14 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

14 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

e— 14.6-935 SON HABER Japonlar Formoz'da İki İngiliz Gemisini Yakaladılar 'Takao (Formose) 13 A.A. — İngiliz bandıralı “Portsttache,, vapuru, yedeğinde Salvador bandıralr “Christin Mors,, vapuru olduğu halde tamirat yapmak üzere burada demirlemişlerdir. Japon makamları, Takao limanında durmak için gösterilen se- bepleri yeter görmemiş ve gemileri yakalamıştır. Almanların Yeni Tezgâha Koyacakları Gemiler 'Londra, 13 A.A. — Daily Telegraph gazetesinin denizcilik aytarı Hector Bywater, Alman deniz yapıları programının şöyle olacağını sanmaktadır: “Almanyanın hangi tip gemileri tezgâha koyacağı daha bilin- miyor. Fakat bir anlaşmaya varılırsa, Alman programı şu şe- kilde değişebilir: “11 ve 12 inçlik toplar taşıyan 22.000 tonluk beş harp kruva- Zörü filotillâsı, 8 pusluk toplar taşıyan 8.600 — tonluk altı zayıf kruvazör, 1.000 tonluk 6 torpido, 800 tonluk bir kaç denizlatı gemisi ve 22.000 tonluk bir uçak gemisi. “Bilhassa gemilerin çok yollu olması bakımından böyle bir fi- 10 ile boy ölçüşecek Ingiliz gemileri pek azdır.,, Japonlar Pekin Üstünde Hava Gösterişi Yapacaklar gü Ça SCUULUC Pekin, 13 A.A. — Göründü- e göre, Çin hükümeti, Ja- Pönların yeni dileklerini kabul Etmiyecektir. Gece yarısını geç tiği halde Japonlar ,ültimatom- larını yerine getirmek - için hiç bir harekette bulunmamışlar - dır. Hal böyle iken, Japon dilek Panik uyandırmamıştır. Bir Sok sivil, dün Pekinden gitmiş- tir, Gğn:y (cenuba) giden tren- leki yerler, kaç gün evvelin- den tutulmaktadır. Söylendiğine göre, Japonlar ügün Pekin üzerinde bir hava Kösterişi yapacaklardır. Polis halka dingin (sakin) olmayı tav Siye etmiştir. Asker sevkiyatı Nankin, 13 A.A. — Kwan- tung ordusunun - liderleri Çin - den yeni isteklerde bulunmuş - lardır: Japon askerleri Kupeiko'ya Kelmiştir. Japonlar bu ş:ıh Çin duvarının dört mil içerisindeki lantiennen'e kadar ilerlemiş - lerdir. Bu kuvyetlerin gelmesi Ve yeniden başkalarının gelmek te olması gösteriyor ki, Japon - Ya istekleri tam olarak kabul e- dilmezse Çine kuvvetli saldıra- Caktır. Demiryolu * Pekin, 13 A.A. — Yetkili bir aynaktan öğrenildiğine göre, Japon istekleri içinde Tientsin- T arasındaki —demir Yollarından birinin Japon süel Makamları tarafından özgür o- kullanılması vardır. &Dunirynlunun bu kısmı, çift- Çarpışma çıkacak Şanghay, 13 A.A.— Son gün lerde Kuzey Çinde olan hâdise- ı". bir çok çevrenleri hiç te şa- tır. Çünkü anlaşmaz- lığın kotarılmış olduğunu bildi- Ten haberlere inanılmıyacak ka darsağduyuluk — gösterilmişti. Çin hâdiselerin gelişini özenle p etmekte olduğundan çar- Pişma çıktığında hiç te şaşırmı- Yacaktır. Bazı kimseler, Wan - tüng ordusunun Çini Kuzeyde bir kukla rejimini kabule zorla- makta olduğunu söylüyorlar. Böyle olursa Japonya Tinel bir utku kazanmış olacak ve ken - disinin Asya kıtgasında duru - mu ve ayırtları dünyaca tanin- mış olacaktır. Japonların iİstekleri Tiyençin, 13 A.A, — Burada görünüşte bir durgunluk — var - dır. Japon konsolosluğu korku- lacak hiç bir şey olmadığını söy lediği halde hem yabancı ve hem Çin çevrenlerinde derin bir