31 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

31 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

siyasayı Bulgar gazetel 4 Bulgaristan hangi sabah Gazeteleri | ne diyorlar? tutacak? erinde Balkan antantına girip girmemeleri münakaşa ediliyor Sofya 31 — Göringin Sofyayı ziyareti dolayısiyle Bulgar gaze- telerinde dış siyasa hakkında ye - niden münakaşalar (© başlamıştır. Bu münakaşalarda, dış © siyasası hakkında Bulgaristanda iki cere- yanın belirdiği görülmektedir. Bi» kısım gazeteler Bulgaristanın şim dilik yalnız kalması ve fırsat kol. yarak en istifadeli (o şekilde bir andlaşma ile bağlanmasını müda- faa etmekte, bazı © gazeteler iss Balkan andlaşmasına girmek lü- zumunu ileri sürmektedirler . Sosyalist Uçkra gazetesi Bulga- ristanın menfaati Balkan andlaş-i masına girmek olduğunu yazıyor. Diğer taraftan Bulgaristan iç siyasası da karışık bir haldedir. Vaziyet Zlatef kabinesi zamanın- daki vaziyetten (o farklı değildir. Çünkü kabine kendisini zayıf gör mekte olduğundan büyük mesele- lerin halline teşebbüs edemiyor. Halk artık beklemekten < bıkmış, bu kabinenin de bir iş göremiye- ceğine kanaat getirmiştir. Çiftçi mallarile endüstri mal ları arasında o fiyat farkının kü:| gültülmesi, teşkil edilen inhisarla: tın akibeti; Bulgar mallarına mah reç bulunması, siyasal bir kuvvet! teşkili, ulusun idarede (o temsil e! dilmesi, kredi siyasası ve ziraatin| değişmesi gibi memleketin büyük| meselelerinde kabinenin progra -| mı olmadığı . gibi, kabine azası arasihda bu husüslarda bir fikir > Türkiyede hava Bir hava yolları mutabakatı da yoktur. Söylenildiğine göre kabinenin bu vaziyetinden istifade o etmeği düşünen Makedonya İbtilâl ko - mitesi, başma geçen yeni adamlar! la canlanmağa başlamıştır. Söylenildiğine göre yeni kabi- nenin dış siyasası (daha ziyade İngiltereye mütemayil imiş... Yugoslavya ile (Bulgaristanın anlaşmaları bir vakitler pek ziya- de umulmuşken şimdi iki memle ket arasma bir soğukluk girmiş bulunmaktadır. Romanya ile mü- nasebet ise esasen pek iyi değildir. Buna mukabil Yunanistanla Bu'. garistan arasındaki (münasebet son zamanlarda biraz düzelmiş- tir. Bunda her iki dost yeni elç'- lerinin büyük rolü olduğu anlaş:- lıyor. Sofyada son dağıtılan gizli bir beyanname Sofya, 30 — Sofyada yeniden gizli beyannameler dağıtılmağı başlanmıştır. Birçok siyasi adam- lara ve gazetelere gönderilen bu son beyannamede şimdiki Başba- kan Toşefin Başbakan olmada» evvel kral Borisin babası Ferdi. nandın yanma gizli bir vazife ile gönderildiği, ve 19 mayıs hükü met devrimi ile mücadele edilmek üzere İtalyadan iki milyon liret alındığı bildirilmektedir. yolları devlet işletme idaresi kuruluyor Ankara, 30 — Bugün toplanan Kamutayda bazı lâyihalar görü * şüldü.Ziraat enstitüleri bütçesi gö- rüşülürken Rasih Kaplan vilâyet lerdeki ziraat teşkilâtiyle mektubi kalemlerinin biribirinden farksız bulunmadığını söyleyerek ziraat istasyonlarmn nasıl (o çalıştığını sormuştur. Bazı münakaşalar olmuş, ziraat bakanı izahat vermiş, sonunda