21 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

21 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Zavallı arabacılar ! Ailelerile birlikte 20-25 bin kişi fena vaziyette Centiyetin eski başkanı şimdi adı değişen Kâhyalardan şikâyet ediyor Bugün İstan -| hepsi ihtiyaca göre mıntakalara vulda Arabacılar| taksim edilmelidir. Cemiyetine -ka - yıtlı 4000 kadar İbinek, ve yük a - rabası vardır.Her arabacının en a - 'şağı beş altı nü -| fusa bakmak B —mecburiyetinde - ya olduğu da gözö-- rasız, veya sahte numaralı araba- lar var, Bunlar da cemiyete mer- but asıl arabacı esnafına çok za- rar vermektedir. Bunların bir di- Ben şahsan kaç defa bunları be - lediye ve seyrüsefer merkezlerine haber vermiştim. Fakat maalesef 3 — İstanbulda birçek numa -| siplin altına almmaları zaruridir. | T — SŞ AMT ee aN HABER — Akşam Pmtuı - Telefon Hükümetin kontrolu- na giriyor Yakında da devir alınacak Telefon sosyetesi işini konuş- mak için Bayındırlık Bakanının | başkanlığında toplandığını yazdi- ğımız komisyon, sösyeteyi hükü- metin mürakabesi altına almağa karar vererek şimdilik çalışmala- rına son vermiş ve Ankaradan İs- tanbula hareket etmiştir. | Komisyon hükümetin müraka- besi ile iktifa etmeyip yakında sos | yeteyi devralması ve çalıştırıl.- makta olan ecnebi memurlar ye- rine Türk memurlar ikamesi muh- temeldir. Bunun için de İstanbul. —yr —e — 21 TEMML 7 — 1“’(' Yunan kralının emrinde bir tayyare bekliyor Hava büsbütün dönünce kralı alıp Yunanistana götürecektir Londra, 20 — Atina belediye reisi bu sabah buraya gelmiştir . Eski Yunan kralı Yorgi ile görü - şecektir. Eski kral Yunanistana dönmek için hazırlıklı bulunmaktadır. Bir tayyare heran — harekete hazır bir halde kralın emrindedir. Mütekait — Binbaşı nüne alınacak o- Şemsi lursa — hayatları bu iye bağlı vatandaşların yirmi,- yirmi beş bin kişi olduğu kendili - ginden meydana çıkar. Bu kelabalık kitle bugün açtır. | Pek çok esnaf günlerce nöbet a - lamamakta, evine parasız dön - mektedir. Diğer taraftan son günlerde A- rabacılar Cemiyetinde birtakım karışık hadiseler olmuş, Arabacı- lar Cemiyeti reisi mütekait leva- zım binbaşılarından Şemsi istifa hiçbir şey yaptıklarını görmedim. | Arabacılar esnafının bu kötü vaziyete düşmesinin biricik sebe- bi fena idare edilmelerindendi. Arabacılar Cemyeti daha evvel - den bu gibi haksızlıkların önüne geçmek, tüccarla anlaşarak işleri çoğaltmak, gırtlağına kadar bor- ca batan bu esnafı kurtarmak i - çin hiçbir teşebbüs yapmamıştır.