25 Ekim 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

25 Ekim 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

2 mi. 2 İLKTEŞRİN — 1935 Benim yöcüşüm: ikramiyeli Yenice paketlerine dair Tütün inhisar idares, Ajans Vasıtasile bir tebliğ neşretti ve ayrıca da ilânlar veriyor: Yenice paketlerinin içine yüz liraya kadar ikramiye kâğttları koyacakmış. Paketlerde bunları! bulan talihliler, hemen merkeze . Biderek talihlerine çıkan paraları yahut o para karşılığında sigara alacaklarmış.. Buna dair türlü türlü biribiri - ne zrd fikirler ileri sürülüyor. Hep sini kaydedeceğim: $ — Tayyare piyangosu neyse, fakat.böyle geniş mikyasta talih oyunları milleti kumarbazlığa teş vik halini alıyor. $ — Bu gibi şeyler, teşvik için: dir, Tütün içmeği teşvik mi ediyo- ruz? Bu zıkkımı kullananlar za - ten kullanır. Geri kalanlar çoluk Şocuktur. Çocuk ciğerlerinin de| tütün dumanile dolmasını mı isti- | yoruz İ $ — Tütün bizim en öneml; Cehmmiyetli) milli mabsulümüz- dür. Bunun için ne reklâm yy yeridir, Haydarpaşa , treni bir adama çarptı * 7857 numaralı makinist Ahmet ve M25 numaralı ateşçi Raşidin idare ct- tikleri 31 namaralı banliyö katarı dün Pendikten Haydarpaşaya gelirken) Kurlalı köprüsü üzerinde bir adama Sarpmış, altına alarak çiğnemiştir. Ka Xa üzerine fren hemen durmuş, muh . telif yerlerinden yaralanmış olan bu Adam Haydarpaşa hastanesine kaldı - Tlmışsa da biraz sonra ölmüştür. Ya. Dilan tahkikat neticesinde bu adamın Kurbalıda oturan Mustafa oğlu Arif olduğu anlaşılmıştır. Kaza etrafımda! tahkikat devam ediyor. amenna Külli Fransada Yoplanma hüriyeti tahdit ediliyor , Paris, 24 (A.A.) — Resmi gas iBete, evvelce salâhiyetli makamla- e bildirilmiyen toplantı, alay ve yapılan gösterileri yasak ne şekilde cereyan edeceği! bildürmek zorunda olacaklar- i Sâlâhiyetli makamlar, genel ni karıştırmasnı muhtemel lükleri toplantı ve gösterileri “edebileceklerdir. © Mezuniyet kağıtlarını eksik ve Yanlış olarak dolduranlarla izni a» nnzamış, yahut yasak edilmiş Bösterilere iştirak edenlerin hapis Ye para cezasına çarpılacağı bil- dirilmektedir. Silâh taşıyan her gösterici üç AY ile iki sene arasında değişen hapis cezasına garpılacaktır. Ka -|. Tarhameye göre, hükümetin cüm huriyet şekli ile mülki tamamiye - ti aleyhinde faaliyet gösteren te - Ykküller, sivil mahkeme tarafım * “na dağıtılacaktır. $ — Peki amma, reklâmi dı» şarı memleketlerde yapmalıyız... * İçerdeki reklâma ne ihtiyaç var?.. Ancak rakibi olan işlerde reklâm yapılır. $ — Yalnız ayrı ayrı müessese ler arasında değil, bir müessese - nin kendi muhtelif çeşitleri arasın da da rekabet vardır: Pahalı çe - şitleri satmak ii için Yenicelere ke- nulan bu ikramiye doğrudur. $ — Hayır, doğru değildir! Asıl en ucuz çeşitlere ikramiye ko- nulmalı. Çünkü tütün inhisarınm en büyük rakibi kaçakçılardır. U- cuz tütünler ikramiyeli olursa, bu kaçakçılıkla pek mükemmel mü - cadele tarzlarından biri sayıla - bilir. Hem de ikramiyeyi yüz lira ya cok ehemmiyet veren fakir fı- kara alır... » ai Benim düşüncemce bu yekdi - ğerini nakzeden mütalealar ara - sında son nokta bilhassa doğru- dur. İnhisarlar idaresinin dikkati- ni celbederim. (va-N0) Dünkü kasırga Dün öğleden sonra şehirde bir ka. sırga olmuştur. Kasırga saat on beşi| çeyrek geçe baş göstermiştir. Karada toz toprağa karışmış, deniz de altüst olmuştur. Mehmet oğlu Hasan ve Mustafa oğ- Ju Ahmet sandala Yemiş iskelesinden sovan vesaire yilkliyerek Kadıköyüne| giderlerken Haydarpaşa (yakınında fırtmaya tutulmuşlardır. Sandal deli! nerek batmış, Hasan ve Ahmet bir mo. tör tarafından kurtarılmışlardır. İzmirde de kasırga Dün İzmirde büyük bir fırtma ol - muş, dolu ile berâber yağan yağmur. saatlerce durmadan devam - etmiştir. Bunun neticesinde tramvay ve otobüs ler işliyememiş, halk evlerinden ve