11 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

11 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 ————— Tayyare manevras bugün Dün bildirdiğimiz gibi bu sa - bah memleketimizin üç yerinden çelik kartallarımız hareket ede - © rek memleketi dolaşacak olan bü- yük bir hava turuna çıkmışlardır. Sabahleyin tam saat 5,50de5 bombardrman tayyaresinden mü- rekkep bir kol Yeşilköy hava is - tasyonundan kalkarak Marmara kıyılarını takiben İzmire gitmek! üzere yola çıkmıştır. Bu hava fi - losu öğle vakti İzmire vardıktan sonra saat 14 te oradan da hare - ketle akşam üzeri Antalyaya va- racaktır. Geceyi orada geçirdik - ten sonra ertesi sabah Mersin, A- dana, Elâziz, Maraş yolu ile Di - yarbekire, öbürgün de Diyarbe - kirden kalkarak Sıvas, Tokat yo- lu ile Ankaraya ve ayın 14 ünde başladı de Ankaradan hareketle tekrar İstanbula gelmiş olacaktır. Ankaradan bu sabah hareket e- decek olan tayyareler ise öğle vakti İstanbula gelip akşama İz - mire gidecekler, ve Sıvastan ha » reket edecek hava filomuz da öğ. leyin Ankarada olacak, ve akşa- ma İstanbula gelecektir. Cunlar da aynı yoldan geçerek Türkiye turunu tamamlıyacaklardır. İzmirden kalkan tayyareler 8,54 te şehrimize gelmişlerdir. Tayyareler aynı zamanda İs - tanbulda Davutpaşa ile Metris çiftliği arasındaki sahaya bomba atmak tecrübeleri yapacaklardır. Hedeflere isabette en büyük mu- vaffakiyeti gösterecek olan tay - yare koluna büyük bir kupa hedi- ye edilecektir. Ingilizler Markoniye taş çıkarttı Onların buldukları ölüm şuaı Italyanlarınkinden daha korkunç Uzun zamandır tek başma üc ra bir lâboratuvarda çalışan br İngiliz mütefennininin, Yalduğu ö lüm şuzatmdan iki gün önce bah seliniştik. İngilizce “People,, gazetesine bu fen adamının verdiği b'r diyevin- den anlaşılıyor ki, bu #naın esrar simdiki halde “Sulhun muhafaz> sına yaramak üzere, İngiliz kabi mi değilnimi İngiliz mütefennini diyor ki: “Benim düşündüğüm şudur: Ingiltere, böyle müthiş bir #i lâh. elinde bulundurmakla sulhu muhafaza için sarfettiği ve diplo matik gayretlerde belki muvaffak olur. Şundaneminimik” İtalyan mucidi Markoninin de bulduğu ve geçenlerde tecrübesini yaptıklar şua, benim bulduğumun aynıdır Fakat İngiltere İtalyadan bir ba" samak daha ilerdedir. Markoni şuana karşı bir müdafaa yolu da buldum! Ve İngiliz kabinesi şimdi bunun esrasına da vakıf- bulunuyor...,, İngiliz fen adamı, filhakika, ö- Tüm suama karşı tedafüi bir tedbi 'de ortaya koymuş ve bütün ince likleriyle hükümete bi'dirmiştir. © İngilizin icat ettiği o şuamadı “Z., şuaıdır. Bu şua ile zehirli gazlar nakledilebilcektir. Şehirler üzerinde hava taha vülleri vücude getiren ahaliyi boğ “mak mümkün olacaktır. * Tayyareleri indirecek ve oto mobil motörlerini durduracaktır. Geniş muhitlere mikroplarla afet! saçabilecektir. Hafif bir nakille, (bu şua 459 küsur metre ilerideki otomobili! durdura bildiği ve işe yaramıya cak bir hale gelecek makineleriyle tayyareleri yere indirmeğe mec bur edebildiği gibi kuvvetli bir na- kille şuam faaliyetini daha ilerile re götürmek kabildir. İngiliz muhterii şöyle anlatıyor - “Düşman bombardıman