15 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

15 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

sayı Onbirinci YIL 84 — 3387 SAHIB ve BAŞMUHARRIRİ Mahmud SOYDAN 15 Temmuz - PAZARTESİ - 1935 TARI SAYISI 5 KURUŞ “e Zincide ; Peyami Safanm “Çıplak kollar ve bacaklar” 3üncüde : o Ankara haberleri — Sağ- lik esenlik — Feleğin fikra- #üncüde: Aziz Hudai Akdemir'in | * Casusluk “ adlı eseri — Faydalı bilgileri — Sağlık öğütler — Kendi kendimi- #e çatıyoruz. $ incide 1 Son haberler — İcmal & mesa i o Memlekette Tan — Seviş meler, evlenmeler, 1 incidei Spor. 8 incide ; o Avrupa Matbantı— Hikâye, $ uncuda 3 Hanlığınm son gün- leri — Somalisinde bir kadın gezgi, Yo uncuda ; o Ekonomi <- Otomobilciler ve şelörler. Yunanistanda TaçlıDemokrasi TATINA HUSUSI MUHABIRIMIZ YAZIYOR) Atina, 12 Temmuz Bitmez tükenmez münakaşalar, hâ- diselerden sonra Beşinci Yunan mi meclisi plebisit yapılmasına karar verdi, Karar 49 e. .. 183 rey ile verildi. Fakaj bu sey ve- ri doğradım doğruya hiüleimetia vermiş olduğu iki maddelik işinin kabulü şeklinde olmadı. bu teğri ki plebisit nisbetini tayin kaydine kar şı verilen ve Başbakanım geri alın- masını istediği halde imza edenlerin geri almadıkları bir başka takririn reddi İle otomatik bir surette kabul edildi. Kabul edilen takrir şudur: Madde: 1 — Beşinci Milli Meclis, 15 İkinciteşrin 1935e kadar bir plebisit yapılmasına karar verir, bu plobisit İle halk mevcut parlâmanter cumurluk rejiminin muh3fazasına ve yahut taçlı demoktâsinin. tekrar ih- yasına serbestçe arar verecekti Kralledemokiasinin tekrar ihyası takdirinde, bunlara, erkek sırası ta- kip edilmek suretile sabık hanedanın tahta tekrar getirilmesi mânası vars ie pie ün evvel piebiniç tarihi ile usulleri ve rejim değiştir rilmesi için İstenecek tey adedi tes. bit edilecektir. Ayni karar plebizir işin alınması elzem olacak garanti 7 de tayin edecektir. «Bü takririn kabulünden sonra Be. Pei Yanan meclisi 15 bizlaciiyar yapı, il yapmağa karar verdi ve . unanistana krali ye jimi, loğrusu Başbakan Çaldimem p2 duğu uzlaştırıcı tabir öle “fğyinde, mokrasi,, rejimi olacak mı, yoksa” Sumhuriyetçi parlâmanter rejim kap lacak mi? Bu suale cevap vermek çok müşkül ise de, şimdiden şunu söyli. Yebiliriz ki, eğer vaziyet bugünkü Şeklini muhafaza ederse buna “evet, diye cevap vermek doğru olur. Çünkü, seçimden evvel, seçim es masında, seçimden sonra, Milli mec- lis açıldığı gün, açıldıktan sonra du. yulan "yaşasın,, sesleri arasında ku. laklara en çok çarpan ses "cumuri. Yet, ten ziyade “krallık, id Çünkü Başbakanım, ikincisi Sü Bakanı Kondilis, cumüriyeti müda Sa isil isyan edenleri mağlâp en general çok gürütülü bir şeki de kralclığı İlân eril ve KaMie yüzden, sarsılmak şöyle dursun, hat tâ kuvvetlendi ve Kondülisin sözle ri "şahaf fikridir. diknekle beraber büken a tevil © yanatı şeklinde de muhafaza edildi Çünkü buğün iş başında olan yük: sek siyi 2İ şahsiyetlerden başka, < hele tasfiyeden sonra - hemen bü, tün yüksek ve hattâ küçü kralcıdırlar. —<SÂ küşük memurlar Çünkü mecliste nakaşalardan bir kı şa mevzuu "kallık olan şiddetli mü- ısmında, münaka- muştur ve çünkü Yiste bulunanlar kendilerini 2 al iş ol muş bitmiş