13 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

13 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

MA gg MAN AR 4 “Kamutayda Şeker kanunu AABER — Aksam Postası 12 HAZİRAN — 1925 kabul edilirken münakaşalar oldu Bir saylav: — Şekerin bu kadar ucuzlaması kâfi değildir. Daha ucuzlıyabilir. Celâl Bayar : — Fabrikaların heyetimecmuası kârlı vaziyette değildir;biz bunları birleştir- mek suretile normal bir kâr beklemek mecburiyetindeyiz!, Ankara, 12 — Kamulay bu gün saat on beşte Tevfik Fikretin başkanlığında toplandı. Bazı lâ - yihalar görüşülüp kabul edildik - ten sonra şeker fiyatlarınm in- dirilmesi hakkındaki o lâyihanın müzakeresine geçildi. Bağımsız saylav (serbest me bus) Hüsnü kitapçı fabrikaların yapacakları fedakârlığın az ol - duğunu hükümetin tetkikat yapa- rak fiyatlarda daha ucuza gidil- mesini söyledi. Ökonomi Bakanı izahat verdi: “ Fabrikaların bu meselede gösterdikleri fedakârlık Hüsnü kt. tapçının dediğinden fazladır, Bu- gün bir hakikattir ki fabrikala « rın heyeti mecmuası kârlı bir va» ziyette (değillerdir. Biz bunları birleştirmek suretile normal bir kâr beklemek (mecburiyetinde » yiz.,, Ökonomi bakanmdan sonra iç işleri bakanı Şükrü Kaya demiştir ki; “.— Şeker fiyatında ( yapılan tenzilât son senelerde bütün dün- yada görülmemiş bir hâdisei ik - tisadiyedir. e Hükümeti bu feda- kârlığa sevkeden zaruret bilhassa halkımızın şeker yemesini temin- dir. Şeker belli başlı (o gıdadır. Mesele vekiller heyetinde görüşül dü, karar verildi. Kanun çıktığı gün valiler ve belediyeler ihtikâ- ra mani olacaklardır. Bu hususta verilecek emirler kat'i olarak tat- bik olunacaktır.,, Celâl Bayar tekrar kürsüye gel- di: “.— Bizim tahminimize naza - ran halkın elinde (mühim stok yoktur. Memleketin her tarafın - da dağınık bir haldedir. Bunun i- çin mazbut bir usul bulabilsey - dik tedbir düşünecektik. Bulama- dık. Bu bir istihale devridir, Ba: zı vaziyetleri işin büyüklüğüne bağışlamak karşısındayız.,, Bazı münakaşalar oldu. Neti . cede şeker kanunu (kabul olun- du. Celâl Bayar seya- hate çıkıyor Ankaradan aldığımız bir ha - berde, Ökonomi (Bakanı Çelâl Bayar ay sonunda Yalova tariki- le İstanbula gelecek ve (bir kaç gün kaldıktan sonra Rusyaya gi- decektir. Ökanemi Bakanınm Rusyadan Fransa ve Almanyaya © geçeceği söylenmektedir. Afyon işi için saylav Keresteciyan dedi ki: “Milletler cemiyetinde kurulmuş olan afyon karteli nsaniyet hislerimize hitap ederek bizim kazanacağımız milyonları kendi kazanıyor |, Kamutaın bugünkü toplantı - sında Türkiye ile Yugoslavya ara » sındaki afyon anlaşmasmın tasdi « ki şiddetli münakaşalara yol açtı.. Söz alan Türker (oski Kereste - siyan) afyon işine siyaset karıştır ğını bu yüzden afyon işlerinin sek teye uğradığını, afyon ticaretinin inkişaf edecek yerde (ellerimiz bağlı iş görmey& mecbur kaldığı - mızı söyleyerek dedi ki: * — Milletler cemiyetinde kurul muş olan büro, yani afyon karteli sırf kendi menfaatini gözeterek el- altından büyük afyon ticareti yap- maktadır, Arkadaşlar, sizin insa - niyetperver