1 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

1 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

© İngiltere, tekba: Italyaya ar koyamaz! İtalya ki yüz bin asker daha toplıyor Musolini yeni verdiği bir 4öy- ivede eylülde iki yüz bin İtalya - nın daha silâh altına çağırılaca » ğmı bildirmiştir. Musolini söylevinde daha şun » ları söylemiştir: “Herkesin bir kere daha bil - mesi lâzımdır ki, zecri tedbirler. den, mânasız ve tahrik edici su - rette bahsedildikçe, ne tek bir ne- fer, ne tek bir denizci, ne de uçak. | çı terhis edeceğiz...,, | Habeşistanın vereceği imtiyaz | Habeşistanda her çeşit maden| ve petrol aramak hakkının yetmiş beş yıl için bir İngiliz « Amerikan sosyetesine verildiğine dair Adi - sababada neşredilen resmi teb - liğ, birçok dedikodulara sebep ol»! muştur. Bazı kimseler bunu İngi-| liz emperyalizminin yeni bir za - feri, bazıları da Amerikanın hi » mayesini temin etmek için Habeş İmparatorunun bir manevrası say maktadır, Ancak, salâhiyettar İngiliz ma- hafilinde söylendiğine göre, İn- Jgilterenin Habeşistandaki elçisi, ora müracaat ederek böy- » bir imtiyaz veremiyeceğini an- latacaktır. İngiliz noktai naazrma göre, 1906 tarihli anlaşmanın ikinci maddesi mucibince, Habeşistana dit berhangi bir imtiyaz hakkında İngiltere, Fransa ve İtalya ara - sında konuşmalar yapılması lâ » zımdır. Habiiğistâkii" şimal! ordusu (Mabiştersmini şimal ordusunun kuvvetlenmekte olduğu bildirili » yor. Burada öç dört yüz bin asker tahşit edilmiştir. 4 eylülde na olacak? Dört eylâl Uluslar Kurumu top lantısı yaklaştığı cihetle İtalyaya karşı icabında zecri tedbirler alın- ması meselesi de dillerde dolaşı - yor. Fransız gazetelerinden Temps (bu tedbirlerin alınmasına taraftar "değildir. Figaro diyor ki: “İtalyaya kar. şı dostluğumuz tamdır. Fakat bu dostluktan Fransanm sürekli men faatlarmı feda etmesini istiye - meyiz.,, .. Londra, (Özel) — Habeşistan işini halletmek üzere Üçler kon »« İeransında İngiltere ve Fransanın müştereken İtalyaya yaptıkları! tekliflerin Uluslar Kurumu toplan tısında tekrar ileri sürüleceği öğ - renilmiştir. . 4 Lotdra, (Özel) — Uluslar Ku- rumünun çarşamba günkü toplan- tışmın uzun süreceği ve bir netice elde edilinciye kadar aradan bir- kaç giin geçeceği tahmin edilmek- tedir. Çarşamba günü İngiliz Bakanı Eden hazırladığı raporu âzaya o- kuyacak ve anlaşma yolunda uğ - radıkları hezimetleri anlatacak - tar, Sonra Fransız Bakanı Laval ve İtalya delegesi Aloizi, anlaşma - ları kendi cephelerinden anla- tacaklar, belki Habeş delegesi de söz alacaktır. Bundan sonra hemen iş bit. miyecek, bir karar verilmiyöcek, delegeler arasında hususi görüş » meleryapılmak üzere dağılma o - lacaktır, , Mtalyadan Afrikaya doğru: Birkaç gün sonra, ihtilâfı yeni» den ve hep beraber konuşma ü - zere toplanacaklardır. Istanbuldaki | italyanlar | Gönüllü gitmek istiyor | İtalya elçiliği tecim ataşesi Arivabene, Loid Triyesino vapur; şirketi İstanbul direktörü Kam ! paner, İtalya bankası direktörü Popi ile, İstanbulda bulunan! | yüz kadar İtalyan Afrikaya gö: nüllü gitmek üzere Musolini” “1 müracaat etmişlerdir. Bunlar, buradaki diğer İta'- yanları da gönüllü listesine kay? detmek istemektedirler, İtalyadan henüz cevap gel memiştir. !Markonl tayyareleri durduracak Dünya müdafa.i kuvvetlerinin beklediği telsiz