3 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

3 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

» Bulgaristan Başbakanı o Toşef © evvelki gün akşam üzeri Burgaz - © da bir söylev vermiş, ve şu sözleri söylemiştir: — Bulgaristanm pek yakında yeni bir parlimentosu olacaktır. “ Bu parlâmentoda geçmiş zaman - © ların kusurları asla bulunmıyacak tır. Yeni parlâmento yalnız ulusun © arzusynun ( bir ifadesi olmakla kalmıyacak, aynı zamanda çalış - kan, tutumlu Bulgar ulusunun bü- tün enerjisini ve yaratıcı kuvveti- 'ni temsil edecektir.,, Basbakan yeni parlâmentodan © evvel yeni bir ana yasa hazırlana- cağını da söylemiştir. Bulgar ordusunun yalanlaması Sof;a, 3 — Cumuriyet propa - gandası yapan bazı zabitlerin ya- | 'kalandığı veya Yunanistana kaç - © tığı yolunda çıkan haberleri Bul- (Baştarafı 1 incide) | ruca Alaskaya gitmiyecek, bura - | dan sola dönerek buzlu Okyano - | © sun henüz kimse tarafından gö - | rülmemiş kısımları üstünden uça- | rak burelarının haritasını almağa da çalışacaktır. © Bu uçuşun gayesi satece şimal kutbünü atmak değildir. Dünya - nın ensbüyük merkezlerinden o - | 2 lan San Fransisko ile Morkovanın hava yolu ile biribirine bağ'ana - © bileceğini göstermektedir. Aynı zamanda tayare ile en uzun mesa: | feye uçmak rekoru da, teşebbüs muvaffak olursa, Sovyetlere ge * | >çecektir. o Tayyarecinin aşacağı | mesafe, üç sene evvel Nevyorktan İstanbula bir hamlede gelen tay - yarecilerin aştıkları mesafeye ya- pe Deyli Herald gazetesinde ekunduğu- na göre, Berlinin gece hayatı merkezi olan Bödapesterstrasse'de dört el silâh “ atılmış ve neticede bir Yahudi vurul - muştur, Bu Yahudi bir kumaşçı mağazasının direktörüydü. Bir lokantada öz bir Al- manla yemek yerken görülmüştür, son ra bir kavga olmuş, çekişmiş ayrılmış . lardır. Alman olan, caddeden doğru iner- ken Yahudiye ağır sözler söylemiş ay- ni zamanda dört el silâh atmıştır. Ya - 'hudi hastahaneye kaldırılmıştır. Bu hhdise hakkında Alman matbıa- “tmın bir şey yazmadığı kaydediliyor. Diğer taraftan ayni gazetede okun- 'duğuna göre bundan sonra Berline Ya- hudilerin taşınmasına mani olmak dü- şünülmektedir. Resmi statistiklere göre, son iki yıl içinde, memleket içinden Berline 20.000 Yahudi gelmiştir. Buna mukabil, Ber - © Ölünden çıkan Yahudinin sayısı 2.000 dir. daha az göze batacaklarını tahmin ede- rek Berline taşındıkları sanılmaktadır. ; Yirmi dört Alman ve Yahudi kadı- yekdlğeriyle ahbaplık tesis etiği i- ş ve kampa (o kaldırılmıştır. ii ayıbı,, olarak tavsif edilmektedir. gar Ajansı yalanlamaktadır. Bul: Rusyadan Amerikaya utub yoluyla gidiyorlar Almanyada yahudi düşmanlığı Yahudilerin kocaman o bir şehirde! iç “Bulgar başbakanının sö) söylevi 'Bulgaristanın yakında kusursuz: bir 'parlâmentosu olacak gar Ajansı ne orduda, ne de kalk arasında Cumuriyet lehinde hiç » bir temayül olmadığını ilâve edi- yor, bulgar ordusundan çıkarılanlar ve kaçanlar Selânikten bildirildiğine göre son zamanlarda Bulgaristanın du- rumu çok tehlikeli bir vaziyeti gir» | miştir, Birtakım — zabitlerin Kral Boris aleyhinde bir suikast hazır- | ladıkları, birçok tevkifat yapıldı. ' ğr, ve takip edilmekte olan bir - çok zabitlerin Yugoslavyaya kaç- | tıkları