14 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

14 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

HAZIRAN CUMA SAYISI 5 KURUŞ —— BUGÜN "Kültür Orhan Se Z incide £ Peyami — Safanın mütearifeleri ” limin " İşin içyüzü” fıkrala- rı — Şehir haberleri haberleri — Hafta- Feleğin " Sa- Süncüde : amız — Kendi yoruz. Son haberlerimiz. Memlekette TAN — Sağ- lık öğüdleri. Özdil. sayfamız. Ekonomi — Askerlik. Spor — Bilgi dünyasmı do $ üncüde 1 5 incide : 10 uncuda 1 İstanbala nasıl aldı ? — Serişmeler, ev- lenmeler. — Kültür sa B 'a gazetelerine göre hâ- seler, m büyükleri — Tarl 1) incide : 22 incide 1 | Düncide: Ingiltere, Habeşistan İtalya ile Habeşistan arasın- daki anlaşamamazlık, acun ba- rışı için tehlikeli olmağa başla- dı. İtalya, Habeşistan'a bir kaç şiddetli nota, batı Afrika'ya da haylı asker göndermişti. Habe- Şistan telâş etti. Uluslar Dernc- Bine başvurdu. Öyle ki barış için bütün umutlar, Uluslar Derneğine bağlanmıştı. Sorum, tehlikeli bir devreye varır var- maz, dernek konseyinin işe el atarak barışın bozulmasına yer verilmiyecekti. İtalya - Habeş dilevi iki defa Cenevre'ye götürülmüştü. An- tak Uluslar Derneği kurumu- Dun kapısına varır varmaz, teh- Mikeşini kaybeden bir sorum ha- fan arasında özel (hususi) gö - Tüşmelerle bu anlaşmamazlı- Bin halledileceği söylenerek ge- Ti alındı. Dilev geri alındıstan Sonra İtalya, askeri hazırlıkta ulunmağa başladı. Bunu gö- Tren Habeşistan, konseyin son toplantısında sorumun görüşü lerek bir kesime bağlanmasında 1srar etti. Dernek konseyi, sorumu in - celedi: İtalya ile Habeş arasın- da bir hakem andı var. O halde bu anlaşamamazlığın — halli, bu hakem andının maddelerine uy- gun olmalıdır: İtalya ve Habe- şistan ikişer delege seçecekler, bu dört delegeden bir kemisyon Yapılacak, iki devlet arasındaki anlaşamamazlığı inceliyerek bir arara bağlayacaktı. Uluslar Derneği, bunu yeter görmedi. İşi sağlama bağlamak istedi. Şayet bir karara varil- Mazsa, dilev hiç kimsenin sızıl- tısına meydan kalmadan tekrar Uluslar Derneğine gelecek, ora- da beşinci bir delege seçilecekti. Bu karardan sonra gerek Ha- beşistan, gerek İtalya dörtler omisyonuna delegelerini seç - Miş, komisyon Milâno'da müza- kerelerine başlamıştır. Ancak ir yandan anlaşamamazlığın barış yolu ile halline - çalışılır- ken, öte yandan da savaş hazır- lığıma germi veriliyor. Mussoli- Ni, komisyon yelerini (âza - larını) seçtiği gün, doğu Afri - kasına yeniden elli bin askerin Bönderilmesi için emir imzala- Mıştır! Bundan sonra verdiği bir söylevde İtalya'nın kendi faydalarını korumak için kim - Seden akıl danışmak zorağında bulunmadığını bildirmiştir. Bu söylevin bir kaç cümlesi Var ki İngiltere'ye dokunuyor. hgiltere'nin Habeşistanda İtal- Ya emellerine engel olmağa ça- İşmasma karşılık olmak üzere aşist lideri demiştir ki: “Biz öğretmenlerimizi taklit ediyoruz. Onlar bize göstermiş- Terdir ki, bir imparatorluk kur- Mak gerekliği karşısında acu- Hun ne söylediğine, ne düşün- #üğüne önem verilemez!” Bu sorumun İtalya - İngilte- İitalya, Fransa, İngiltere Bu hafta geliyor ISTANBUL DOĞU AFRİKASINDA Habeşi Paylaşacak mı ? Habeşistanda Üç Taraflı Bir Himayeden Bah Paris, 13 A.A, — Ocuvre ga- | zetesinde Genevieve Tabonis, yazdığı bir betkede, İtalyanın, Uluslar sosyetesi yolu ile Ha - beşistanda üç taraflr bir hima- ye edilen yer kurulmasını Ha - beş kralına tavsiye ettirmek is- tediğini yazmaktadır. İngiltere, Fransa