korku vardır. Japonyanın süel bir bağlaş yapması için Çini sı- kıştırdığı söylenmektedir. Eski Şihli valisi general Yusuhşung” un atkerleri Paotingfu'yu bı - raktıktan gonra güneye doğru çekilmiye başlamıştır. Korkulacak şey yok Şankhay, 13 A.A. — Kuan - tung Japon ordusu - tarafından Pekine gönderilen yeni istekler arasında şunlar göze çarpmak - tadır: 1 — Bütün Çinde Japonyaya karşı olan çalışmalara son ve - rilmesi, 2 — Japonyaya karşı ya - bancı devletlerden — arklama (Müzaheret) bulmak fikrinden vazgeçilmesi, 38 — Çin - Japon ekonomik çalışma beraberliğinin Mançu- koyu da ihtiva etmesi, 4 — Pekinde Huangfunun başkanlığında Tampon rolü ya- pacak bir yöwetge (idare) ku - rülması, 5$ — Hopei eyaleti ilbayınn bir Japon dostu olması. Danzig meselesi Varşova, 13 A.A, — Polan - yada izinli olarak bulunan, Ber lin büyük elçisi Josef Lipski, birdenbire izinini yarıda bıraka rak, uçakla Berline gitmiştir. İyi haber alan bir kaynaktan öğrenildiğine göre, Lipski, Ber- line varır varmaz, Danzig du - rumu hakkında, Alman ileri ge lenlerile konuşmalara girişmiş- tir. BALKANLARDA HU- SUSİ İSTİHBARATIMIZ Yunanistan'da Rejim Meselesi Atina, 13 (Hususi muhabiri- mizden) — Reyiâm zamanında bir iş kabinesi teşkil edilmesi ve yahut kabinede İç Bakanlığı- nmn muhalif liderlerden birisine verilmesi hakkında muhalifle - rin yaptıkları teklife Başbakan Çaldaris ile General Kondilis red cevabı vetmişlerdir. General | Kondilis “böyle zamanda mem- leketin başmımda bir kuvvetli hü- | kümetin bulunması zaruridir. Hali hazırdaki hükümet bö: le bir kuvvete maliktir,, demiş - tir, İç Bakanlık Atina, 13 (Hususf muhabiri- mizden) — Başbakan Çaldaris gece gazetecilere yaptığı diyev- de eski Dış Bakanı Mihalako - pulosun İç Bakanlığına getiri- leceği hakkında bazı gazetele - rin verdikleri haberi tekzip et- miş, muhalifler ile hiç bir pazar lığa girmeğe niyeti olmadığını söylemiştir. İç Bakanlığına 'Temyiz ve yahut Devlet Şürası Başkanlarmdan birisinin tayini muhtemeldir. Kafandaris'in fikri Atina, 13 (Hususi muhabiri- mizden) — Kafandaris muhalif lerin reyiâma girmeleri için şu şartları ileri sürmüştür: önce genel af ilân edilmek, memurla- rın tasfiyesi yapılması, ve is- yanla alâkadar olanların servet lerinin haczi hakkındaki kanu - nun lâğvolunmalı, hürriyeti mat buat temin edilmeli, hükümetin bitaraf bir iş kabinesine yerini terketmelidir. Cümuriyelçilerin tikri Atina, 13 (Hususi) — İşçi ve çiftçi partisi lideri Papanastasiu Yunanistandaki Cumuriyetçile- rin reyiâm yapılmasını kabul etmiyeceklerini ve her ne şe - kilde olursa olsun Yunanistana gelecek kralı tanımıyarak aley- hinde bulunacaklarını söylemiş ve demiştir ki: “Yunan ahalisi Cumuriyet re jiminin büyük faydalarını gör- müşlerdir. Onun için bu seçim- de kralcılara rey vermemişler- Krallık geri gelecek Brüksel, 13 A.A. — Yunan açıktan bakanı Mavromihalis, serginin açılma töreninde bulun mak üzere buraya gelmiştir. Mavromihalis, Soir gazetesi- ne şu diyevde bulunmuştur: “Metaksasın seçimde yenilmesi krallığın kaybetmesi demek de ğildir. Bu özel bir yenilmedir. Ben, krallığın geri geleceğine kaniim.,, Tevkif edilen metropolitler Atina, 13 (Hususi muhabiri- mizden) — Hükümet