tayya- releri Londranm yahut sahillerin raillerce mesafe ötesinde kalacal:. yanaşamıyacaklardır. Bu şua yal nız makineleri faydasız bir hale koymakla kalmaz. Belki bir tay yarenin haznesindeki petrolü de parlatarak tayyareyi alevler için de brrakabilir.,, Kendi başına ve gizli (o olarak! yaşıyan İngiliz mütefenninin şim di ölmüş bulunan zengin biri tara” fından paraca yardım görmüş ol- duğu yazılıyor. Markoni neler yapıyor ? Cenova, 11 (A.A.) — Santa Margareltada süel mütehassısların huzuriyle kısa dalgalar hakkında ki deneçlerini bitiren Markoni bu” gün Riyo de Janeryoya hareket e diyor. Yeni büyük telsiz postası" nı açmak üzere Santosa gidecek tir. Gözlerini kan ...... a. bürümüş! Cibalide Yeşiltulumba meyda - nmda 36 numaralr evde oturan Balat inhisar kısım deposu smele- sinden Süleyman oğlu Cafer dün gece saat 24 de Cibalide tütün fabrikası arkasında bostan sergi- sinde otururken iki senedenberi dostu bulunan Hasan kızı Zeynep yanma gelmiş, hakarette bulun - muştur, Cafer bu hakarete sözde tahammül edememiş, yerinden fırlıyarak bıçağını çekmiş, Zey - nebi sel kolundan ve sol kalçasın- dan yaralamıştır.Bu sırada yoldan geçen Şemsi isminde birisi arala- rma girmiş, Cafer buna da kızmış Zeynebin kalçasmdan çıkarttığı kanlı bıçağını Şemsinin sağ kolu. na saplamıştır, Her iki yaralı hastaneye kaldı - rılmıştır. Yaraları ağırdır. Cafer yakalanmıştır. Artist Anna Bella kaza atlattı Angulem (Fransada)” 11 — Fransız sinema yıldızı Arna Bella bugün bir kaza atlatmıştır. Bizzat yıldızm idare ettiği bir otomobil yolda devrilmiş, (Anna Bellanın iki arkadaşı yaralanmıştır. Artiste bir şey olmamıştır. Şirketi hayriye tarifesi Ankaradan gelen haberler: gö- re, Şirketi Hayriyenin oAvadolu kısmı tarifesinin altı ay duha ol - duğu gibi kalması tarifeler kömis- AABER — Akşam Postası İstanbul, 10, (A44A.) — Türk dili a - raştırma kurumu genel sekreterliğin- den: Geçen yıl olduğu gibi bu yılda ge. niş ve ulusal ölçüde kutlanması ulu- önderimizce yerinde görülen 26 eylül 1995 dil bayramı için hazırlanan prog ram aşağıdadır: 1 — 26 eylül, birinci dil krultayının toplandığı tarihtir, Kurultay, bugün dil kurumu üyeleri arasmda kutla - nacak bir bayram günü olarak ka . rarlaştırılmıştır. Dil işi bütün ulusun ortak bir işi olduğundan, bu bayram — geçen yıllar olduğu gibi— bütün halkevleri ile basın ve yaym kurum- ları tarafmdan geniş ölçüde kutlana- caktır. 2 — Türk dili araştırma kurumu, 26 eylâl 1835 günü radyo ile bütün yur. da bir ayta verecektir. Bu ayta için İstanbul ve Ankara radyo merkezleri birleştirilecektir. Aytanın hangi saat- te, hangi radyo merkezinden verilece- ği ayrıca kararlaşlırılarak bildirile . ektir, O saatte bütün halkevleri dil, tarih ve edebiyat şubelerinin ön - cülüğüyle toplu olarak bulunacak ve aytayı dinliyecektir, 3 — Halkevleri, dil bayramı için ön- ceden hazırlanarak toplantılar yapa - caklardır. Bu toplantılarda okur - nacak şiirler, verilecek söylevler için kapsal olarak şu yönerge verilebilir.: a — Elden geldiği kadar öz, sade güzel, anlaşılır türkçe ile yazılmış ve söylenmiş olmak , b — Konular, genel olarak, Türk kültür varlığının eskiliğini, genişli - ğini, büyüklüğünü ve özel olarak Türk dili denen dilin bir yandan Türk ulusunün en geniş ölçüde biribiriyle anlaşmasma yaradığını, bir oyandan da bütün yeryüzü kültür dillerine kay nâk olmuş en eski ve ana birdilol. #uğunu anlatmağa ( yarıyacak yolda seçilmek. 