dükkânlarından çıkamamıştır. Bu sırada düşen yıldırımlardan bi. Ti Karaburundaki bir değirmene isa - bet ederek içinde bulunan üç zavallı - nın ölümüne sebep olmuştur. Doğuda yeni demiryolları Diyarbekirden şark hudutlarına demir. yolu yapılacak Yeni Fevzipaşa — Diyarbekir gi. mendifer hattının işletmeye açılış tö - reninin önümüzdeki Cumhuriyet by ramını tâkip edecek günler içinde, di. ğer iki yeni hattımızla beraber, baş - ta Baymdırlık Bakanı Ali Çetinkaya" nın bulunacağı bir heyet tarafından yapılacağını yazmıştık, Bugün de büyük bir iftihar duya - rak doğu illerinde yeni şimendifer hat Yarının yapılmasına karar verildiğini ve yakın bir zamanda yurdun bu böl. gesinde canlı ve hareketli bir ekono - mik hayat yaratacak olan tedbirlerin başımda gelen demiryolu inşaatı işinin yeniden başlıyacağını müjdeliyoruz. İlk iş olarak Diyarbekirden doğu sınırlarına doğru yapılacak olan de , miryollarınm yol uğraklarını Otayin etmek üzere Bayındırlık Bakanlığı fen heyeti başkanı Necatinin © başkanlığı altında bir heyet doğuya gitmiş ve in celemeler yapmıştır, Bu hususta etüd. ler devam etmektedir. Ikaçakçılığa meydan- HABER — Akşam Postası AZ Pİ ilâçlar Yeni vergi şekli mı verece ? Yeni bir kanunla hazır (ilâçlardan almacak istihlâk vergisinin tatbikine | dün sabah başlanmıştır. Dün sabahtan | itibaren bütün hazır ilâçların üzerine bu ilâcın memleket dışımda veya için- de yapıldığına göre erguvani veya kırmızı pul yapıştırılmış bulünmak - tadır. Eczahaneler ve ecza depoları da bir defaya mahsus olmak üzere ellerinde bulunan müstahzarata kıymetlerine göre mal sandıklarından pul alarak yapıştırmışlardır. Fakat kanunun mey kii tatbikile beraber büyük bir vergi kaçakçılığına yol açılacağı da meyda- na çıkmıştır. Alikadarlar devlet ha - zinesinin mühim surette zarara gir - mesi ihtimali bulunduğunu söylemek. tedirler, Yeni kanunla hazır ilâçlarm yir - mi beş kuruşa kadar olanlara İ, el. li kuruşâ kadar olanlarına 2, yüz ku - ruşa kadar ulanlarma 3 ve yüz ku . ruştan yukarı kıymette bulunanla - rma 5 kuruşluk pul yapıştırılmakta - dır. Meselâ; bir tüp aspirin 35 kuruş - tur. Şu vaziyete göre bunun üzerine 2 kuruşluk pul yapıştırmak lâzım - dır. Bir kâğıt ambalâj içindeki 2 ta - nelik aspirin İse 5 kuruştur. Bunun ü. zerine İ kuruşluk pul yapıştırmak 1â- zımdır. Fakat kanun aspirin tüpünün açılarak satılmasına mâni teşkil et - mediği için eczaneler 5 küruşluk am - balâjlar yerine tüpleri açarak tane ile satmağı tercih etmektedirler. Çünkü vaziyetin aspirin başına 20 para vergi isabet ettiği halde ikinei vaziyette bir) aspirin başına isabet eden vergi mik tarı çok azdır. :Sonra tüple kinin satılırsa 2 ku - Tuşlak pul yapıştırılacaktır. Hâlbuki gramla satılırsa tabii ucuz olacağı i - çin eczaneler kinini gramla alıp tane ile satmak yolunu tercih etmektedir - ler. Daha böyle bir çok “müstahzarlar yardır ki vergiden kaçırılmak imkânı. nı haizdir, —— Süleymaniyeliler, pazar kurulmasını istiyorlar Süleymaniye halkı namma be- lediyeye bir mazbata ile baş vuru- larak Süleymaniyede Ayşekadın hamamı sokağı ile Elmaruf soka- ğında salı günleri pazar kurulma- w istenmiştir. Belediye bu müracaatı incele « mektedir. ——— Kınalıada deniz feneri Tahlisiye genel direktörlüğü bütçesinden inşa olunan Kınalıa- ,da deniz feneri Cumuriyet bayra- mının birinci günü açılacaktır. Bu fener dokuz metre yükseklik- tedir, Fenerin ziyası açık havalar» da yedi mil uzaktan görülebile « cektir, iR m EN HAB EN Gümrüklerde bukadar gecikmek olur mu? Mallar dokuz gün bekletiliyor Okuyucularımızdan bazı tüc - carlar gazetemize gönderdikleri bir mektupta şu yolda şikâyet. et- mektedirler: Egitto vapurile dokuz gün ev vel vürud eden mallarımızın güm rüğe verilmek icabeden henüz 'liman işleri inhisar şirketi tarafından verilmiştir. Triyesteden