şuamın, İtalyan mubterii Markoni tarafından te - kâmül ettirildiği haber veriliyor. Havada uçan tayyareleri dur - duracak kuvvette olan bu şua, neşredecek alet gelecek ay hazır olacak ve ilk defa olarak tecrübe edilecektir. Markoni askerlikte kulanılmak üzere bir radyo şua: üzerinde ça: lıştığını İngiliz gazetelerine ev - velce söylemişti... Hava kuvvetlerini durduracak kuvvette bir şua ortaya koyabil - diği takdirde en kuvvetli müdafa- a silâh: meydana çıkmış olacak - tir, İbtirar sayesinde, bir memle - ket hava hücumuna karşı emin bir çevre içerisine girecektir, Markoninin eylül onda Brezil - #ğaya gideceği yazıldı. Bu seyaha-| tına çıkmazdan önce, şuam tec - rübesini yapacağı zannediliyor. Markoni “Şarki Afrikada her - hangi yere gitmeğe hazır oldu - ğunu ve nerede yardımı dokuna- bilecekse oraya gönderilmesini, Musoliniye söylemiş ve teklifi mu yafık görülmüştür. Bolşevikler Habaş işini | nasıl görüyor? Sovyet gazetelerinden “İzves - tiya,, Habeş » İtalya hakkında ilk| defa olarak bir başyazı yazmış ve demiştir ki: “— İngiltere yalnız başına |. talyaya karşı birşey yapamıyacak- tr. İngilterenin muhakkak bir mütefike ihtiyacı vardır. Bu müt - tefik olsa olsa Fransa veya Al- manya olabilir. Yalnız bunlardan biriyle İngilterenin ittifak edebil. İngilizler Habeşistandan çıkıyor HABER — ER — Akşam Postası tekbaşına sevkiyat, sevkiyat, daima sevkiyat mesi için herşeyden evvel Paris i- le Berlin arasında bir anlaşma ol- ması lâzrmdı. Bu iş de bittabi zan- nedildiği kadar kolay değildir. Bunun için İtalya istediği gibi ha- ! rekette devam edecek ve ihtilâfı silâhla halle kalkacaktır. “Afrikada çıkacak harp her halde Avrupaya da sirayet edecek tir. İngiltere bu durumu büyük bir endişe ile takip etmektedir.,, Londra, (Özel) — Harp ihti » malinin yaklaşması dolayısiyle, Habeşistandaki İngilizlere, Habe- şistandan çıkmaları tavsiye edil - miştir. -Bendlerde su azaldı Belediye,suyu idare etmeyi kararlaştırdı Öğrendiğimize göre son zaman- lardaki yağmursuzluktan dolayı bendlerde sular oldukça azalmış- tır. Şimdilik bir kuraklık tehlike- si görülmemekte ise de daha bir ay kadar yağmur yağmazsa vazi- yet düşündürücü bir şekil alacak- tır. Bunun için belediye sular ida- resi su yolculara idareli hareket et- melerini bildirmiştir. —— Yunanistanda Kralla Çaldaris ara- sında anlaşmazlık yok Atina, 31 — Başbakan Çalda-! rn ris bugün telefonla Dış İşleri Ba- kanı Maksimosla görüşmüş, ken- disiyle Kral Jorj arasında ihtilâf olduğunu yalanlamasını istemiş - tr. Maksimos pazartesi günü ve yolda Viyana istasyonunda Yu - nanistana dönmekte olan Çalda - risle görüşecektir. 0 — |: .... - iki kişi boğuldu Lâlelide Yeşil tulumbada otu- ran Ali Sebahi ve Münir adındaki iki genç dört gün evvel Yenikapı- dan bir kayığa binerek Pendiğe doğru açılmışlar, fakat bit daha geri dönmemişlerdir. Polis ken- | dilerini aramaktadır. HABER istanbulun en çok satılan hakiki, akşam” gazetesidir. ilanlarını HABER'E , overerder kâr ederler. İde 1 EYLUL — 1035 Romancı Mahmut Yesari Masonlara verdiği yemini tutmamış Son zamanlarda Mahmut Ya- sari mason olmuş, şimdi de ma- sonlar arasında geçirdiği müddet zarfında gördüklerini, nasıl ma- son olduğunu yazmağa ve mason- ların sırlarını ifşa etmeğe başla- mıştır. Bu ifşaat mosanlar ara- sında büyük bir heyecan uyandır- mış, mason