11 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

11 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşam Postası Hebeş seferi felâketle biterse Musolininin düşmesinden endişe edilir Bu sabah gelen “Nevyork Tay- mis,, gazetesi başmakaleler nüs- hasında Clarence Streit modern silâhları olan İtalyanların Habe-, | şistanda karşılaşacğı — vaziyetten /— bahsetmekte ve bir İtalyan - Ha- — beş harbinden Avrupanın nelerle — karşılaşabileceği hakkında söyle- — nenleri, Cenevreden yazdığı bir — makalede anlamaktadır: Amerikalı muharrir diyor ki: “Belli başlı Habeş güçlükleri ve )| Avrupayı ilgileyen tehlikeler var... Konuştuğum İtalyanlar, modern — silâhlarım, bilhassa tayyarelerin, tankların ve ağır topların yalnız kendilerinde bulunuşuna güvene- , rek muvaffakiyetlerini — bununla — elde edeceklerini söylüyorlar. Hal. — buki ben, Rif seferi esnasında tam altı ay Fransız ordusuyla beraber. |© bulundum. Fransızlarda, — Fasli| yerliler üzerinde ayni üstünlüğü © | iddia ediyorlardı. Habeşistandaki şerait aşağı yu- karı aynidir, Fakat İtalyanlara — daha az fırsat verecek mahiyette- — dir. Çünkü İtalyanın, müstemleke harbi usulünde daha az tecrübesi vardır. Serveti daha azdır. Ve üssünden çok uzaktan — harekât yapmaktadır. Habeşistan, Rif'e nisbetle daha büyük, daha çok nü- fuslu, daha zengin ve politika ba- kımından daha iyi teşkilâtlandı. ,rılmıştır. R İklimi, dağlık oluşu ve buna benzer diğer tabii müdafaa yolla- — yı daha kuvvetlidir. ç Modern silâhların Rif'de Fran- — sızlara kat'? bir yardımı dokunma-| — dı. Sonunda, piyadenin çokluğuy- la kazandılar. Fakat ağır telefat vermek suretile.. Bu telefat bazan — büyük harptekiler kadar çok olu- — yordu. Ve Fransızlar, bir Rifliye karşı hemen on kişi koyuyorlardı. B*f hâdisesi; İtalyaya 400 ya- hut 500 bin asker lâzım olacağını ve Habeşistanı fethetmek için de birkaç sene gerekeceğini hatırla- tabilir... Modern silâhlar, medeni bir memlekette medeni bir düşmana karşt kullanılmak üzere ilerletil. miştir. Yoksa gayri medent bir yerde zeki yerlilere karşı değil... Modern silâhlar, — gerek - şehir- lerde, görek ordu halinde olsun — — kütlelerle insanlara karşt - yapıl- mıştır. Ve her ne çeşit olursa ol- sun büyük hedefler için yapılmış- T » Fransızların Fasta karşılaştık ları güçlük, öyle ateş — açılacak, bombardıman edilecek gibi bir yer olmayışmdaydı. Ne şehirler, ne demiryolları, ne fabrikalar, ne yollar, ne levazimat depoları, ne ordular görünüyordu...,, Böyle hallerde, elde edilen ne- ticeye nisbetle çok fazla mühim - mat masrafı olacağını yazan  - — meriltalı muharrir, meselâ tay - yarlerin artık jstikşaf, münakalât “ ve yaralıları taşımak gibi işler i- çin kullanıldığını anlatarak sözü. ne şöyle devam ediyor: *“Yerliyi yenmek için en mas - rafsız yol, onun harbettiği usulde “Avrupalılar, Rifliler ve Habeşler — gibi döğüşçü ve silâhlı yerlileri, modern silâhlarla değil, ancak sa- yı itibariyle aşağıda bırakmak su- *“Yerli harbinde geniş tecrübesi olan İngilizler, ve