İstanbula üç günde gelen bir malımız listelerini Ga- Kömür depoları Dert oldu, bir türlü yer beğenilemiyor On beş yıla yakin bir zamandanberi Kuruçeşmedeki kömür depolarının kalkması için çalışan ve depolarm Ku ruçeşmenin güzelliği, bura (halkının sağlığı üzerinde fena tesirleri olduğu. nu anlatmak için didinen Kuruçeşme halkı nihayet bu depoların buradan kalkması için mahkemeden karar al . mışlardı. Fakat aradan iki ay geçtiği, mah - keme kararı bir yandan belediyeye di. ğer yandan kömür depoları sahipleri- ne bildirildiği halde depolar olduğu yerde durmaktadır. Çünkü depoların nakli Işin bir yer . bulunamamıştır. Evvelâ depolar için en münasip bir yer olarak görülen Kuruçeşme le Or .. taköyde inzibat karakolu arasmdaki Defterdarhutnu ve oradaki hâli arazi sonradan münasip görülmemiştir. Belediye şimdi bu kömür depoları- nt büsbütün boğazın dışına çıkarmağı tasarlamıştır. Depoların Umur yerin. deki petrol depolarının üst * tarafına götürülmesi düşünülmektedir. Burada büyük vapurlarm yanaşabileceği ve listeleri demir atabileceği kıyılar aranmakta -| dır. Bu yıl devletin tahsilatı daha iyi Ankara, 24 — 1935 mali yılı nm haziran, temmuz, ağustos ve eylül aylarındaki tahsilâtı 61 mil- yon, 409 bin 412 Tirayı bulmuştur. Bu yekün geçen mali yılm ayni aylarmdaki tahsilâtma nisbetle 3.428.481 liralık bir fazlalık gös termiştir. kali şi Bir köyün adı değişti Silivri kazasına bağlı “Türfa- İr,, köyüne, vilâyet idare heyetince “Gündoğdu,, adı verilmesine ka - rar verilmiştir. Bu karar şehir mec lisince tasdik edildikten sonra An- karaya gönderilecektir. latadan İstanbul gümrük müdüri yetine 10 günde o göndermel kabil o olmadığını anlıyamı yoruz. Ve anlaşılacak bir şey dı ğildir. Bu vaziyet dünyanın hiçbir li manında görülmemiştir. Yalnız bi değil tekmil tüccarımız ayni şikâ yette bulunuyorlar. Lütfen soruve riniz. Ve esefle bunu da kaydedi yoruz ki her vapurda aşağı yukar böyle oluyor! “Olgunluk imtihanında Muvaffak olamıyanlar Dün Ankaradan şu haber O gelm tir: Ankara, 24 — Bu sene olgunluk im tihanlarında bir ders zümresinden st mıfta kalanların imtihanları tekrar edilecek, muvaffak oldukları takdirde üniversiteye kabul edileceklerdir. Göçmenlerin süratle nakli için tedbir alınıyoı Bir müddettenberi şehrimizde bulunan Ekonomi Bakanlığı de - niz ve hava yolları müsteşarı Sa - dullah dün Ankaraya dönmüştür. Deniz yolları müsteşarı şehrimiz- de bir yandan Romanyadan gele- cek göçmenlerin süratle nakli için almacak tertibatla meşgul olmak- la beraber bir yandan da bilhassa bugünlerde vapurculuk sosyetesile Deniz yolları idaresi arasmda hal- lilâzım gelen tonaj meselesini tet- kik etmiştir. Ankarada bu tetkik- ler esas tutularak karar verilecek- tir, eyni Son teşrin maaşı Cumuriyetin onuncu yılında m, murların ikinciteşrin aylıkları Cu- mufriyet bayramından evvel veril mişti. Memurlar arasmda bu sene de böyle maaş verileceği şayiası çıkmışsa da bu şayianın esası yok- tur. İstanbul vilâyeti muhasebe di- rektörlüğü buna kanünen imkân olmadığını söylemiştir. Memurla- rın ikinci teşrin maaşı gelecek cu- ma günü verilecektir. ŞEHRİN DERDLERİ Tramvay raylarının feryadı! sıradaki kaviste çıkardıkları kulakları sağtredici mât » hiş ses cidden dayanılmaz derecededir. Kadıköyünde oturan bir arkadaşım şöyle dert yan- — Kadıköyünün şu meşhur hâli var ya, işte tam o. mun karşısında oturuyoruz. Evimizin hemen önünden Kadıköyünü Üsküdara, Modaya ve Bostancıya bağlı « yan tramvay geçer, ,Fakat bu tramvaylar tam ccimizin önünden geçtikleri Bilhassa geceleri ve sabahları tramvayların bu kaviste kopardıkları feryatlar insant tatlı uykusundan sıçratıyor ve sinirleri bozuyor, Kadıköy tramvay sosyetesi bu rayları erkenden o geçen yağlamak suretiyle bu gürültünün önüne geçerse bütün bu civar da oturanları memnun edecektir.