bu halden müteessir olan babaşı İstanbul maarif müdürlüğüne şikâ. yette — bulunduğu gibi ayrıca müddeiumumiliğe de müracaat e- | derek muallim aleyhine dava aç - | mıştır. Istanbul Maarif Müdürlüğüne bu mesele için müracaat ettik. Bi - ze böyle bir şikâyetin yapılmış ol- duğunu, ve bu meseleyi tahkik et- mekte olduklarını söylediler. ea M Askeri Baytar mektebinde dünkü ihtifal Askeri Baytar Tatbikat mekte- binde dün fen kurbanları için bir ihtifal yapılmıştır. Askeri ve si - vil bir çok baytarlar saat on dört buçukta Baytar Mektebinin büyük salonunda toplanmışlardır. İlk olarak, Pariste Pastör ensti - tüsünde Ruamdan ölen — yüzbaşı Kemal Cemilin büyük — kıt'adaki fotoğrafları salona asılmış, sonra mektep müdürü miralay Nureddin | Önal bir nutuk söylemiştir. Bun - | dan sonra Karacaahmede gidil - | miş, binbaşı Ahmedin kabri zi.| yaret edilmiştir. Mezar başında baytar mülâzimi Remzi, Şehab mektebin — dahiliye mütehassısı Hadi birer — nutuk söylemişlerdir. Müteakiben üç sene evvel ölen baytar Selim ve Hamdinin mezar- ü | ahhüd edip de yapmadığı hatların Eyüpliler şikâyet edecek Tramvay Şirketinin inşasını te - başında Eyüp hatları gelmektedir. Bu hattın inşası kumpanya ile ya- pılan ilk mukavelede ve 1926 mu- kavelesinde inşası — lâzım ilk hat olarak gösterildiği, hattâ tramvay biletleri üzerinde yirmi beş sene - denberi hattın güzergâhı gösteril- diği halde Eyüp hattı hâlâ yapıla- mamıştır. Operatör Eminin Şebreminliği | zamanında belediye, şirkete inşa- sına mecbur olduğu bu hattı yap - masını kat'i olarak bildirdiğinden © zaman şirket hatta başlamasına kat'i olarak — karar vermişti. O vakit şirket Unkapanı meydanına | bu hatta aid rayları yığmış ve ni- hayet bir bahar gününde — hattın vaz'ı esaş resmi yapılmıştı. On binlerce halkın iştirak ettiği bu vaz'ı esas resminde — operatör Eminle bizzat şirket müdürü Han- ses de bulunuyordu., Bir taraftan davullar çalınır, bir taraftan kurbanlar kesilirken ope- ratör Emin yere döşenmiş olan ilk hatta bir mala — çimento atarak vaz'ı esas resmini yaptı ve bu su - retle Eyüp tramvay hatlının inşa - sı başlamıştı!, Hat tam ilerlemeğe başlarken operatör Eminin değişmesiyle şir - kcet hir gecanin içinde Unkapanın- da duran rayları, yerde bulunan - ları sökerek, kaldırıverdi. Eyüplüler, Fener ve Küçükpazar halkı şehrin en büyük nüfus kesa - feti olan kısmını alâkadar eden bu hattın yeni tramvay anlaşmasına behemehal — konulması için şimdi teşebbüse hazırlanmaktadırlar. Bu teşebbüs fırka yoliyle yapılacak - tır. Badana yaparken Fenerde Kesme kayada Tulum- hacı sokağında oturan Manastırlı Nazmi dükkânda badana yapar - ken düşmüş, sağ kolundan yara - lanmıştır. Sarhoş oldu Avusturya tebaasından Fredrik Yalovada hazırlık Ötel ve gazinolar kiraya veriliyor Akay idaresi bu sene Yalova - daki otel ve gazinolardan bir kıs - ma ile plâjı ayrı ayrı kiraya verme- ğe karar vermişti. Maamafih bunlam hepsini