> İskelelerde arabacıların başla- rına dikilen, aynı zamanda çoğu cemiyette de idare heyeti âzası o- lan idare memuru denilen kâh - da bir otomatik telefon direktörlü. | ğü kurulması düşünülmektedir. Esrarengiz iskelet hadisesi Dün bildirdiğimiz bulunmuş is- kelet hâdisesi hâlâ esrarını muha- faza etmektedir. Morgda bulunan Tayyare, eski kralı, on beş sat - ( ate, Yunan krallarının Tatoy'daki şatosuna götürecektir. Kabinenin listesi Yeni Yunan kabinesi şöyledir : Çaldaris: Başbakan, Kondilis: Başbakan — muavini ve harbiye, Rodopulos: Harbiye müsteşarı, Maksimos: Dış işleri, Pezmezoğ- lu: Finans, Korozos: Finans müs- teşarı, Stefanopulos: Ulusal Eko- nomi: Kartalis: Ulusal Ekonomi ederek yeni-seçmeler yapılmıştı.: Hem bu hâdiseyi tahkik etmek, | her x Arabacılar esnafının den-j leriri salâhiyetli bir ağızdan din- kemikler henüz tetkik ve muaye- ne edilmediğinden cinayetin ne kadar evvel yapıldığı, ve iskeletin bir kadma mı, yoksa bir erkeğe| mi ait olduğu henüz kat'i surette müsteşarı, Pier Rallis: Münakalât Teodorides: Tarım, — Sagıyas: Yardım, Amiral Dusmanis: De - niz, General Nikolaides: Hava, Romanosmanos: lemek icin bir muharririmizi Şem- sinin evine gönderdik. Şemsi vaziyeti muharririmize şu şekilde anlatmıştır: — Kendi arzumla tekaüt ol - | duktan sonra İstanbuldaki evimi çekilmiş rahat rahat yaşıyordum. Bir gün o zaman İstanbul Fırka Reisi Daktor Cemal bana Araba cılar Cömtyeti retsliğini teklif et ti. Beh ##kübül ettim. Arabacılar esnafı ar duklarını gösterdi. Bu halleri o zaman şu şekilde madde madde | tespit ederek Fırkaya bı!dımııç . tim: 1 — Arabacılar Cemıyetıne | bağlı 37 iakeleden yalnız üçünde | bizim idare memüru dediğimiz kâhyaların kendi arabaları yok - tur. Geriye kalan 34 iskelede ida- re memurlarının kendi arabala - rından başka karısı, kızı, oğlu ü - zerinle gösterilen hakikatte gene kendisinin olan 3, 4 hattâ bazan 5, 6 arabası vardır. Bu arabalar - dan bir tanesi sabahleyin idare a sısuru hakkı olarak ilk nöbeti alır. Diğer >>-baları da hem dışa- rıda iş yaparlar, hem de nöbete Zavellı arabacı esnafı buna kar şı eli kolu bağlı bir halde süküt etmekten başka bir şey yapamaz, Çümkü idare memurları ile arala- ti ağılırsa haftalarca nöbet ala * mazlar ve aç kalırlar. Maamafih | idare memurları arasında vicdan- | hılar da vardır. 2 — Istanbulda mevcut kam - yonlâr şirket halinde büyük fab - rika, antrepo, ve mağazaları inhi- | sar altına almışlardır.Bunlar kat'- iyyen arabalara iş bırakmamak - tadırlar. Bundan başka birçok mağaza ve ticarethaneler kendi - lerine hususi olarak araba, oto -- mobil, ve kamyon temin ettikle - rinden bunlar ihtiyaçlarını bu şe- kilde gidermekte, hattâ civarla - rındaki mağazaların yüklerini de bu arabalarla taşıtmaktadırlar, - Bu da arabacı esnafını işsiz bı- rakan sebeplerden biridir. Bence bu kamyon ve arabalar da cemi - yete kaydedilmeli — ve bunlarm ında yap- t tığım ilk 20 günlük tetkikat bana f bu esnafın çok acıklı bir halde ol- | Tüze, Perikle | anlaşılamamıştır. Yalnız iskelette bir jile' bulun- ması, ve bulunan iç pantolunun kalın ve yünden yapılmış olması cinayetin kışın işlendiği zannını vermektedir. Polis şimdilik, bu evde şimdiye Rallis: İç işleri, Nikolitsas: Sıh - hat: Hazinekos: Kültür, Frajis - dakis! Girid genel valisi, Verio - pulos: Makedonya genel valisi, Argiroplos - Patras