31 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

31 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

| | j Şapka giymeyenler “inadiye,, giyiyor!.. Fakat “inadiye,, şeklinde giyilen bereler de artık giyilemeyince bakalım ne yapacaklar Şapka kanunu, memleketimiz f re!.. Fakat, zihniyet ortada: binde 999 zuta- tafından hemen benimsenmiştir . sayıları pek az olan dik ka- falı mürtecilerin tek şapka giy memek kaygusiyle bin türlü yol lara saptıkları malümdüur. Bunla - tın da çoğu, din ile serpuşun ilgi- *i (alâkası) olmadığını zamanla anladılar ve; — Güneşten okavruluyorduk, Yağmur gözlerimize çarpıyordu . Hay Allah razı olsun şu şapkayı sıkarandan! dediler. Fakat, yollarda yürürken tek - tük mürtecilere gene rastlanıyor . tunlar, güneşlikleri enseye çev - rilmiş kasket, yahut, evde yapıl- mış kavuk biçimi acayip bazı şey- ler giyiyorlar. Hattâ galoş ayak- 1 ile başı açık plâj delikanlı - gibi gezenler de eksik değil- ir, Bunlar, yeni fikirlilerin alaycı ışlarına uğradıkları için ra - hatsızlık — duymaktadır. Bündan da kurtuluş yolunu şu “hilei şer'i- Ye,, de buldular: Bere giymek!.. Evet, Poturlu bir kıyafetin üs - tüne, Üniversite talebesi gibi/be- Mi Şemsisiperli serpuş kullanma - makta inad!.. Bu gibilerin giydikleri . ve yu - karıdanberi sıraladığımız serpuş- lara, şekrimizin onüktedanları “inadiye,, diye ne de güzel bir isim takmış!. Görülüyor ki, bere de “inadi - ye,, halini almıştır.. Fakat, kalı - bından kıyafetinden irtica düşün» cesiyle bere giydikleri anlaşılan - lata bu inadiyeler artık giydiril - miyecekmiş... Tabii, dün, gazetemizdeki ha - berin serlevhasını okumuşsunuz » dur; “Üslüpsuz bir kiyafetle gezen sakallı adamlar bere giyemiye - cek.. ;, Acaba bu kabil zevat, hilei şer- 'iyelerini daha da inceltip kılıkla- rını “üslüba,, sokacak, sakalları - nı frenk tertibi gibi sivriltecek ve kendilerine (o “modern,, bir şekil vererek inadiyeyi başlarından çı- karmıyacaklar mı?. Bakalım, âyinei deveran ne su- ret gösterecek.. (va-No) Ecza fiyatlarında vurgunculuk vardır! Ecza depoları, kanunen mevcud malı sonuna kadar aynı fiyatla satmıya mecburdurlar. Halbuki... Son günlerde şehrimizde bazı i- lar üzerinde alabildiğine bir İiyat yükselmesi başlamış ve bir kısım ilâçlar da büsbün piyasa - dan çekilmiştir. Bu yüzden mem- Jeketin sağlığı bakımından daima tehlikeli vaziyetler doğması ihti - mali bulunmaktadır. e Şimdiden bir çok eczahanelerde bazı ilâçlar Ya hiç bulunmamakta veya üzer - lerinde yazılı fiyatlardan çok pa- halıya satılmaktadır. Dün bu hususta yaptığımız tah kikat ve ilgililerle (alâkadarlarla) görüşmelerimizden aldığımız $0 - nuçlara (neticelere) göre bu va - Ziyet şundan ileri gelmektedir.: Avrupadan getirilen bazı ilâç- larda yeni siparişlerin gecikme - sinden ötürü bazı depo sahipleri bundan istifadeye kalkıp mevcut malt piyasadan toplamışlar © ve dan sonra (fiyatları arttıra - rak azar azar istedikleri fiyatla satmağa başlamışlardır. Bu mü - him ilâçlar arasında Urodonal, ngiliz meyve tozu, Ostamalt ve Odexolin vardır. Maamafih karbonata varıncaya kadar bütün İngiliz müstahzara - tanım fiyatlarında zam vardır. Me- selâ Urodonalin eczanelerde sa - tış fiyatı 125 kuruş iken şimdi depolar eczahanelere (150, ec- #ahaneler de o halka 175 kur Tuştan satmaktadırlar. o Halbuki bu ilâçlarım üzerinde perakende satış fiyatı Sıhhat o Bakanlığınm karariyle yazılmıştır. göre ecza depolarında bu müs - tahzarat fazlasile vardır. Esasen kanunen ecza depoları mevcut ma- İt sonuna kadar ayni fiyatla sat - mağa mecbur * bulunmaktadırlar. Nerede kaldı ki mal yok değil var dır, Yalnız ihtikâr vardır ve mel birkaç depocunun elinde toplan- mış bulunmaktadır. Bir iddia Aksarayda oturan kömürcü Sü- leyman zabıtaya başvurarak, E - yüpde Taş handa reneber Ali ile kavga ettiğini ve Alinin kendi - sini dövdüğünü iddia etmiştir. Yangın e Göztepede Kadir ağa sokağın- da 35 numaralı sigortasız evden dün gece yangın çıkmış, ev kısmen yandığı halde söndürülmüştür. Gazinoda Abidei Hürriyet civarında İspi - ronun gazinosunda sarhoş olup rezalet yapan seyyar satıcı Garpis yakalanmıştır. Yere itince Pangaltıda Eşref efendi soka- HABER — Akşam Postası Eczanelerin .; hafta tatili Sağlık bakanlığı bir anket yaptırıyor Pratik farmakoloğlar kurumu- nun Sıhhat ve Sosyal Yardım Ba- | kanlığı nezdinde yaptığı teşeb - İ büs üzerine (bakanlık şehrimiz Sıhhat direktörlüğüne eczane sa- hipleri arasında hafta (tatili için bir anket yapılmasını bildirmiştir. Direktörlük bunun üzerine bü - tün eczane'sahiplerine birer mek- tup yazarak (eczanelerin pazar günleri nöbet esaslarına riayet €- derek sırasile kapalı kalmalarına razı olup olmadıklarını sormuş - tur. Bu sorguya şehrimizdeki he- men bütün eczaneler muvafakat cevabı vermiştir. Ankelin sonu a- İıninca sıhhat direktörlüğü neti - cesini bakanlığa bildirecektir. Hafta tatili eczaneler için de tatbik edilince pazar günleri her- nahiyede bir eczane açık kalacak ve diğerleri kapanacaktır. Ka - panma işinde şimdiki akşam nö - beti sırası takip edlecektir. beka Istanbulda zehirli gaz hücumunu bildirecek düdükler Uray (belediye) zehirli gazlar mütehassısı ile sağlık koruma mü- tehassısı İstanbul O mahzenlerini gezmektedir. Mahzenlerin gezil- mesi bittikten sofits gez hücüumu- nu halka (haber vermek ve gaz tehlikesinin geçtiğini bildirmek içinde ne gibi vasıtalar kullanıla- cağı incelenecektir. Bu arada it - | faiye arabalarınm, kulelerin de işe yarayacağı, buralara konacak | düdüklerle tehlikenin bildirilme - si de düşünülmektedir. —— : Bükreş elçimiz Şehrimizde bulunan Bükreş el çimiz Suphi Tanrıöver, cumartesi günü Bükreşe gidecektir. —— Halkevinde koro dersi İstanbul Halkevinden: Evimizin Gülhane parkındaki Alayköşkü temsil kolumuz tara - fından 1 « 8 - 935 perşembe günün den itibaren koro dersine başla - nacaktır, Eski kayıtlı talebesi ile yeniden yazılmak istiyenlerin her gün saat (17) den sonra Alayköş kü direktörlüğüne başvurarak ka yıtlarını yaptırabilirler, Fkmeğin ucuzla- d4 M4 Am... ması kabildir Bunun için belediyenin ekmek çeşnisini değiştirmesi lâzımdır Son bir hafta içinde şehrimizde buğday stoku bir hayli kabardığı, İ her gün şehrin ihtiyacınm enaz iki misli buğday geldiği ve niha- yet buğday fiyatları borsada kile başına yirmi para daha (indiği halde bü hafta ekmek narhı gene olduğu yerde kaldı. Alâkadarlar bugünkü ekmek çeşnisi imkânları ve belediyenin narh formülü da hilinde ancak gelecek hafta, o da pek az bir miktarda narhın inebi - leceğini söylemektedirler, Bir borsacı bu hususta kendisile görüşen bir muharririmize demiş» tir ki: “— İstanbul ekmeğinin çeşnisi yüzde doksan yumuşak ve yüzde 10 sert buğdaydan terekküp eder. Yeni seyrisefer talimatnamesi Emniyet altıncı şübe direktölü ğü tarafından seyrüsefer için yeni bir talimatname projesi hazırlan- mış uraya (belediyeye) verilmiş- tir. Şehir meclisinde tetkikten ge- çirildikten sonra tatbik eilecek o- lan bu talimatnameye göre,halk bü yük cadde ve sokaklarda daima sağ taraftan gidecek, soldan gele- cektir. Taşıma vasıtaları için de yeni bazı kayıtlar konmaktadır. —o— Yangın