6 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

6 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Italya Silâhlanmada hukuk birliği için Macarlara yardım vadetmiş Paris, 6 (ALA.) — Fransız gazete- lerinin Venedikteki mümessilleri, Cu- martesi akşamı Macaristanın Roma konferansına gelmesinin çok ihtimali olduğunu yazmaktadır. Matin gazetesi muhabirine göre, prensip bakımından, İtalyan teklifi üzerinde uyuşulmuştur. Bu teklife gö- re, İtalyan hükümeti, Roma konfe ransından sonra toplanacak bir. kom- feranata, silâhlanmada hukuk birliği için yardımda bulunmayı vadetmek- tedir. Göring diyor ki: (Baştarafı 1 ncide) vekilinin bu “sözde,, anlaşmasını müstakbel bir görüşmenin müjde- si sayanlar bile vardır. General Göringin — nutku çok dikkat ve alâka uyandırmıştır. Bu- günkü vaziyete göre, evvelâ, A| - manyanın diğer Avrupa devlet - lerinden geri kalmamak azminde olduğunu anlatmıştır. Sonra Sovyet Rusya ile Fransa arasındaki — yeni misakı mevzuu bahsederek demiştir ki: “Anzak, Almanya hava kuvve- tinden yana her hangi Avrupa devleti ile bir olmak isterken, Sov- yet Rusya ile Fransanm — mecmu kuvveti ile yarışacak — değildir.,, General Göring, Almanyanın şim- dilik gayesi, Fransa — ile başabaş bir hava kuvveti meydana çıkar- mak olduğunu söylemektedir. bugünkü >valerinin bir sayısını vermem” © Avrupada — eniyi techiz edilmiş tayyarelerden oldu- * ğuna işaret etmiştir, Anlattığına göre, bugün Alman tayyareleri mevcud en modern mo törleri havidir. Almanyaya kim hücum ederse çok kötü bir vazi - yetle karşılaşacaktır. Alman ha- va kuvveti arasında — tek bir eski tayyare ve motör görülemenr. Ger- çi, bazılarmın dediği gibi devâsa bir mevcudiyet değildir. Essen tayyarelerin sayısı değil, çeşidi mevzwubahistir. Pilotların çokluğu değil, sağlamlığı para eder. Alman hava nazırı bumdan son- ra şöyle söylemiştir: “Alman hava kuvveti bugün o- kadar sağlamdır ki, kim Alman - yaya hücum ederse — havada çok güçlü bir mukavemetle karşılaşa - cağı şüphesizdir. Bununla bera- ber herkese — şamil — olabilecek bir. beynelmilel muahede ile bu hava kuvvetini — azaltmaktan da kaçınmıyacağız,, Tayyare Cemiyetinin yeni adı Alman hava nazırr, Alman tazı Tayyare Cemiyeti — isminin | “Türk havacılık kurumu,, olarak değiştirilmesi — kararlaştırılmış - tır. Bu karar yakında umumi mer kezden şubelere bildirilecektir. eeei Maksimos Bükreşe gitti Atina, 6 (Hususi) — Hariciye nazırı Maksimosun — reisliğindeki Yunan hezeti Balkan andlaşması hariciye nazırları — toplantısında bulunmak üzere bugün Bükrşe ha- reket etmiştir. onların ehliyet ve | Yevtiç - intihabatta yüzde 75-95 kazandı Bi ü Belgrat, G(—q'î)'ı';ln LM“(;:.)YW goslavya intihabat dolayısile he - yecanlı bir gün geçirmiştir. Kat'i netice, daha bütün vilâ - yetlerde belli olmamıştır. Belgratta yapılan tasnifte Yev- tiç listesinin 32,000, Maçek liste- sinin 9700, ve diğer listelerin de ancak 1800 rey aldıkları anlaşıl- mıştır. Diğer vilâyetlerden gelen ha - berlerde — Yevtiç, yani hükümet partisinin hemen hemen her yer- de yüzde yetmiş beşten, — yüzde doksan beşe — kadar rey aldığını bildirmektedir. Bu hesaba nazaran 368 kişilik parlâmentoda Yevtiçin 312, Ma - çekin 53 ve diğer muhalif partile- rin