ve İtalya - ya Habesistanda nüfuz bölgele- Ti verilecektir. Genevieve Tabonis'e göre hi- maye harpten kaçınmak için en iyi çaredir. Tabonis, kilometre murabbalık bir yer a- larak Habeşistanımm en zengin yerini elde edeceğini sanmak - tadır. İngiltere, Sudan sınırına yakın yerlerin yönetimini kon - trol edecektir, Fransaya verilecek bölge, da- ha belli değildir. Grandi Romaya döndü Paris, 13 A.A, — Matin ga- zetesinin Roma aytarı, İtalyan basınında İngiltereye karşı çı -« kan yazılara bir son verildiğini | bildirmektedir. Londradaki İtalyan büyük elçisi Grandi Romaya gelmiş ve İtalyan hükümetine, İngiliz hü- kümetinin ve kamoyunun dü - şüncelerini bildirmiştir. Çeneta a) İtalyanın 300.000 | İlaksa Wen bi Âpin asnasın ENDiİŞELER YERSİZDİR. Darlık Var,Kıtlık Yok! Buğday Boldur GA Çorum Belediye meydanında son buğday ahım satım faaliyeti (Hususi Anadolunun ekim alanlarında ha- vaların biraz kurak gitmesi ve İstan- bul piyasasına az buğday gelişi zünden ortaya çıkan vaziyet henüz ta mamile durulmamıştır. Ellerinde buğ re münasebetleri üzerinde bu yolda tepkiler (akisler) göster- mesi, üreyeye (safha) girmesi de- mektir. Habeş dilevi, İtalya ile Fransa arasında imzalanan pro- tokoldan sonra çıktı. İtalya'nın doğu Afrika'da başladığı giri - şit (teşebbüs) bu protokolun bir parçası sanılmıştı. Demek İtal- ya, Fransa'nın muvafakatını al- mıştı! Ancak Habeşistan'da ö- tedenberi yakın bir ilgisi (alâ - ka) olan İngiltere'nin rolü ne olabilirdi? İngiltere'nin muva - fakatı — olmadıkça, İtalya'nın böyle önemli bir işe girişmesi doğru sayılır mıydı? Halbuki, son günler içinde İngiltere'nin bu soruma karşı aldığı durum (vaziyet) ve İngiliz gazeteleri - bu işin beklenmedik bir | fotoğraf muhabirimizin resimlerinden) day bulunan toptaner — tecimlerin bu durumdan istifade ederek mallarını biraz daha pahalıya satmak kaygusi- le kuraklık şayiası çıkarmaları henüz (Arkası 10 uncuda) nin yazıları, şimdiyı da bir anlaşma olmadığını gös- termektedir. Eğer durum, göründüğü gibi ise, İtalyanın Habeşistandaki amacına varmaktan henüz uzak olduğu, — kolaylıkla — anlaşılır. Yalnız şu var ki, İngiltere rea- list bir devlettir. Kendi fayda- larım koruyan her yola gelebi- lir. Habeş işinde de İtalya ile bir anlaşma zemini arıyarak, Büyük Britanyanın faydalarını koruyan bir pazarlık zemini bu- Tunabilir. İngilterenin bu yola girebileceğini hiç unutmamak gerektir, Tarihte böyle örnekler vardır, Silirt Saylavı Mahmud SOYDAN ATATÜRK (HUSUSİ MUHABİRİMİZ BİLDİRİYOR) Ankara, 13 Atatürkün önümüzdeki hafta içinde Yalova ve İstanbulu te rif edecekleri anlaşılmaktadır. Başbakan da Gelecek Ankara, 13 Kamutayın tatilinden sonra Başbakan İsmet İnönü İstan - bulda bir kaç gün istirahat et » tikten sonra, büyük bir tetkik | seyahatine çıkacaklardır. Bakanların Tetkik seyahati Ankara, 13 Ekonomi Bakanı Celâl Bayar on güne kadar Rusyaya tetkik seyahatine çıkacaktır. Diğer | Bakanların bir kısmı da yakın- | da muhtelif yerlerde seyahate çıkacaklardır. Bakanlar kurulu Ankara, 13 (Muhabirimizin telefonu) — Bakanlar Kurulu bugün öğleden sonra Kamutay | binasında toplanarak geç vakte kadar görüşmelerde bulunmuş 'A SABUNA 'L'ıq NAFRAA mî’î WÜ | HL ni | da ya elinde, yahut taşıyabileceği Elbiseyi değil, kafayı ! Ihi gün evvel Bahçekapıda, arka- sna iki yüz elli kilo sırtlamış bir hamal, otomobil çarparak devrildi, | kaldırıma yuvarlandı, Yükü başına yıkıldı, beyni parçalanarak