22 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

22 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

> İLKTEŞRİN — 1985 — Beni e yy gm » ; görüşüm : Iş görürken kazaya uğrıyan işçi Elbette soka ğa atılamaz Şark şimendiferleri sosyetesinin dikkatine Bir okuyucumuzdan şöyle bir Ya aldık: “Şark Şimendiferleri Sosyete «| sinde 11 senedenberi tesviyecilik le çalışmış ve mezkür sosyetenin dahili talimatnamesiyle hüküme: tin kanunlarına harfiyyen riayet| ile hiçbir ceza görmemiş bir va - | tandaş olduğum halde bundan 6| “Yy evvel Kumpanyada bir maki enin tamiratiyle meşgul olurken! muvazenemi kaybederek düş - mem neticesi burnum ve ağzım * dan kanlar boşalmağa başladığı! &ibi sol kolum da kırıldı. | “Pek çok kan zayi ettiğimden | fakrüddem müptelâsı olarak Cer-' rahpaşa hastanesine yattım. Has- tanede yattığım müddet zarfında! Şark Şimendiferleri Kumpanya #1 bana on para aylık vermediği | iki, üç ay sonre hastaneden çıktı ğımda da hastalığım üç ayı teca- üz etmiş olduğundan işe de ka - but edilmedim. “Kolumun kırılması hâdisesiy- le hastalığım da ayni müessese uğ runa olduğu halde bana böyle bir muameleyi reva görmelerine Cumhuriyet. kanunları ve 'ne de insaniyet duygulariyle kabili telif olmasa gesektir.,, İş görürken kazaya uğrayan iş-! A ağa atılamaz! Bilhassa ser: ASR bir büyük müessese bü- "" yaşamaz. Yapmağa kalkışsa Uz Sna sevaz verilemez! ie makine, ârızaya uğrayın - | ca, onun sahibi tarafından nasıl | e a ediliyorsa, canlı bir makine! olan işçi, hiç değilse, bu demi:! Parçaları kadar şefkat ve ihti -| main görmelidir! İş kanununun çıkmamış olması bunun aksini icap ettirmez. | Yukarıki mektubun sahibi mat- baamızı ziyaret etti. Hâlâ eli aya: ğı tutan bir vatandaştır. Belki es" ki güç işini göremiyecek. Fakat, i Şark Şimendiferleri Sosyetesi o - nu daha hafif bir hizmette kulla: namaz mı? Elbette kullanır. Bu" nu, kendisinden bekleriz. Eğer ri- camızı kabul eder de Mehmet Ga- libi yeniden işe almak isterse, bi: ze bunu bir mektupla bildirsin. Biz de sosyetenin bu hakşinasir- ğını hem gazetemizle teşekkürle | ilân, hem de zavallı işçiyi haber- dar ederiz. Mektup gönderen yurtdaş, Şark Simendiferlerinde 39 numarada kayıtlı Mehmet Ga- liptir. (Va -Nâ) Açık mektuplaşma: $ Bay Ali Ertürk'e — Gedik - paşa taraflarının pisliği, sokakla rın bakımsızlığı, belediyenin va * zifelerini görmediği hakkındak' mektubunüzda ( yazdıklarimızla ben de sizin gibi düşünüyorum. Fakat madem ki belediye bu iş - leri başaramıyor, her sokağın her mahallenin halkı kendi arala rında teşkilâtlanarak umuma âit işleri görmelidirler. Meselâ so * kakların kirletilmesine mâni ol malı değil midirler? Belediye, kendi vazifelerini yapmadığ: için ne kadar kabahatli ise biz de bu teşkilânı yapamadığımız-çin be - ceriksiziz! Ebediyyen pislik ve bakımsızlık içinde mi yüzeceğiz? Belediye yapmıyor diye buna ka*, lanacak mıyız? Onu yok bilerek | tedbir almıyacak mıyız? $ Bana bir takvim yaprağı gön deren okuyucuma — Hakkınız var. Bu yaprağın arkasındaki sa“ tırlar çok iğrenç bir