22 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

22 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

ŞUNDAN BUNDAN TT Memle Romanyada yeni bir Gaziantep güzelleşiyor harpten harap çıkan şehirde imar Rasputir türedi Romanyanın Besarabya toprak larında tam 80.000 köylü yeni bir Rasputin'in arkasından koşmak » tadırlar. Bu köylüler kerdisinden başka hiçbir kimseye vergi ver - memekte, üstlerine gönderilmiş olan jandarmalara karş: koymak tadırlar, Yeni Rasputin Nikola Klimeviç adl: bir delikanlıdır. Onu bir Rus peskoposu papas'ık pavesine çı - karmış olduğundan Romanya kir lisesi, rütbesini tanımamaktadır. Bundan üç hafta evvel Kral Karol'un hükümeti bir kanun çr- kararak Arsru'usa| takvimin ka - bulünü irade edince yeni Raspw tin ayaklanmıştır Rasputini yakalamak için as - | ker gönderilmiş, fakat Kendisi bir türlü ele geçirilemsmektedir. Çünkü ekseriyeti kadın olan yar - dakçıları onu saklamaktadır. Nikola Klimoviç uyanıkken üç! rüya görmüş olduğunu iddia et » mektedir, Bu rüyaların her biri - sinde de, ak sakallı, nurlu yüzlü bir ihtiyar kendisine görünerek derhal birtakım değişiklikler ya- Pılmadığı takdirde memlekete bir çok felâketlerin yağacağını, Kral Karola bildirmesini söylemiştir. | Kral bu yeni Rasputinin her ne| pahasına olursa olsun tevkif edik mesini emretmiştir. Vaziyet ol - dukça güçtür. Çünkü yeni bir kur tarıcınm gelmiş olduğuna inanan köylülere kurşun atılmaması is - tenmektedir. Bu köylülerin söylediklerine “bak:lırsa, Rasputin hiç acı duy » maksızın elinde ateş tutabilmek- te, kapalı kapılardan geçmekte ve çok uzaklarda olup bitenleri haber vermektedir! Almanlarda Yahudi düşmanlığı Londrada çıkan Star gazetesi . Meziyor: İngiliz sinema artisti Edna Mey, hakiki adiyle Bayan Oskar Levisin geçenlerde Amerikada, doğduğu şehir olan Siraküz'e git- mişti, Londraya dönerker, büyük Alman transatiântiklerinden bi - rinde bir kamara kiralamak iste * disine Yahudi olup olmadığın: sordu. Artist kendisinin değil, fa- söyledi. Bunun üzerine kendisine ar - tist adı olan Edna May namı al »| tında seyahat elmesini tavsiye et- tiler. Buna çok hiddetlenen sine- ma yıldızı da başka bir vapura binmeyi tercih etti, Zengin bir Amerikalı da yolcula tin İistesinde kendi adın: göreme-| Yimce hayrete düştü. Sebebini a - Taştırmca anladı ki — bir Yahudi ismi taşıdığı için kendisini liste » Ye Robenson namı altında kay - detmişlerdir. İngiitere kralının tacı kuyuda ! Londra şehri hava hücumuna Maruz kalınca Britanyanın paha biçilmiyecek kadar değerli taşlar- la süslü olan tâcı bir kuyuya indiri lecektir. Seçilen kuyu Beyazkulenin zin-| larından birinin altındadır. aktiyle meşliur birçok insanlar Fâğacma gitmeden evvel son di. Sösyete işyarlarından biri ken! kat kocasının Yahudi ilem! İ leri senede bir ıki defa Parisi zi - b | Bremen vaouruna binmiş olan günlerini bu zindanda geçirmiş » lerdi. Kuyu yedi metre derinliğinde - dir, Beyazkulenin zindanı'da yer; yüzü seviyesinden yedi metre a - şağıdır. | Yeni bir samson Bulgaristanda Vratsa'lı Assen Georgiyeff yalnız on beş yaşın - ağırlığı 95 kilodur ve fevkalâde kuvvetlidir. Yediği yemek sebze ve mey»! vedir. Fakat bir oturuşta üç so - mun ekmeği yemektedir. İki yüz elli kilo ağırlığındaki yükleri büyük bir kolaylıkla kal » dırmaktadır. Bu marifetlerin; gös termek suretiyle kazandığı para - larla