yerlerindeki kuyular Yangın yerlerinde boş arsalar « daki ağzı açık kuyuların kapatıl - ması dün tekrar şube direktörleri ne emredilmiştir. -—0— Sovyet tayyare mütehassısları “Türk Kuşu,, için gelmiş olan Sovyet tayyare uzmanları (müte - hasısları) şehrimizden tekrar An- karaya dönmüşlerdir. ” Isviçrenin 644 ncü yıldönümü İsviçre (o birlik (kükçmetleri kuruluşunun altı yüz kırk dördün- cü yıl dönümü dolayısiyle İsviçre elçilik binasında yarın bir kabul resmi yapılacaktır. Fakat (o çeşnideki (yumuşak buğdaylar orta Anadolu buğday- larıdır. Şimdi mesele şuradan başla - maktadır: Bu yıl orta Anadoluda yağmursuzluktan buğday azdır. Yani yüzde elliyi geçmemektedir. Tabii bu yüzden (Orta Anadolu buğdayı da pahalıdır. £ Halbuki Mersin ve Trakya buğdaylarile li- manlardan gelen mallar çok ucuz dur. Bu bilindiğine ve artık ürün (mahsul) durumu da tamamen malüm olduğuna göre (İstanbul belediyesinin çeşniyi bugünkü $e- kilde devam ettirmesi manasız - dır.. Çeşni değiştiği gün buğday fiyatlarında hiçbir değişiklik ol « madan ekmek fiyatının derhal in mesi kabildir. : Paşabahçe fabrika- sındaki yangın Paşabahçe inhisarlar müskirat fabrikasında geçen gece yangın- da yanlış olarak fabrikanın mü » him bir kısmının yandığı yazılmış tı. Dün bu hususta inhisardan al- dığımız malümata göre yanan bi- na inhisarm fabrika deposu ye hir; kısım şişelerdir. Yanan: kısım” sve eşya tamamen sigortalıdır. Fab- rika ise çalışmağa devam gitmek « tedir. —o—- Kadıköy su sosyetesi de hükümete mi geçecek? Kadıköy su sosyetesinden hal » kın çok fazla şikâyet etmesi üze- rine bu sosyetenin hükümetçe sa- tın alınması etrafında inceleme 'İ yapılmaya başlanmıştır. Sosyete » nin mukavelesi gözden geçirile » cektir. —— Kadıköyde kurbalı dere ve Gazhaneye tramvay Kadıköyde Kurbalıdere ve Gaz hane civarma tramvay hattı uza- tılması o civar halkı tarafından istenmişti, Üsküdar tramvay s0- yetesi Avrupaya bu hat için mal zeme ısmarlamıştır. Malzeme on beş güne kadar gelecek ve ya » pıya başlanacaktır. ŞEHRİN DERDLERİ Bu nasıl yol yapış? “Mektep muallimlerinden H. N.,, imzasiyle aldığımız ğında oturan 12 yaşında oAyadiş |moktuptur: oğlu Mikael, ayni sokakta oturan İlya isminde bir kızı yere iterek düşürmüş, başından yaralanması - na sebep olmuştur. Yakalandı Mecidiye köyünde Büyükdere caddesinde Aznifin dükkânına A- li isminde birisi girmiş, bir çanla Gene bu hususta öğrendiğimize | aşırırken yakalanmıştır. , Geçenlerde güzetenizde (Edirnekapı - yapılıyor, diye birkaç yazı çıkmıştı. Ben hergün o yol - dan geçmek zorluğunda kalan bir insanım. Gazeteni - zin bu yapılıyor dediği yolun nasıl yapıldığını bir ge - lin de görün... Hani size de diyebilirim ki eski hayrat da yıkılıyor. Bir aydır iki üç kaldırımeının çalıştığı bu yol son yağmurda tekrar bozulmuştu, şimdi telvar uydurmas- yon moloz kırıntıları ve topraklarla buralar doldurulu- yor, diyebilirim ki burası sözde yapılıyor » muş gibi eskisinden daha berbat bir toz ve çamur der. Eyüp) yolu la ot taşıyan bi durulup yamrı ğı söylenen Edi Sonra gene | da yapılan bu | dan ibarettir, yası haline getiriliyor. Daha sonra tamirat namı altın- iş Edirnekapıdan Eyübe doğru değil, Edirnekapıya beş dakikalık mesafedeki Emir Buhari denen ve üzerinden günde ancak otuz kişi geçmiyen bir istikamete doğru yapılıyor. Anlaşılan oradaki büyük ot mağazasından İstanbu: ir tüccarın arabaları rahat geçsin diye eski bozuk kaldırım, şimdi molozlarla topraklarla dol- j yumru yerleri düzeltiliyor. İşte yapıldı. irnekapı - Eyüp yolunun aslı faslı bun-