saylavı-, Trak si, Tsiekos: Epir ge - Nöbet bekliyen arabalardan bir görünüş yalar kendi arabalarından aldık- ları bol varidattan başka ayrıca günde 2 lira, kâtipler de 150 ku - ruş yevmiye alırlar. ||Sabah Gazeteleri | ne diyorlar? | bunda dost Sovyet Cümuriyetinin bü- kadar oturmuş olanları tespit et- mekle meşguldür. KURUN — Asım Us Ankara - Eri- | van münasebetinden bahseden yazı « sında Başbakan İsmet İnönünün Sov. yet Ermenistan Cümuriyeti sınırla » rından geçerek dostluk sofrası etra - fında dostluk sözleri söylendiğini, (Baş tarafı | ncide) Zagreb ve Distrip'de bütün dük - kân ve evlere asılmıştır. Hırvatların lideri doktor Ma - çekin 56 ıncı yıl dönmü münase - betiyle yapılan bu nümayişler, bü- tün Hırvatistan ve Dalmaçyaya B L benlk Ermerlilge yayılmıştır. l"lır tarafta söylevler ze karanlık göstertir. Hem de bazı | (Nutuklar) söylenmiş, ve Sırpla - yük bir hissesi olduğunu işaret ede - rek diyor ki: *“Erivan ile Ankara arasındakt mü- İstanbula 37 iskele olduğuna göre 37 idare memuru ve 37 kâtip var demektir. Bunların bir günde aldıkları para 120 Hiradır. Sene - de de aşağı yukarı 43000 lira eder. Diğer taraftan cemiyete tek beygirli arabalar — ayda 15, çift beygirliler 20 kuruş para öderler. Bu paraların toplanmasında gü - dülen gaye, hasta,; işsiz, yardıma muhtaç esnafa yardım etmektir. Fakat bu paralar hiçbir vakit bu işte kullanılmamıştır. Benden ev- velki idare heyetleri -toplantıla - rında bu paralarla kahveler içi - lir, yemekler yenir, ötekine beri - kine hediyeler almır; — ziyafetler çekilirmiş. Ben reis olur olmaz bunları kö- künden kaldırdım. Kahve parala- rını cemiyet kasası yerine herke- sin kendi cebinden vermesi esası- nı koydum. Esnafın derdine der- man olacak ne varsa yapmağa ça- lıştım. Çünkü zavallıların ne müş- kül mevkide olduklarını görüyor- ve buna yüreğim sızlıyordu. Fakat bütün kuvvetim, bütün kalbimle arabacı esnafını kurtar- mak için yaptığım çalışmalar, ve- cezri tedbirler, anlaşılan bazı kim- selerin işine gelmiyordu. Sonra bizi İktısat Müdürlüğüne | bağladılar. — Mürakıp olarak da- eller Ermenistanla Türklye arasında- | rın tazyıkinden ııddetle şikâyet e- ki münasebeti yolunda gösterimiye- | dilmiştir. cek neşriyatta bulunur. *“Geçenlerde fransızca Temps'da çı- Bll' Amerlka tuhaflığı ! kan ve bir f.'nııcnln:;l vu;dıdı nızı.uhuk- kak olan bir yazıda Ermenistanın Pi Fil sırtında Anibal gibi bir Kürt milliyeti yaratmak için na - sıl çalıştığı, Erivan'da Kürt dili ile bir mucallim mektebi açıldığı bildiri. Romaya gidiyor! Sion (İsviçre) 20 — Amerikalı Riçard adında biri Halliburton fil Tliyordu. “Bu haber Türk - Ermeni münase- sırtında Alpları aşmak üzere bu- gün yola çıkmıştır. betini bozacak, yakınlığa imkân ver- miyecektir. Bu doğru değilse şimdiye Bu adam, asırlarca önce Kar. tacalı kumandan Annibal'ın Ro- kadar tekzibe uğraması lâzımdı.,, ma üzerine yürüdüğü sırada yap- tığı gibi, fil üstünde