de 3 mebusluk kazanabileceği ıı_ımıluyor. İntihabat esnasında hiç bir yer- de bir kargaşalık, ve bir. hâdise olmamıştır. Yalnız muhaliflerin “başkanı Maçek, kral naibi prens Pola bir telgraf çekerek muhalif namzetlerin seçim dairelerinde serbestçe dolaşmak imkânını bu- lamamalarını protesto etmiştir. İntihap — esnasında saat 13,30) da Yevtiç te sandık başma gele - rek reyini vermiştir. Bu esnada etrafını saran gazetecilere şu eöz- leri söylemiştir: — $Şimdiye kadar belli olan ne ticelerden çok memnunum, Se- çim hükümet için pek iyi gitmek-|. tedir. Türk cigaraları Mısırda yeniden pi- yasaya hâkim oldu Kahireden İnhisar İdaresine gelen malümata göre bu ayın başında faa- liyete geçmiş olan İnhisar fabrikası Mısıra tütün ihraç eden memleketler ve Mısırda cıgara yapan — fabrikalar muhitinde büyük bir alâka uyandır- mıştır. İnhisar fabrikasının büyük bir satış teşkilâtiyle ilk parti olarak aşa- &ı ve yukarı Mısıra yaydığı cıgaralar fevkalâde bir rağbete —ılıır olııq- tur. İnhisar idaresi ılıdlyı kadar piya- saya dört milyon cıgara çıkarmıştır. Idare Tüskiyedeki çeşitlerden fazla olarak “Selâm,, , “Tokey,, , “Türk,, , ve “Ankara,, çeşitlerini de Mısır piya- sasına çıkarmıştır. Mısırda uzuş se- nelerden beri unutulmuş olan Türk cıgaraları derhal piyasaya hâkim ol- muştur. Şimdiye kadar Mısır piyasası Ma- tasyon grubu ile Çanaklis ve Kota- ralbi gibi en mühim ecnebi firmanın elinde bulunmaktaydı, iki göçmen heyeti kuruldu ( Baştarafı | ncide) kurulmuş bir de göçmen heyeti teşkil edilmiştir. Bu heyet munhasıran va- purlarla gelecek göçmenlerin İstan. bulda müşkülâtsız karaya çıkabilme- leri, trenle Trakyaya seykleri işini idare edecektir. İskân Müdürü Tahsinin reisliği altında da vilâyette ikinci bir komis- yon kurulmuştur. Bu komisyonda vi- Tâyet muhasebecisi Vahid, şehir mec. Hisi âzasından, Mustafa Faik, Mühen- dis AN Rıza vardır. Bu komisyon Trakyada yapılacak on bin ev İçin Jâzım olan malzemeyi almakta, Trak- yaya yollamaktadır. Yapılacak evler HABER — Akşam Postası 200 Zabit ve zabit nam- zedi tevkif edilmiş Avusturyada yapı- lan bu tevkifatın sebebianlaşılmadı Bu sabah gelen “Deyli Herald,, gazetesinde Avusturya harb aka - demişinde yapılan — tevkifattan bahsolunuyor. , Avusturya hükümetinin, bu ha- vadisi saklamak istemesine rağ - men İngiliz gazetesi muhabiri ga - zetesine şu tel yazısını çekebilmiş- tir: “Tevkifat Grazda ve Klagen - furtda yapıldı. Ve geçen haftanın salı ve perşembe günlerinde yapıl- dı. İnanndlabilir. bir kaynaktan öğrendiğimie göre, akademideki zabit ve namzetler — arasındaki tevkifat 200 zü bulmaktadır. “Bu fevkalâde tedbiri icab eden sebeb hiç anlaşılmıyor. Hakkında izahât veren de olmamıştır.,, Yobazlar (Baştarafı 1 ncide) Hüdise etrafında gazetecilere malümat veren İç İşleri bakanı müsteşarı Bay — Vehip şu sözleri söylemiştir: — Ortada iç işlerini alâkadar edecek bir vaziyet yoktur. Yaka - lanan adam, — tarikat ve şeyhlik gibi bir suçtan dolayr tevkif edil- miş olabilir. Bu da iç işleri ba- kanlığını değil, adliyeyi alâkadar eder, © İspartadan alman — malümata göre, Saidi Kürdi, son zamanlar da nefi edilmiş olduğu Barla na- iycsinde Tkeh dişle At cağınt — söyliyerek İspartaya git- mek için izin