mizah? (Ven) Yalan bir haber Elçimiz kimseyi vurmadı Berlin, 21 (A.A.) — Anadolu ajansın özel aytarı bildiriyor: Berlin Büyük elçimiz Hamdi A - Pağın bir av partisinde Avusturya Büyük elçisini kazaen yaraladığı- ma delir Noye Fraye Presse gazete sinin vermiş olduğu haber tama- Men asılsrzdır. Bir doktorun hamiyeti “Rabığti caddesinde Türk Hava kuru mu merkez binası karşısında 11 numa- Tada deri ve zührevi hastaliklar mü . tehassısı dotor Nihat Tözge Türk ha. Yâ kurumuna #rüracaat ederek Hava kurumuna yirmi beş kuruş (verecek olan hastaları her hafta pazartesi ve Perşembe günleri saat 15 buçuktan on Yedi haçuğa kadar, meceanen mua - Yehe ve tedavi edeceğini bildirmiştir. Hava Kurumu bu müracaatı büyük bir teşekkürle karşılamıştır. Amerikada orman yangınları Nevyork: 22 (A.A.) — Nevyork hü. Kümeti İçinde ormanlardan 47 yerin. Yangınlar çıkmıştır. Ateşler - hâlâ #öndürülememiştir. Binlerce kilomet- Te murabba; orman yanmaktadır. ! Cümhuriyet | bayramına hazırlık Yaklaşan Cumuriyet bayramı dolayısile şehrin her yanında bü - yük tenvirat yapılması için terti - bat alınmaktadır. Bu yüksek ten - virat yüzünden şehrin cereyan tev- ziatmda bir aksaklık olmaması için elektrik sosyetesi memurları! o günlerde yapılacak tenviratı ka»! yıt ve kontrola başlamışlardır.) Sosyete buna göre tertibat alacak- tır. Edirnekapı - Yedikule yolu Belediye, yeni yapılan Edirne. kapı - Yedikule sur dışı yolunun! ortasmı, Harbiye yolunda olduğu gibi, küçük bölmeler yapılmasına ve ağaçlar dikilmesine karar ver - miştir, Bitmek üzere olan yolda buna göre tertibat alınmaktadır. e Bir sandal devrildi Kasımpaşa iskelesine mensup Ham . dinin sandalina Fenere gitmek üzere dün akşam Sofiya, Marika, Katina, Vira isminde dört kadın (binmiştir. Sandal tam iskeleden ayrılırken Ha . san kaptanın o Necmüikbal omotörü çarpmış, sandal devrilmiştir. Denize düşen kadınlar boğulmak üzere iken etraftan yetişenler tarafmdan kur - tarılmışlardır. Üstleri başları ıslan . mış bir halde evlerine gönderilmişler. Ii dir. sütlerin hepsi halistir! A NANA MABEK — AKŞAM ('0STASI Eyüplülerin istediği oldu Eyüp kaza haline getiriliyor İ İstanbul vilâyetinin hudutları! içinde bulunan on kazaya yakında! yeni bir kaza daha ilâve edilecek: tir. Bu kaza şehrin İstanbul hu - dutları içinde ve merkezi: Eyüp olacaktır. Aldığımız malümata göre Ba - kanlık Eyübün ekonomi ve bilhas- sa endüstri bakımdan ehemmiye tini, nüfusunun çokluğunu ve ida- re noktasından bağlı olduğu Fatih kazasma da çok uzak bulunduğu nu göz önünde tutarak Eyüpte bir kaza kurulmasını kararlaştırmış - tr. Şimdi İçişleri Bakanlığın em. rile Eyüp kazasmm alabileceği muhtemel smirları gösteren bir kroki ilbaylık harita şubesi tara - fından hazırlanmaktadır. Öğren - diğimize göre şimdi Sarıyer ka - zasma bağlı olan Kemerburgaz na hiyesi ve köylerile Beyoğlu kaza - sına bağlı olan Kâğıthane köyü de yeni kazanm hudutları içine alm- maktadır, ——— Istanbulu sevenler cemiyeti Eski “İstanbul muhibleri' ce - miyeti,, nin yeniden faaliyete ge - tirilmesi için