enstitünün 935 mesarifi karşılığı olan 1137180 lira tahsisat © veril - Devlet demiryolları bütçesi konu şulurken semplon ekspresi açığm- dan ödenecek Türkiye hissesi me « selesinde Tarık Us yemek ücret - İerinin pahalılığından EN 'Ali Çetinkaya izahat verdi. Ye- ia fiyatlarmın indirildiğini söy - Kamutay, bu idarenin 935 yılı mesarifi karşılığı olarak : 20200 lira tahsisat verilmesi hakkındaki kanun lâyihasmı (kabul ettikten — İstanbul, (İzmir limanları müdürlükleri bütçesine ge - çildi. İstanbul liman işleri bütçesi görüşülürken İsmet (Çorum) : “ — Yeni idarenin masrafı vari: datiyle mütenasib değildir. 600 memurla idare ediliyor. (Yalnız muhasebede 46 memur var. İdare meclisi azalarmın zimmetlerindeki 9840 lira huzur hakkımın ve eski umum müdürün ikramiye olarak aldığı 2250 liranm istirdadı hak - kında Bakan ne düşünüyor?.,, de- —at. Hüsrev Sami (Eskişehir) kad - toyu müdafaa etmiş, Keresteciyan memurun maaşından kesmek za -| rarlıdır, sonra çalışmaz demiştir. Daha bazı münakaşalardan sonra İsanbul liman bütçesi 1139521 İzmir liman bütçesi 352924 lira olarak kabul edilmiş - tir, Hava yolları devlet işletme ida- resi bütçe ve teşkilât lâyihası ile de, Türkiye hava yolları tesis et mek ve bu yollar üzerinde nakli yat yapmak için Baymdırlık Ba - kanlığına bağlı ve hükmi şahsiye - ti haiz “Hava yolları devlet işlet- me idaresi,, namiyle merkezi An « karada olmak üzere hususi bir ida- re teşkil olunarak bu (idarenin 935 yılı mesarifi karşılığı 600 bin lira tahsisat kabul olunmuştur. Bundan sonra Aydm demiryo - lunun satın alınması hakkındaki mukavelenin tasdiki için olan kanun lâyihası görüşülmesine ge- gilmiş, Ali Çetin Kayanm izaha - tmdan sonra kanun tasdik edil» miştir. 15, 20 ve 25 Liraya Ismarlama kostüm Mevsimlik safi yün kumaşlarımı- zin güzelliği, yapılışı en müşkülpe- sentleri son derece memnun bırakır, Bir tecrübe kâfidir. Ankara caddesi Orhanbey han: birinci kat Halil Kemal İLELİ BİLİR rize; et “Gö HABER — Akşam Poslasr Hava tehlikesi KURUN — Asım Us hava tehlike- sinden bahsediyor ve diyor ki: “ Bugün bi tehlikenin anlaşıl makta olduğunu görerek seviniyo- ruz. Hava tehlikesi bir kere gelip bir ülkenin üstüne çökünce her kişi yıl lık gelirinden bir parçasını vermek şöyle dursun bütün varlığını ortaya koymuş olsa gene faydasız olur.. Bu- nun için vaktinde hareket etmek ve vaktinde hazırlanmak gerektir. Bu. gün sıyasa dünyasının genel duru- muna göre daha hava müdafaası için hazırlanacak zaman geçmiş değildir. Ulusca yapılacak vazife sadece vakit kaybetmeksizin elden geldiği kadar hükümete yardım etmektir. CUMHURİYET — Yunus Nadi bugünkü başyarsını havalara hâkim olmamıza ayırmıştır. Bunda başba- kan İsmet İnönünün hiç bir dost dev Jetten kuşkumuz olmadığı halde sırf daha kuvvetli bir dostluk elde etmek için havalarımızı koruyabilecek uçak- larımızın çok olması ve bunu yapa bilmek için de ulusun yardımına ve yurtseverliğine başvurduğunu söylü- yerek Türk ulusünun bunu başarabi- leceğine inancı olduğunu söylemek- tedir, Herkes gelirinin yüzde