14 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

14 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

HABER — Akşam Postası —— Idam edilmeli mi? Edilmemeli mi? Kurun ve Son Posta refikleri- mizin bugünkü yazılarına cevab Dün okumuşsunuzdur ki, İzmir-) keme yenilenmez! Hüküm yerine ©, çok önemli (o (ehemmiyetli) t hukuk meselesi çıkmıştır : İdama mahküm olan ve hük- Mü kamutayca (millet meclisin - “€) tasdik edilen üç kişi hakkın- a, dördüncü bir idam O mahkü- Mu şöyle söylüyor: — Katil onlar değildir. Katil İN, , Bunun üzerine, idam (hükmü faz olunacak yerde, O tahkikat Yeniden başlıyor. Dün fikrine müracaat ettiğimiz *eki Adliye müşaviri avukat Ke - han Ömer, bu vaziyette insaula- TM asılamıyacağını bize söyle - Mişti. Bugünkü Kurun refikimiz de bir hukükçu, — öyle tahmin “diyorum ki Hakkı Tarık Us — Vöyle yazıyor: — Dört idam mahkümu, dör. dü birden ölecek yerde, araların- da kur'a çekmiş ve bu hileye mü- Ticaat etmiş olabilirler... jEvet, bu, pek muhtemeldir. çin Son Posta arkadaşr- s9z da, gene hukukçularm fikri- Mİ sormuş. Orlarm iki türlü nok- İli nazarda bulunduklarını anlatı- Yor. Diyor ki: ir kısmı: “Asılmamalıdır! Çünkü muhake- Yenin iadesi lizimdn !,, Diyor. İbür kısı: alnız birinin itirafile muha- ! getirilmelidir !,, Diyor. Bence, bütün kanunlar, mantık, insaf, şefkat, merhamet esaslarına dayanır. Mantıksız kanun olmaz! Mantık ise şunu emrediyor: — Gerçi, bunların hile yapmış olmaları da muhtemeldir. Lâkin itirafm doğru olması ihtimal da- hilinde değil midir?.. Ya günsh - sız adamları götürüp asarsak ve iş işten geçince haksızlık ettiği - mizi anlarsak ? O zaman, bütün bir cemiystin duyacağı vicdan © azabına neyle karşı koymak mümkündür? Bir tarafta, günahlı adamların bir kaç ay — haydi bir kaç se- ne — fnzla yaşaması var, Öbür tarafta, günahsız adamların asıl- ması... Hangisi tercih olunur? Elbette “muhakeme yenilensin!,, diyenler haklıdır. Tarihin meşhur misalini hatır- İayalım: Bir mahkeme, yanlış (verdiği bir idam hükmü için (ebediyyen kandil yakılmasına karar vermiş. Ve her muhakeme başlamazdan evvel, müddetumumi ayağa kal - kar, hâkimlere: — Bu kandilin niçin yakıldığı- nı unutmayın! — Diye ihtar eder- miş... Bu tarihi misali biz de unutmı- yalım... (Vâ-Nü) Tramvay şirketinin 25 milyonluk borcu | Vade bugün bitiyor g,Tamvay Şirketinin halktan a olarak aldığı 2,5 milyon li - İY! vermesi için bugüne kadar bir Sühlet verilmişti. Şirketin Anka- ka giden mümesslleri vaziyeti idi lehlerine düzeltemedikleri İN geri gelmişlerdir. işlerin şirketin son bir müzakere bakanlığa müracaat edeceği min olunmaktadır. Şirket bu vr vermekten gene imtina ede- ği: olursa kanuni yollardan gidi- tak Pu para kendisinden alma - I ki yolsuzluk tah- kikatı iğühendiz mektebindeki yolsuz. iş, rafındaki araştırma vilâyet Yay? heyetince bitirilmiş, evrak Muavinliğine verilmiştir. ti 2 taraftan vilâyet idare heye itaat Bankasındaki yolsuzluk La aki tahkikat evrakını dün *n geçirmeğe başlamıştır. ile şalkevinde temsil N bul Halkevinden: Ni - 1935 cümartesi akşamı Ala “1) de Gülhane parkı içinde börk binasmdaki © Evimiz ta subesi amatörleri tarafın « aşi (Sakaryanın 'Tayyarecisi) pi - “Yynanacaktır. yene bar gil Idhalât ve ihracatımızın Geçen senelerle mukayesesi Cümhuriyet (Merkez Bankası neşretiği yıllık raporunda memle - ketimiz dış ticaretine aid rakam - ları da meydana koymuştur. Buna göre, geçen seneki ithalâtımız 933 yılından fazladır. 