26 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

26 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Alibey köyü “ahalisi tarla Köylülere ulusal mallardan toprak verilmesi umulmaktadır. Alibey köyü ahalisi köy civa - rındaki arazinin vaziyetini tayin için ulusal mallar idaresine mü « racaat etmişlerdir. Alibey köyünü çevreleyen ara - zinin ve bu arada ekilebilecek tar lalarm çoğu ulusal mallardandır. Yıllardanberi ve bundan bir yıl önceye kadar da Alibey köyü hal- kı bu tarlalardan istifade edegel- miştir. Fakat geçen vıl bir ihbar üze - rine bu araziye ulusal mallar ida- resi elkoymuş ve ondan sonra da uzun bir tahkikat ve devlet daire. istiyor | leri arasında muhabere başlamış-| tır. Şimdi köylü, bu arazi eğer ulu.| sal mallar idaresine aitse müza - yedeye çıkarılarak köylünün isti- fadesine arzolunmasını istemek - tedir. Esasen kanun da bu duru - ma müsait bulunmaktadır. Yal - nız köylüler, yağmurlar başlama- dan ve ekim mevsimi geçmeden vaziyetin aydınlanmasını istemiş- lerdir, Esasen tetkikat da sona er- diğinden köylülerin bu dileğinin yerine getirileceği umuluyor. Afyon mahsulümüz depolarda toplanıyor Hükümetin uyuşturucu madde- ler inhisarı vasıtasiyle İstanbul ve İzmirde kurduğu depolara afyon alma muamelesi pazartesi günü akşamı bitmiş olacaktır. Bu suret-| le bugün piyasası malâm olmıyan! geçen yılın ve bu yılm Türk afyon larmın kıymeti belli olacaktır. Sa- İr günü inhisarın eksperleri gerek İzmirde. gerek İstanbuldaki de - polarda bulunan afyonlara kıy - met biceceklerdir. Bu mallar ter - cih edilerek monopol tarafından alınacaktır. Şimdiye kadar uyuşturucu mad- deler inhisarınm depolarına 2500 sandık afyon verilmiştir. Şu üç Şehir tiyatrosu temsilleri Bu seneki telif eserler arasında Necip Fazılın da piyesi var Şehir Tiyatrosu, yeni temsille - rine birinciteşrinin birinden itiba- ren başlamak üzere hazırlıklar | yapmaktadır. Duyduğumuza gö »- re bu senenin repertuvarı içinde telif eserler de vardır. Bunlar ara- sında tanımış şair Necip Fazılın “Tohum,, isimli üç perdelik bir piyesi de bulunmaktadır. Bir piyes yazmayı ilk defa tec - rübe eden Necip Fazılın bu eseri - nin temsili edebiyat ve sanat mu- bitlerince alâka ile beklenecek bir hâdisedir. “Tohum,, un başrolünü Ertuğ - rul Möhsin oynıyacaktır. —o—— Yangı Üsküdarda Evliyacelebi ma- hallesinde bakkal Eminin evinden yangın çıkmış, itfaiye tarafmdan sirayet etmeden södürülmüştür. gün içinde de 500 sandık kadar afyonun daha getirileceği umül - maktadır. Uyuşturucu maddeler inhisarı direktörü Ali Sami bugün Anka -| raya hareket edecek ve Ekonomi | Bakanlığı ile temas ederek afyon: | lara takdir edilecek kıymet etra « fmda direktif alacaktır. Depola - ra alınıp da inhisarın istediği şe - kilde elde edilmiş saf afyonlar i- çin ayrıca bir'de ikramiye verile. cektir, Diğer taraftan Ankarada topla nacak bir komisyon afyon ekim nin alacağı vaziyet hakkında bir karar verecektir. Nüfus sayımına hazırlık Şehrimizde evvelce numara - | lanması yapılamamış olan yerle - rin numaralanması sıra ile bitiril- mektedir. Bunun için numaralan- ması