16 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

16 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

pr wi İ 16 SONTEŞRİN — 1985 | kak tadan birkaç gün evvel bir sa - k Gazetesi kibrit kutularının içinde. i N kibtitlerin eksik çıkması sebeple - Kir beden ileri geliğini (yazarken İt inhisarı sosyetesi erkânmdan ayan vermek istemiyen bir zatın atını koymuştu. o Gazetemize de en aldığımız bu beyantta kutula - İçindeki kibritlerin halka bunları a bayiler tarafıdan çalmarak baş dystulara konulup satıldığı iddia e rdu, Vu beyanat kibrit satanları pek zi. ne müteessir etmiştir. Bir inhisar be “tsinin bayilerini böyle hırsızlık - İlham etmesine ihtimal vermek is . aş en bayiler birkaç gün bunun ya. hi masını beklemişler, fakat in - Bn * sosyetesinin sükütu bu ithamır Set ciddi olduğunu göstermiştir. | Yiler buna karşılık inhisarın kib ri kutulara eksik koyduğunu ve 29 Sur retle halkım menfaatlerini balta ie tütününün elhan piyasa - 5, da malüm olan şöhretini arttır - in #ayesini esaslı bir prensip olarak «Man inhisarlar idaresi, tülünleri- 1 İmamlakat derma gebe mim 2 standardize edilmiş bir (hale ge - Mei memleketin ekonomik menfa - | Sniy re daha uygun bularak bu hu - h lâzımgelen tedbirleri almağa baş | r, | ezilen programa göre alınan bu tler sayesinde Türk tütününün n fenalarından ayrılmış olacak tada, Yaramıyacak kısımları da tâli tride kullanılacaktır. #alnız muayyen yerlerde tecrübe akay etinde değil, tekmil tütün mn. ayagina teşmil edilmiş olan ub usul Salı gününden ibaren satılmaya :, başlanacak ti, lediye bir müddettenberi i- Bini, t yapıyordu. Bu tetkikat İkiye Ve salı gününden itibaren K m çıkarılmasına i 'erilmiştir. Dün vali ve belediye reisi Bay hı, “din Üstündağ bu hususta Azıcımıza şunları söylemiştir: Mama inci nevi mahiyetinde ol. daha üzere yeni bir nevi ekmek E ii 4 F Siya sancılarta Süleymaniye arasındaki İsmetiye cad “iz, tam orta yerinde Jâğım kapağı mıdır nedir, bir. kapak var, Fakat bu demir kapağın bir ucu ke. gaptedilmediği İçin gece gündüz buradan geçen 0- » arabalar ve halk için ciddi bir tehlike teşkil Neşe Bu demir kapağı sağlam zannederek üzerin d otomobiller, kapağın kayması üzerine bir fe. Bayilerini hırsızlıkla |; Şehir | suçlandıran Kibrit Inhisarı Kibrit satıcılarını fena halde gücendirdi, onlar da Inhisarın | suçlarını sayıyorlar ladığını iddia etmekte ve Kibrit s0s - yetesi erkânından olan o zatın ver - diği beyanatı yülünç bulmaktadır -i lar. Dün bir muahrririmiz bu iş hakkın da bazı bayilerle konuşmuştur. Bun - lar diyorlar ki: “.- Biz hâlâ böyle bir iddianın ya- pılacağını zannetmek İstemiyoruz. Biz kibritleri velevki çalmış olsak bunları ne yapabiliriz. Memleketin bir kibrit kutusu fabrikası mı var ki yeni kutu - ları gizlice elde edip dolduralım? Böyle bir şey olmadığına göre es - ki kutulara koymak ihtimali kalır ki bu da varit olamaz. Çünkü maşallah Kibrit sosyetesinin kutularının kenar ları bir kibriti yakmak mukavemeti - ni bile gösteremiyor! Dünyanın hiç bir yerinde bir inhisar idaresinin binlerce kişilik kendi bayi kütlesini hırsızlık - la itham etmesi görülmüş şey değil - A dir., İhhisarlar idaresi sigara satış kulübeleri yaptıracak çok faydalar temin edilmiş olmakta, hem de memleket tütüncülüğünün yüklenmesine bir çığır açılmaktadır. Tü” “rin temrir işinin daha fen. ği... bim emmakka geye rilmesi) için tütun yaprakları üzerinde üç yıl- lık bir tecrübeye girişilmiştir. Bu tec rübenin sonunda daha faydalı netice. ler alınacağı muhakkak görülmekte - dir. İdare diğer taraftan sigaranm mem leket dahilinde her aranılan (yerde kolaylıkla bulunması ve cazip bir şe. kilde satılması için dört ve yeni model yalnız sigara satacak bayi kulübele . ri yaptırmağa karar vermiştir. Pro - jeleri hazırlanan bu dükkânlar şu