söylenmektedir. Belgrad - da çıkan Politika gazetesinin de Bulgaristana girmesi menedilmiş- | tir. bir Bulgar hükümet adamı öldü Sofya,3 (A, A.) — Son Muşa- nof kabinesinin (Kültür Bakanı; Boyaciyef ölmüştür. Levanievski'nin tayaresi tek sa- tıhlr, uzunluğu 40 metreyi bulan gayet geniş kanatlı bir tayyare - dir. Kanatlar kırmızı renge bo * yanmıştır. Tayyarecileri, Harbiye Komi - seri Voroşilof yoldaşla, Dahiliye Komiseri, Amerika Elçisi uğurla- mışlardır. Hava şeraiti şimdilik iyidir Bir Sovyet kadını Dünya rekorunu kırdı Moskova, 3 (A,A.) — Paraşütçü Ma- dam Pindniztzkaya ve madam Şişma- reva oksijen makinesi olmadan 7923 metre yüksekliğinden atlamak suretiyle arsıulusal rekoru kırmışlar dır. Münin şehrinin resmi ismi Berlin, 3 A. A. — Bay Hitler, Mü - nih şehrine “Ulusal sosyalist hareketi- vin merkezi,, adını resmi olarak ver - miştir, Nazilerin katolikler aleyhinde sözleri Karlsruhe, 3 (A.A.) — Robert Vag- ner, şatosunun meydanında siyasal ka- » verdiği bir söylevde de-| İ atlyan « Habeş ihtilâfını kat'i bir ! surette halledecek mahiyette ol - İ hareket edecek ulusların hepsini Din birtüğü kin sokmak ve kini kö- i rüklemek özge “ği demek değildir. Ar- tık n3 kiliterin hücumlarına, ne siyasal ka” © *-— ; (matbuatı) nm vo ro “5 siyasal Kate'ik gençlik: veya din kurum- larının mevcut olmasına tahammül ede: miyeceğiz.» Vagner, Kabolikleri yeni Almanyaya karşı dışarda yanlış haberler yaymak. la ittiham etmiş ve: “Bunlar memleketlerine karşı ha « indirler ve ancak ipe çekilmeğe lâyik - tırlar,, demiştir. 4 Otomobil kazası Bu sabah Beyoğl. « Ortaköye gi den şoför Merdin (idaresindeki 2319 numaralı otomobil Çırağan sarayı ğ- nündeki elektrik direğine çarpmış, ön kısmı parçalanmıştır. Niye zayiat olmamıştır. & HABER — Akşam Poslası Habeş seferi sadece bir talimden ibaretti ! Musolini böyle söylüyor!.. Musolini müsbet cevab verdi Laval, Eden ve Aloizi arasın - da yapılan (konuşmalar dün de devam ettikten © ve ittihaz edilen karar sureti (O bazı değişiklikler gördükten sonra İtalyan delegesi ! tarafından Musoliniye bildirilmiş ve Musolini'nin cevabı gelmiştir. Netice şudur: Musolini kabul ediyor. Ancak bazı noktalar üzerinde itirazlarda bulunduğundan karar sureti yeniden görüşülecektir. Hazırlanan karar suretinin “1 - duğu,, söyleniyor. Habeş - İtalyan işini o konuşan hakem komisyonuna yeni seçilen âza (İsviçreli hukukçu Hubert) derhal işine başlamıştır. Habeş kabinesi de imparatorun başkanlığı altında (bir toplantı yapmış, son durumu konuşmuş - tur. Dostla düşmanı ayırd ediyor İtalyanca “Popolo d'italya,, ga- zetesi “Habeş meselesinde dostça dost bilceğiz. Ötekilerin aldıkları durumu da hiçbir zaman unutmı- yacağız.,, demektedir. Gazetenin bu yaztsr, İngiliz Dış Bakanının parlâmentoda yaptığı söyleve bir cevap olarak karşılan- maktadır, Italyan kadınla- rının hamiyyeti Mısırda oturan İtalyanların bir- İ çoğu, İskenderiye İtalyan Konso- ! losluğuna giderek mücevherlerini' vatana armağan etmişlerdri. İtalya, bütün bu vaziyetlere rağmen asker toplamasına devam edecektir. Italyan askerleri- nin yekünü İtalyanın yeni silâh altına ala - cağı askerle birlikte bugün silâh altında bulunacak askeri 900,000 olacaktır. Musolini imparator la