11 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

11 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Ekmek hakkında Her kafadan başka bir ses çıkıyor! Yalnız şu sesi “ekmek nar Urayın (belediyenin) Buğday ve un fiyatlarındaki pek az yükselmeyi öne sürerek ekmek için narhı yükseltti - ğindenberi aradan 27 gün geçti. O gün bu gündür buğday fiyatları çok düş> — tü, Un ucuzladı ama ekmek narhı bir santim bile yerinden oynamadı. Bir muharririmiz bütün umutlan - malara, herkesin her hafta narhın i- neceğini muhakkak görülmesine rağ - — men narhın bir türlü niçin düşmedi- ğini, Urayın, fırıncıların, borsacıla « yın bu hususta neler düşündüğünü il- gili Çalâkalı) olunlarla değette (te - masta) bulunarak öğrenmiştir. Baş * lıca ve bir kisım halk için biricik gıda — maddesi olan ekmek — etrafimndaki bu — şayanı dikkat düşünceleri muharriri * miz şöyle anlatıyor: — “Uraya (belediyeye) göre bu - günkü şeralt içinde ekmek fiyatları - mnın inmesine imkân yoktur. Çünkü w Trayın borsadan aldığı fiyatlar ekmek fiyatımın düşmesine kâfi — görülme - miştir. İstanbul ekmek çeşnisinin an- asılmı (esasımı) orta Anadolunun yü- muşak buğdayı teşkil etmektedir. Hal buki Tekirdağı ve Mersin buğdayla - rının fiyatlarımın çok düşük olmasına yağmen — aksilik bu yal — orta Anar doluü buğdaylarında düşüklük yoktur. Tabii bu durumda da Urayda topla - nan narh komisyonu fiyatları indir - meğe imkân görememektedir.,, Fırıncıları — dinlerken ise insanın bunların hâaline acımamak hattâ ağla- mamak( !)elinden gelmemektedir.Bun — Tar bir çuval unu şimdi 868 kuruşa al- dıklarını, bir çuvalım da, 72 kilo ol - düuğuna göre, ancak 94 ekmek çıktı - ğını bu durumda — bir kilo ekmeğin başabaş 11 kuruşa — satılabileceğini söylümektedirler ki fırıncıların ek - mek katmaktlfi Hiç bir kârları olmadı ğt anlaşılıyor!! Ekmeğin dokuz ku - ruşa satılabilmesi ise ancak unun bir çuvalının 450 - 470 kuruşa satılmasile ka r. Bütün bunlara mukabil borsada iş- ten anlıyan bir ilgili- (alâkadar)da 115ımbi dönaeg'z bize işin içyüzünü şöyle anlattı: " * — Urayın (belediyenin) düşünce- si doğru olabilir. Eğer Tstanbulda ek- , mek söyledikleri gibi orta — Anadolu (buğdayından yapılsa.. Halbuki İs - tanbulda şiedi en ucuz buğday han - gisi ise ekmeğin çeşnisini 6 teşkil edi- yor. Sonra unun çuvalı 580 - 600 kuru- sa iken ekmek narhı © kuruştu. Unut- mamalı <i vümdik: un fiyatı değirme- me teslimı fiyatı dır. ' Bütün bu sözlerimizin doğru olma- dığını kabul ediniz. O halde İstanbul- ıh ekmeği 9 — 9,5 kuruşa — satan bir. sürü fırıncı ziyanma mu çalışıyor - İlar,,? Diğer taraftan belediye ekmek nar- ht hakkında şu tebliği neşretmek lü - Zzumunu hissetmiş, gazetelere gönder- miştir, İstanbul Belediyesinden: Belediyece tayin edilmekte bulu - nan ekmek fiyatı hakkında son gün- Jerde bazı gazetelerde hakikate uy - mauyan neşriyata tesadüf olunmakta - dır. Doğru vizayet şa suretle izah o* Tunur: 1 — Belediye ekmek — fiyatım he * sap ederken un fiyatını — esas olarak alır, buna imal masrafını ilâve ede - rek ekmek fiyatını bulur. H 2 e- Un fiyatları Zahire ve Ticaret borsasında serbest satışlar neticesin: 'de takarrür eder. Ve belediyece res - men Zahire ve Ticaret borsasından a- lmır, Un fiyatlarında son ay zarfın - “da ekmek fiyatını bugünkü haddinden aşağı indirecek bir tenezzül görülme - miştir, 3 — İmal masrafı iki yüzü aşan ve muhtelif büyüklüte bulunan fırınla - ların vasati işletme kabiliyetlerine gör ve ve bugünlün şartlarına uygun ola- rak hesap edilmiştir. 