te, krallık reğinen, 3 pi meelisinde hissi altnda me Bütün bunlara Başbakanım. ısrarlara rağmen've | hükümetin ep. taraflığını göstermek için vesilesini ileri sürerek, parti Tideri srfati) - jim meselesinde fikrini söğre e Te — lama ile meş. | PRENS RAUL VE KONDİLİS bir telgrafta, sava, A sinin uyandırdığı ihtirasları da iı,, | saylavları bir heyet h. Pol'le G örüşecek Yugoslav Krallık Naibi Kondilisle görüşmek üzere Romanyadan Bled şehrine gitti ; Sinala, 14. AA. — Yugoslavya Krallığı Naibi Prens Paul, General Kondilis'le karşılaşmak üzere Bicd'e hareket etmiştir. Prensin Romanyaya gelişinin w- mumiyetle, özel mahiyette oldüğu sanılmaktadır. Mamafih, Prens Pawl" ün Kral ile birlikte iki hükümeti ik kilendiren meseleleri . ve (bilhassa Hababurg'lar meselesini görüşdüğü söylenmektedir. Habsburg'ların tahta çıkarılmaları ihtimalinin önünü almak için Küçük Antant hükümetleri atasında yapı- lan uzlaşmaya karsı Romanyanın ye- ni bir durum almayacağı söylenmek t Kondilis'in seyahati özel bir mahiyettedir Atina, I4.A.A. — Çaldaris, basın Üyelerine, General Kondilis'in İtalya ve Yugoslavya seyahatinin tamamiy- le özel mahiyette olduğunu söyle- mişdir. Çaldaris, Kondilis'in ihtmial ki İ. talya ileri gelenleriyle birlikte her i- ki ülkeyilkilendiren bir taktm mese- ieleri gözden geçireceğini ve lâkin ne siyasal, ne de diplomatik biç bir me- seleyi müzakereye yetgili olmadığını da ilâve etmişdir. Kondilis Yugoslavyada Liubliana, 14, AA, — Kondilis Pomadan buraya gelmişdir. Yunan asbaşbakanı, istasyonda Yugoslavya LAriası 3-üncüde) ei HABEŞ MESELESi VE iNGiLTERE Kızıl Denizdeki ingiliz Donanması Kuvvetleniyor Habeş imparatoru hiç bir bölgeyi italyan nüfuzu altında bırakamıyacağını söylüyor Süveyş Kanalı Nevyork, 14.A'A. — Habeş İm- paratoru Haile Selâsiye, Taymis gazetesinin bir - sorgusuna karşılık olarak bu gazeteye çektiği bir ta, savaşın önüne geçmek igin, ülkesinin her hangi . bir bölge sinin idaresini İtalyaya birakmak hu- susundaki her türlü teklifleri reddet- meğe azmeylediğini bildirmişdir. İm- parator, bu türlü nüfuz böl, ileride mutlâka ilbak edilmek ikti tina, 14 — Giridde son Nevyork gelerinin | ki süsl kuvvetler de bir çok UŞi - İ takviye edilmişdi Giridde Memuriyetten Çıka rılanlar Bir Mesele yaptılar (HUSUSI MUHABİRLERİMİZ BILDIRIYOR) kında bazı havadisler intişar etmiştir. Dün bütün Girit alinde Başbakan Çaldarisi ziyaret ederek mali olduğunu ilâve etmektedir. Kızıl deniz donanma” sı takviye ediliyor Kahire, 14.A.A, — Mısır adındaki mecmuada an göre, ahmerdeki İngiliz donanması kuvvetlendirilmişdir. Şimdi orada e İ parça gemi bulunmaktadır. Sudan . günlerde vaziyetin karıştığı hak- ISTANBUL TELEFON 7 Müdür : 24318 Yazı işleri : 24310. İ İdare ve Marban : 24310, Atina -Istanbul Macını 4-1 Kazandık | yum si Pe Misafirlerin kalemize bir hücumu ATINA İLE YAPILAN REVANŞ MAÇI Takımımız Bütün Tehlikeleri Atlattı Oyun 4-1 Galibiyetimizle Bitti Bütün oyuncularımız epiyce uğraştılar ve haklı bir zafer kazandılar Fena bir İstanbul muhtelitile berabere kaldıktan sonra, gene iyi yâ- pılmamış bir İstanbul muhtelitini 3-1 yehen Atina karışık takımı, dünkü re- maçında 4 » 1 yenildi. Istanbul Futbol heyeti