21 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

21 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Evlenme yoliyle yurtların başına geçen aile: Habsburglar! Bunları kimler tahta geçirmek istiyor, kimler istemiyor ? Havsburglarım Avusturya tahtına | geçmesi ihtimali, zihinleri kurcaladı. #e şu günlerde, İngiliz Zazeteleşinde de bu meseleyi inceliyen yazılar çık - maktadın. Bu sabah gelen “Dayli Ko « rald,, gazeteşinin diplemat muhahiri, W N, EWER, “Hahsburglar harg de- mektir,, maruf sözile yazısına, başlı < yarak, Hababurzların harp yoluyle de HH, ancak evlenme suretile ülkelere sahip olduklarını anlatap diyor hi : “Fakat bu imgazatorluk geniş öl. çüde evlenmekle yapılmışken harplr. zin en büyxüğü esnasında pazçalanıp dağıldı. Saraybosnada bir Habeburg prenginin öldürülmesi ateşi parlattı. Birkaç ay sonra, Loid Corç Çar ordu- | Tarının bu harap imparatorluğu par - 4 çaladığını iftiharla haber veriyordu. Fakat Loid Corç lüzumundan fazla kegdine itimat ediyordu. İş sona « - rinceye kadar tam dört korkunç yıl geçti, Sonunda Çar orduları değik (çünkü Çarlık önce yıkılmıştı) bal < ken iayanedır ki, bmparator Karlı Vi yapadan çıkartıtı. Mataristan tahtını yeniden almak i. gim, ili defa teşehbüne giyişti. İkisin de de kaybetti. Şimdi dünya, bunun | oğlu Ottonun, Afusturya tahtına çık - ması gibi tir plân tehlikesi karsısında hubunuyor. Eğer Avusutryada krallığın ihya - g, yalnrr Avasturyada tahta bir hü « kilmdar zeçirmekten ihezet olma, in- san kâfi denecede müteeesif olur. Fa. kat bu, mesele arsınlusak bir mesele ve ya hârp endişesine sebep olmaz, Fakat Hababurglarım yeniden ikti - dara geçmesinin, Habsburglar ve Hababurgları tutanlar için bundan bü yük bir manası vardır. Bunlar, kil - gük bir dağ memlüketinde bir mo - narşi ihdasana değil, aşağı yukazı mu - ayyen. bir şekil üzere, ceki imparater. luğu diriltmeği kuruyorları, Muhazrir bundan sonra, Ottonun. Belçikanın Lowvidin üniversitesinde Avustucya kanumu esasisi,, “Macar e- konotmisi,, “Tuna devletlerinin ekono - mik birleşmesi,, gibi mevzular üzerin de tezler yazdığına işanet ederek A « yustukya tarım (zizaat) bakanının da gu gözlerini batırlatıyor. Ayusturyalı bakan, “dir zamanlar Avufturya — Macaristan imparator - Tuğu olanr yerlerde yurttaşların Habs. burglara karşı duyduğu sadakatten ve 15 yık içinde bu memleketlerdeki bazı ahalinin kendilerine iltihak etmek is - tiyeceğinden,, bahsetmişti. İngiliz muharrir diyor ki: “Bütün bunlara, hahsedilen. mem. leketlerin, hükümetleri meraktan da - ha fazla denebilecek Bür şeyle kuluk veriyon. Bilhassa küçük itilâfın üç memlekoti bunlar anasındadır. Bunlar 1920 yılımda. Macaristana Hahsburgları getirmek hareketine ve bunun ifade ettiği manaya karşgı, bir. bizleriyle ittifak etmişlerdi. On beğ yıl sonra, Avusturyada Habsburg ha- nedanının diriltmek meselesile karşı- Laşıyorlar.,, Deyli Herald muharzini, Avusturya ya Habaaburgların: getirilmesi mese- lesinde biribirine zit olan yerleri an- Tatarak ve bunun yabhancı devletler a. rasında eski usul bi “kuyvet muva - vazenesi,, teşkiline sebep olduğunu söyliyenek şöyle diyor : “Hahshurg hazeketinim kuvveti; A <. vusturya halkından. göreceğli müza - herete deği), esas itibarile Habhabhurg- . Tara da zerrece önem (ehemmiyet), | vermiyen yabancı diplpmatlara da : yanmaktadır. Çünkü, Fransa ve Balya için, 1819 Filüdanderi Avasturya meselesi ga-. yet basittir: Avusturyayı Almanya & b birleşmekten alıkoymak.. Daha nazik bir tabirle “Avusturyanın erkin. BEğini (Hetikitiini) arabaf'aza etmek;.,, Framsa, ananeye sadık olarak, Al . manyayı kuvvetlendirecek heçhangi fırgata karçı durmak ister. İtalyanın kendisile Almanya arâsında çarpış - maya mâni olacak bir devlete ihtiyacı vardır. Ve şon yıllarda, İtalyanın ya - hut Ourolininin kendisinin) Tuna « nan “Yeni Balkanlarında,, şiyasal 1 - derlik hülyası var. Bu devletler esas itibarile bu « tün Meseje, Avasturyada hükümdar. hi veya cümheriyetçilikle, özgürlük Ühürciyet) — veya istipdatla, ekona - mik yıkım veya kurtuluşla hbiç ilgili (alâkadar) değildir. Bu, sadece “kuv. vetlerin muvazenesi,, klüsik Bir oyun- dan ibarettir. Ru itibarla Framsız sokta . ai gazarı mütenevcidir. Hababurg karı tahta getirme, cazip bir (ikirdir. Çünkü bu suretle, Avusturya Al - man. birliğine. yeni bir engel vücude gelecektir. Fakat bu, aynk zamauda Fransanın hâlâ değer verdiği menfa - atleri olan küçük itilâf devletlerinin müttefikan nefret ettiği bir şeydir. İtalya tereddüt ediyaz, Fakat da « ha ziyade tahtın ihyasına meylediyor. Viyanada, belki de bir İtalyan, pren - sesile evlenmiş olan Hbasburg impa - ratoru, şimalden Alman hiddeti, şima- I€ şarkf ve cenubu şarkiden küçük iti. MAf korkusu Rarşısından — daimt su - rette İtalya müzaheretine muhtaç o . Tacaklır. Mahsburg peopagandası İtal ya diplomasisi için faydalı bir silâh o.. lahilir. Almanyadan itiraz olursa, Na- zilerin tecavüz fikrine daha büyük bir delj? sayılacaktır. Yalmız Büçük itilâr kalıyor. Küçük itilâf Habeburgların. tahta| geçmesine engel olahilecek kadar ku < vetli. ve müttehit midir? Şüpheli . yim... Bugün zemin aşağı yukarı hazırlan mıştar.. Avusturya, teşkililtr. esasiyesi itibarile, artık cümhuriyet değil.. İm. pargorltuk zemizleri, imparatorluk marşı, İmparatorluk. üniformaları, ve ünvanları yeniden kullanılmağa baş - ladı. Hahshurg emlâki kendilerine verili. yor. Zita ve Oto, memleketlerine dün - mekte serbesttir. Fransanım hoş görmesi: ve İtalyanın alenen tasvip etmesile monarşinin ansızın ve resmen ilânından başka bhiç bir şey kalmamıştır.. Bu hal, harhe sehep olur mu? Kü « çük itilâf, 1921 de Kari, Mâcar tahtr - na geçmeğe teşebbüs ettiği vakit yap. tığı gibi seferber olur mu? şüpheli - yim, Hitler, “Avusturyayı Habsdurg zuülmetinden kurtarmak için,, Avustur | ee olur. Fakat buna tağmen, erta Avı zupaya yeni bir istikmarsızlık gelir. Yeni devletlere yeni hir tehlike beli - rir. Herkesin emellerine ve İştiyakla. rıma — glecekte tehlikeler ifade eden — tehlikelke başgüönterir. Bugün dağill fakat epey sonra, pek benzer ki “Hababurglar harp demek,evvelüi.. Hem “Habsburglar,, da gittikçe yakla. şıyon. Küçük andlaşma- ram kuvvetleri Prağ, M Rurada çıkan — Venkar gazetesi, Küçük Ttilâf — devletlerinin askeri kuyvetlerinden bahseden mu - facaal bir makale yazmıştırı Küçük İtilâf devletlerinin. Utuslar Kurumuna da bildinikleri resmi ista- tistiklerine nazaran sulh zamanında malik — oldukları askeri kuvvetlerin: mecmuu 702000 dir. Ayrıca da 1513 ta- ne tayyareleri vardır. Bu kuvvetlerin. Küçük: İlilâf dev - letleri arasındaki taksimi şöyledir: Romanya: 315000 asker, 790 tayya « re Yugoslavya: 195000 asker, 568 tay- HABER — Akşam Postası Ne canavarlık | Tire, (Hususi) — Geçenlerde Tireye tâbi Büyük Kömürcü kö- yünde bir namus kirletme vakası olmuş, dört namus hırsızı harman yerinde çalışan bir baba kıza hü- cum ederek babanın elini kolunu bağlamışlar ve masum kızı leke- lemişlerdir. Tafsilâtı şudur: Büyük Kömürcü köyünde Kara| Mestan oğlu Bayramın kızı Fındr: ğın kocası asker oluyor. Bunun