4 — Belediye ekmeğe azami fiyat tayin eder. Fırmcılar dahâ aşağı fb yat üzerinden satış yapmakta serbest ikaranlar haklı: ı pahalıdır!,, tirler, Nitekim bazı fırımcılar muay * yen bir dereceye kadar istihsali art - tarmak, İmal masraflarından tasar * ruflar temin etmek ve un piyasasının müsait bulunduğu zamanlarda un stoku yapmak suretlle belediyenin ta- yin ettiği azami fiyattan daha uuıı ekmek satabilirler. Bunun haricinde | çaşniye uygun olmıyarak yapılrp ucuz fiyatla satılan ekmeklerin — âmilleri takip ve tecziye odilmektedir. Sabah Gazeteleri ne diyorlar? Büyük önderin gösterdiği örneğe bakarak denizi sevelim CÜUMHURİYET — Bugünkü buşya- zısı Abidin Daverindir.Ve Atatürk bi- ze denizi gösteriyor başlıklıdır. Abidin Daver bu yazısında Ata - türkün denire gösterdiği ilginin al - tından büyük kazançlar bulacağımıza kanidir. Ekonomi Bakanı Celâl Bayar rtâ kendisine bir sözünden denizciliğe verilen önemin esaslığını öğrenmiştir. Denizciliğin devletler için çok de » gerli bir kaynak olduğunu işaret e - den Abidin Daver diyor kiz Büyük Önderin, Başbakan İsmel İnönünün deniz sevgileri, Türkiyeyi denizci bir ulus yapmayı amüaç edi * nen kutlu bir duygudur. Büyüklerin gösterdiği bu örneğe bakarak denizi sevelim. KURUN — Asım Üs on — paranın değeri adlı başyazısında fırıncıların ekmeğin kiolsunda on para fark ede - cek ktdar unun ucuzladığını söyledi- gi halde narh komizyonunun bunu na zarı itibare almamış olmakla büyük bür hata işlediği bu on paranın sene de 200000 liralık bir fark — yaptığını eklemektedir. Ve demektledir ki: En sonra halktan — fazla biz para alınacaksa bunu gene halk için ödev olan yerlere vermek çareleri buluna bilir. O vakit herkos bundan memnun olur. ZAMAN — Haşyazısı “Nereye gi - diyorlar?,, başlıklıdır. Bunda devletlerin biribirine karşı vaziyetlerinin her zamankinden faz - la gergin olduğunüt, Almanyanın İn - giliz anlaşmasile — İngilterenin hem Pransa, hem İtalyaya arasını açmaya muvaffak olduğunu kaydettikten son: ru diyor kt: Bugün aşağı yukarı Avrırpa siya * sasını iki ((Anplo — Sakson) milleti hâkâim gibi görünüyor. Onların kar- gisında da Fransa ve İtalyadan mü - teşekkil bir (Lâtin) grupu bulunmak - tadır, İşte Fransızların Habeş an - Taşması sayesinde bugün elde ettik - leri netice bundan ibarettir. Bir otomobil kazası Dün Samatyada gene bir oto - mobil kazası olmuştur: Şoför Ce- milin idaresindeki 2539 numaralı otomobil Samatyada Cellât çeş . mesinden geçerken Recai ve Ne . cati isminde iki çocuğa çarparak kol ve bacaklarından yaralamış - tir. Çocuklar Cerrahpaşa hasta . nesine kaldırılmış, — şoför Cemil yakalanmıştır. HABER istanbulun en cok satılan hakiki akşam gazetesidir iHântarını. HABER'e verenler kâr ederler. eee aa mabş n < ee italya ve Avusturya hanedanları Birbirine bağlanıyor Bir Fransız gazetesinin Roma ıyurıın (muhabirine) atfen verdi- | ği bir habere göre, Avusturya tah- tına geçmesi mevzuu bahsolan Habsburglardan Prens Otto ile İtalya kralının kızı Prenses Mari evleneceklerdir. Otto ile Prenses Mari arasında birkaç senedenbri tanışıklık var- dır. İki sene evvel Kral Emanoel kızının Prens Otto ile evlenmesine müsaade etmemişti. Nihayet iki genç arasındaki rabıtanın kuvvet- lenmesi üzerine bu birleşmeğe bil- mecburiye razı olduğu anlaşılmak- tadır. Ankarayı su bastı Ankara, 10 (A.A.) — Dün ak- şamdanberi fasılalarla Ankaraya yağmakta olan yağmı r öğleyin Çan kaya ve Dikmen tepelerine bora halinde inmeğe başlamıştır. Boru- lardan dökülen sular İç ve Ökono- mi Bakanlıklarının avlularımı dol- durmuştur. Sular Yenişehrin büyük cadde- sini kapadıktan sonra Kızılayın' bahçesine hücum etmiş, çiçekleri çokça zedelemiş ve mahzeninde az bir zarar yapmıştır. Dikmen deresinin mcrasının de- giştirilerek Yenişehri bu gibi su baskınlarından kurtarmak için e- sasen hazırlanmış olan projenin. hemen tatbiki için Bayındırlık Ba- Ambara düştü Sirkeci rıhtımına bağlı Çanak- kale vapurunun güvertesinde do- laşan Salim kömür ambarına dü- şerek yaralanmış, hastaneye kal- dırılmıştır. Alacak yüzünden Samatyada oturan Haydarla Mustafa alacak meselesinden kay- ga etmişler, Mustafa — yumrukla Haydarın yüzüne vurarak çenesin. den yaralamıştır. Gazinocunun marifeti Bostancıda oturan kahveci Ke. rimin kahvesindeki masaları zap- teden ve Kerimi döven gazinocu Şaban yakalanmıştır. Biçak çekti Kalyoncuda Mehmedin kahve- sinde oturan Pandeliye bıçak çe- ken Jozef yakalanmıştır. Ufürükcü yakalandı Üsküdarda Selâhi Ali mahal- lesinde Kürkçü Mümin sokağın. da oturan Hayganoş ismindeki bir kadınm üfürükçülük yaptığı anlaşılmış, cürmü meşhut halinde yakalanmıştır. Mezar taşları çalmış Karaca Ahmet ııııırlığındı kabir tuğlalarını çalan Nazmi oğ- lu Niyazi yakalanmıştır. Sandalye çalmiş Büyükderede Beyazpark gazi- nosundan muhtelif zamanlarda 20 sandalya çalan — seyyar - fıstıkçı Mehmet yakalanmıştır. Merdivenden düştü Samatyada Sancaktar Hayred- din mahallesinde oturan 30 yaşın- da hamile Anna evinin merdiven- lerinden düşmüş, hastaneye kaldı- rılmıştır. 11 TEMMUZ — 190 Fransanın yeni harp tahsisatı Hava kuvvetine en biüyük yer ayrılıyor Paris (Hususi) — Fransa, bu * günkü harp — tahsisatı — üzerine 3,171,000,000 frank — daha para ayırmak istemektedir, Bunlar ka- rta, deni, hava silâhlarına harca * nacaktır. Bu masrafın yapılması - mı İleri süren üç lâyiha meclise ve rilmiştir. 42,280,000 İngiliz lirası tutan bu paranın 14,750,000 - sterlini kara ordusuna, 24,000,000 sterlini ha « va kuvbetine, 3,530,00 sterlini de niz kuvvetine harcanacaktır, zaklardan yabacıların — geldiğini Acemi berberler Kadınların saçlarını elektrik vasıtasiyle krvıran odülâsyon ma- kinelerniin kullanılması Ankara « da yasak — edildiğini yazmış, bu yasağm bütün memlekete feşmil olunması ihtimali bulunduğunu ilâve etmiştik. Bu karardaki isabeti, dün mat- baamıza gelen iki genç kızım an- lattıkları bir kere daha gösterdi. Aksarayda oturan bu bayanların isimleri Hamiyet ve Nefisedir, kendileri kardeştir. , Bayan Hamiyet bir hafta ka - dar önce saçlarını elektrikle on - düle ettirmeğe karar vermiş Ak - sarayda bir berbere baş vurmuş - tur. Bayan Hamiyet diyor ki: — Berberin koltuğuna otur - dum, Başıma ondülâsyon âletinin uçlarmı yerleştirdi. Bir saat ka - dar bekledim, nihayet berber ha - ber verdi: Makine bozuk! — Yeni makine gelecek, bir hafta sonra tekrar gelin.. Bayan Hamiyet bir hafta son - ra, kardeşi bayan Nefise ile bir - likte tekrara berbere gitmiş, bu söfer bayan Nefise — omrlill6 .pnu yapmak arzusu göstermiş ve: — Makine gene bozuksa haber ver.. İki lira alacağım diye saçla- rımı berbat etme.. Berber teminat vermiş ve genç kız koltuğa geçerek tam dört bu- çuk saat mütevekkilâne beklemiş, bu müddet geçince berber saçla - rını açarak: — Oldu! demiştir. Genç