eski tak- vim taraftarı olan Yunanistan Sen Senyödüne karşı isyan e - den üç metropolidin muhakeme lerinin neticesine kadar tevkif- lerine karar vermiş ve metropo- âidâ? evlerinde — tevk'f edilmiş- erdir, AAA ADARDRARI Normandi kendi rekorunu kırdı Havr, 13 A.A. — Normandie vapuru, gidiş süresinden (müd- detinden) 23 dakika kazanmak suretile saat 18 de buraya gel- miştir. “Deniz yüzbaşısı Paris,, a - dındaki deniz uçağı, gemi açık- ta iken Üzerinde uçmuştur . Ukraynada bayram Moskova, 13 A.A, — Tas a- jansı bildiriyor: Kızıl ordu ut- kusunun (zaferinin) on beşsinci yıl dönümü Ukraynada bir halk bayramı halini almıştır. Toplan tılar, mitingler ve halk şenlik- leri yapılmıştır. Doğu Afrikasında (Baş tarafı 1 incide) Mısır ve İngiltere Roma, 13 A.A. — Mısırda çıkan Elbala; etesi Habeş meselesinin iç yüzünü gözden geçirerek bugünkü durumun çok ağır olduğunu söylüyor ve Mısırın bir defa daha İngiliz sömürge yapılmasına âlet olma sını hükümetten istiyor. İngilizlerin bir tekzibi Londra, 13 A.A. — Resmi çevreler, hükümetin — İtalya- Habeşistan anlaşmazlığını kur- tarmak için yeni bir plân bildi- riği hakkında Deyli Herald ga- zetşsinde cıkan haberi yalanla - maktadır. Siyasal çevreler, İn- gilterenin, İtalyanın tutumunu protesto için Romada yapılacak bir girgiye katıldığını da ya - dısaymakta (inkâr etmekte) ve Sir Eric Drummond'un İtalyan gazetelerinin aldığı duruma kar şı İtalya Dış Bakanlığında yap- tığı girgiden sonra İngiliz hükü metinin yeni hiç bir girgide bu- lanmamış olduğunu söylemek - tedir. l Lehistanda Yahudi Aleyhdarlığı Varşova, 13 (A.A.) —e Grodno'da Yahudilere karşı olan hâdiseler üze- rine, yakında bulunan Suvalki şehrin- de de birçok Yahudi dükkünlarına saldırılmıştır. Grodno'nun civarında gelip geçen yolculara da saldırılmız- tır. Grodno şar kurulu başkanı, bir bildirikle eseflerini anlatmış ve suçlu ların, kim olursa olsun, cezaya çarp- tırılacaklarını bildirmiştir. Hırpala - nan yahudilerden 11 tanesi hâlâ has- tahanededirler. Grodno Yahudilerin - den bir delegasyon, bu hâdiselere iç işleri bakanının el kı dilemek üzere Varşovaya gelmiştir. Başbakan, Slavek Yahudi azınlığı saylavların - dan Rosmarin ve Hartelas'ı kabul et- ha sistematik bir tutum elâ, € devletin azınlık siyasasında de- ğişiklikler - yapmalıdır. Yahudilerin yıldızı sonrasız (Çilelebed) parlaklığı- nı koruyamaz.., Grodno hâdiselerini uzun uzadıya anlatan Yahudi gazeteleri toplattırıl. mıştır. e —0oco<—— Lehistanda, Rusyaya saldır- mak istiyenler varmış ! Moskova, 13 A.A. — Tas a- jİansı bildiriyor: Ukrayna, Ki- yefin Polonya ondusundan kur- tarılışının on beşinci yıl dönü- münü kutlulamaktadır. Bu mü- nasebetler Moskova gazeteleri Kızılordunun — kağırmanlığını (kahramanlığını) ve son on beş yıl içinde Ukraynanın başarı - larını uzun uzadıya anlatmak - tadırlar. Radek, İzvestiya gazetesin. deki yazısında, bugün Lehista- nın muhafazakârları arasında Alman Faşistleri ile birleşerek Sövyet Rusyaya karşı yürümek tasarının beslendiğini söyliye- rek diyor ki: Bugün Ukrayna, hiç bir düş- mamın kendi topraklarına ayak basmıyacağını kesin olarak söy liyebilir. Ukrayna ile iyi müna- sebetlerde bulunmak istiyenler harp