işlet- meğe talip bir kimse — bulunursa hep birden kiraya verilecektir. Akayın Yalovada yeni yaptıraca. ğı otel ve gazino için henüz veril « miş bir karar yoktur., Bunları ida- renin işletmesi muhtemeldir. İlk olarak köylü hamamı ile üç kar - deşler gazinosu, plâj ve bir tuhafi- ye dükkânı kiraya verilecektir. Bu sene Yalova kaplıcaları bir Mayısta umuma açılacaktır. Kap- hcalarda bu yıl yeniden bazı tesi- sat yapılmıştır. İdare bu sene ge- rek banyo, gerek gazino ve otel ki- ralarında geçen yıla nazaran daha fazla tenzilât yapmağa karar ver- miştir, Bundan başka bu ay başından itibaren Akayın ve Şirketi Hayri - yeninAdalar veBoğaziçinde tatbik ettikleri yüzde 50 tenzilâtlı gidiş geliş seferlerinin Mayıs başından itibaren Yalava için de tatbiki ta- karrur etmiştir. Bu suretle İstan - bulun bu en yakın — su şehrine her sınıf halkın gitmesi temin edile - cektir . p SN Liman şirketi umum heyeti toplanıyor Eski Liman Şirketi tasfiye hey - eti reisi Fikri Altay ve tasfiye hey- etinden Süleyman yarın İzmirden şehrimize geleceklerdir. Liman Şirketinin heyeti umumiyesi ayın yedisşinde toplanacaktır. Kerestecilerde 3 Te vac,Nle yok Kâğıt kralının evi İngilterenin kâğıt kralı sayılan Alfred Burmingham bu yazı geçir- mek için İngiltere plâjlarından bi - rinde yeni bir ev yaptırmağa baş- | lamıştır. | Buevinhususiyeti - kapılarına, | döşemelerine, duvarlarıma varın - caya kadar kâğıttan yapılmış ol - masıdır. — Yalnız bu kâğrtlar a- lelâde kâğıt değil, büyük tazyik - lerle taş gibi sertleştirilmiş mu - kavvalardır. İddia edilidiğine gö - re butipevler bilhassa rütubete karşı fevkalâde mütehammil, ve fevkalâde sıhhidir. Kâğıd kra - lhından sonra bu nevi evlerin sür - atle taammüm edeceği iddia olu - nuyor. Kadınlar kongresinin murahhasları gelmeğe başladı Ayın on sekizinde — şehrimizde toplanacak olan uluslar arası ka - | dınlar birliği kongresi mürahhas - ları gelmeğe başlamıştır. Birlik ikinci başkan vekili ba - yan Adel Şrayber dün şeh rimize gelmiştir. Bayan Şrayber, Türk Kadınlar Birliği mümessilleri — tarafından karşılanmıştır. Öğrendiğimize göre gene-ulus - lar arası Kadınlar Birliği men - suplarından Fransanın Milletler ce- miyeti mürahhası bayan Malater Seliybe ayın on dördünde, geçen - lerde şehrimize gelmiş olan Bayan Roza Manus ve Amerika mürah - hası bayan Fast ayın on yedisinde t burada bulunacaklardır. Mısırdan elli kadın mürahhas, Yugoslavyadan 17, Bulgaristan - dan gene elli bayan, , şehrimize geleceklerdir. semak nn eemOrenmn Seyyah geliyor Bu ayın sekizinde — Dorik isimli Transatlantik vapuriyle şehrimi - ze 300 Amerikalı seyyah gelecek - tir. Ayın on ikisinde General Fon VD il yapılan çelik rıhtım | Şiroben vapuru da bu yıl üçüncü Keresteciler halinin önüne ya - | defa olarak — 350 Alman seyyahı pılan çelik rıhtım bitmek üzeredir. | getirecek ve yirmi üçünde Monte Memleketimizde ilk defa yapıl - | Rozo isimli vapurla 