Fası yirmi se- nedenberi yatıştırmakla uğraşan Habeşistanda harp Fransızlar, Habeşistanı almanın güçlüklerinin çok büyük oldukla- rını görüyorlar... Musolini harbe başvurursa, çiğneyebileceğinden daha büyük bir parçayı ısırmağa sevkedilmiş olacağından endişele- niyorlar. “Asıl endişe ediln nokta, Mu- solini'nin uzun ve masraflı bir işe girmiş olacağıdır. Bir defa da gir- di mi, itibarı, onu, ya zafere, ya- hut felâkete kadar devama mec- bur edecektir... “ Işte İngiliz ve Fransız, bir Habeş seferinin İtalyayı hem süel (askeri), hem finansal (mali) ba- kımdan bu sebepler dolayısile za- yıflatacağından ve hele savaş fe- lâketle biterse, İtalyada siyasal bir ayaklanmaya meydan verebi- leceğinden ve Musolini'nin düşe- ceğinden korkmaktadırlar. Böyle bir halin, Almanyayı Avusturya- da bir hükümet darbesi yapmak tehlikesine atacağını ve neticede Avrupa sülhü için hesapsız aki- betler başgösterebileceğini söylü-.| yorlar. italyan konsolo- suna taarruz Roma, 11 — Rcsml bir İtalyan tebliğine göre Habeşistanda iki yeni hâdise daha olmuştur: Harrardaki İtalyan konsolosu altıtemmuz sabahı Liredana'ya giderken — yolda bir Habeş zabitiyle Habeş askerleri - ne rastlamış, — Habeşliler İtalyan konsolosuna küfretmişler ve dur - durmağa çalışmışlardır. Öğleden sonra Harrar konso - losluğuna mensup yerli ahaliden bir Italyan askeri vazifesine gi - derken içlerinde asker ve bele - diye zabıntsı memuru — bulunan yirmi kadar Habeşli — tarafından taşa tutulmuş, sopalarla üzerine hücum edilmiştir. Adisababadâki latlyan — elçisi hâüdiseleri Habeş hükümeti nez - dinde şiddetle protesto etmiştir. titalya hava kuv- otomobille " vetlerine güver- Habeş imparatorunun süel (as- keri) müşaviri İsveçli — general Virgin bir gazeteciye — İtalyan » Habeş harbi etrafında şu sözleri söylemiştir: “— Habeş hava kuvvetleri, Av- rupa devletlerininki derecesinde kuvetli değildir. Fakat esasen Ha- beşistanda hava hücumları karşı- sında sarsılacak, ve ziyana uğra - yack büyük binalar, — fabrikalar, cephane depoları filân yoktur, Italya hükümeti hava kuvvetle - rine güveniyorsa aldanıyor, Ha - | beşistanda bunların — elde edece- ği muvaffakıyetler, — yapılan masrafa bile değmiyecektir. Itaiyaya şimdilik 400000 kişi lâzim Londra, 10 — Deyli Telgraf ga- zetesinin yazdığıma göre İtalyanın doğu Afrika kuvvetleri kumanda- nı Habeşistana taarruz etmek için 400.000 kişilik bir kuvvete —lü - zum olduğunu bildirmiş, Musoli - ni de bunu kabul ederek — buna göre hareket edilmesini emret - miştir. havası esiyor Londra, 10 — Adisababa valisi Ingiliz gazetecilerini kabul ede - rek şu sözleri söylemiştir: “— İtalyanların hücumunu her an bekliyoruz. Yurdumuzu, istik- lâlimizi, şeref ve namusumuzu ka- nımızın son damlasına — kadar korumağa karar verdik. Toprak- larımızın üstünde bir tek Habeşli kalıncaya kadar çarpışacağız. Al- dığımız son haberlere göre İtal - yanlar bütün hudud boyuna ve hudud gerlierine — asker ve süel vasıtalar çıkmaktadırlar. Bunun üzerine biz de lâzım