4 — Halkevleri toplantılarında söy- lenen şiirler ve söylerlerin birer kop . yesi dil kurumu merkezine gönderile- cektir. 5 — Halkevleri toplantıları, dil ku- rumunun radyo ile vereceği o aytanm saatine göre, bu aytadan Önce veya sonra yapılabilir, Ancak başında veya sonunda ikinci maddede yazılı olduğu gibi, bu ayta dinlenilecektir. 6 — Radyo merkezi olan (yerlerde halkevleri toplantıları da radyoile verilecektir. 7 — Türkiyede çıkan bütün gazete . ler o gün İçin dil işinin değerine, üç yılda alman yolun ve önümüzdeki ça- lışmaların önemine dair yazılar ya. zacaklar ve dil bayramını canlandıra. caklardır. Bu yazılar için de ücüncü maddede yazılı yönerge gözönünde tu tulmalıdır. elimi! Hitler'e Şarmayn kılıcı verildi Nurenberg, 11 (A.A.) —B. Hit ler. B. Rudolf Hesse (ile birlikte dün akşam uray dairesine gel - miştir. -Şarbay hoş geldiniz dedik ten sonra, süel kanunla Alman yaya hürriyetini iade ettiği için! B. Hitlere teşekkür etmiş ve kendi sine Şarlmayn'ın kılıcmn bir kopyesini vermiştir. B. Hitler, bu silâhm önemini o kaydettikten sonra kongre için bu sene yapılan! tesisatın Almanyanın hürriyet ve| kuvveti remziyle açılmasından do” layı olan memnuniyetini bildirmiş- tir. yiz Maslak yolunda otomobil kazası Bu sabah Büyükdereden İstan" bula gelmekte olan 2565 numaralı, taksi Triyondafilosa ait Stüdber ker araba ile Maslak yolun“ : çar- pışmış ve Stüdbeyker araba tama” mile tersine dönmüştür. Kaza Al | man gazinosiyle Ayasağa :sşmesi arasmda olmuştur. İnsanca zayi"| at yoktur, (2315) (50) 11 EYLÜL — 1995 Namus gayretkeşliği Fettan bir yenge yüzünden Tire (Özel aytarımızdan) — Tireye bağlı yeni çiftlikte iki kişi- nin ölümü ile neticelenen tüyler ürpertici bir cinayet (olmuştur. Tafsilatmı bildiriyorum: Yeni çiftlik köyünde Hasan ve Emin isminde iki kardeş var, Bun- lardan büyüğü Hasan dört gem evel Safiye adlı fettan bir köyl” dilberiyle evlenmiştir. Faxat do- lasan rivayetlere nazaran Safiye evlendikten sonra da bu fettanlık huyundan vazgeçmemiş, bilhassa Mehmet isminde biriyle gözüşü- yormuş, hatta kendisine bir de mendil hediye etmişmiş. Safiyenin kocası Hassan işi tat- lıkla haletmek istediği halde bir) türlü karısiyle başa (o çıkamamış, en sonra Mekmedi öldürmeğe k- rar vermiştir. Bu fikrini kardes" Emine açınca Emin, ağabeysine kendisine hapiste iken (bakması şartiyle bu cinayeti kendisi yapa- cağını söylüyor, İki kardeş bu şe kilde uyuşuyorlar. Bundan sonra Hatan M-hmedi cinayet gecesi akşam yemeğine çağırıyor. Mehmet de yalaız gel- meğe cesaret edemediğinien o€- nistesi Hasan Ali ile birlikte geli- yor. Hasan Ali milli müc-delede büyük yararlıklar göstermiş, hatta üç silâhlı Yunan askerini tek ba- şma yumrukla öldürmüş bir ba yiğitti, eya Türkiyede bir ! robenson Bursa, (Cumuriyet ay'arı bildi” riyor) — Bursanın