almış, ve orada yer- leşmişti. Haci İbrahim oğlu Hüs- rev isminde sersem bir genç te husust kâtipliğini yapıyordu. Bu yazın evi arandığı — zaman ele geçirilen kitaplar — arasımda *“Pcazı kur'an,, — isminde elle ve eski harflerle yazılmış bir kitap, tesettürün lehinde ve dünyanın öküzün boynuzunda olduğunu id- dia eden mektuplar vardır. Pazar tatili (Baştarafı 1 ncide) devlet dairelerinden, mülhak ve hususl! bütçelerle idare edilen mü- esseselerdeki memurlarla fabrika ve sanayi müessesel, leki işçi » ler ayni gün saat on üçten itibaren vazifelerinden ayrılacaklar ve pa- zar günleri de haftanın resmi ta - 'tilinden istifade edeceklerdir. Projeye göre, bugüne kadar di- ğer bayramlar miünasebetiyle ka - bul edilmiş bulunan — resmi tatil günleri olduğu gibi muhafaza e- dilmektedir. Cümhuriyet bayra - mı tatili 28 Birinci Teşrin öğleyin başlayacak ve 29 - 30 olmak üze- re iki buçuk gün sürecektir. 1 Ma- yıs amele bayramı olacaktır. Yıl - başları için bir buçuk gün teklif &- dilmektedir. için Mersinden vapurlarla'kereste ge- tirilmektedir. Bu keresteler doğrudan doğruya Çanakkale ve Tekirdağına sevkedilmektedir. Getirilecek muhacirler için Trak- yada yapılacak evler iki odalı olacak, bir de ahırı bulunacaktır. Bu yaz zar- fımda on bin ev tamdâmlanmış ve geti- rilecek muhacirler tamamen yerleşti- rilmiş olacaktır, 6 MAYIS — 1925 Wtîelzeleden harap olan adası Japonyada yeniden gene büyük bir felâket oldu. Müthiş bir zelze- le Formose adasını baştan başa harap etti. Tabiat, mes'ut memle - ketlere verdiği güzellikleri galiba bazan kışkanryor da onlardan igteı böyle arasıra intikam alıyor... Formose hakikaten tabiat tara - fımdan özenilerek süslenmiş fev - kalâde güzel bir adadır. İnsan â - deta burada kendini cennette zan- neder. Çin sahillerine yakm bulunan bu adaya ilk ayak basan İspan yollar adayı o kadar beğenmişler- dir ki ona (Formosa) yani “gü - zel,, ismini vermekte bir lâhza te- reddüt etmemişlerdir. Doğrusunu söylemek lâzrm ge - lirse Formose adası kendisine ve- rilen bu isme tam mânasiyle lâyık- tır. Ada uzaktan denizin ortasına ikonmuş bir çiçek buketine ben - zer. Onun bin bir renk ve çeşitteki çiçek ve ağaçlarından intişar e - den misk gibi kokusunu gemici- lertâ açıklardan hissederler ve daha ufukta adanım yeşil sahille - rinin belirdiğini sezmeden, ona yaklaşmakta olduklarını anlarlar. Adayı, zirveleri keskin ve sırt- ları sık ormanlar ile örtülü bir dağ silsilesi baştan başa kateder. Bazı yerlerde yerden fışkıran — su ve kükürt buharlarma, hali faali- yette bulunan küçük volkalara da Telefon şirketinin satın alınmasına -doğru Hükümetimizin İstanbul Tele - fon Şirketini mübayaaya kat'i ola- rak karar vermesi — üzerine şirket bu hususta hazırlıklara başlamış- tır. Aldığımız — malümata göre şirket bu hususta hükümete karşı yapacağı teklfileri tesbit etmiş bu- kunmaktadır. Bunun için yakında fevkalâde bir heyeti umumiye toplantısı ya - pılması muhtemeldir. Şirket ma - hafilinde Bayındırlık bakanlığının nihayet bu ay sonlarında — şirketi müzakere için davet edeceği ümit edilmektedri. İstanbul Telefon Şirketinin hal- kın menfaatlerine uygun bir yolda hareket etmediğini gören Bayın - dırlık bakanlığı bir müddet evvel şirketin