ikmal edilen yerlerde beledi- yece kontrollar yapılmaktadır. Numaralama işi en son ay başına kadar bitmiş olacaktır. Bundan sonra sayrm memurları kendi mın. | takalarını gezerek belliyecekler - ! dir, 20 ilkteşrin Pazar - Genel nüfus sayımı... Sayımın bütün yurtta bir günde ba- şarılması soysal birlik ve çalışmanın | en güzel bir eğlencesi olacaktır. Bu büyük günde devletin buyruk - larıma hepimiz uymalıyız... Başvekâlet Statistik Umum Müdürlüğü | | ması mevzuu üzerinde de görüşü- | çin Sovyet Rusyaya yeni bir tale - | müşse de etraftan yetişenler tara- . SAĞLIK ÖĞÜTLERİ o fabrikası için Rusyaya yeniden talebe gönderilmesi düşünülüyor Türkiyede kurulacak fabrikalar işiyle meşgul olan Sovyetlerin Türkstroy direktörü Zalatarief | yoldaş Ankarada Nazilli büyük! pamuklu kombinasının tesisatı ü - zerinde görüşecektir, Esasen bu fabrika makinelerinin (Sovyet Rusyada yapılması esasları evvel-! ce kararlaştırılmıştır. Ankarada - ki görüşmeler bütün bu mukarre - ratı son defa gözden geçirmek o - lacaktır. Aynı zamanda yeni kurularak çimento fabrikasının da Türks - troy'un yardımiyle Sovyet Rusya - da tesisatının yaptırılarak kurul - lecektir. Evvelce Nazilli fabrikası için dost memlekete bir talebe grupu gönderilmişti. Öğrendiğimize gö - re mevcut ihtiyacı karşılamak i - be grupu gönderilmesi de mevzu- ubahistir. Nazilli tesisatı yapılır - ken fabrikanm direktörü Fazlı da Sovyet Rusyaya gidecektir. e? Lİ/TE| Otomobil çarptı ,, , Sekiz yaşında “Sabahattin is- minde bir çoduk Ortaköyde Gala- tasaray lisesi binası önünde bir tramvaydan atlamış, karşıdan ge. len 2409 numaralı otomobilin al- tında kalarak sol kolu kırılmış, muhtelif yerlerinden yaralanmış:| Çocuk hastaneye kaldırılmış-! tır, tır, Tiftik yüklerr iken Limanda bulunan İsveç bandr- ralı Vkiland vapuruna kayıktan! tiftik denkleri verilirken © sapan, kayıkçı İsmailin omuzuna çarpa- | rak yaralamıştır. İsmail hastane- ye kaldırılmıştır. Şoförü yaraladı Bekir oğlu Şeref yanında dostu! Muallâ ile sarnoş olduğu halde dün gece İstiklâl caddesinden ge- çerken, şoför Kâzımla kavgaya tutuşmuş, şoförü bıçakla elinden yaralamıştır. Sandal devrildi İ Trabyada berber Haçiğin oğlu! Andon sarhoş olarak sandala bin-! miş, denizde şarkı söyliyerek ba: | ğırp çağırmıştır. Bir aralık san- dal devrilmiş, Andon denize düş fından kurtarılmıştir. ŞEHRİN DERDLERİ Harbiye caddesinin kaldırımı arasında sol tarafta Fransız ; mektehinin önünden başlıyan yaya kaldırım seneler - denberi tamir yüzü görmemiş, ve gâyet berbat bir hal- dedir. Yazın çukurlara inip çıkmak suretiyle buralar - | dan geçmek kabildir, Fakat kışın bu çukurlar su ve ça- kat'iyyen olmuyor, İleri geçmek için yaya kaldırımdan inmek, ve bir hayli müddet eaddede yürüdükten sonra tekrar ya- ya kaldınma çıkmak mecburiyeti vardır. Harbiye ile Garaj murla dolduğu zaman yürümenin Ondan sonra bir an evvel tam ri meydana çıkar, pılmalıdır, caddelerinden biridir, Otomobillerin de bu çok hizli geçtikleri, caddede yürümenin ayni zamanda bir de tehlike teşkil ettiği gözönüne alınırsa burasının Kış ve yağmurlar başlamadan bu yaya kaldırım