July 15, 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

July 15, 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

! F ! f ! | j İ Sovyet dışbakanı uluslar| kurumunu Amerikalılar ingilizlerin Musoli- niye müzaheretettiği kanaatinde Londra, (Özel) — Cünün en çok konuşulan siyasal — hadisesi, Habeşistan - İtalyan işinden ziya- de, bu iş üzerinde yeni İngiliz Dış Bakanı S. S. Hor'un söylediği sözlerdir. Esas itibarile içerisinde biribi - rini nakzeder mahiyette düşünce- ler bulunduğu ileri sürülen, Ingi- liz Bakanının bu söylevi, bazı ga: zetelerce, gayet meşhur, “İki şah- siyetli adam,, ın romanına benze- tilmektedir. İşçi Partisi lider vekili, Ingiliz Hükümetinin siyasası açık olma - dığından şikâyet etmektedir... Bu | arada demiştir ki, “Hem Uluslar Kurumu prensiplerine, hem harp- ten önceki dış siyasasına dönüyo « | rüz. Üç buçuk yıldanberi - ulusal | hükümet dış siyasasında meşhur iki şahsiyetli adamın — doktor Jekil ile Mister Hayd'ın — oyu - nunu oynuyordu. Şimdi bu iki şahsiyet biribirinden — ayrılmıştır. Gözümüzün önünde yalnız bir ta- nesi duruyor: Hayd! Hayd em - peryalist renlisttir.,, Işçi Partisi lider vekili bugünkü Ingiltere Hükümetinin dış siyasa- sının, Uluslar Kurumu mantosuna | bürünmüş açık emperaylizm ol - duğunu söylemektedir, Yeni İngiliz Dış Bakanı S. S. Hor'un İtalyan - Habeş işi üzeri - ne verdiğ söylevin şu noktası gü- rültu_;:kgmı_lgıdır. İngiliz Dış Baaknı demiştir ki: “Hükümetimizin Uluslar Ku - rumuna sadakati vardır. Tam mes'uliyet payrmızı üzerimize al- mağa hazırız...,, Fakat diğer taraftan Habesista- nı ele alarak, İngiliz Hükümetinin İtalyan emellerini anlamamazlık- tan gelmediiğni söylemiş ve “İtal- yanm genişlemesi ihtiyacını,, ka- bul ettiğini hükümetin dış siyasa- s1 namıma ileri sürmüştür. Bu noktai nazarın Amerika si - yasal çevrenlerinde yaptığı akiş - ler, daba şiddetlidir. İngiliz Dış Bakanının İtalyanın genişlemesini tasvip eder sözler söylemesi Amerikalrları afallat - mıştır. Ingiliz Hükümetinin — bugün “Musolini'nin Habeşistan hakkın- daki şikâyetlerini,, — hoş görmesi bile Amerikalıları hayrete düşür- meğe kâfidir, deniyor. Amerika, Ingiltere ile birleşip İtalyanım ge- nişleme fikrine karşt — durmakla daha iyibir cephe alınacağı ve sulha daha yardım edilmiş olaca- ğı kanaatindedir. Ingiliz Dış Bakanmın söylevin- den sonra, Amerikada gazetele - rin “Musolini İngilterenin müza - ARTÜTMİMTANYay gigiüiK SÜ gğ gegam YNU gazgyayaBfERN ç ezgenyz YÜTT | nm genişleme ihtiyacını kabul e - toplıyacak heretini kazandı,, şeklinde başlık- lar verdiği bildirilmektedit. İtalyan meselesinin “sulhan hal - ledileceğine henüz kani bulunma« sı,, düşüncesine de — Loyd Corç | “nikbinlik,, demektedir. italyada iyi karşılandı Diğer taraftan, İngiliz Dış Ba - kanınım söylevi ve bilhassa İtalya- dişi noktası, İtalyada memnuni - yet uyandırımştır. İtalyanlar İn - gilterenin siyasayı değiştirdiği ka- naatindedirler. Ayni söylev — Fransada da iyi karşılanmıştır. Litvinof icab eder- se uluslar kurumu konseyini çağilracak İtalya - Habeş anlaşmazlığı, belki çok sürmeden Uluslar Kuru- muna gelecektir. Uluslar Kurumunun — şimdiki başkanı sıfatile, Sovyet Dış İşleri Komiseri Litvinof, “Eğer İtalya - Habeş işi tehlikeli durumunu