dün saat on beşte Müzeler direktörlüğünde bir top -| Jantı yapılmıştır; Eski eserleri se - venlerin bulunduğu bu topantıda cemiyetin ihyasına karar verilmiş. tir. ELA yere Şehir Meclisi ay | başında toplanıyor | Şehir meclisi önümüzdeki a birinde toplanacaktır, Şimdiden hazırlıklara başlanmiştır. Ruzna - me belediye matbaasmda basıl J maktadır. İki güne kâdar çağırma mektupları azalara gönderilecek -. tir. mar mm Şehirde sâtılan Yeni süt talimatnamesi muci. bince sütçülerin güğümleri üzeri - nesütlerinin cinsini gösteren birer etiket asmaları icab etmektedir. Bu etiketleri de sütçüler cemiyeti dağıtmaktadır. Şimdiye kadar ce - miyetten bu etiketleri alan sütçü - lerin hepsi (halis .... sütü) ibaresi yazılı etiketleri almışlardır. Şu va. ziyete göre şehirde hiç fena ve ka- rışık süt satan sütçü yoktur, Fakat vaziyet hakikatte öylel midir acaba? LU Ai SN Ürer Ekmek yarından itibaren 12 kuruş Fırıncılar ve belediye fiyatların arttırılmasına karar verdiler Dün saat on altıda fırıncılar) toplanmışlardır. Bu toplantıda bor sadan alınan un fiyatları tetkik e- dilmiş, buna göre ekmek narhı he- sab olunmuştur. Bu hesab narh komisyonu ta - rafından da gözden geçirildikten sonra ekmek ve francala fiyatları- nm artırılmasma karar verilmiş - tir, Cumartesi günü otuz para ar - tırılan ekmeğe yirmi para, franca- laya da kırk para zam yapılmıştır. Bu suretle ekmek fiyatı on. iki ku- ruşa, francala on altı kuruşa çık - mıştır. Yeni narh yarın sabahtan iti « baren muteber olacaktır. Fırmcılar çuval başına verilen 193 kuruş imaliye ücretini az bu. larak bunun 225 kuruşa çıkarıl - masmı istemişlerse de belediye bu teklifi kabul etmemiştir. Munzur (Eski Dersim) vilâyetimizde Askeri bir idare kurulacak Buranın bütün mülkiye memurları muvazzaf zabitler olacak Valinin idam hükümlerini tasdike selâhiyeti olacak ” Ankara 20 — Dersim isminin Mun - zur'a çevrilerek (burada bir vilâyet teşkili evvelce — bildirilmişti. o Sosyal hayatları diğer vatan parçalarındaki vatandaşlara nararan dün bir seviye. de olan vatandaşlarla meskün bulu - nan Munzur vilâyeti hududu içine gi- recek yerlerde cumhuriyet kanunları. nm arzu edilen faydaları vermediği tecrübelerle görülmüştür, Bilmiyerek ve istemiyerek ağala - rın nüfuz ve tesiri altında kalan va - tandaşları hükümet daha yakından ve sayeti altma almıya kendi kendileri . ne koruyabildikleri haklarını hükü. met cihazlarile daha kesin ve yakın - dan koruyacak tedbirler almıya lü . züm görmüştür. Bu (moksatladır ki, hükümet Munzur vilâyeti teşkilât ve idaresi hakkında hazırladığı kanun projesinde, o muhitin hususiyet ve ih. tiyaçlarma en iyi uyacak basit mah - keme usullerinin tatbiki için yeni hü . kümler koymuş, bundan başka ala - cağı tedbirleri derhal tatbik edebile - | cek ve bakanların haiz olduğu salâhi . yetlerle mücehhez yüksek bir hükümet memurunun orada yali olması şart ko, şulmuştur. Bu zatın askeri bakımdan vaziyeti İdare edebilmesi için komulan sınıfmı da üzerinde birleştirmiş bu - lünması gerekli görülmüştür. Munzur ili kanunu 