tahsilini yapmaktadır. Kendisi bir yetimdir. Bütün ar» kadaşları ve tanıdıkları bir peh. livan yahut bir boksör olması için onu kandırmağa uğraşmışlarsa | da böyle tekliflere kulak bile as! mamaktadır. En büyük amacı lise tahsilini bitird'kten sonra Üni - versiteye girebilmektir. Havva ana modası canlandı | İ Paris kadın terzileri bütün dünyanın moda kılavuzudurlar. Amerika ve İngilterenin olduğu gibi diğer bütün ülkelerin terzi » yaret ederler. Resmini gördüğünüz gece tu - valeti en son icattır. Bunu Haym| adlı bir terzi düşünmüştür. Bu tus, valete “Havva ana moaasır,, di - | yorlar, Çünkü bunu giyen kadının göğsünde azıcık bir yerden başka bütün üst kısmı açıktır. Eteklik kısmı da dikişten fazla üstüste gelmek üzere biçilmiş par çalardır. Kadının bacakiarı “yü - rürken, tamamiyle görülmekte di dir. | Plâjlarda ve güneş banyoların. da çıplaklık göze batmamaklai, beraber, ağırca olması lâzımge - | len akşam tuvaletlerinde bu ka » dar açıklığı beğenmiyenler çok ol! muştur. ,ranın verdiği ilhamla olacak, zey: i olmasmda aramalıdır. Yalnız fıs- HABER — Akşam Postası faaliyeti ilerlemektedir da olduğu halde boyu iki metre,| # 3 ki Gazi Antep muhabirimiz yazıyor: Dokuz ay süren pek şanlı mü- dafaa sırasında oldukça barap dü şen gazi yurt, yaşadığımız cumhur riyet devrinde sarfedilen emek ve bimmetler sayesinde erkinlik (is- tiklâl) savaşından önceki vaziye- tinden daha mamur ve asri bir çehre takınmıştır, Savaştan evvel her ne kadar şirin bir bal arzedi - yorduysa da şehircilik noktasm * dan intizamsız ve basitti. Harp, âdeta bu hali de kıskandı ve kah- ramanlığın en üstün örneğini ver- miş olan bu gazi yurdu bir hara- bezardan farksız duruma getir - di. Fakat, yurtlarını müdafaayı bi- len Antepliler,düşman mermile - rinin bir ankaz haline getirdiği aynı yurdu yeniden ve hattâ daha modern kurmayı bilmiyor değil - | diler. Nitekim aradan pek az za -| man geçtiği halde bugünkü An - tep, harbönü Antebinden çok da. ha mamur ve güzeldir. Üstelik. bu imarm bir plâna istinat etmesi i- itibariyle yeni Antep tamamiyle! moderndir ve modern olarak ku»! rulmağa devam edilecektir. Şehrin ön kısmını kaplıyan es- ki harap kale değerini kaybet - mekte olduğu gibi koku ve pislik- ten geçilemiyen bu civar mahal . leler de ortadan kalkmaktadır. Eski manzarasmı muhafaza eden bir kısım yerlerin ise düzeltilme -! sine çalışılacaktır. Altmış bin nüfuslu geniş kasa- bada yeraltı teşkilâtı da mevcut olup evlerdeki kuyu . diplerinden yol gider. Harp sralarımnda bura - lardan istifade edildiği vakidir. Antep, hafif sartları, zengin bah çeleri ve bol eğlence vasıtaları do- layısiyle eskidenberi Halebe ter - cih edilir, Halk, bu güzel manza.! ke pek meyyaldir. Gündüz ve ge- ce, müteaddit sazlı bahçeler dai » ! ma dolu, eğlence geç vakte kadar! berdevamdır. Bu güzellik, zevk ve üstünlüğü sağlayan sebeplerden birisini de tecimel durumun normale (yakın tık, Antebe her yıl bir milyon |i » raya yakın, Hasan keyif tütünü 1. se altı yüz bin lira gelir bırakır, Endüstriyel cepheden de vazi l ye düzgündür. Yılda bin beş yüz ton imalât yapan üç bin tezgâh, ondan fazla fabrika ve birçok iş- evleri faaliyet halindedir, GÜMÜŞ MECİDİYE Memleketi sıkıştıran ve ekono. mik durum üzerinde çok ER rol oynıyan iki unsur kalmıştır. Gümüş mecidiye ve kaçakçılık... Gümüş mecidiye; bilhassa ga -' zetemizin açtığı