mu- hafaza eder de 26 Temmuza ka - dar işler düzelmezse Uluslar Ku- rumu Konseyini büyük toplantı - ya çağıracağım.,, diye devletlere bildirmiştir. Halyan salâhiyettar çevrenleri (mahfilleri) ise, bu işin, ancak U- Tuslar Kurumu dışında konuşul - masını, İtalyanım — memnuniyetle kabul edeceğini söylemektedir. Bir İtalyan gazetesi olan Tribu- na “hudutta her gün tekerrür e - den yeni hadiseler, yerlilerin İtal- yaya karşt düşmanlığa tahrik e - dildiğini göstermektedir.,, diyor. Diğer taraftan Kahirede çıkan “Masır,, gazetesi şöyle bir haber vermektedir: “Kızıl denizdeki İngiliz donan- tir, Şimdi orada 30 parça gemi bu- lunmaktadır. Sudandaki süel kuv- vetler de birçok uçaklarla takviye edilmiştir.,, Habeş İmparatorunun bugün - kü tehlikeli durum hakkında dü - şündükleri ise fransızca Lö Jurnal gazetesi muhabiri ile yaptığı bir mülâkatta anlaşılmaktadır, Fransız gazetecisinin sorduğu sorgular ve Habeş İmparatorunun cevapları şunlardır: — Habeşistan, yabancı bir devlet İstilâsına bütün kuvvetile mukavemet edecek midir? — Hbeşistan, Uluslar Kurumu ü- yesi ve Briand - Kellog andlaşmasını imza eden bir devlet — sıfatile, harbe bundan korkuyordum. Bir kraliçe mevkiinde olup da hiç bir şey ya- pamamaktansa en aşağı mesleği tercih ederim. Halkın Yunan kralı ailesine gösterdiği vaziyetler bana onların düşüncesini ihsas etmiştir. Ben de onların arzusunu yapmak - için e- limden geleni yaptım.,, Diğer taraftan vaktini nasıl ge- #ZİİHi sorutduğu zaman: “En büyük saadetim felsefe ile uğraşmaktır. Ben kitap ve musi- kisiz yaşıyamam.,, demiştir. başvurmadan evvel barış yolile kotar- ma çarelerinin hepsine müracaat et- mek zaruretindedir. Ve — yükenlerini (taahhütlerini) yerine getirmek ni - yetindedir. Fakat, bu sahada yaptığı mestinin devamı esnasında bir tstilâ- ya maruaz kalacak — olursa mukabele edeceği tabiidir. — Şayet Uluslar Sosyetesi, memnu- iyeti mucip olacak bir sonuç elde ede- mezse Habeşistan, başka — devletlere müracaat edecek midir? — Uluslar Sosyetesinin, İtalya ile olan ihtilamızı kotarmıyacağını zan - netmiyoruz. Biz, şimdiye — kadar, ne seferberlik ilân ettik, ne de Ogadem- İngiliz Hükümetinin, Habeş —l HABER — Akştin Postasmı 12 bin kişi Bu rakam feye- zanlarda Ölenlerin adedidir Şanghay, 18 — Gayri resmi malümata göre, Yang Çekyangda- ki feyezanlarda ölenlerin sayıst yalnız İşang mıntakasında 12 bin kişidir. Pariste 14 temmuz 400 binkişinin iştirak ettiği bayram Paris, 15 — 14 Temmuz ulusal bayramına iştirak etmek için Fran. sanın her tarafından, bilhassa ku- zey Fransadan binlerce sosyalist, komünist, radikal sosyalist dele- geleri gelmişti. Halk çeşit çeşit elbiseler giy- mişti. Çocuklar ise mavi gömlek ve kırmızı başlık giymişlerdi. Bun. lar, seyircilerle beraber bir ağız- dan “Enternasyonal,, 1 terennüm etmişlerdir. Sent Antuvan mahallesinde bü- Yyük Fransız ihtilâlinin hatırasını kutlulamak üzere damlara çıkarak kızıl bayraklar sallıyan — işçiler halk tarafından şiddetle alkışlan- Mıştır. Bu işçiler, ihtilâ! zamanında ol. duğu gibi “Ya serbestlik, ya &- lüm,, diye bağırıyorlardı. Bayraklarla süslenmiş olan pen. cereler ve balkonlar insan kala- balığıyla dolmuştu. “Kahrolsun faşizm, her yerde Sovyetler,, ses- leri yükseliyordu. Halk muhtelif partilerin şefle- rini uzun müddet alkışlamıştır. Halk birliği cephesinin and iç- mvae kararnamesi aAlımmımuş va çak alkışlanmıştır. 