31 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

31 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

HABER — Akşam Postası $1 TEMMUZ — 1955 ingilizler, kara ve deniz ordularını gelecek yıl nasıl büyütecek? Snorl Makineleşmiş ordu, yep üpeyst takımı i yarın geliyor Hitlerciler Kendilerine paraca Floryaya trasavay yapılmasının doğır olup olmadığından O bahsedilmektedir.| Yam muharrir, Floryaya tramvayi yapmak fikrinde olan belediyecilerin düşüncelerini doğru bulmuyor ve di - vor ki: Bugün tramvayı medeni memleket. İer şehirlerden söküp atmanın çaresini aramaktadır. Floryaya tramvay değil yol yapmak lizrmdır. Hele bu yol as - falt da olursa yolun gittiği yere umran da muhakkak gider. Yarıyı yazan bunu söyledikten son ra misal olarak Suadiye, Bostaner v3 hattâ Erenköy semtlerini göstermekte. ve buraya şose yapıldıktan sonra na - sil umrana doğru gittiğini anlatmak - tadır. KURUN — Asım Us İngiltere neden kuşkulanıyor? Başlıklı yazısında diyor ki: İngiltere — İtalya arasındaki ayrı - uk Habeş işi harbsiz halledilse de bu iki devlet arasında devam © edecektir. Çünkü, İngiltere İtalyadan kuşkulan - e Tahlamı ele geçire , İlalyann) Habeşistanı da ele geçirmesi Mısırın | belkemiği Nilin ölümünü doğuracak ve! Mısırda İngiliz hâkimiyetine bir tekli 'ke teşkil edecektir. İngilterenin bu kuş- kusunu bügünkü İngiliz gazetelerinde görülen satırların altından (o çıkarmak © kadar mğişkül değildir. CUMHURİYET — Yunus Nadi W yanadan yazdığı başyazıtında dünya nın işleri gerçekten arap saçı bâlinde diyor ve ilâve ediyor. Habeşistan işi Avrupa kargaşalığına gerçekten bir arap saçı (o çözülmezliği vermiş gibidir. Avusturyalı bir dostla yaptığım konuşmada o da bu fikirdedir. Bu dostla Avusturyanm Almanya ve İtalyanın bugünkü durumları etrafında uzun uzadıya konuştuk. Avusturyak) dostum, İtalya Habeşistanda seuhare - beye tutuşursa Almanyanmi” Avustur -| yaya hüelimuridan kçekinmektedir. Hele| Avusturya halkının bir çoğunun Al - şan taraftarı olması bu endişesini kuv- vetleştirmektedir. Almanların Yahu - dilere ve kendilerine karşı çok şiddetli hareket etmemiş bulursalardı bugünkü! taraftarlarının çok daha artacağını um- duğunu söyledi. 'Avusturyanın bugünkü durumu bir Kelime ile kötü bir durumdur. Yalnız 'Avusturyanın değil büyük dünya iş - leri arap saçı gibidir. Inanalım mı? Sovyetler Habsburg taraflısı ... Berlin, 31 (Özel) — Viyana gazete Terine göre Sovyet dışişleri bakanı, Titvinof Habsburgların Avusturyaya | Dayak attılar “Jurnal Doryan,, gazetesinin Berlin aytarı Almanyadaki yahu- diler hakkında şunları yazıyor : “Almanyada yahudi kalmadı- ğı zannolunur. Fakat bugüne ka - dar Alman topraklarında Hitle - rizme karşı mücadele eden yahu- dilerin miktarı sek çoktur. Zen - gin ve münevver yahudiler (OAl- manyadan çoktan uzaklaşmış bu- lunuyor. Fakat parası olmıyan ve yahut dükkâncılıkla geçinen bir çok Alman yahudiler bugüne kadar Almanyada yaşamaktadır. lar. Harpten evvel müfrit Kral ta- raftarar, harpten sonra da koyu nasyonelist olan bu (Yahudiler, uğrunda çocuklarını feda ettikleri Alman yurduna lâyık yurttaşlar olmak için hiçbir seyden çekinmi- yorlardı. Hattâ, Hitlercilere nzkdi yar- dımda bulunan yahudiler de ol- muştur. Bunlardan bii i in zen» ! ginliğini, malını mülkünü, varını yokunu Hitlercilere bırakmıştı. Hitlercileri hediyeleri kabul et mekle beraber, kendilerine yar- dım