1000 Alman fazlaca sarhoş olup yere düşmüş başından yaralanmıştır. Beygirler ürktü Kasımpaşada Arabacılar cadde- sinde Ömerin arabasının beygir - leri ürkerek 6 yaşında Alfara ile 5 yaşında Nudiyeye çarparak iki - sini de hafifçe yaralamışlardır. Yere düşüb bayıldı Şişlide oturan Mihran Tokatli - yan oteli önünde yere — düşerek bayılmış, — hastahaneye kaldırı| - mıştır. Bakır çalmışlar Hadice, Saime, Fatma isminde üç kadın dün gece — Beyoğlunda zabıat memurları tarafından çev- rilmiştir. — Bunlar ellerinde bulu- nan 18 tane ufak tepsi ile 10 tane çinko sahanı İstiklâl caddesinde makta olan bu çelik rrhtımım kâfi gelmiyeceği nazarı dikkata alına - rak rıhtım eski sebze halinin bu - hunduğu kısma döğrü uzatılmıştır. e dtenin Iran heyeti memleketine gitti Türk - Yugoslav afyon satış an- Taşmasına İranın da girmesi için uzun Mmüdde'tenberi şehrimizde müazkerelerde bulunan İran heye- ti İrana hareket etmiştir. Heyet, son günlerde — yapılan toplantılarda Türk - Yugoslav pro- jesinin kat'i tekliflerini öğrenmiş ve nihayet bunları İran hükümeti- be bildirmek için Tahrana gitmek lüzumunu dyduiunıı büroya bil - dirmiştir, Heyetle görüşmeler - müsaid bir safhada kalmıştır. Iran hüküme - tinin de tekliflerimizi müsaid kar- şılayacağı ümid edilmektedir. İran heyeti: ikiaya kadar tekrar memleketimize gelecek ve müza - kerelere yeniden başlanacaktır. sında amele Avniyi döven amele Hasan Basri ile Remzi yakalan - mıştır. Kömür çarptı Beyoğlunda Yeniçarşıda Selâ . Sofokliden ve Tiyatro sokağında | met apartımanı kapıcısı Tahsine Panayotun dükkânmdan çaldık -| odaşmda yaktığı mangaldan ö - seyyahı daha gelecektir, aelğğalik Server Hilmi ihtifali Üniversite Diş Tababeti ve Ec. zacı Mektepleri cski müdürü mer- hum profesör doktor Server Hil - minin ölümü yıl dönümü münase - betiyle dün — Merkezefendideki kabrinde büyük bir ihtifal yapık mıştır. İhtifalde merhumun hizmetle - rinden bahsedilmiş, kabrine çe - lenkler konulmuştur. Gümrükteki satış salonu açılıyor | — Gümrükte yeni yapılan satış sa- lonunun bütün hazırlıkları tamam- lanmıştır. Satışlar bir kaç güne kadar burada başlayacaktır. Bun- dan sonra İstanbul ve Haydarpaşa gümrükleri ambar ve antrepoların- da bulunan sahipsiz eşya ve İstan- bul mıntakasında — yakalanacak kaçak eşya burada satılacaktır, ödrbern Vapurculuk şirketi maaş veriyormuş “Vapurculuk Şirketi - işçilerin den Güneysu vapuru — ateşçisi İh- san,, imzasiyle aldığımız bir mek - tupta — şirketin müstahdemlerine Tasaşlarını vermadiğinden şikâyet yaret edilmiş, batıraları | larını itiraf etmişlerdir. Mür çarpmış, Tahsni zehirlenme on sekiz buçukta ihtifal| Ameleyi dövmüşler alâimi gösterdiğinden hastahane- - Fenerde Süreyyapaşa fabrika - | yekaldırılmıştır. edilmekteydi . — Vapurculuk şir. keti muntazaman maaş verdiğini bildirmektedir " di İ lib.. ü _*“ınu vardır; Bü * | larıdazi hur, Yelerin, gelmeleri rica olu:| anılmış, bitmiştir.