ü- | zerine Fındık bizzat tarlalarında çalışmak mecburiyetinde kalıyor. Akşama kadar Menderes kıyısın. daki tarlalarında babasiyle birlik. te çalıştıktan sonra akşam üzeri yemek getirmek için eva dönmüş, onun yerine de küçük kızkardeşi Fatma tarlaya gelmiştir. Bu esnada komşu - tarlalarında çalışan Kemerdereden Ali, Kür . düllü köyünden Muatafa, Çini kö. yünden Hüseyin ve Mustafa yan - daki tarlaya geçerek orada çalı - şan kıza tocavüz etmeğe karar ve - riyorlar. Derbal kararlarını tatbik ede . rek Fındığın tarlasına giriyorlar. Evvelâ Bayrama hücum ederek ellerini, kollarını sıkıca bağlıyor- lar, sonra Fındığın yerinde bul- dukları kızkardeşi Fatmanın üstü. ne atılarak kendisini zorla ve ba- ğırta bağırta Menderes nehri kıyı- larına sürüklüyorlar. Fatma köyünün en güzel, ve köylü tasafından en çok sevilen kı- zadır. Bu canavarların saldırışla- runa, karşı: — İrz düşmanı alçaklar! Be- nim gibi bir masumun namusunu Dasıl kirletiyorsunuz? Beni kurtar Allahım! diye bağırıyor. Bu fer: yatlar üzerine yardıma koşmak is- Tüler birdenbire DU dört azılı ca- navarın silâhlariyle karşılaşıyor: lar Yarım saat süren karşılıklı bir çarpışmadan sonra jandarma ku: mandanı Halik Andaça haber ve: riliyor. Halit Andaç derhal otomo. bille vaka yerine koşuyor. ÂAz va. kitte genç kızı ve babasını kur- tarıp ırz düşmanı alçakları da ele geçiriyor. Bunlardan Kemerdereli Ali ev- H, ve çoluk çocuk sahibi bir adam. dir- Bu esnada kerakola getirilen karısı kocasının yaptıklarını öğ- renince herkesin önünde suratına| tükürmüş, ve an ağır cezaya çar- pılmasını tamenni etmiştir. Bu canavarzların mavzerleri ve mermileri de ele geçirilerek hep beraber müddeiumumiliğe ve. rilmiştir. Bunları gayet çabuk bir zamanda ele geçiren jandarma kumandanı Halit Andacı herkes " takdir etmektedir. Durmuş Türkmenağlu Bir motör satılı ARKA SİLİN « HAÇ DIRLİ DİZEL MOTÖRÜ tekne ve teferrüatile 31 Temmuzda Be- şinci İcrada satılıyor. Tekne, Aya- " kapı Sait ustanın kızağındadır. Üa aa ee ao saaadarr c sse eei HABER istanbulun en ÇOK Satılan akıki akşam garetesidir HE L AA LA ae Enler kâr ederler. yare. Çakozloyakya: — 180000 asker, 146 | tayyare. Gazeta aynı zamanda Romanya - Yugoslavya - ve Çeknslovakya hudut- larında her zaman mütekabil yardım- et Rıtaların bulunduğunu da ilâve et- mektedir. 21 TBW“'[Z — ll“ Musolini Habeş ve Avusturya işlerine dair yeni sözler söyledi Paris, 21 — Eko dö Pari ga-, leri, İtalya ile Habeşistan arasım zetesi Musolini ile bir mülâkat neşretmektedir. | Habeşistan meselesi hakkında | sorulan bir sunle Musolini şöyle cevap vermiştir: “— Mevzuu bahsolan - şey, u- luslar kurumunun Avrupanın me- deniyet yolundaki vazifesinin de- wamı için kurulup kurulmamıs ol- da siyasal münasebetlerin kesildi- ğine dair haberleri yalanlamakte- dırlar. Musolininin seyahati Roma, 20 — Muzolini'nin Şarkt Afrikaya bir seyahate çıkacağı ha. beri yalanlanmamıştır. (tekzip & dilmemiştir) duğunu bilmektedir. Karar ver |ÜÇ kafadan üç ses! mek zamanı artık geldi.,, Şimdi Habeşistanla meşgul ©- lan İtalyanın, Avusturyanın istik- Tâli meselesi siyasasınım ana hattı olarak tanımakta devam edip et- miyeceği hakkındaki sual üzerine de Musolini şu cevabı vermiştir: “— Ağustos sonunda İtalyanın şimalinde yarım milyon kişinin iş- tirak edeceği büyük manevralar yaptıracağım. Birinciteşrinde ise silâh altında bir milyon İtalyan bulunacaktır. O zaman hiç kimse- den korkumuz olmıyacaktır.,, mngiltsre Habeşlere silâh satılmasına müsade edecek mi 19 Temmuz tarihli Novosti ga: zetesi, Londradan aldığı aşağıda- ki dikkate değer telgrafı neşret- miştir. Londra, 18 (Royter bildiriyor) — İngiltere hükümeti şimdiye ka- dar Habeşistana silâh ihraç edil. mesini manetmişti. Bunun üzerine Habeşistan hükümeti iki defa İn. giltere hükümetine müracaat ede. rek bu memnuiyetin kaldırılma- va İnmilfera tilâh Yahmıllala rına sipariş vermelerine müsaade edilmesini istemişti. Bu talepler şimdi kabine tara- fından incelenmektedir. Salâhi- yettar çevrenlerde (mahafilde) söylendiğine bakılırsa İngiltere hükümetinin yasaklık (memnui- yet) kararını geri alarak Habeşle- re silâh, ve cephane satmaları i- çin fabrikalarına izin vermesi kuv- vetle muhtemeldir. Habeşler ve silâh sıkıntısı Londra, (Özel) — Habeşista na İngiltereden silâh gitmesine meydan veriliyor mu, verilmiyor mu? Adisababadan gelen bir haber, Habeşistan imparatorunun İngiliz elçisini çağrrarak, — İngiltereden Habeşistana niçin silâh çıkarılma- sına müsaade edilmediğini sordu- ğunu bildiriyor. Habeş imparatorunun bu du - rum karşısında çok asabileştiği söylenmektedir- Memleketine silâh gönderilme- sine mani olan her hangi Avrupa devletine karşı kırgındır. İngilte- renin bu durumda dmu edip et miyeceğini sormuştu! İngiliz elçisi lıını karşılık İn- giliz hükümetinin Habeşistandan her hangi bir siparişe mani olma dığını söylemiştir.. Habeş imparatoru, kendisine silâh satmak istemiyon memleket- lerin bu hareketini tek taraflı say- maktadır. Çünkü İtalya, istediği silâhı temin edebilmektedir. Habeşistan Amerikadan silâh almağa başvurmuştur. Bundan başka kandisine karşı müşkülât | çıkarmıyan birkaç Avrupa devle-| ı tinden de fişek alacaktır. italyan habeş ılya—İ sal münasebatı | Roma, 20 — Hükümet mahfel. ' Habeş - İtalyan işini barış yo- luyla kotarmak için, uluslar ku- rumu toplantısından önce, İngil- tere - Fransa - İtalya arasında bir üçler konferansı yapılacağı yazıl. mıştı. Haber alındığına göre, İtalyan hükümeti Habeşistan üzerinde tam veya kısmi siyasal bir liderlik kurmasına Habeşistan razı oldu: gu takdirde böyle görüşmelere gir- meğe taraftardır. İngiltere hükümeti de, İtalya» nım bu isteğini, uluslar kurumu andlaşmasındaki prensiplere ay - kırı telakki etmekte ve İtalyan te - zinin zımnen kabulü esası üzerine hiç bir anlaşma yapılamıyacağı fikrinde bulunmaktadır. Diğer taraftan, franerzca Övr gazetesinin verdiği malümata gö- re, İtalyanlar, başlryacakları sa- vaşta sonuna kadar gitmeğe lü- zum kalmıyacağını, zira parlak bir başlangıçtan sonra Habeş im- paratorunun mutlaka baş eğecaği- ni umuyor gibi görünmektedirler. uınmş igine .ou. Tw İtalayn elçiliği müsteşarı da, Ja- pon dış bakanlığına bı.vıımık Habeşistana pek çok Japon malı gelmekte olduğunu ve Habeşista. nın 1928 tarihli İtalyan - Habeş andlaşması hükümlerine dayana- rak İtalyan malları sokmayr azalt- makta bulunduğunu söyliyerek şi- kâyette bulunmuştur. 120,000 kişi reh mâ: Kahireden gelen veyş kanalından şimdiye kadar 120.000 İtalyan askerinin m& ni bildirmektedir. isviçre hudutları t.l'tlb.t alıyor İsviçre hükümeti de hudutları da bazı tertibat almıştır. Bunun i- ki sebebi olduğu bildiriliyor. Bunlardan biri, muhtemel bir Habeş harbine iştirak etmemek için İsviçreye sığınmak istiyen İ- talyanların bu arzusuna mani ol maktır. Öbür sebep de; hazırlan: makta olan Habeş harbi aleyhin de sosyalist ve diğer partiler tara” fından ecnebi memleketlerde har 'zırlanıp İtalyaya yollanmak iste- nen beyannamelerin hudutlardas girmesine mani olmaktır. | — 8C) kit Ve le no ve SiLaET ve hk Ne; .e Yıl