üçünü bu işe sebe seve bırakırsa Türk ulusun- dan istenen 30 milyon elde edilir. Türk ulusu yalnız bununla kal mamalı ve uçaklarını kendisi yapa bilmenin yollarını aramalıdır, Sovyet dostlarımızın or yıl gibi ksa bir ze manda bun yapabilmiş olmaları, bi- zim de yapabileceğimize bir örnek 6- labilir. TAN — Sirt Sayları Mahmut Soydan devlet makanizması ile sıya- sal partiler arasındaki uyum (ahenk) den bahsediyor. Bazı memleketlerde parti ile devlet arasında bu uyumun demin edilememesi yüzünden partinin kaybolmasını yahii anarşiye düşme sini anlatıyor. Halbuki” bizde parti, devlet ile elele vermiştir. Biribirine dayanarak . biribirini tamamlığarak çalışmaktadır. Bizde devlet Cümhur riyelçi olduğu kadar halkçı, devirim- ci, uluscu, devletçi, ldik olmuştur. “Türkiyede bir başka parti kurula maz, demek en açık bir hakikati söy- lemektir. Bunun için C.H. partisine tek parti denmemiş, ulusal parti den- miştir. ZAMAN — Fransız frangının düş: | mek tehlikesinde oluşunu ele alarak buna hiç bir sebeb görmediğini söy- lüyor. Meselâ Fransada frangın düş- mesine seğep olabilecek ökonomi buh- rant yoktur. “Fransa devlet banka sında 80 milyarlık altın bulunmakta. dır. Bu 80 milyar altın ise, kâğıt para karşılığı için kanunen İdzim olan miktarın iki mislinden fazladır.,, Zaman gazetesi, frangın düşme tehlikesini, Fransada &di fırka poli- tikasının gene şiddetle hüküm sür. meğe başlamış olmasında buluyor. ve, 9 sene evvel frangın gene düşmek tehlikesine girmişken, Puankare'nin yardımıyle iki ay içinde nasıl eski halini bulduğunu anlatarak Fransız meclisinin mevcut tehlike önüne ge çeceğini ümit ediyor. Ve diyor ki: “Çünki dediğimiz gibi esas temeli bu kadar sağlam bir para kabil değil düşmemelidir ve düşemez.,, AKŞAM — Alman hava bakanı nının Sofyaya gitmesinden çıkarılan mânaları ele alıyor. Ve “bunlara çok inanmak doğru değildir,, diyor. “Po- Jitikacı,, imzasını taşıyan bu "iel “Bulgaristandan Almanyaya bir ha yır gelemez, çünkü etrafı (o sımsıkı çevrilidir... cümlesiyle bitmektedir. | SONPOSTA — Bir yıldız o imzalı yası öz Türkçe yazılmış güzel iki yar | zı ile bir ajansı, karıştırıyor. Netice. | de birincilerin öZ Türkçeyi sevdirdi. ğini, ikincisinin ise bildkis insanı öz Türkçeden ürküttüğünü söylüyor. Öz Türkçe, fakat güzel Türkçe, di 1 Zavallı Kaybolan baba! iki çocu ğunu merak ediyo Gören, bilen varsa haber versin mahallesi, Kül han sokağı 14 © mumaralr Oş- maniye apart - manı kapıcısı Şahabettin gel. mişve onbir yaşmdaki oğlu Bür haneddinle 5 yaşmdaki oğ- lu Kadrinin geçen salı günü akşa- mındanberi kaybolduklarını söyle- miştir, Şahabettin bu vakayı şu şekil- de anlattı: — Salı günü akşamı kiracılar. dan birinin tepsisini fırından al - masını söyledim. Kiracı kendisine bir lira vermişti. Gitti, geldi ve fırmcınm on dakika sonra gel de- diğini söyledi. İşte bu on dakika (o zarfında hem Bürhanettin, hem de Kadri kayboldu. Fırma gittim, tepsiyi aldım. Kiracıya da üstelik 90 ku- ruş verdim. Çocuklar o gece gelmedi. Erte- si günü de meydana (o çıkmadı