eden yahudiye temiz bir da- yak atmışlardır! Halbuki harpten evvel bir yahudi böyle bir şeyi yapsa idi, imparator muhakkak onu baron yapardı!.. Danzigde de yahudi düşmanlığı Danzig, 30 (A.A) — Lehistan Ajansı bildiriyor: Nazi hücum kıt'aları tarafm- dan evvelki gün yahudilere karşı yapılan gösteri çok büyük olmuş- tur. Göstericiler, yahudilere karşı afişleri ve yazıları taşıyan kam- yonlarla bütün sokakları (o dolaş- mışlar ve yahudilerin oturduğu evlerinin önünde durarak gürültü ve bağırışmalarda (o bulunmuşlar» dır. Göstericiler yahudi klübünün önünde düşmanlık göstermişler- dir. Zappottda yahudilerin devam ettiği bir kahve baskına uğramış ve kahvenin taraçasında oturan - lara hakaret edilmiştir. Polis, hâdiselerden sonra gele « “dönmesine Sovyetlerin itiraz etmiye-! bilmiştir. Bu gösteriler, yahudiler Şgpğini bildirmiştir. dönmesinden çonra Avusturyanm Al manyaya karşı daha şiddetli bir da- .rTum alacağı Sovyet mahafilinde u - mülmaktadır. açılacakmi Berlin, 81 (Özel) — Merortoraliya dışişleri hakanı Bay Benesin tavassu tile Sovyet Rusya ile Vatiğan arasın - da bir konkordato imzalamak için Floryaya tram- “vay iâzımmıdır? yardım eden r ZAMAN — Zaman imzalı başyazıda Yahudı, e İ | alınmıştır. Litvinofla yapılan bu ko - “ muşmaların bitmek üzere olduğu ve yakmda Rusyada katolik mektepleri Pakilmasına müsaside edileceği söyleni Ü Ismet inönü Erzurumda e. lanmıştır. konuşmalar yapılmakta olduğu haber /* Habeburgların | Arasında büyük bir korku uyan- dırmıştır. bir yahudiyi vurdular Berlin, 31 — Dün gece Berlinde bir Sovyetlerde Katolik mektepler | yahudi dükkâncı ile yapılan ağız kavgasında Yahudinin üzerine dört el silâh boşaltılmıştır. Katolik papası Hitler aleyhinde Vâiz verip kaçtı Essen, 30 -—- Nasyonal Çaytung gazetesine göre, Vestfali papasla- rından biri kilisede vaız verirken demiştir ki: “Yeni putperestlerin şefi o Al Erzurum, 30 — Başbakan /s.| fred Rozenbergtir! Vilhelm ile met İnönü dün sast on yedide şeh.) Havuer'e gelince: Onlar da kuzu gelmiş, halk tarafından) postuna bürünmüş kurtlar, yalan- cılar, iftiracılar, şeytanlardır, Al man gençliği esir oldu. Ey, kato- A ne — Kayse | lik Almanya uyan! Papaslar bi- Büyük törenle açılacaktır. Bunun “içim çalışılmaktadır. Başvekilin avdetinde | zim şeflerimizdir.,, Ayni gazeteye göre,bu vaazı e .yapılan hazırlıkların bitiril » | veren papas yakalanacağından korkarak hemen kaçmıştır. Elbiseler değişecek Londra (Özel) — İngilterenin gele - | cek yıl, orduyu yeniden teşkil edip si- lâhlari tam modem bir hale getireceği yazılıyor. Yeni tüfekler, yeni makineli tüfek - ler çıkarmak üzere (tecrübeler yapıl - maktadır. Bunlar daha seri ve mun - tazam ateşli olacak ve taşımaları daha kolaylaştırılacaktır. Yeni ve çok hızlı bir tank tipi orta akacak ve gelecek manevralarda yeni usul bir zırhlı otomobil göze çar- pacaktır. Askerin ünüformasında da değişik Fölkişer Beobahler gazetesi yazı - yor: Serbestçe Habeşistan üzerine sal - dırabilmek için İtalya bir gün evvel Tuna paktını hazırlamak istiyor. Sin yor Musolini bu suretle Avrupa hu - dutlarını teminat altına almış ola - cağını ve Afrikada istediği gibi hare ket edebileceğini ummaktadır. Fakat İtalyanın o istemesile bu iş İ hemen yapılamaz. Romada söylendi - ği gibi bu işte Fransanm İtalya ile İ beraber olduğunu kabul etsek bile ge ne Tuna paktına olmuş bitmiş naza - jorile