bir gün mübayaası kabil olursa ümidiyle şirket hesabatını ve muamelâtmı bir tetkik heyeti - ne gözden geçirtmişti. — Bu heyet tetkikatı hakkındaki raporunu Ba- yındırlık Bakanlığına vermiş bu - lunmaktadır. Heyet bu arada şir - ketin mukaevelename esaslarına aykırı olarak yaptığı muameleleri de tesbit etmiştir. viüğün Zonguldak kömür amelesinin güzel bir teşebbüsü Zonguldak kömür havzası ame- birliği bu nevi teşekküller için bir örnek olacak çok mühim bir teşeb- büse girişmiştir. Birlik amelenin şimdiye kadar biriken paralariyle Zonguldakta bir hastahane yaptıracaktır. Her türlü asri vesaiti bulunacak olan bu hastahane altmış yataklı ola - caktır. tesadüf olunur ki bunlar da ada -« nın romantik dekorunu bir kat da- ha güzelleştirmektedir. Yeşillik - ler arasıdan şiril şiril akan ir - maklar ve buz gibi çağlıyanlar sa- hillere kadar uzanan münbit ova: ları sular. Seyyah, tabiatin bu fevkalâde- Tiği karşısında kendisini muazzam bir bahçede geziyor zanneder. Zümrüt gibi pirinç tarlalarını, göz alabildiğine uzıyan ve hafif bir rüzgârla sapları eğilen buğ - day, mışır, biber ve kamış şeke- ri tarlaları takip eder. Adanın başlıca servetini teşkil eden kâfur ağaçları, en leziz mey- vaları veren şeftali ve portakal a-. gaçları ile yanyana dikilmiştir. Biraz ötede dalları, rüzgârda sal- lanınca buruşturulan bir ipek hı - şırtısmı andıran hurma ağaçları görülür.. —— Formose adasının hem güzelli- ği hem de serveti vardır. Adaya bol düşen yağmur her tarafı mebr zul yeşillikler ve rengârenk çiçek- ler ile süslemiştir. Göz, ötede be- ride açılmış erguvanları, kahka * haları ve Orcehidöesleri seyret » mekle doymak bilmez. * Bu, toprağın üst kısmımın zen- ginliğidir. Alt kısmında da, kö: mür, bakır, gümüş ve hattâ altm madenleri bile bulunur. Şüphe yok ki böyle bir adayı e- le geçirmek bir çok muhariplerin başlıca emeli olmuştur. 1634 te evvelâ Hollandalılar a- daya yerleşmişlerdir. Bilâhare Çin Korsanı 'Echen Tehing Kong adayı, Hollandalıların — elinden zaptetmiştir. Müteaddit taarruz - lara rağmen Çinliler uzun seneler adada kalmışlardır. Nihayet 1884 te Tien Tsin muahedesinin feshi üzerine anfiral Courbet adayı iş - gal etmiştir. Bugün herkesin — bildiği — gibi Formose adası bir Japon müstem: lekesidir. Japonlular adayı kısa bir za - man zarfında çök imar etmişler- dir. Halen adanım nüfusu 4 mil - yonu geçmektedir. İşte bu güzel ada son günlerde müthiş bir felâ - ketin kurbanı olmuştur. Şiddetli bir zelzele adayı baştan başa ha - rabezara çevirmiştir. Fakat Japonlular felâkete alış- kın bir millettirler, Yılcılmak bil- sinde şüphe yok ki onlar kıskanç miyen azim ve metanetleri saye * taliin bu cilvesinden de yakm bir zamanda gene galip Mr dır. » Sadi KARSAN Bir hakaret davası Sirkecide oturan Takehi ve A - dalet isimlerinde iki kız Adaletin akrabasından birinin evine gider- lerken Nuri isminde birisi kendi- lerine hakaret mahiyetinde bir söz söylemiş, iki kız da hemen kara - kola giderek şikâyette bulunmuş - lardır. Mahkemeye intikal eden bu hakaret davasma — bu sabah ikinci ceza mahkemesinde bakıl - mış şahitler — dinlenmiş, suç sabit olduğu için Nuri on dört lira para cezasma ve mahkeme masrafları - nı ödemiye mahküm olmuştur . ———