ya- burası şehrin en kalabalık ve en işlek caddeden irinin bir kat daha (lüzumlu olduğu Zi Diş | rahatsızlıkları her hastalığa yol açabilir “İnsanlar kendi mezarlarını dişle - riyle kazarlar!, Bu sözü kimin söylemiş şimdi hatırlıyamıyorum; # söylemiş ise çok doğru dü Meselâ lüzumundan fazla yemek yi - yen oburlarla (dişlerini ihmal eden tenbeller için bu sözler büyük bir ha - kikat ifade ederler. o Kuvvetli dişler ve sağlam diş etleri beşikten, olgun - luk yaşına kadar yemeğine dikkat e - den ve sağlığıma değer veren insan - larda bulunur, Şimdiki doktorlar böy- le diyorlar. Ancak hiç (o şüphesiz baş- ka âmillerin de hesaba katılması lâ - zımdır, Yalnız şurası hatırdan çıkarılma « malıdır ki, genç yaşta başlıyan sağ - lam bir gıda usulü her çocuğa iyi diş için mükemmel bir fırsat verir, A ve D vitaminleri ve bilhassa D vi- tamini diş hususunda çok ehemmiyet- Hidir. D vitamini vücude muhtelif gıda maddeleri halinde alnan ve güneş 1 - şığının yardımiyle (kemikleri kuran kireci kontrol eder. i Vitamin A başka bir çok vazifeleri arasında diş etlerinin sağlığını temin eder ve bu iki vitamin bilhassa yağ - larda olmak üzere bir çok gıda mad - delerinde bulunur. Binaenaleyh bol bol alınması pek o kadar güç değildir.! Morina balığının karaciğerinden alın- makta olan balıkyağında bu vitamin - ler çok zengindir. İşte bunun için ço- cuklara daha başlangıçtan itibaren | muntazaman balıkyağı o içirmek çok faydalıdır. | Buna İNâveten çocukların ohergün muntazaman günün bir kısmını güneş ve açık havada geçirmeleri şarttır. Çocuğa iyi diş temin edebilmek İçin onun o gıdasına on yedi en sekiz yaşına varıncaya kadar dikkat etmek gerektir. Bu yastan. sonra'da artık mesele kalmaz, Küçük çocuğu sna sütü kadar fay- dalı ve değerli Hiçbir Şey yoktur. Am neler çocuklarını vakti gelinceye ka “| dar emzitmekten katiyyen çekinme «| melidir kat emzikli anneler meme | verdikleri yıllarda kendi o gıdalarma çok dikkat etmek mecburiyetindedir - ler. | Çocuk on sekiz aylık olduğu gün - den itibaren diş fırçası kullanılması öğretilmelidir. Nazik diş minaları i - çin yumuşak bir fırça lâzımdır. Sim DEYE Pana hergün diş fırça- olduğunu | İt Bir noktaya dikkat Geç olmasın güç olsum amma, acelesiz, telâşsız... Bugün dil bayramıdır. Bugün, Tür- kiye Cumurluğu sınırları o içinde ya - şıyan, okuyup yazan, konuşan herkes, | öz türkçemize kavuşmak için bundan dörl sene evvel atılan ilk adımı kutlu | luyor, bütün halkevlerinde tören var. | Bu milnasebetle gazetelere program - lar geldi. Bu arada cep o klavuzunun çıktığını müjdeliyen bir de yazı var ve işkilimiz yok, ki bu programı çi -| zip yazanlar bu klavuzu yapanlardır; yani dili kargaşalıktan kurtarmak is-| tiyenlerdir. Halbuki o programların, | bütün gazetelerle o yayılan program - | ların biraz aceleye geldiğini gördük. | Meselâ, bir yerde “... okulu öğrelmen- | leri ve öğreticileri,, denmişken, baş - | ka bir yerde “talebe,,yi o öğretici diye kullanmayıp “okur,, diye kullanmış - | lar. “Erenköy Kız Lisesi 20 kız okur tarafından... yazılmış. Bir yerde “Dumlupınar şehir yatı okulu,, den » miş, başka bir yerde “Gazi mektebi, kullanılmış ve başka yerde “okur,, ve- ya “öğrelici,den vazgeçilip “talebele- ri,, yazılmış, Dilimizi inceliyen o cemiyetin artık “Türk Dili Kurumat,, olduğu da akla gelmemiş, eskisi gibi: “Türk Dili Tet. kik Cemiyeti, yazılmış. Biz artık iş - lerimizin geç değil, güç olmasını isti. yoruz, ancak çok aceleden, fazla te - lâştan sakınmak gerektir. — 5. K. ” maktadır. sı kullanılmalıdır. Eğer günde bir de- fa fırçalanacaksa en iyisi yatağa gir - meden evvel yapılmalıdır. Dişlerin a- rasına girmiş yemek — par 1 gece esnasında dişi ütmeye başlar, Sert fırça kullanmayınız. İnsan her altı ayda bir kere dişçiye gitmelidir. Bu çok akıllıca bir iştir. Çünkü zaman zaman yaptırılan bü muayeneler bütün bir dişin çürümesi» âni olur. alâmeti yalnız dişağrısi değildir. Diş ağrısı başlamış ise artık diş harap olmuş demektir, Dişi çürüyen bir adam ağzında ye - mek çiğniyemez olur. Yemek adam a- kıllı çiğnenmediği takdirde ise mide Jüzumundan fazla yorulur ve her tür- lü hazımsızlık hastalıkları baş gös » terir, Şunu hatırdan çıkarmayınız: Diş hastalığı vücudda bir çok hastalıkla - ra da yol açabilir. Romatizmaların belli başlı sebebi olarak diş hastalık « ları gösterilmektedir. Diş etlerini sihhatte tutabilmek İ çin, dişler fırçalandıktan sonra te « miz parmaklarla diş o etlerini hafif hafif masaj yapmak faydalıdır. Böy - lece diş etlerine fazla Okan gelir ve bu kan etlerin hastalıklara karşı mu- kavemetini arttırır. DOKTOR Saldıran bir akıl hastası Az daha annesini boğacaktı Küçük Bebekte İbriktar soka- ğında yedi numaralı evde akıl has- talığiyle malül Selâhattin isminde biri kızkardeşi ve annesi, ile otur- İki sene evvel bir ma» hallebici çırağınm boğazmı sıkan Selâhattinden Küçük Bebekliler korkmaktadırlar. Bilhassa sağ | tarafından geçenlere çok kızan bu adam, evvelki gece saat ona doğ- ru annesinden para istemiştir. Annesi, para olmadığını söyle- yince bu akıl hastası kadınm üs- tüne yürümüş, boğazmı sikmiş, sonra da evin camlarını kırmaya başlamıştır. Selâhattinin işi azıttığı görülün- ce annesi ile kızkardeşi feryada başlamışlardır. Zabıta memurla- rı yetişmiş, elleri kan içinde bu- lunan Selâhattini yakalıyarak ka- Selâhat - tin hastaneye kaldırılmıştır. Ora » rakola götürmüşlerdir. dan tıbbı adliye gönderilecektir. Sİ 'Hava tehlikesini bilen üyeler Ankara: (A.A) — Hava tehlikesini bilen üyeler: 9188 Ömer oğlu paşa 20, 919 Temur oğlu Yusuf 20, 9190 Mihi oğlu Ali 20, 9191 Ahfnet oğlu Osman 20, 9192 Meh met oğlu Ömer 20, 9198 Avdeti oğlu A- Hi 20, 9192 Derviş 20, 9195 Ali oğlu Fa- ki Temur 20, 9196 Ali oğlu Mahmut 20, Mustafa oğlu Derviş 20, 9198 Sado oğlu Nuri 20, 9199 Temur oğlu Abdul- Jah 20, 9200 Ömer oğlu Abdullah 20, 9201 Yusuf oğlu Aptal 20, 9202 Süley- man oğlu Zahir 20, 9203 Keçe oğlu Talo 20, 9204 Ahmet oğlu Mihi 20, 9205 Ali oğlu Mirze 20, 9206 İsmail oğlu Yusuf 20, 9207 Hacı Tolmercan oğullarından 700, 9208 Bayan Makbu- le 50, Senelik, 9209 Fuat 20, Senelik, 9210 Şükrü bu senelik 20, 9211 Bayan Ayse 20, bu senelik, Tasan Tahsin 20 bu senelik, 9213 H. Hüsnü 20 bu se- nelik,