bakılamaz. Tuna paktından bahsederken İngilte- reyi ve Almanyayı hesaba katmıyanla rın yanıldıkları meydana çıkacak - tır. İngiliz dışişleri bakanı Avam ka - marasında son defa verdiği bir diyev de (beyanatta) ( İngilterenin Tuna paktile yakından alâkadar olduğunu ve Almanyanın da bu pakta iştirak e debileceğini söylemişti. o Filhakika ayni zamanda bir Tuna memleketi 0- lan bu paktla belki onu hazırlamak istiyen bazı devletlerden daha ziyade alâkadardır. Tuna paktı genel barış için bir ih- tiyaçtır. Yalnız bu pakt hiç bir zaman şu veya bu devletin elinde bir âlet ol mıyacak, herhangi bir memleektin o - na güvenerek başka memleketlere sal. dırmasını kolaylaştırmıyacaktır. Bugün küçük anlaşma (devletleri bile eski tecrübelerden çok acı ders - ler almış bulundukları için ana siya- salarmı değiştirmeği düşünürlerken, e yeni tip bir nefer istiyor İranda şap- , bambaşka tarzda tanklar göreceğiz ! lik olacaktır. Orduda yeni bir nefer tipi ortaya koymak lâzımgelmektedir. Tahsiline 8s kisinden daha çok itina ( edilecektir. Bilhassa bugünkü makineleşmeye uya- bilmesi gerekiyor. i Deniz kuvvetinde de değişiklik ola - cak, kruvazör nisbeti, elliden oltmışı çıkacak ve yeni kruvazörler pek mü - cehbez soydan olacaktır, Veni beş zırh k yapılacaktır. Denialtı gemileri her yıl üç tane artacaktır. Yeni yapılacak olan beş zırhli, bem beş eskimiş zırhlının yerini tutmak 5 Almanlar, Italyanın Tuna siyasasını çürük buluyorlar İtalyanm sırf kendi istifadelerini gö” zeterek orta Avrupada işine yarıya - cak bir kurum meydana çıkarmak is- temesi Avrupa barışı için büyük bir tehlike teşkil efmektedir. Tuna paktile alğkadar olan İngil - tere ve Almanyadan başka küçük an- lsşmaya iştirk eden memleketlerin bu na razı olamıyacakları o meydanda - dır. Esasen ay nihayetinde Yugoslavya” da toplanacak olan küçük (anlaşma kongresi bu meseleyi de inceliyecek - tir. Bu kongreden evvel bir. emriyaki yapmak istiyen İtalyanın bütün gay * retleri boşa çıkacaktır. Moskovadan yeni dönen, , Çekoslo - vakya dışişleri bakanile Romanya diş işleri bakanı Titulesko arasında bu meseleler hakkıhda çok önemli konuş malar yapıldığını, hattâ küçük anlaş. ma siyasasında temelli değişiklikler yapılacağı söylenmektedir. Basarabya meselesi hakkında Sov - yet Rusya tarafından Romanyaya kat'i teminat verildiği gün Roman - yanın bugünkü siyasal durumu baş - tan başa değişebilecektir. Musolini bütün bunları hesaba kat - madan ortalığı velveleye vererek M. Edenin Moskovaya gittiği gündenberi doğu Avrupasında olup bitenlerden haberi bile olmadığını isbat etmiştir. Yâkında toplanacak olan küçük anlaş ma kongresi İtalya (obaşbakanınmn gözlerini büsbütün açacaktır! â Kültür bakanının ka inkılabı Liseler ve imtihanlar (Baştasafı 1 incide) Bu sene de yapılırken Şeyh Behlül a- dında bir serseri vâzedeceğim diye et- rafına bir sürü külhanbeyi ve serseriyi toplamış, şapka ve medeni kiyafet a - leyhinde atıp tutmağa başlamıştır. Hükümet memurları şeyhi sustur - mak isterlerken ortalık karışmış, serse riler bir iki polisi öldürmüşlerdir. Bu sırada yetişen asker kuvvetleri de ser- serileri dağıtmış, ve bunların bir çoğu nu yakalamıştır. Fakat bu esnada Şeyh Behlül birkaç hempasile birlikte kaçmağa muvaffak olmuştur. İranın başka hiçbir yerinde, hiçbir vaka olmamıştır. Halk şapka, ve me - deni kıyafeti büyük bir sevinçle kabul etmiştir. HABER LAL İYKİ İSİ hakiki