Apol'ont gölü- nün ortasındaki adalardan birin iç Nail isminde biradam iki sened'r yalnız başına bir Robenson haya": | gezirmektedir. Bugün 5 yaşımaa.! | olar Nail ancak 35 yaşında görün mektedir. Kendisi Selânikte yük sek sahsilini yaptıktan sonra Fran saya gitmiş, orada da iki sene yür sek ziraat okumuştur. Ve hayatın- da evlenmemiştir. Bir köpeği, bir horozu, tavuk” ları ve güvercinleri olan Nail bu adayı hükümetten satın almıştır. Kışm burada bulunan eskibir manastır harabesinin bir kısmını ev olarak kullanmakta, kendi ek- tiği şeyler ve adadaki ağaçların verdiği meyvelerle geçinmektedir. Pek nadir olarak balıkçılarm bı” raktığı balıkları almakta ve köy” den erzak getirtmekteri.. Nail kendisini ziyarat eden ga zeteciye şu sözleri söylemiştir: — Ben 'ne derviş, ne de keşişim. Evvelâ tabiata aşığım. Sonra in; san olmağa çalışıyorum. Bence in sanlar tabiatten uzaklaştıkça in- sanlıktan da uzaklaşmış ciuyorlar Benim için en büyük sasaet tabi atle başbaşa kalmak ve Löyle mün zevi bir hayat geçirmektir. Gür düz köpek, horoz ve güvercinleri; geceleri de ay ve yıldız'aıla konu şurum, cinayet! Dört kişi yeme: v0-Te-'en bir ara Emin sofradan kalkarak dışa» rıya çıkmış, orada silâhını doldur- duktan sonra: — Ağabey seni kahveden isti- yorlar! diye Hasanı dışarı çağı mış ve elinde tabanca (olduğu halde içeriye girerek Mehmedin kafasma üç kurşun sıkmış vedi- ğer üç kurşunu da kaçme'"ta olan Hasan Aliye boşaltmıştır. Bu esnada vaka yerine etımo- bille jandarmalar yetişmiş o veE- mini iki kurbanınm yanındı yaka» lamıştır. Emin; — Kardeşimin namusumu temiz- ledim. Onun namusu benim na musuvıdu demektedir. lay Portekizde Bir hükümetdarbe- si teşebbüsü oldu Lizbondan bildiriliyor: Hükümet, komünist unsurlarla birleşen ve eski sol cenah parti - lerine mensup şahsiyetleri de el - de etmeğe çalışan bazı ulusal sendikalist grupu üyelerinin bir hükümet darbesi hazırladıkların- dan haberdar edilmiş ve şiddetli tedbirler alınmıstır. 50 tersane amelesi ve bir deniz zabiti tevkif olunmuştur. Öğleden sonra şehir tabii halini almıştır. HABER | AKSAM POSTABI IDARE EV! Istanbul Ankara Caddesi Posta kutusu « Istanbul 214 Telgraf adresi; Istanbul HABER Yazı işleri telotonu : 23872 idare veliân : 24370 ABONE ŞARTLARI Türkiye © Ecnebi 1400 Kr. 2700Xr. 300 TARİFESİ vi Ticaret Hânlarının satırı 12,80 Reşmi wWânların 10 kuruştur. Sahibi ve Neşriyat Müdürü; Hasan Rasim Us Basıldığı yer (VAKİT) matbeası ZAYI İLANI Dosya İsimleri 1655 Lülsburgaz istas- yon müdürü Necmi 1651 Ispartakule istas- Lira 300 20 320 yon müdürü En - ver Lâtif İsimleri yukarıda yazılı bono * ların muhteviyatı olan 320 lira - nın tahsili zımnında 21 ağustos 935 tarihinde üçüncü icraya mü - racaat edilmiş ve icra tarafından tebligat yapılarak borçlular tara- fından da kabul edilmiş ise de bo- noların asılları her nasılsa zayi ol muştur. İşbu ziya keyfiyetinden borçluların istifade edememeleri için mezkür zayi bonoların bü » kümleri olmadığını ilân ederim. Ketencilerde 46 numarad$ Ayyıldız bakkaliyesi Ahmet ; e üçük Çiftlik parkında EFTALY A SADi Ve Arkadaşlarını Her Akşam diniiyebilirsin'z.