939 senesi so -| nuna kadar mer'iyette kalacaktır. / | Munzur İli içine girecek (Okazalar Plumer, Nâzimiye, Hayat, Malazgirt, Ovacık, Pertek, Çimişkezektir. Vilâyetin merkezi şimdilik Elâzir olacaktır, Vali yeni kurulacak dördün cü genel müfettişliği bilfiil müfettişi olacaktır. Munzur valisi, ilk umur ve muame- lâtına da vilâyet memurları hakkmda bakanların haiz ais elle şalihiyeii ta- ŞEHRİN DERDLERİ gıyacaktır. Bu ilk kazâ kaymakamları ve nahiye müdürleri ordu ile irtibat . laraı baki kalmak şartiyle muvazzaf za bitlerden olacak buradaki hizmet as , keri hizmet sayılacaktır. ”, Hâkimler hakkında hâkimler kanu nu cari olacak, diğer memurlar hak . kında vali inzibat komisyonlarının ver . diği salâhiyeti resen kullanabilecek «. tir, Munzur İlinin umumi meclisi olmuya, caktır. Umumi meclisin vazifesini va. linin veya tevkil edeceği (zatın baş. kanlığında vilâyet idare heyeti aza - ları ile kaza kaymakamlarından mü rekkep bir heyet görecektir. Daimi encümen işini de defterdar, kültür direktörü, başmühendis göre. cektir. Vali lüzum görürse şar- bayların vazifelerini verebilecektir. Munzur İli içindeki ad- liye işleri süratle bitirilecektir. Mun » zur İli içinde verilecek kararları tem - yiz edilemiyecektir. Kat'ileşen ölüm cezaları vali tara - fından tasdik, tecile lüzum görülmedi gi.takdirde infaz olunacaktır. Munzur İli içinde ooturanlardan biri tarafından işlenmiş olan suçların failleri Elâziz, Malatya, Sıvas, Erzin - can, Erzurum, Gümüşhane illerine ge- çerek orada (o yakalanırlarsa bu iller mahkemelerinde bu kanun hükmüne göre muhakeme edilirler. Dün de yazdığımız gibi teşkil edi . lecek olan Munzur vilâyet hududu i - çinde kalacak kazalar halkından © - Yap da kanuni müddeti içinde nüfus ve askerlik şubelerinde kayıtlarını yap - tırmıyan saklılara, yoklama . kaçağı, bakaya, firari ve izinsizlerin o yazımı ve cezalarınm affı hakkında hükümet bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Küçükayasofyalıların isteği Sultanahmet Naklibent mahallesi caddesinde oturan Lütfi Oğuz anlatıyor: — Bizim cadde üzerinde geceleri ışık namına kat'y. | yen bir şey yoktur. Buradan bilhassa kışin geçmek çok tehlikeli ve korkulu... Sonra kaldırımsızlık da başka bir dert.. Yazın tozdan, kışın çamurdan öarede hakiki bir azaptır Eskiden buralarının yangın yeri li belki ikma. li için bir vesile olabilirdi. Fakat şimdi vaziyet değildir. Yalnız bizim cadde üzerinde elliye yakın yeni | ev yapılmıştır ve hâlâ da yapılmaktadır. Küçükayasofya (| istiyoruz, yürümek böyle Belediyenin bunu gözönüne alarak mahallemizle alâkadar liği Üçüncü derdimizi de $u teşkilediyor, terkosun bi » sim semte ködar uzalılmaması bütün bu eivarı bir sz derdine düşürmüştür. Halk su ihtiyacını ancak kuyu | süyu ile temin mecburiyetinde kalıyor ki bunun da ne | dereceye kadar zararlı olduğu (meydandadır. Terkos idaresinin belediyeye geçmesinden sonra bari belediye, halkın suya olan ihtiyacını gözönüne almalı ve terkos börülarını buraya kadâr üzatmalıdır. İşte dert ve dileklerimiz! kaymakamlara