16,30 da başlıyan şenlikler sa- at 20.30 da bitmiştir. Şenliklere 400 bin kişinin iştirak ettiği söy- leniyor. Limoj, 15 (A.LA-) — Saylav Vardella tarafından — sevkedilen gösterişçilerden bazıları, ateş sa- libe mensup yüzlerce kişinin ölü- ler abidesi önünden geçişi sırasın- da hasmane sözler söylemişlerdir. Bunun üzerine kavgalar olmuş ve birkaç kişi yaralanmıştır. Bir ki- şi yakalanmıştır. : GTERAMTENEMİ LNT DA MT AŞT AAA LA ması, daha da kuvvetlendirilmiş - ——— de veya başka bir tarafta asker ce - mettik. İtalyanın yaptığı seferber - lik için gösterdiği bahaneler mevcut değildir. 28 birincikânun ve 29 ikinci kânun hâdiselerinde, Gerloğulinin 9 kilometre ötesinde bulunan Afdubdan gelen İtalyan kıtaları tarafından hü cuma uğradık. Bu kıtalar, bizim ileri karakolla » rımıza, Gerlogubi karargâhının 8 ki- lometre ve 1600 metre ötesinde tesa - düf ettiler. Bizim askerlerimiz, Af - duba yaklaşmamışlar ve orayı kuşatma Ka teşebbüs — etmemişlerdir. Biz, bir anlaşma yapmağı temin edecek durum vücude getirmeğe daima gayret ettik. Fakat bu anlaşmanın tahakkuku pek fazla gecikir ve bu yüzden, — İtalyan kuvvetlerinin cdivar müstemlekelerde artması kolaylaşacak olursa, toprak - Jarımızı müdafaaya — hazırlanmak mecburiyetinde klacağımız gayet ta . bildir. — Habeşistan, arazisini genişletmek tasavvurunda mıdır? — Habeşistan denize muhtaçtır. Fa- kat bu mahreci, komşularından birile veya bir kaçile anlaşma suretile elde etmeğe çalışacaktır. Şimdilik istediği İtalya tarafından haksız yere işgal e- dilmiş olan araziyi gerl almaktrı. imngiliz zabitleri Habeşistana gitmek istiyorlar Londradan bildirildiğine — göre işsiz kalan birçok eski İngiliz zabitleri Ha- beş elçiliğine müracaat ederek Habe - 15 TEMMUZ MEMLEKET MEKTUPLAR Zonguldak her gün bir az daha ilerliyor Yarım kok fabrikasının açılma törenü yakında yapılacak Zonguldaktan yazılıyor: Türkiyenin çok genç ve çok ye ni vilâyetlerinden biri olan Zon-!' | guldak günden güne güzelleşmek- te ve kıymetlenmektedir. Ocaklardan sahile kömür taşı- yan tren yolları ıslah edildi. Cad- delere parke kaldırımlar döşendi. Şehirde büyük büyük apartıman- lar, binalar, yeni caddeler ve park. lar yapılıyor. Birçok vilâyetler- de eşine raslanmıyan “Uzun Meh- met,, ve “Halkevi,, parkları cid- den şehir halkının ve görenlerin | yüzünü güldürmekte, neşe arttır- , maktadır. Vilâyetin kaza ve köylerinde bilhassa kültür işleri çok ileride - dir. Her tarafta yeni ve modern mektep binaları. yapılmakta, hal- kın okuma ihtiyacı — tatmin edil. mektedir. Ankara — Ereğli demiryolu - nun en faal yeri Zonguldak vilâ. yetidir. Beş yıl önce Zonguldağın Filyos nahiyesinden — başlıyarak Ankaraya doğru yapılan demiryo- lunun Çerkeşin Eskipazar nahi - yesine kadar olan 136 kilometresi vilâyetimiz içinden geçmektedir. Irmak hattından da Çerkeşe ka | dar işlemekte olan bu yol 29 Bi - rinciteşrinde İrmak hattma birle- şecek ve Ankaraya kavuşacaktır ki, kömür havzası olan vilâyetimiz © gün en yüce dileğine erecektir. Bir yıl önce Filyostan Zongul- dağa doğru yapılan 16 kilomtre- lik bir kısım yapılmağa başlamış- tir. Bu yol