kışkırtıcılarının sustur - malıdırlar. Japonya Nankin kon- feransına gitmiyor Tokyo, 12.A.A. — Yarı res- miğ surette söylendiğine göre, Japonya, eylülde Nankinde top lanacak olan konferansa iştirak etmesi için İngiliz sefiri tara - fından yapılan daveti reddetmiş tir. Bu konferansa — İtalya, Fransa ve Amerika mütehas- sısları ile İngiliz mütehassıs Fredrick Leithross iştirak ede - cek ve Çinin Finans işlerinin dü zeltilmesi imkânları gözden ge- çirilecektir. Dış işleri bakan —muavini Shigmitsu, Japonyanın bu kon- feransa iştirakinin Çine karşı tesbit etm_iç olduğu ığygnyı ay kırı olacağını söylemiştir. Polonya yasaların- | TAN__________—-———____—_—_—'—————_—___—E——— Hava Tehlikesine Ka;ı_ (Baş tarafı 1 incide) lerini yazmıştık. Aldığım yeni malü- mata göre, bu sandıkta işçilerin 5 - 6 bin lira kadar paraları vardır. Fakat hesaplar, şirket tarafından tutulduğu için, amele paranın hakiki mikdarını bilmemektedir. Son karar üzerine şir- kete müracaat edilmiş, bu hesapların ayrılması istenmiştir. Tütün işçilerinin yardımları Haber aldığımıza göre Beşiktaşta Ostro Türk tütüa şirketi deposunda | çalışan işçiler, haftalıklarından beşer kuruşu muntazaman Türk Hava ku- rumuna vermeği kararlaştırmışlardır. Depoda 1400 kadar amele çalışmakta- dır. İşçilerin verdikleri bu karar bü- yük takdirle karşılanmıştır. Yeni üyeler Dün, Hava kurumuna yeniden yazılmışlardır. Bu İstanbul gubesi direktör ve memurla- zde ikisini Hava ku- taahhüt etmişlerdir. Yeni üyelerin adlarını yazıyoruz: 20 taahhüt Y. Kasilaki, 20 taahhüt Muhiddin, Cemal, Kok Savol, 20 ta - ahhüt Nişan Keseryan, 20 taahhüt 'Takopulo, 20 taahhüt M. Jamakoç- yan, 2 Otaahhüt, Ş. B. Ventura, 20 ta ahhüt Şimşiryan. 20 taahhüt Anastas Nlyadis Arnavutköyünde bakırcı, 20 taahhüt Minabot Akanomos birader- ler Arnavutköyünde bakal, 20 taah - Hüt Y. Ziya Diraman Arnavutköyün- de Avukat, 40 taahhüt, 200 teberrü Pilâkas ve Herskoviçi Galatada Ek- selsiyor mağazası sahibi. 20 taahhüt Sami M. Hayim Diro müşterek büro, 20 taahhlt Kozmanikolos Galatada balık tüccarı, 20 taahhüt 150 teberrü Nuri Ali Cemal oğlu tütün gümrüğün de tuzlu balık tüccarı, 2 Otaahhüt Ya kup hoca zade İstanbul Balıkpazarın- da Balık tüccarı, 40 taahhüt Celâl Dikman Imar Bankası direktör vekili, 20 taahhüt Şahin Imar bankası mua- melât şefi, 2 Otaahhüt Riza Söner İ- mar bankası ser veznedar, 20 taahhüt Yusuf İmar bankası muhasebeci mua- vini, 20 taahhüt Enver Arpak İmar Bankası isticarat memuru, 20 taah - hüt Tahir Narsız İmar Bankası vez- medar, 20 taahhüt Fuat İmar bankası muhabtrat şefi, 20 taahhüt Tevfik Goral Imar bankası muhasebe me - muru, Metinğler Dün öğleden sonra, Kayseri- de Cumuriyet alanında bir mi - ting yapılmıştır. Bu —mitingte hava tehlikesine karşı halkın gösterdiği ilişik dikkate değer. Beş masa açılmış, masaların ba şında toplananlar ardı sıra ya- pacakları yardımları yazdırmış- lardır, Muğlada da uçak kurumu şehrin her yanına söylevciler göndermiş ve bunlar hava teh- likesini anlatmışlardır. Kadın- lar da başka bir toplantı yapa - rak hava tehlikesini bilen üyeler için bir program yapacaklardır. Zilede hava tehlikesini bilen- ler kurumu ilçehıyış başkanlı - ğında büyük bir toplantı