savaş neticesinde ve yazılarımızın ait olduğu ma -| Memleket mektupları Gaziantepte Kültür caddesi “ hattâ bütün bir doğu halkı, büyük İŞ ai Gaziantepte açılan dikiş sergisinden bir görünüş, (x) işaretlisi yurdun direktörü Bayan Ayşedir) . kamlarca nazarı itibara almması! üzerine 936 şubatında piyasadan kaldırılacağı cihetle bu zararın te. ferrüatı üzerinde fazla durmayı lüzumsuz buluyorum. Herkes ve bir itimat ve sevinçle o günü bek- lemektedir. KAÇAKÇILIK İkinci unsur; büsbütün tehlike- li ve zarar vericidir. Yüzyıllar - danberi ihmal edilmiş olan bu mıntakalarda kaçakçılık alıp yü - rümüştür. O derece ki, milyonla - rumızı ve bu meyanda altınları . mızı yabancı keselere akıtan illet birçok kimselere sirayet etmiş, ka çakçılık bir meslek haline getiril. mişti , Son yılarda alınan sıkı ve ye - | rinde tedbirler bu hastalığın önü- ne mühim bir nisbette olsun geç - mişse de henüz tamamiyle kaldı -| rılmış değildir. Sürüp giden taki- bat ve önlemelerin buna mâni o - lacağı gün, Antep ekonomisi, hiç mübalâğasız bir kat daha gelişe - cektir. Maamafih, kültür işlerme verilen ehemmiyet dolayısiyle ge. nel seviye yükselmekte olduğun - dan yakm bir zaman sonra ka- çakçılığa kalmamış nazariyle ba- kacağımız; ümit edebiliriz. İlbay. . geçenlerde dağıttırdığı bir yayımda; kaçakçılığın fena -! lıkları sayarak vatandaşları hep, birlikte savaşa çağırmıştır. PEÇE ve ÇARŞAF Peçe ve carşaflar kaldırılmış - tır. Pek kat'i olarak girişilen sa - vaşm iyi sonuclar vereceği ve Ga-! zi Antep bayanlarmı bu iptidai ve srhhate uygun olmıyan kıyafetten kurtaracağı umulmaktadır. MAARIF | İlbay Ali Rıza Çevik, maarif) hakkında pek titiz davranmakta! ve her köyde bir okul açılmasına! çalışmaktadır. Bilhassa (hudut! köylerinde modern köv okulları ya pılması karar ahtıma alınmış ve il kurağındaki lise yatılıya çevril. | miştir. Tam devreli lisenin talebe sayısı altr yüzden fazladır. ELEKTRİK FİYATLARI Ağır olan elektrik kilovat fiyat- larmın da indirilmesine teşebbüf olunmuştur. Ayrıca, sosyetece ki- lovat başma fazla alman altı ku. ruşlarm geri almması çaresi ara - nılacak ve çok yekün tutan bu pa- ra ele geçirilince bir hayır işine bağlanacaktır. HALKEVİNDE Bura Halkevi için pek muhte - sem bir temsil sahnesi yapıldığını ve eksikleri tamamlanan bu kol gençlerinin fazla faaliyet göster - mekte olduğunu bundan önceki mektuplarımda bildirmiştim. Kolun değerli gencleri zengin bir dekor içinde (Mete) yi oynadı lar. İnkılâbımıza ait olan Yaşar Nabinin bu eseri biribiri ardınca üç gece oynandığı halde tekrar istendi. ğ (Mete) den on beş gün sonra Çocuk esirgeme Kurumu menfa - atma Selâmi İzztin (Üçüzler) pi - yesi temsil edildi. (Üçüzler) de Mete kadar ve hattâ daha çok rağ- | bet gördü. Biribiri arkasma beş gece oynandı. Son günlerdeyse Vedat Ürfinin (Mel'un) eseri rağbet kazandı. Dekorlar bizzat Vedat Ürfi tara - fından büyük bir dikkatle hazır - lanmış ve gencler müteaddit pro- valardan geçirilmiş olduğu cihet- le (Mel'un) güzel oynandı. BİÇKİ YURDU 934 yılı sonlarında burada bir biçki ve dikiş yurdu açan Bayan Ayşe İnci, ilk güzel sergisini Hal. kevi odalarında açmış ve büyük bir takdir kazanmıştır. Serginin açılmasından on beş gün önce seçme bir ayırtman hu « zurunda smaçları (imtihanları) * yapılan yirmi beş talebeden hep- si de kazanmış ve törenle diploma dağıtılmıştır. A. Enver