hislerinizi okşayarak afyon ticaretimizi U felce uğratan bu kartel, asla beşeriyete acımaya" rak sırf para kazanmak için diğer büyük afyon mücsseselerini hima » ye ediyor. Biz verdiğimiz sözü tuttuk ve daha geçen gün bir hu - çuk milyon lirahk © afyon işimizi kaybettik.. Kartele mensup olan» ceplerini dolduruyorlar. Yasağa rağmen ceplerine 11900 kilo girmiştir. Rakamlar resmidir. Bu mesele milli ticaret O noktasmdan çok naziktir. Menfaatperest in - sanların dolabma girerek hisleri « maizi körletmeliyiz.,, Celâl Bayar izahat verdi: *— Teklif, kanunu tadil ettire - cek mahiyettedir. Bugün mevzuu bahsolan mesele Yugoslavya hükü ğildir. Tasdikini rica ederim, dedi. Afyon anlaşması kabul edildi . Afyon kartelinin elaltmdan iş gö * rerek ticaretimizi zarara uğrattığı takdirde taahhütlerimizin feshi hakkında Türkerin verdiği takrir reddedildi. Sovyetlerle Romanyayı uzlaştırdığı için Titülesko Tevfik Rüş» tü Aras'dan şükranla or nasebetlerin yeniden başlaması yıl dönümü, dün Sovyet ( alçiliğinde kutlalanmıştır. Bu münasebetle bir ziyafet ve - rilmiş ve bu ziyafette Titülesko ile Türkiye, Çekoslovakya, Yugos - lavya elçileri, ve Fransız omasla- hatgüzarı hazır bulunmuşlardır. - Rus elçisinin söylevine (nutuk) cevab veren Titülesko, bu münase- betin uluslar arası sulhu için kıy * metinden, ve bu bususia Türkiye Dışişleri bakanı Tevfik Rüştü A - Hamiyetli bazı yahudi ve rum vatandaşlara Madalyalar takıldı Tramvay işçileri bir uçak armağan edecek Tayyare Cemiyeti (o tarafından kurulan hava tehlikesini bilenler kurumuna en fazla teberrü yapan Yahudi ve Rum vatandaşlara dün vilâyette vali muavini Rüknettin ve hava kurumu başkanı İsmail Hakkı tarafından törenle (mera- simle) madalyalar verilmiştir. Madalyaların verilmesine saat on dörtte başlanmış , Bay Rük. nettin madalyaları verirken kısa bir söylev söyliyerek: — Hava teşkilâtı için yararlı çalışmalarınızın eseri olan bu ma- dalyaları (© #ize veriyorum, kuru- mun bugünkü ehemmiyetini an - lamış olan sizlerden daha verim li muvaffakıyetler diler hepinizi tebrik ederim,, demiştir. Verilen madalyalarm 13 tanesi altm, 36 tanesi gümüş ve 66 tane- si bronz olmak üzere 115 tane- dir. Madalyalarm ortasında iki ka- nat arasında bir tayyare resmi vardır, Madalyalar yalnız mera « sim günleri takılacaktır. Şehrimizde dün de hava kuru * muna bir çok vatandaşlar yeniden üye yazılmışlardır. Türk çimento sosyetesi 1000 ve Anadolu çimen. to soşyetesi de 1250 lira armağan etmişlerdir. Bundan başka tramvay şirketi işçileri de kendi aralarında Türk hava kurumuna bir tayyare ar - mağan etmeğe karar vermişler - dir. J aponya Çin işinde Kendini öbür devlet- lerden ayrı görüyor Çindeki hareketlerini dikkatle ta- kip etmektedir. Söylendiğine göre, o Japonya, eylülde Nankinde toplanacak kon- feransa iştirâk teklifini reddet - miştir, Bu konferansa İngiltere, Fransa, Italya ve Amerika dele - geleri (murahhasları) iştirik e decek ve Çinin finans (maliye) işlerinin düzeltilmesi © imkânları gözden geçirilecektir. Japonya hariciye nazır