yap - mış ve üye yazmağa başlamış - tır, İlk yazılanlar yüzden faz | ladır. Maaşlarından verenler Ankara, 13 A.A. — Jandar - ma Genel Komutanlığınım ö- nergesi üzerine, işyarların hava tehlikesini önlemek üzere geniş ölçüde yardım edebilmeleri er- gesile, yalnız işyarların yüken- lerini bölü ile ödemek için üye yazılmaları Başbakanlıkça uy - | gun görülmüş ve Ekonomi Ba- kanlığı, Jandarma Genel Ko- mutanlığı, Cumuriyet Merkez, İş, Emlâk, Ziraat, Sümer Ban- kalarile bu bankalara bağlı ku- rumlarda çalışan işyar ve işçiler her ay maaşlarının yüzde ikisi- ni hava tehlikesini önlemek i - çin hava kurumuna bırakmayı kararlaştırmışlardır. insul yine jüri Huzuruna çıkıyor AA, — Samvel Samuel İnsull, iflâsm yakın olduğunu bildiği halde “corpo- ration securities company,min para ve eshamını başka yere ta şımış olduğuna dair Amerika hükümeti tarafından yapılan iv tihamlara cevap verecektir. Hükümet bu hareketle para biriktirenlerin 250 bin dolar za- rara girdiklerini ileri sürmekte - dir. İngiliz-Alman dostluğu Berlin, 13 A.A. — Berline delegeler gönderilmesi için İn- giliz eski muharipleri birliğine yazılan çağırılık, bugün — öğle- den sonra, yahut yarın Londra- | ya gönderilecektir. |HARICİ KUÇUK HABERLER * Danzig, 13 A.A. — Alman bankası direktörü Şaht bir kaç gün sonra buraya gelerek Al - manyanm Ekonomi prensipleri hakkmda bir söylev verecektir. * Varşoya ,13.A.A. — Lehis. tan - Letonya basın konferansı burada toplanmış, sıra ile Var. şovada, Rigada yıllık toplan - malar yapmağa karar — vermiş- tir. Konferanslarda iki memle- ket basınını berabermn çalışması için program hazırlanacaktır. * Vaşington, 13 A.A, — İda- ho demokrat saylavı White, pa raya altın ve gümüş esası üze- rine durluk vermek için diğer uluslarla konuşmalara başlama- sını Roosevelt'ten istiyen bir dilekte bulunmuştur. White, Amerika tarafından bir para konferansının toplantı ya çağırılmasının yabancı hü - kümetler tarafından iyi karşı - lanacağını söylemiştir. Cenubt Amerikada Şako Barış Protokolu Buenos Aires, 13 A.A. — Şa- ko barış protokolu imza edilmiş tir. Bu protokola göre, Bolivya ve Paraguay dış işleri bakanla- rı, araya giren devletler grubun dan aşağıdaki erkeleri sağla - mak için hemen barış konferan- sını toplantıya çağırmalarını di- lemektedirler: 1 — Anlaşmanın 10 gün için de onaylanması, 2 — Kabul edilen pratik ko- tarma yollarının uygutlanması, 3 — Doğrudan doğruya ko - nuşmalarla bir sonuca varılmaz ııi(:ınıliış;naıhğm La Haye Yük sel akyerinin — yargıçlığına (hakemliğine) verilmesi için bir karar alınması, 4 — Tutsakların (esirlerin) değiştirilmesi ve ülkelerine gön derilmesi. 6 — Bir transit ve denizcilik rejimi kurulması, 7 — Ekonomik andlaşmalar yapılması, 8 — Mesuliyetleri tesbit et - mek için arsrulusal bir komis - yonuün toplanması, 12 günlük mütareke esnasın- da nötr (bitaraf) bir süel komis yon, iki ordunun durumunu sap imzalandı Paraguayla Bolivya hududunu gösterir harita tayacaktır (tesbit edecektir). Bırakışma Nötr komisyonu « nun harp yerine gelerek işe baş lamak için hazır bulunacağı gü- nün gece yarısından başlıyacak tır. İki orduyu birbirinden ayı - ran çizgiyi, Nötr sücl komisyon kontrol edecektir,