86.790.000 lirayı bulmuştur, 1933 ithalâtımız 74.676.000 lira- lıktı.. Dünya buhranının en şiddet- li zamanı olan929 senesinde 256.296.000 lira idi. Bundan umu- mi ithalâtımızın o bir evvelki yıla nazaran 12 milyon lira artmış ol - duğu görülmektedir. İhracata gelince: o İhracatı bir evvelki yildan miktar (itibariyle çok, fakat kıymet bakımından ek - siktir, 934 yılı ihracatı 92.148.000 liradır, Halbuki bu miktar 933 de 96.162.000, 1929 Oo senesinde 155.214.000 lira idi, Geçen yılın en büyük o ithalst maddelerinin başında (pamuklu mesucat gelmektedir. 13 milyon liralrk ithalât yapıl - mıştır. 12 milyon liralık omakine 12.670.000 liralık demir ve çelik malzeme getirilmiştir. 13.810.000 lirayı bulan hububat ihracatımız başta gelmektedir. o Bundan son- ra 13.369.000 lirayı bulan (tütün, 8 milyon liralık fmdık gelmek - tedir. (17) den sonra çağrılıklarını A- Jayköşkü Çevirgenliğinden alabi » birler, Iranla ticaret kolaylaşıyor Hükümetin bu işler için bir kanun çıkar- ması da düşünülüyor Öğrendiğimize göre İran transit yoliyle memleketimizden geçecek emteaya kolaylık gösterilmesi için ekonomi bakanlığınca bazı tedbir- ler tesbit edilmiştir. £ Bu tedbir- ler bilhassa İran O transit işinin memleketimize hasrı bakımından önemli (mühim) görülmektedir. Bu tedbirler arasında bilhassa Trabzon iskele resminde diğer li- man iskele resimlerindeki nisbet gözetilmeksizin en az hadde indi - rilmesi vardır. Trabzon limanına €n kısa zamanda bir dalga kıran da yapılacaktır. Transit ticaretinde (o tüccardan istenilen teminatın masrafı miihim bir yekün tutmakta ve formalitesi uzun sürmektedir. Bu hususun tat- biki zaruri formalitelerin sadeleş - tirilmesi cihetine gidilecektir. Bir transit nakliyat sosyetesinin kurulmasına çalışılacaktır. Bu s0- yeteye İranlıların da iştiraki muh » temeldir. at Belediyeye yazılmanız içim verilen mühletin neticesine 1 gün kaldı demelerini tasdik ettismeleri ıçin verilen mühlet de, yarın bitecek- tir. Sayfiye yerlerinde otel, paasi- yon gibi yerlerdeki yatak, yiye - cek fiyatları yüzde elli kadar in- dirilmiştir. Tarifelerini tasdik et- tirmiyenler de kontrol neticesinde ceza göreceklerdir. Belediye müstahdemin şubesi -| ne kayıtlarını yaptıracak olan! esnafa verilen mühlet yarm ak - şam bitmektedir. On beş hazirana'an sıkı teftişler yapılac tk, olmıyanlar cezalandı.lacaktır. Bundan başka loka.rta, gazino, bar, kahve ve emsali yerlere, ha- Bir ay içinde kesilen| Otomobil ve otobüs- hayvanlar lerin muayenesi Belediyenin bir statistiğine gö - | Bu ay başındanberi yapılan oto re Mayıs ayı içinde 56 84 karaman, | mobil ve otobüs ve kamyonların 8461 dağlıç, 892 kıvırcık, 6 keki, muayeneleri bitmek üzeredir, Be- 46976 kuzu, 1247 oğlak, (1168 ö. | lediye buyıl yeni bir tedbir olarak küz, 191 inek, 223 manda, 107 da- | muayene edilen otobüs ve otomo « na, 225 malak, 220 boğa kesiliniş - ; Pillerin ön camlarma birer (mua - | yene edilmiştir) levhası yapıştır - maktadır. Bu şekilde muayenesiz taksi ve otobüslerin kaçak olarak çalışma - sma imkân kalmıyacaktır. —.. sonra da cüzdanı tir, —o— Bir ayda yapı'an binalar Mayıs ayaı zarfında 164 ev, 14 Transit ticaretinin bir yasa (ka- nun) ile kolaylaştırılması da düşü nülmektedir, enini Belediye, mektep karşısına ahır yaptırıyor Beyoğlunda 50 inci | ilk okul (mektep) karşısında belediye bir ahır yaptırmaktadır! Okul idaresi sağlık ve kültür di - rektörlüklerine baş vurarak bu ha- li bildirmiş, okul karşısında bir a- hır yapılması sağlık bakımından doğru olmadığınm belediyeye ha - tırlatılmasını istemiştir. Belediye, kendisine havale edi - len bu müracaatı tetkik etmek - tedir, —— Limanımıza bir Fran- sız torpitosu geliyor Fransanın Verdun adındaki torpido muhribi, önümüzdeki pa - zartesi günü şehrimize gelecek - tir, Verdun torpidosiyle bir amira - lin başkanlığı altında bulunan bir Fransız askeri heyeti de İstanbula gelecektir. Bu