konuşacak mı? Adisababadan gelen bir habe - re göre, Musolini ile Habeş Impa- ratorunun bitaraf bir toprakta bu- luşarak konuşmaları ibtimeli var» dır. Musolininin yeni diyevi Bugünkü posta ile gelen fransızca İntransijan gazetesi, İtalya başbaka. ni Musolininin Fransız akademisi ü yelerinden romancı Piyer Benu'a ver- diği beyanatı neşretmektedir. Musolini bu beyanatında şöyle de - miştir: “. Gelecek eylülde, Avrupa hudut. larında lüzumlu yerlere dağılmış va- ziyette 800 bin asker emrimde olâcak- tir. Bunların yarısı motörlü kuvvetler dir, Eğer icap ederse bu miktarı bir milyona, hattâ daha fazlasma çıkara. dağım, Habeş meselesine gelince, bu hare- ket hiçbir zaman bizim vasıtalarımızı eksiltemez. Habeşistana olan hareke- ti ben daha ziyade bir seferberlik eg- sersizi (talimi) telâkki etmekteyim. Bu egsersiz (talifhden) maksadımız i- se elimizde neler mevcut olduğunu a - raştırmak değil, nelerimiz eksik ol - duğunu öğrenmektir: Habeşistan dolayısile Avrupada za- yıflamanıza imkân yoktur. Ben hula- nik suda balık aylıyanları tanırım ve onlârın dalayetelerine imkân bırakmı- yacağım.,, - Musolini, Habeşistandan bahseder - ken de şunları söylemiştir: —bBir harp vukuunda, en hoşuma gitmiyecek şey, bütün (o Habeşistanın hükümdarı etrafında toplanması ih - timalidir. Manmafih ben bu ihtimali de düşünerek ona göre tedbirler al - dım. Zaten ben oradabir o çok malzeme ve birçok asker bulunduru - | yorum. İcap ederse bunu iki misli, üç misli çoğaltabilirim- Sanırım ki; Habeş kralı elimdeki İm- lar ve maksatlar hakkında birfi- kir sahibidir. Bu vaziyette bir harbe atılmak macerasının tehlikelerini dü- şiinmek ve bir karar vermek artık ona düşer,, Italyan kumanda. nının beyannamesi! İtalyanın şarki Afrikadaki kara kuvvstlai baş kamotanı General Gra -| ziani'nin, Eritre ve Somalide bir boyan. name heşrettiğ; ve İtalyanın müstem - leke siyasasını tenkit edenlerin derhal cozalandırılacağı haber veriliyor. Bu “3: anname, baş İ:-ctanın müs temlekslerdeki bütün İtalyan mevkile - rini 18 günlük teftişten sonra nejre « dilmiştir. Halide Edib | In Bugün Istanbula geldi On senedenberi memleketimiz dışında yaşıyan tanınmış kadın muharrir Halide Edip bu sabah Semplon ekspresiyle şöhrimize gel- miştir. Burada hemşiresi Mahmurenin yanında misafir olan Halide Edi- bin şehrimizde bir ay kadar kala. cağı ve sonra Pariste bulunan ko- cası Adnanız yanına döneceği söy. tenmektedir. Bir muharririmiği kendisiyle görüşmek, ve ihtisaslarını almak i. çin gönderdik. Fakat Halide Edip yorgun olduğundan muharririmiz kendisiyle görüşememiş, ancak a- şağıda okuyacağınız gibi oğlu A. yet Zeki ile konuşmuştur. Beyazıtta Soğanağa mahalle . sinde, Mahmut Kerim apartıma - nının yanında büyük beyaz boyalı ve denize nazır bir ev.. e Aklıma derhal kabak çekirdekçi hikâyesi geldi. Bu hikâyeyi her halde bu "evin geniş taraçasından denizi sey rederken yazmış olacak, dedim. Yalnız o zamandanberi manzara bir hayli değişmiş... Bahsettiği Kır- mızı damlı alçak evlerin arasın. dan büyük yapartımanlar sivril. miş. Memleketimizi siyah saçlı ter- kettiği halde beyaz saçlarla dönen büyük romancıyı görmeği çok is tedim. Fakat kapıya gelen * oğlu, Ayet Zeki, Halide Edibin seyahat. ten