kırk Jim başımda Bir kerecik sözümüzü dinledi.. Dinledi de hem kendisi, hem İstanbul takımı işin içinden yüzünün akiyle çıktı. Is- tanbul seyircisinin de hakkiyle yüzü güldü. Biz söylediğimizde hiç bir su- retle haksız değilmişiz: Atina karışık takımı hiç bir zaman İyi yapılmış bir İstanbul takımını yenebilecek kabili- yete değildir. Dün takımdaki bazı ©- yuncular kendilerinden beklenilen o- yunu çıkaramadıkları,. takım da fev- kalâde oynamadığı halde Atina taki mını 4 » 1 gibi iyi bir sonuçla yenişie miz, Sezvet gibi, Seget gibi, Yuven- tu8 gibi Yunan takımına da üstün ol- duğumuzu göstermeğe yeter. Futbol heyeti, oyuncuları çağırırken muha- LArkasr 7 incide) Arsı Ulusal Yunan Dış nı bu karış Balkan ve A barışa hizme ni övüyor, LArkası 3 üncüde; | bu mesele etrafında . disile görüşmüşlerdir, Bu esnada Girit- Fikret ADİL | lilerdeki heyecanın önüne geçmek üzere Giride tam salâhiyetli —— | bir umum valinin tayini meselesi mevzuu bahsolmuştur. Başb- inönü Karakösede İ kain Girid saylavlarnın bü isteğine karşı kendilerini memnun Kurakbie, 14. A.A | edeceğini söylemiştir. aköse, “A. — Başbakan | B Giri i iz i İsmet İnönü 13 temmuz sabahi Mae İş Bundan sonra irit saylavları gazetelere bir tebliğ vererek Gi» tan hareket ederek Bulanık, Malar, | Fİdin asayiş ve intizamının ihlâl edilmemiş olduğunu ve Giritli- kirt.ilçelerine uğramış ve akşam İ lerin hükümet memuriyetlerinden çıkarılması * üzerine ayrışık Karaköseye gelmiştir. partiler tarafından böyle haberler Şikarıldığını bildirmişlerdir. MAKSIMOS Atina, 14. A.A. — Dışişleri Ba kanı Maksimos basın mümessillerine aşağıdaki beyanatta bulunmuştur Arsulusal durumun pek karışık LArkası 3 üncüde) “ 5 Fethi 3 metre 80 atlayarak bir rekor kırdı. Kuyu içinde Bir Facia Durum Karışık Bir Adam Kuyu Içinde Havasız- “Nıktan Boğuldu Dün saat 12 de Tophanede kuyuya inen bir adamm ölümile biten feci bir hâdise olmuştur. Bir muharririmizin yerinde yaptı- ğı tahkikata göre'faclanın tafsilâtı şudur: Vaka Tophanede Bostanbaşında Yeni çarşı sokağında 12 numaralı Pa pa Yanakinin francelâ fırmınım için de bulunan kuyuda olmuştur. Ne zamandanberi içinde su bulun- madığından kullanılamıyan ve 1$ » 20 metre derinliğinde olan bu kuyu ya dün sabah fırının sahibi Papa Ya naki nasılsa bir sepet francelâ düşür müştür. Bunun üzerine bunları çı - karmak için hayli uğraşmış ve bece remeyince o civarda hamallık yapan 35 yaşlarında Yorgo isminde birisi- ne kuyuya inerek #rancelâları çıkar masını söylemiştir. Yorgo nihayet kuyuya inmeğe ra- #1 olmuş ve kuyunun içindeki taşla- ra basa basa inmeğe başlamıştır. Aradan epey müddet geçmiş fakat buna rağmen kuyunun içinden hiç; bir ses sada gelmemiştir. Bunun üze rine kuyunun başında bekliyen Papa Yanaki kuyunun içine doğru Yorgo yu çağırmağa başlamışsa da yine bir ses gelmediğini görünce hemen k, rakola koşmuş ve oradan da deri itfaiyeye haber verilerek imdat is - tenmiştir, Olen adamın annesi felâketi ilk duyduğu zaman Nihayet vaka yerine yetişen itfas iye neferleri derhal kuyuya inm.ğe başlamışlar fakat bir kaç metre İka - dar indikten sonra kuyuda dava bu « lunmadığını görmüşlerdir. Bunun üzerine yüzüne maske takılan bir ne- LArkası 3 üncüde)