Romaya ka- dar gidecektir. KN Galip Bahtiyar tayin edildi. Fa- | kat her nedense Galip Bahtiyar i- le iyi anlaşamıyorduk. Bundan başka bir mazbata im- zalatılarak, beni asabiyet, huşu - net ve sertlikle ittiham etmekte, esnafın dertlerini dinlemediğimi esnafı aidatını vermesi için tazyik ettiğimi söylemekte — ve bundan böyle reisin de kendi aralarından intihap edilmesini istiyerek istifa ettiklerini bildirmekte idiler, Bu> esnada Cemal de Fırka reisliğin - den ayrılmıştı. - Bu vaziyet — karşısında ben de bittabi istifa ettim. Bari benden sonraki idare he - Yeni kabine — azası saat 23 de yemin etmişlerdir € Kabine niçin değişti? Atina, 20 — Başbakan Çalda - risin istifası sebebi şudur: Kondilis Romaya gitmeden ev - vel hiç bir bakanın rejim işi halle- dilmeden evvl parlâmentoda re - jimin leh ve aleyhinde söz söyle - memesini istemişti. Halbuki sosyal yardım bakanı Krikoş parlâmentoda cümhuri - yet lehinde söz söylemiş, bunun üzerine Kondilis ile birlikte zira- at nazırı Teadakiş — istifalerini Çaldarise göndermişlerdir , Bu vaziyet karşısımda Çaldaris | istifa etmiş, cümhür reisi yeni ka- binyeyi kurmak — vazifesini gene kendisine vermiştir. Fakat general Kondilis yeni ka- binede vazife almak istememiş, as keri ümeranın ve Çaldarisin isra rı üzerine ve Kirkosun yeni kabi- neye alınmaması şartiyle gene sü bakanlığını üstüne almıştır., 'Atlnada gayri tabiil vaziyetler Çaldarisin Berline yapacağı se- yahat şimdilik geri kalmıştır. A - tinada dün bir hükümet darbesi yapılacağı rivayeli dolaşmış, bu - nun üzerine fevkalâde tedbirler alınmıştır. Yugoslâvyada müessif hâdiseler Doktor Maçekin önünde 40 bin kişi Hırvat milli marşını söylemiş- | tir. Polis kıt'aları nümayişlere mâ - ni olmak istemişlerse de muvaf - fak olamamışlardır. Karışıklıklar esnasında bir Hır- vat öldürülmüş, bir çok kişi de ya- yalanmıştır. Mahmud Necmeddin Bulgaristanda Tutulanlar koyverildi Tevkif edilmiş olan Protogerof ta- “raftarı bütün Makedonyalılar serbest bırakılmışlardır. Yalaız reisleri Pet- ro Trelsof serbest bırakılmamıştır. Diğer taraftan geçen sene 19 Mayıs hükümet darbesini yapan zabitlerden Miralay Zaçef Bulgaristanı terkede- rek Parise gitmiştir. Bu hareket Kral Boris'in mevkiin- de daha sağlam — kalmak istemesine | atfediliyor. Zaçef'in kaçtığı, veya zorla kaçırıl- dığı rivayetlerini Başbakan Toşef | reddetmiş ve miralayın kendi arzusu ile ve resmi pasaportla Bulgaristanı terkettiğini söylemiştir. Tevkif edilenler serbest bırakıldığı- na göre Kral Borise karşı yapılacağı “İylenen sulkast haberinin doğru ol madığı anlaşılmıştır. - —e— Bir tayyare kazası daha Amsterdam, 20 — Milano ile burası arasında işliyen bir Holanda tayya- yeti bu zavallı esnafla yakındanm | alâkadar olsa da bunları mahvol- maktan kurtarsa. Bütün temen - nim budur.,, resi, henüz anlaşılamıyan — sebepler dolayısile, yere düşmüş, on yolcusu ile iki pilotu ve telgrafçısı ölmlişler- ' dir.