yeni geldiği için yorgun oldu. ğunu, bunun için hiç kimseyi ka- bul edemiyeceğini söyledi. Heye. İçinde yazılıyor ki: “— Bu,” bizim bulunduğumuz | vaziyetlerde, Ohir zaman olduğu gibi birçok dedikodu da çıkar, yalanlar ya- “Esas hakikatler ve birçok diğer ş8y- ler hakkında zerrece bilgisi olmadığı halde münakaşa eden, hükümler veren, muhtelif münakaşalardan türlü netice- İ ler çıkan münelkitler vardır. “Her iki smıf da, genel nizamı kati- yen bozacak mahiyette olduğu için, alı- nacak tedbirlerden birinin de cezalan - dırmak olacağımı hatırlatırım. Bu ceza- yı, bugünün ödevlerini (vazifelerini) anlamıyanlara tatbik edeceğim. Bugü - nün ödevleri, sessizce, inanla ve tam bir faşist sempatisi ile çalışmaktır. balon i uçuracaklarmış Berne 3 (A.A.) — Polis faşist kar « ,dnjo dasuzu vuman ng (Leyykoye) tuk Pariste oturan bazı İtalyan siyasal mül- tecilerini tevkif etmiştir. Bunlar İtalyan hududuna komşu o- lan Tessin mevkiinden içinde Habeşis- tan harbine karşı beyannameler bulu - nan birçok balon uçurmak istiyorlardı, Ingiliz - Türk Tecim anlaşması Yeni Türk — İngiliz ticaret anlaş « ması baklında İngiliz (ticaret bakanı avam kamarasında bazı sorgulara ce » vap vererek demiştir ki: — İstanbuldaki İngiliz tecim odası» nin son Türk — İngiliz tecim anlaşma. sından memnun olmadığını, çünkü yap- ye ar ari lg ml »i biliyorum, Fakat bu önergelerin (tekliflerin) tamamen nazarı dikkate ulmdığını te- min ederim. Ancak bu önergelerin ka- bili tatbik olmadığı incelenirse anlaşı » hır. Bakan sözlerini bitirirken: “Anlaşmanın İngiliz tecimi için fay- dalı olacağını haklı olarak ümit ederim, demiştir. Bay Runsiman, başka bir suale ce » vap vererek demiştir ki: “Şimdiki ahval içinde en iyi şerait elde ettiğimizi sanıyorum.,, Haliç şirketi işi Haliç şirketinin vaziyeti hâlâ kat'i surette tesbit edilemedi, Belediye, Ha- liç şirketinde birikmiş olan 68 bin kü - sur liralık hissesini alamadığı i için mah- miyecek şekilde olduğunu söylemesi ü- zerine vaziyetin tetkiki ehlivukufa he vale edilmiştir. Ehlivukuf ise henüz tetkikatını bitirmemiştir. Diğer taraftan belediye mahksme « nin verdiği kararı beklemeden elinde » ki mukaveleye riayet etmediler, Şirketi kendi işletmeğe karir vermiş ve bunun için 20 bin liralık tahsisat kararı alımış- tır, Komünist enternasyonalinde Moskova, 4 (A-A.) — Komintrem kongresinde B. Dimitrof faşizm taar- candan elleri titriyen Ayet Zekiye sordum: — Acaba anneniz ne kadar kalacak? — Hiç belli değil. — Kocası Adnanın da şehrimi- ze gelmesi ihtimali var mı? — Bilmiyorum. — Annenizin geleceğini daha evvelden biliyor muydunuz? — Evet! Daha evvelden bir; mektup aldık. Geleceğini bildiri. hi yordu. ; — Bu uzun ayrılıştan sonra Is. tanbula gelmesi kendisinde nasıl | şehrimizde ruzu ve amele sınıfının birliği için fa- şizme karşı yapılacak mücadelede Ko- mintermin ödevleri hakkındaki rapo - yunu okumuştur, B. Dimitrof hararet- le alkışlanmıştır. Rapor hakkındaki müzakereye bugün Fransız delegesi Torezin bir diyevile b--“-“acaktır: İmei tesirler yaptı? — Yüzünden, çok heyecan duy- duğu belli oluyordu. Şimdi daha sakindir. — 78 ibtisaslarını sordunuz — 7 Valla vakit bulamadık. Ko- nuşmalarımız, simdiye kada bu- susi çevreyi açmadı.