büyüklerinden biri Mahmut Yesariye şöyle bir sual sormuştur: “Masonluğa intisap arzusunu gösterdiğiniz zaman, temiz bildi- ğimiz adımıza karşı duyduğumuz itimat, şahsiyetinizi bütün şüphe- lerden tenzih edebilecek kadar kuvvetliydi. Ve gene de böyledir. Fakat eğer şerefi lekelenmemiş bir yazıcı sıfatı altında sadece gün lük bir gazet aytarlığı yapmak he- vesini saklıyabileceğinizi düşüne- bilseydik, sizi şüphenin uvandıra- bileceği bir ihtiyatla karşılıyabilir- dik, Şimdi soruyorum: Masonluğa girenler o cemiyetin içinde gör - düklerini ve duyduklarını asla a - çığa vurmayacaklarına namus ve şeref üzerine söz verirler. O sözü verdikten sonraki ney- riyatınızı okuyanların size vere - cekleri not nedir? Ve bu mesele gazetecilik ile telif kabul eder mi?,, Küçük andlaşma kararları Habsburgların gelmesine karşı durulacak Yugoslavyada toplanan küçük andlaşma konferansının, neşretti- ği tebliğde deniyor ki: “Üç dış işleri bakanı, tetkik et- tikleri bütün meseleler hakkında tam bir görüş birliğini haizdirler. Küçük andlaşma, uluslar kurumu- na bağlı kalacak, Habsburglarm tahta dönmesine karşı gelecek, ar- srulusal durumun nezaketi dolayı- siyle itilâfm üç dış işleri bakanı daimi surette temasta bulunacak: tir.,, MEMLEKET MEKTUBU Kandralıların bütün ümidi yeni belediyede Kandıra muhabirimiz yazıyor: Geçen mektubumda, kasaba halkının susuzluktan çok müşkü- lât çektiğini yazmıştım. Eski şar- ba Tevfik hilmi zorunda ka» Kandiranın hükümet caddesi larak istifa etmiştir. Şimdi ha- ber aldığıma göre şarbay vekili o- lan ilçebay Şekip Yurdakul, su ?- şine çok önem vermektedir.. Bu derdi kökünden halletmek kara- rındadır.. Kandıralılar sokaklarında lâm. ba olmadığı halde “tenvirat para- sı,, verecek kadar belediyeye yar- dımda ileri gitmişlerdir. Bu ka- dar fedakârlık gösteren kalkın 0- nun karşılığını görmek istemesi ei- bette çok yerinde ve haklıdır. Şe- kibin muvaffak olacağına inandı- ğımız için Kandıranm yakında bol suya kavuşmasını bekliyebili- riz, Kazamızda bu sene zirat va ziyet çok iyidir. Bilhassa keten to- ( bumu mahsulü pek verimlidir. Halkın yüzünü sevinç kaplamış » tır. Piyasada gözle görülecek bir canlılık vardır... Epey vakittir durgun olan çar- şı piyasası da oynamaya başla- mıştır. Burada her şey toprağa bağlı olduğu için vergi tahsilâtı zirai mahsulün verimlerine göre temevvüçler gösterir.. Esnaf ayni sebepten kazanır veya kazanmaz. Hülâsa Kandıra tam manasiyle bir ziraat yeridir ve ziraf işletmenin bütün riskleri burada mevcuttur. Köylü ötedenberi alışageldiği şekilde ziraat yapmakta bu da ta- bii gayri fenni olmaktadır. Fakat ziraat memuru Selâhaddin, her za- man temas ve onları irşat etmek suretiyle fenni usulleri öğretmek- tedir. Endüstriye pek az önem veril- miştir.. Halbuki ilk maddesi ol- dukça bol olan bu kazada küçük endüstri müesseseleri pe«âlâ yö” şıyabilir.. Her işte olduğu gibi bu sahada da teşebbüs noksanı göze çarpıyor... Meselâ bundan yedi s6- kiz sene evvel kurulan bir kaşar peyniri imalâthanesi günden güne genişlemekte ve iyi neticeler ver” mektedir. İstanbul piyasasında Kandır8 kaşarları üstün bir yer ( tutuyor. Lâkin istihsalât miktarı talebi kar” sılamaktan çok uzaktır. Alâks” darların bu cihete de ehemmiyst vermeleri hem kendi, hem de ük müstahsil olan köylünün menfaati nedir, i Müfit Atac