muavini Japonyanm bu konferansa işti - rekinin, Çine karşı tesbit etmiş olduğu siyasaya aykırı olduğunu — İnsafsızlık ölen hamal 200 kilo eşya taşıyormuş! göre ölen hamal o sırada sırtında 200 - 250 kiloluk bir yükle köşeyi dönmekte imiş. Otomobil hamala değil, yükün ağırlığından iki kat olan ve önünü göremeyen hamal otomobile çarpmış ve düşerek sır « tındaki yükün altımda kalmıştır. Yapılan muayenede (ölümün nezfi dimağiden olduğu arlaşıl - | iyi mıştır, Şoför tevkifhanededir, Meseleyi Romanyadan ana vatana gelecek göçmenler Bunlar için'$8 madde tatbik ediliyor. | Bu ay sekiz bin Bükreş, 12 (A.A.) — Başba: kan tarım ve iç bakanları ile Tür. kiye elçisi bu sabah ikinci defa toplanmışlardır. Hükümetimizin Türk göçü (o hakkındaki 9 dileği bu toplanmada onaylanmış ve ge- reken kararlar verilmiştir: 1 — Müslüman Türklerin göçü üç nihayet dört yıl içinde bitecek- tir, 2 — Müslüman Türklerin oturdu ğu topraklar 4 bölgeye ayrılacak Türk ve Romen üyelerden kuru- lacak komisyonlar bu toprakları değerliyecektir. kn 3 — Romanya hükümetinin sa- tın alacağı taşıtsız mallarm (men kul olmıyan malların) tutarın bir ksımı para, bir kısmı petrol ve tahta gibi mallarla ödenecektir Bunlar 5 yıl içinde hükümetimi- ze ödenecektir. 4 — Evkaf ve cemiyetlerin ta- şıtsız malları için Romanya hükü- Bir ay hapse ve üç dava dün birinci ceza mahkeme- sinde sonu ermiştir. Davaya sebep, gazeteci arka - daşlarımızdan Rüştünün komiser Ekrem tarafından fena muamele görmüş olmasıdır. Bir meseleden dolayı Kendisi - ne şikâyete gelen ve polisin mua- venetini istiyen Rüştü, (komiser Ekrem tarafından polislik mesle- Olur şe vesikası,, vizeden affedilmesi yolları araştı - rılacaktır. Türistler, (dövizlerini 3 üncü icra dairesi ilânmın 15 inci satırındaki tarih 26.-6— 995 tarihine müsadif Çarşamba günü yazılacağı yerde şehven 136-935 yazılmış ol- makla tashih olunur. ırkdaş gelecek meti tarafından ayrı bir parâ © rilecektir, i $ — Romanya | hükümeti bi” metinde bulunan Türklerin üt hakları olarak devlet kasal#”” na bırakmış oldukları paralar P* reketlerinden evvel kendilerine ” denecektir. 6 — Askerde bulunan Türk öf likanlıları özgür bırakılacaktır. 7 — Türklerin hazineye 0l borçları aranmıyacaktır. 8 — Türk ahalisinin £ bera götürecekleri taşıtaz (menkfi' her nevi para eşya ve mal ö4$Ü çıkacaktır, ları bu ay içinde yola cek olan sekiz bin göçmeni bekir ektedir. kem LES Lİ, KERR, Sk ŞEMA ei enik ekl İİ İNE is İİİ Bir gazeteciye fena muamel? | eden bir polis komiseri ay memuriyetindef mahrumiyete mahküm edildi Muharrir Rüştü ile Pangaltı ü-| ve arkadaşımızın çüncü komiseri Ekrem arasmdaki! reddetmiştir. meye aketmişti. Müddetumf” | suçun sabit olduğunu söy esen yenilmesini etemsiş, bee sonra heyeti hâkime kararmı Bu karara göre, | suçlu bif hapse ve üç ay de memuriye, ğine yakışmıyacak sözler söylemiş) karar tecil edilmemiştir. değil... Meğer şimdiye kadar turist” lerden “vergi borcu istemişiz! Suriyede krallık yaratmak istiyenler var K düst bildi ildiği göre riste bulunmakta elan 1 Frame