Çimento ucuzladı Ton başına 250 kuruş indirildi Ankara, 30 (A.A.) — Ekono- mi Bakanlığınca telgrafla yapılan) cüt muvakkat ticaret sirküler suretini önemi dolayısiyle| hükümlerine göre birtakım aynen bildiriyoruz: lar. Aramadığım yer kalmadi: Nihayet, polise müracast tim, — Bürhanettin daha evvel # böyle kaybolmuş mu idi? — Evet! Geçen (sene de gün evden kaçmıştı. Ertesi g” aramış ve Beyoğlunda serseri? ne dolaşırken bulmuştum. j Bu itibarla Şahabettinin €* cuklarının kaçırılmış olmayı? lirayı alır almaz beraberce &#* tıkları , ve korkularndan eve nemedikleri anlaşılmaktadır. Fakat biri on bir, diğeri beş yaşında iki çocuğun on müddetle kendi & kendilerin€ yaptıkları da merak edilecek ” tadır, l Soruşturma yaptık. Şahabeti nin çocuklarına bakmadığın! ğu gibi kaçtıklarını öğrendik. Fakat çocuklar kimin yanı" ise bize ve yahut babasına #“ lerini bildirsin. i tedir. Çocuklardan Bürhanet” nin resmini koyuyoruz. Polis, * cukları aradığı için bulun umuyoruz. ökonomi bakanlığın” Tecimerlere bir bildirişi Ankara, 30 (A.A.) — Wi Vekâletinden tebliğ edilmişti”? Memleketlerle aramızda gi delerimizin ihracı takasa tâbi 1 — Çimentodan ton başına 8-| tulmuştur. Bazı i Immakta olan istihlâk resminden 250 kuruş tenzilât yapılması Bü. yük Millet Meclisi heyeti umumi- yesinden çıkan kanunla onaylan- mıştır, Bu kanunun hükmünün 1 Ha- ziran 1935 tarihinden o itibaren ceryana başlayacağı kanunda rmu. sarrahtır. Metin 1 Haziran 35 ta- rihli resmi gazetede bittabi çıka- caktır. 2 — 184935 taribli ve 909 sa.) madığı evvelemirde yılı telgrafımda gösterilmiş şart- heyetlerine, Türkofis larla çimentonun tonunun 22 bu. yüzden bazı ahvalde yeni bil olmıyan birçok , karşılaştıkları görülmektedir. zorluklara meydan verilmesi çin ihracatçılarımızın, gör” cekleri malm takasa tabi olu? takas şubeli” N ticaret odalarına veya çuk liraya satılacağmı ve vergiler-| giderek öğrenmeleri vetaks** den tenzilât kabul edildiği aanda| maddeleri takas heyetine bu tenzilât nisbetinde ayrıca bu fi. atın düşürülmesi (icap edeceğini 3 — Birinci fıkradaki vaziyete nazaran 1 Haziran 935 tarihinden itibaren çimentonun ton başma fi- ati 20 liraya indirilmiş olmak icap ettiğinden vaktin darlığı hasebiy le alıcıların hukukumu temin ede cek tedbirlerin alınması için şim. diden bildiriyorum. 4 — 909 sayılı telgrafım esasla Bugün bugece Şehzadebaşı İstanbul'da ilk defa olarak Birinci film: Dünya rejisörü FRİTZ LANG”, sahneye koyduğu, büyük artist CHARLES BOYER tarafından oynanan: AşkvekKan fevkalâde hissi ve içtimai film si ni takdir ettirmeden ihraç meleri ehemmiyetle beyan © j hinden itibaren çimentonU? başma yirmi liradan satıl temini ve inbası rica olunur 5 — İstanbul, İzmir, Anla" Hiliklerine ve sureti malâmsi İktisat Vekil rr dahilinde 1 Haziran 935 tari Celal BAY”, . Hilâl Heryer 20, talebeye 15 - Paradi 15, , talebeye 10 kuruştur” iki büyük film gösterilecekti” “İl 4 © Sinemasında yaz fiyatları İkinci film: | Dünyanm yedi spor vr GEORGES O'BRİ tarafmdan oynanan: Kanun Mahall Sergüzeşt ve heyecan