heyet İstanbulda beş gün kaldıktan sonra Haziranın 21 'nde gene Verdun ile Çanakkaleye gi - decek, Fransız mezarlığı ve harb alanlarmı gezeceklerdir. ŞEHR Doğru Pangaltıda Poyraz sokak 19 numarada oturan oku. şikâyetlerini şöyle yucularımızdan Hüsnü © Vamik sayıyor: 1 — Postane pulsuz olur mu? Beyoğlu postanesine verilmek üzere 150 tane daveti. ye için gittik. Memur, birer kuruşluk pul olmadığım ve sant onda gelinmesini söyledi, Saat Saat birde tekrar gelmemizi tenbih etti, gittik. Gene yok! Galata poslanesinden aldırılacağını söylediler. Acaba Beyoğlu gibi bir posta merkezinde pul bulun. maması doğru mudur? 2 — Sabah saat sekizden evvel ve sonra satıcıların sokaklarda yüksek yasak edildiğini gazeteler yazmıştı, Poyraz sokağı bu yasak içindedir sanırım. Sı —âütçüleri saymıyorum— du On senedir haber alamadığı oğlunu arıyor Yedikulede İmrahorda Çırağ- hasan Çukur çeşme sokağında 38 numaralı evde oturan (o Selâsikli Zeyneb matbaamıza geldi. On se - nedenberi haber alamâdiği oğlunu aradığını bildirdi; | “750'e —20 sene evvel Selânikten çık- tım.. Selânikte Şerife (sokağında muhtar Kırbıyık Hasanm (yani babasının) yanında bıraktığım oğ- lum Kâzımdan on sene kadar ha « ber aldım.. Sonra büyük annesinin yanma giden çocuğumdan mektup birdenbire kesildi. Oğlumun ca - nından haberi olan insaniyet na- mma bana bir mektup yazsm veya haber versin.,, —6— Ceviz ağaçlarımız mahvoluyor Ceviz kütüklerinin bir kaç sene - lik mahsulü pahasma, ucuz bir fi- yatla hâlen kesilip kesilip (o satıl» makta olduğu, yapılan şikâyetler - den anlaşılmaktadır. Bu gidişle yakm bir zamanda memlekette ce- viz ağacına tesadüf etmek imkânı kalmıyacaktır. İlişikli makam - larm, memleketten ceviz kütüğü çıkarılmasının büsbütün yasak e- apartıman, 6 dükkân (yanılmış, 453 yapı tamir edilmiştir. Apartı - manlardan beşi Beşiktaşta, yedisi Beyoğlunda yapılmıştır. Sign Nüfus yazımı için hazırlıklar Ankaradan şehrimize gelen sta- tistik genel müdür vekili Celâl Ay- bar dün vilâyete gelmiş, vali mu - avini Rükneddinin başkanlığı al - tındaki kaymakamlar toplantısm- da bulunmuştur. 3i Temmuza ka - dar İstanbul, binaları numaralama işinin sona erdirilmesi kararlaştı » rılmıştır. Taoplantıda nüfus yazımı etra - fında da görüşülmüş, her yüz kişi için bir memur kullanılması tesbit edilmiştir. —— Avram onbin lira verecek, fakat.. Tahtakalede buz fabrikası sa - hibi Avram Mişola ile belediye a - rasında çıkan dava neticesinde Avram belediyeye on bin lira ver - meğe mahküm edilmiştir. Bu ka « rar üzerine Avram Mişola aran - mış, fakat 928 senesinde (o Parise gittiği anlaşılmıştır. Mişolanm malları bulunursa saat beş buçuk altıda tçular, eskiler alayımcı- lar, enginarcılar ve buna benzer satıcılar bağıra bağıra dilmesini düşündükleri (söylen - mektedir, haciz konularak belediyenin ala - cağı tahsil olunacaktır. İN DERDLERİ değildir amma... geçiyorlar. Bütün gün kulakları yırtan bir seslerden şikâyetçiyiz. 3 — Tasmasız köpeklerin sokaklarda gezmeleri ya sak edilmişti. Eğer pek çoklarını görmek isteyen varsa bizim Poyraz sokağından geçsin! Gece ve gündüz her cinsten vardır, kimsenin alâkadar olduğu yok. Kuduz vakaları çıkmasını mı bekliyorlar acaba?! 4 — Çöp arabası bazı günler dolu olarak geçer. Tek- rar geleceğini söyler; lâkin gelmez. Pek çok erlerin çöpleri, kapı önüne konulduğu halde, geriye alınır. A- lıncıya kadar da köpekler, kediler, tavuklar ve keçiler sokağı kirletirler. Yaz günleri çöplerin (alınmaması doğru mudur? Okuyucumuzun “doğru mudur?,, diye sorduğu sual lere biz “doğru değil, diye cevap veriyoruz. Alâkalı da- irelerin de böyle di; ne şüp oktur. onda gitilk. yok. akşam dokuzdan sesle bağırması |