öldü. Medeni olmak iddiasıtıda bir mem- leket için böyle bir kazanın tasav- vura bile imkânsızdır. Çünkü: Nerede belediye varsa, orada, evvelâ sırlı yüklü hamal yoktur. Olsa bile, koca bir piyano demek olan ihi yüz elli kilo taşı maz, İki yüz elli kiloyu, insan değil, araba çeken hayvan, ve bir hayoan- da değil, hayvanlar taşır. Demek, hamal hayvan olmadığına göre, iki yüz elli kilo taşıyamaz, taşımama- lıdır, taşıtmamalıdır. Sokaklarında koca sandık ve fıçt mikâplarını sırtlayarak iki büklüm olmaş, yerlerinden fırlamış gözleri önüne bakan, damarları şişmiş, al- nından kaldırımlara ter döke döke, Fakat nereye gittiğini görmeden yük taşıyan hamal, nerede görül- müştür? Dünyanın her tarafında, hamal denilen mahlük, istasyonlar- dan,rıhtı mlardan, evlerden, mağazalardan irili ufaklı| valiz, paket, seşya taşır ama, taşıyabileceği kadarını taşir. Onu haddi geçil bir araba içinde ta- şır. Koca bir şehrin ortasında, iş - kence Mmahkümlarını andırır. ve dostu düşmanı “vah zavallı!” dedirtecek vaziyetler — yaratarak acındırır. Hamal, bize mahsus, to- rik gibi yalnız bizde bulanan acaip bir cinstir, Fakat habahat himde? Belediye. de mi? Asla. Bir insana, belediye, kendirerden çok — nasıl acıyabilir? Bir adam, arkasına ölüm yükünü alarak otomobillerle, tramvayların cayır vızır gidip geldiği bir cadde- nin ortasına çıkınca, artık o, lisanı halile: “Müsaadenizle bendeniz öl- mek istiyorum!” demektedir. 1& bir hamala, hamala değil, iki yüz elli kilo taşımağı bir nevi kah- ramanlık sayan dikkefalılığa Bele- diye ne etsin ? Bu adamlara her sabah Köprü - nün on binlerce tonluk demir par- çalarını bir kücük amelenin yalnız bir elektrik düğmesine basmakla açıp kapadığını, ve yükleri de da- hil olmak üzere yüz binlerce ha - mal kuvvetini bir parmağile oyna- tan bu amelenin asla kahramanlık iddiasında da olmadığını nasıl an- Tatmalı ? Netice: Hamalların elbiselerini değil, kafalarını değiştirmeğe ba - kalım, Ali Naci KARACAN 16 HAZİRAN PAZAR FENERBAHÇELİLERİN AT T TELEFON | İ SAYI: 53 — 3356 Onbirinci YIL SAHİB ve BAŞMUHARRİRİ Mahmud SOYDAN ı e matbas : 24310 ür> 24818 Vas iğleri: 24310 HAVA TEHLİKESİNE KARŞI işçimizin Duygusu Tramvaydan Sonra Tütün İşçileride Kendini Gösterdi Hava kurumuna haftalıklarından bir kısmını teberrü eden tütün işçileri ve direktörleri bir arada Haya kurumu bayanlar kolu dün eaat 15 te kurumun İstanbul merke- zinde ikinci başkanın başkanlığında toplanmıştır. Bu toplantıda, bütün ka za ve nahiyelerde hava tehlikesini bi- len üye yazımı için bayanların ha kete geğmeleti kararlaştırılmış ve 1s- tanbul kadımları namına — bir tayyare alınması onaylanmıştır, Bayanlar kolu, 29 Haziran Cumar- Ankarada İlk Konkur İpik Ankarada kurulan Atlıspor kulübü ilk konkur ipiğini yaptı. Çok muvaf- fakıyetli neticeler veren ve Ankara havasında temiz Türk #porunun var- lığını yaratan bu ilk çalışmalar her gün yeni bir hızla ileriye gitmektedir. Resimlerimiz konkur — ipiklerden bir geçişi, bir mâni atlayışı, ve seyirciler arasında da Adliye, Ziraat bakanları- Tt göstermektedir, Atlı Sporv iz tesi günü Taksim — Cumuriyet meye danında büyük bir miting yapmak için vilâyetten izin isteyecektir. Diğer taraftan, önümüzdeki pazar günü ya- pılması tasarlanan miting başka güne akılmıtşır. Tramvay şirketi amele. sinin, şirketteki müavenet ve ceza san dığındaki paralarından mühim bir kıs mını Hava kurumuna hediye edecek- ÇArkası 5 incide| erleri