gelen hazir - lıklara başladık. Bütün Habeşistanda bir harb kokusu duyulmaktadır. Yabancı müesseseler kredi ile muameleyi kestiklerinden alış veriş durmuş- tur. D'Anonclionun beyannamesi Roma, 10 — — Meşhur İtalyan şairi Danunçiyo askerlere hitaben neşretmiş oldu - ğu bir beyannamede: “Siz zalere doğru gidiyorsu -» nuz.. Afrikada ölenler İtalyada e- bediyen yaşayacaklardır.,, demiş- tir. Japonya işe karış- mıyacak Tokyo, 10 (A.A.,) — Japon lmparatorunun, bir İtalyan - Ha - beş harbinin önüne geçmek üzere gayri resmi teşebbüslerde buluna- cağı hakkındaki haberler yalan - lanmaktadır. İmparatorun arsı - ulusal siyasa meselelerine hiç bir zaman karışmadığı hatırlatılmak- tadır: Habeşistandaki Ingiliz tabası Berlin, 11 (Telsizle) — Lon- dradan gelen son haberlere göre, İngiliz hükümeti Habeşistandaki Ingiliz tebaasına durumun tehlike- H olduğunu bildirerek — Habeşis- tandan ayrılmak emrini vermiştir. Habeşlerin yeni bir teşebbüsü Berlin, 11 (Telsizle) — Habeş hükümeti bugün Fransa, Amerika, Afrikaya giden | Dünya durmad 11 TEMMUZ — 1935 an depreniyor! Yine binlerce adam karıncalar gibi ezildi ve Şanghay, 10 (A.A.) — Şang- hayın 200 mil doğusunda Yuau: buğ'da bir deprem (zelzele) ol. muştur. 10,000 kişinin öldüğü söylenmektedir. Sularda bastı Hankov, 10 — Yedi eyaletin; B T e l yanda saylav Abdulgani Hamdi- süel (askeri) kuvvetleri Yang — Tse nehri bentlerinin sağlamlaştı- rılması için çalıştırılmaktadır. Bu bentlerde şimdiden açılan yarık - Jardan sular fışkırmaktadr. Bin - lerce kişi damlara çıkmak ve a - ğgaçlara tırmanmak suretiyle kur - tulabilmişlerdir. Şaşi bölgesi şim- di büyük bir göl halindedir. Ge- rek bu şehrin, gerek Şangte ve Kiukiang şehirlerinin — sokakları sular altında kalmıştır. lirakta isyan Irakta vergilerin yüksekliği yü- zünden isyan etmiş olan on bin kadar köylü henüz silâhlarını tes- Hm etmedikleri gibi hükümet mu- | kabil tedbirler alınecrya kadar da Süleymaniyeyi ele geçirmişlerdir. Resmi tebliğler, her ne kadar Berlin 10 — Son günlerde Al « manyada Yahudilere karşı düş * manlık çok artmıştır. Bir çok şe- hirlerde nümayişler yapılmış bir çok Yahudi mağazalarının camla rı kıçılmıştır. İyi haber alan kay” naklardan öğrenildiğine göre hü- kümet memurları arasında yeni * den bir tasfiye yapılması için e - mirnameler çıkarılacaktır. İlk e * mirname yabancı memleketlerde- ki elçilik ve konsolosluklarda ça" hışan memurların tasfiyesine ait - tir. Bayan Pilsudski Bir kaç gün evvel — şehrimize geldiği yazılan — bayan Pilsudski dün Recele Carol vapuriyle Kös - tenceye hareket etmiştir. boğulup öldü yanın bastırıldığını bildiriyorlar. sa da İrak tayyareleri asf karar- gâhları üzerinde yeniden uçuş- lar yapmakta ve bombalar atmak- tadır. Bağdat divanıharbi birçok i- dam kararları vermiştir. Bu me- nin idam edildiği dir. bildirilmekte- Boğulanlar 3000 kişi Hankow, 11 — Sarı Nehir Ho" nanın şimalinde birçok - şehirle - ri ve köyleri — basmıştır. Bir köy halkmın üçte ikisi ölmüştür. Ağaçlara ve damlara — sığman binlerce kişi — kurtarılmıştır. Bir çok mıntakalarda geniş göller ha" sıl olmuştur. Suların üstünde yüz » lerce ceset yüzüyor. Ölülerin mik* tarı 3000 sanılıyor. Nevyork, 11 — Nevyork vilâ - yetinde nehirlerin taşması yüzün * den otuz altı kişi ölmüştür. Zarar- lar yirmi beş milyon doları geç * miştir. Sular alçalmıya başlamış- tır, Ş Almanyada Yahudi alehtarlığı Emil Yanings'i çalışmak- tan menediyorlar!! İkinci emirname Kültür Bakan” lığma ait olacaktır. Müesselerde, sinema ve tiyatrolarda çalışan ar- tistler arasında tasfiyeler yapıla * cak bu meyanda Emil Yanmgs ça. fışmaktan menedilecektir, ... Emil Yanings uzun — zamandır film yapmıyordu. Son zamanlarda tekrar sinemaya başlamış ve Prus ya kralı Fredrikin hayatma dair bir filmde rol almıştı. Resmimiz onu bu rolde gösteriyor. Filmin adı “iki kral,,dır. Şahnamanin Türkçesi Kazan Devlet üniversitesi kü » tüphanesinde İran şairi Firdevsi « nin eseri olan şahnamenin iki cild Türkçe tercümesi — bulunmuştur. Köstencede Varşovaya gidecek Bu eserler gayet — güzel bir yazı Belçika, Çekoslovakya, İsveç ve) AYA Danimarka elçilerine bir nota ve-| olan bayan Pilsudski şehrimizde ile kalım kâğıd üzerine yazılmış- rerek, İtalyan - Habeş tetkik eden komisyonun dağılma” sı üzerine durumun çok tehlikeli| memiştir. bir şekil aldığını anlatarak, bu fır. İtalyanın işi şattan istifade ile kuvvetle halletmeğe hazırlandığı- nı bildirmiş, savaşın önünü almak için bu devletlerin müdahalsini is- temiştir. Uluslar kurumun- dan yeni umudlar Paris, 11 (Telsizle) — İtalyan » Habeş ihtilâfını tetkik eden ko- misyonun dağılması üzerine Fran- muslihane bir şekilde halli için tedbirler al- mak lüzumunu ileri sürmeğe baş- sız mahafili ihtilâfın lamışlardır. Birçok Fransız gazeteleri vakit geçirmeksizin Uluslar Kurumu konseyinin fevkalâde toplantıya çağırılmasını istiyorlar. ihtilâfını Lehistan sefarethanesinde dört | tır. Birinci cildin ilk — sayıfasında şu yazı vardır: “Firdevsinin şehnamesinin türkçe tercümesidir. Sultan Beyazıt için ya * zılmıştır ve tercüme Şekip Ali paşa * gün kalmış ve hiç kimse ile görüş- Dün kendisi sefaret erkânı ta - | rafından uğurlanmıştır. Kendisi - le görüşmek isteyen gazetecileri kıt:yen!lîbul etn’ıemiıtir. Bubu - | f nezareti altında yapılmıştır.. susta Lehistan — maslahatgüzarı Mütehassısların - söylediklerine Dubiç bayanm rahatsız olduğunu, göre bu tercüme Bursalı bir Türk İstanbula sırf istirahat — etmek | t8iri tarafından yapılmıştır ve 14- maksadiyle geldiğini söylemiştir . | Üncü yüz yılda yaşamış — olan bu şair “Uzun Firdevsi,, müste'ar a- Halkevi temsil şubesi)| dmı kullanmıştır. imtibanları Halkevi temsil şubesi için alı - nacak olan 19 bay ve bayanım dır. smanç (imtihan) ları dün Alay -| — Kazanlara evvelce de yazıldığı köşkünde yapılmıştır. Taliplerin gibi 5 - 35 lira arasında yol paras! miktevı yirmi beş kişiydi. Sonunç- | verilecektir. Kimlerin kazandığ! ta Celâl Tahsin, Vasfi Rıza, Refik henüz belli değildir. Ahmed, M. Kemal bulunmuşlar -