kız bir ah çekerek aynaya bakmış, sevinci derhal sönmüştür. Çünkü zavallının — saçları filvaki kıvrılmıştır. Amma uçları yanmış, berbat olmuştur. İki kız bu vaziyet üzerine Ber- berler Cemiyetine giderek şikâ - yet etmişlerdir. Dün matbaamıza geldikleri za- man şöyle diyorlardı: — Berberler Cemiyetinden bi- ze, mahkemeye — baş vurmamızı atvsiye ettiler. Ayrıca bir gazete- ye de giderek başımıza gelenleri yazdırmamızı söylediler. Biz za - ten mahkemeye baş vuracaktık. Gazetede yazılmasını da, bi - zim gibi, başkalarının başma böy- le bir şey gelmemesi — için doğru bulduk. Ankaradaki hâdise nasıl olmuş? Geçenlerde Ankara Belediyesi « | yapıla nşikâyetler üzerine ondü - lâsyon makinelerini mühürlediği- ni ve terkipleri malüm olmıyan ilâçları toplattırarak tahlil ettir -« mek için kimya evine sevkettiğini yazmıştık. Ankaradaki hüdise hakkında aldığımız tafsilâtı aşğıya yazıyo- Tuz: Ondüle yaptırmak için Banka - lar caddesinde — berber Yusufun dükkânına gelen Ankaranın ta - nınmış ailelerinden bir — bayan ondüleleri yapıklıktan biraz son - ra elini başıma götürdüğü zaman — | kadınlar ondülâsyon saçlarının müthiş bir şekilde dö « küldüğünü görünce derhal bele - diyeye müracaat etmiş.. Berberin söylediklernie bakı Lırsa bayanın saçları odüle etme - den evvel oksijenli olduğunu gör- müş, öndüle bu çeşit saçları yak - tığını ve döktüğünü — kendisine söylediği halde israr ederek mes'uliyeti kendi üzerine almış . Berber Permanant makineleri hakkında şunları liâve etmiştir: Gerek yerli, gerek Avrupa ma- kineleri, saça, beyine, — vücuda, sinirlere zarar verir. Kalbi olan yüzünden ölebilir. Menenjit, baş ağrısı has- talıklarına tutulabilir. — Saçları çatallaşır, dökülür, sinirleri gerer ve kadında kaprisi fazlalaştırır. Zarar bilhassa yaşlı kadmlar da fazladır. Haliç vapur — idaresinin Belediyeye geçtiği söyleniyor Bu sabahki gazetelerde Anka- ra tolgrafı olarak şöyle bir haber varaı: i '— Haliç sosyetesiyle Ökonomi ” Bakanlığı arasında aylardanberi süren konuşmalar, sosyetenin ta. ahhütlerine riayet etmemesi yü- zünden çıkmaza xırnq ve sonun- da sosyetenin Ffeshine karar vermiş tir. Bundan sonra sosyetenin işle- yini belediye görecektir.,, Haliç sosyetesiyle belediye a- rasındaki anlaşmazlık iki tarafın biribirini dava etmesi üzerine hak. yerine geçmişti ve hayli uzun bir zamandanberi de bu iki dava bi- rinci hukuk hakyerinde görülü- yordu. Hakyeri, birleştirilen bu davalara 19 Haziranda bakmış, evvelce teşkil edilmiş olan — ehli- hibreden bazı izahat alınmasına karar vererek muhakemeyi birin- ci teşrine bırakmıştır. Ökonomi Bakanlığı da belediye ile birlikte davaya dahil olmuştu. Muhakeme biryandan görüledur- sun, belediye de Haliç sosyetesi * nin kendisine devredildiği tak - dirde idaresi için bütçsine 20-000 Tira koymuştu. Sosyetenin vaziyetinde hakye « rinin vereceği karar gününe ka -« dar bir”değişiklik olmaması bek - lenirken, bu sabahki telgraf ha - beri durumun (vaziyetin) değiş * tiğini göstermektedir. Sosyeteden ,sorduk.. Böyle bir kararı bekle -» mediklerini söylediler. Diğer a - lâkalı yerlerden sorduk. Şöyle ce - vap verildi: — Ökonomi Bakanlığı Haliç sosyetesine bir müddet evvel teb- liğat yaparak muayyen bir müd- det zarfında borcunu ödemesi! istemiştir. Sosyete parayı verme” yince Bakanlık sosyetenin esa$ mukavelesindeki maddeden isti- fade ederek mukaveleyi — feshet” miştir. Bakanlık bu suretle Hıı'