bir iki aya kadar bi- tecektir. Çatalağzı — Zonguldak arası da iki ay önce — yapılmağa başlandı. Zonguldağın en iyi plâjı olan Kapuz mesiresinden geçen bu hat Türkiyenin ikinci Floryasını bu- rada yaratmış olacaktır. Zonguldağın stadyumu olan İncirsuyu sahasında tren yolunun büyük Zonguldak istasyonu yapıl- mağa başlanmış, bu mevkide 45 kadar ev demiryolu idaresince is- timlâk edilmiştir. Yarım kök fabrikasının yapıl- masr bitmek üzerdeir. Uğurlu el- leriyle temel atmasını yapan de- gerli Başbakanımızın yakında a- çılma töreni için de vilâyetimize şeref vereceklarini umuyor, şimdi. den seviniyoruz. v - EMİN Yeni bir hesap kaidesi Kirkor Kömürciya kolay bir üsuül-buldu Kirkor Kömürciyanrı kim tanımaz? Riyaztye kitapları hâlâ mekteplerde okunan, senelerce muhtelif mektepler. de riyaziye hocalığı yapan bu değerli zat üç senedenberi Adadaki evinde haklı bir istirahate çekilmişlir. Fakat yaşının ilerlemiş olmasına rağmen vaktile çapraz kaldesini bulduğu gibi gene kaideler bulmak için çalışmaktan geri kalmıyor. Ustadın yeni bulduğu bir kaldeyi yazıyoruz; Bir adedi 89 ile — zarbetmek için, adedin sağına iki sıfır ilâve ederiz, Sonra birinci rakamı sağ « | daki sıfırdan çıkararak hasılı tar- | hını o haneye yazınız. 836.200 744.218 Daha sonra ikinci rakamı sa- ğgındaki rakamla cemederek mec- muunu ikinci sıfırdan çıkarıp ha- sılı tarhını yazarız. Bundan sonra üçüncü rakamı sağındaki rakam - la cemederek mecmuunu — daha sağdaki rakamdan tarheder, ha - sılı tarhını yazarız. — Bu veçhile soldaki son rakama kadar ameli » yata devam ettikten — sonra, bir | defa da soldaki rakamı — yalnız başma sağındaki rakamdan tarh- edip, hasılı tarhını yazarız. Eldeleri tabit hesaba katarız . Böylece yazdığımız rakmalar, ha- sılr zarbı vücude getirir. İşte bura- | 2 yi sağdaki birinci sıfırdan 6 ile 2 mecmuunu ikinci sıfır - dan, 3 ile 6 mecmuunu 2 den, 8 ile 3 mecmuunu 6 dan, ŞÇ şinstanda çalışmak istediklerini bil - dirmişlerdir. Habeş elçisi bunu hükümetine bil dirmiştir. Gelecek cevaba göre hareket edilecektir, / B i 3 ten tarhetmiş ve ameliyat esnasında kısaca: ) 2, 10 dan 8; 1,7,9, 10 dan 1; 1, 4, 10, 12 den2; 1,9, 12, 16, dan 4; 1,9, 13 ten 4; 1, 8 den 7 diye- rek neticeyi yazmış bulunuyoruz. Ameliyatın şekli şudur: 10—2x8 10—(146-42) —1. 12—(143--6) —2 16 — (14-8-43) —4 13 — (14 8) —4 B&—l1z—?7 Bu kaide, tabit 89 dan 10, 100, 1000 defa büyük — ve küçük olan 890, 8900, 89000, 8,9' 0,89' 0,089 gibi adetler ve 89 un 2, 3 misli bu- lunan 178, 267 adetlerile zarpta dabhi tatbik olunur. Buna tevfikan şu ikinci misali de hallediniz:4873 4- 178 — 8746 de halledelim: 4378 4 178 — 8764 X 89 dur ve bunda — da 874.600. İşte burada — 6, 10 dan 4; 1,5, 11, 20 den 778.394 olur. 9; 2,9,13,16dan 3; 1,9, 16, 24 ten 8; 2, 10,17, den 7;1,8- den yedi diyerek neticeyi buluruz. Mizamı, aynile zarp mizanıdır, şöyle ki: Mazruba bakarak bulacağımız yediyi yukarıya yazarız. 89 zarbı- na göre de 8 i aşağıya yazarız. Bu 7 ve 8 in 56 hasılı zarbına naza « ran dahi 2 yi sağa yazdıktan son- ra hasılı zarbm rakamlarını top * larız ki gene 2 verir ve ameliyatın doğrü olduğunu anlarız. Kaidemiz nazariyatı, bir ade * din 100 mislinden 11 mislini hu * susi kaidesiyle bulup tarhetmek esasına istinad eder.