akşam gazetesidir eN hlk li ilk lak ie EE YER hakkında | söyledikleri Ankara, 30 — Kültür Bakanr' Saffet Arıkan muhtelif meseleler hakkında şu beyasatta bulunmuş tur: — Lisa ve orta olrul programla rında değişiklik yapılmasına lü- zum yoktur. Anca' okullarda oku tulmakta olan kitapların fazla kı sımları varsa çıkartılarak progra. ma uydurulması için mütehassıs arkadaşlardan mürekkep komis . yonlar yapılmıstır o İmtihan tali matnaemsinin bir daha (gözder: geçirilmesinde fayda umuyoruz.. Yabancı dil için Ankarada açıla- cak olan dil, tarih coğrafya fa. kültesinin dil »nsttüsü kısmında yalnız siki diller değil, yaşıyan diller de okutturulacaktır. . Bu kursta dinleyicilerin çok olacağımı sanıyoruz. Tü'kçsmizin grameri hakkındaki incelemeler henüz ke- sin (kat'i) bir sonuç (netice) al: Ankara kulüpleri tarafımdan da « vet edilen Macaristanın en kuvvetli takımı Üpeyşt yarın saat onda trenle şehrimize gelecektir. Macarlar İs - tasyonda Ankaralılar, Galatasaraylı lar, Beşiktaşlılar tarafından karşıla - nacaklardır. Üpeyşt takımı ilk maçı - nı cumartesi günü Şeref (stadında Beşiktaş ile ikinci maçını zyni yerde Galatasarayla yapacaktır. Macar ta - kımı bu iki maçtan sonra Ankaraya gidecektir. Karnara Bokstan çekilmior Napoli, 31 (A.A.) — İtalyan boksörü Carneva, dün sabah büraya gelmiştir. Kendisi gazetecilere beyanatta bülu » narak bilhassa ortaya çıkarılan haber lere rağmen ringi (o bırakmıyacağını söylemiştir. Malüm olduğu üzere bu haberler, Carnera'nın Joe Louis ile yapmış olduğu maçtan sonra ortaya atılmışdı. Eski dünya boks şampiyonu, bilâkis boksörlüğüne devam edecek, bununla beraber ikinci derecede maçları kabul eyliyecektir. Carneranın bir kaç ay sonra Avru” pada Alman ağır siklet (şampiyonu Nenusel ile dövüşmesi muhtemeldir. Mısır kralının elmaslârı Roma: 31, (A-A.) — Kahire gazete. lerine bildirildiğine göre Arap mat - buatma nazaran Mısır krallığına ait mücevherlerle kralın şahsi micev * herleri Londraya gönderilmiştir. Bun Jar Londra bankalarından birinin ka- sasında muhafaza edilmektedir. «ww Yunanistanda , ELEM ETLE EA LA “ Rejim meselesi şimdilik muallakta Atina, 31 (Özel) — Çaldaris, yarın Almanyaya gidiyor. Muhalefet reis - leri, Kendisine bu seyehatından vaz - geçmesini tavsiye etmişlerdir. Zira, onuh burada bulunmaması esnasında, Kondilisin olat <emrivaki) yaparak kralı getireceğini söylemişlerdir. Fa kat Çaldaris dinlememiştir. Atina, 31 (Özel) — Cumhur başka « nı parti şeflerile konuşmalarına de * vam etmektedir. Parti şeflerinin İşti- rakile toplanması düşünülen Konfe - tansı eylül ayma kalmıştır. Başbakan Çaldarisin Almanyadan dönmesine kadar rejim meselesi mual- lâkta kalacaktır. ROSEMALL et Tİ madığı için şimâ'den bir şey söv- lenemez. Ancal okullarda yeni Türk dilinin genbisine (zevkine, dehasına) uyan cümle şekilleri öğ. retilmeye çalışılacaktır. ilk tedrisat genel direktörü Ankara, 30 — İlk tedrisat ge- sel direkt5. lüğü vekâletine mek- iep müzes" direktörü İsmail Hakla 1ayin edilmiştir. La Ankara, 31 (Telefonla) — Kül tür Bakanlığr şurada burada dağ- nik bir vaziyette bulunan tarihi vesikaları, el yazrlarmı toplama » ğa karar vermiştir. Bunun için di. ğer bakanlıklardan bunların ne « ralerde bulunduğunu sormuştür .. Bu iş icin yerli ve ecnebi müte - bassıslar çalışacaklardır. Şimdiki halde bunlarm bir bib- liyografisi çıkarılmak için çalışıl- maktadır, Çpy