günlerde Ankara, İstanbal ve İzmirde . de hem tütün müstahsiline bir) kurulmağa başlıyacaktır. İkinci ekmek çıkıyor gin birer kiloluk baston şeklinde çı karılacaktır. Buna ikinci nevi ek- mek denemez. Çünkü içinde mı- sir, yulaf, çavdar yoktur. Bu ek- mek halkın sevdiği çeşnide ola- » Revi ekmek çıkarmak için| caktır. Pazartesi günü fiyat tes pit edilecek, salı gününden itiba. ren de bu ekmek piyasaya çıkarı- lacaktır. Şimdiki tahmine göre bu ekmeğin fiyatı birinci nevi ek- meğin fiyatından altmış para ka- dar noksan olacaktır.,, Davet İstanbula gelen Balya hâkimi da, Karmaya karar verdik. Bu) Yaşar Çetinin hemen memuriye - acai halitası sert buğdaydar| timize müracaat etmesinin gaze SÖ“ ve halkın aldanmaması i- tenizle ilânını dilerim. İ diklerini yârüagyara ilân eder. ŞEHRİN'DERDLERİ metiye caddesindeki demir kapak lâket atlatmaktadır. Hattâ gene bu sebepten bundan bir hafta kadar evvel bir otomobilin makasları ve arka tekerleği kırılmıştır. Alâkadar memurların vakit geçirmeden, süratle ha. rekete geçmelerini, ve bu demir kapağı adam akıllı rap- tetmelerini bekliyoruz. Bu suretle daha bir çok facia. ların da önü alınacaktır. MR, / MW Aİ li Meclisi Dün son toplantısını yaptı Şehir Meclisi dün saat on beş- te İkinciteşrin toplantısmın s0- nuncusunu yapmıştır. Geçen cel- senin zaptı okunduktan sonra A- tarük köprüsü tahsisatından geri kalan 60 bin liranın bütçenin on altımcı faslına ilâyesi hakkındaki bütçe encümeni mazbatası okun- du. Bu mesele etrafında vali ve belediye reisi Bay Muhiddin Üs- tündağ izahat verdi ve dedi ki: “— Belediyeler bankasından a- lacağımız 750 bin liralık istikrazı yapamadık. Buna karşılık göster diğimiz hizmetler ise yapılama- maktadır. Diğer taraftan şehrin plânını yapmak üzere bir mütehas. sis getirmeye de karar verdik ve kendisiyle mutabık kaldık. Müle- hassıs gelmek üzeredir. Geçen sene bütçeye imar bürosu için 10 bin lira tahsisat koymuştuk. İstik- razı yapamadığımız için o şehrin plân işi de geri kalacaktır. (Bu itibarla Atatürk köprüsünden ge- ri kalan paradan altmış bin lira- nın, evvelce verilen on bin liraya tahsisat munzam: şeklinde ilâ- vesini teklif ediyorum. Bununla beraber son dakikada Ankaradan istikrazdan plân işine ait olan kıs- munın kabul edildiğini öğrendim Bu olsa bile vereceğiniz 60 bin li ralık münzam tahsisatı yapılamı- yan başka işlere harcarız. Kabu lünü rica ederim.,, Valinin bu teklifi kabul edil - dikten sonra taşıma vasıtalarına konan plâkaların düşmemesi, de giştirilmemesi için kurşun mühür le mühürlenmesi ve mühürleri sö- kenlerin şiddetle cezalandırılmas: hakkımdaki daimi encümen maz batası encümenlere gönderilme- den kabul edilmiştir. Tramvay kazalarına karşı alı- nacak tedbirler hakkında (daimi encümen kararı okunmuştur. Bu- na göre, bundan sonra (tramvay telleri koptuğu zaman teli tamire gidecek tramvay şirketi tamir a- rabasıma düdük ve siren konacak ve bu arabalar geçerken tramvay- lar ve diğer taşıma vasıtaları dura rak yol verecektir. Bundan başka tramvay kazaları olduğu zaman yaralmın fazla kan kaybetmemesi için Okaza yerine gidecek tramvay arabasını kaldır cak vasıtayı da, taşıyacak araba- ya ayni şekilde düdük konacak- tır. Evlenme Sungur ile Nazmi Acar evlen- Ciritçiler Yarın Bakırköy Veliefendi çayırında karşılaşıyorlar TREN VE OTOBUSLER HALKI YARI FiYATLA TAŞIYACAKLAR Takım kaptanı neler söylüyor — Bizim atletlerimize vurdu- ğumuz eğerler üç kolanlıdır. Çün- kü atılan ciritten korunmak lâzım oldu mu atın yanına sarkar, altına saklanırız. Bu suretle ya cirit bo- şa gider, yabut da kolaylıkla çele- rız, Atalarrmızdan kalan ve spor - ların en asili ve en erkekçesi olan ciridi İstanbullulara göstermek i- çin Bayburttan gelen yiğitlerle ko nuşuyoruz. Takımm baş kaptanı Cemil A- tangüç cirit oyununun nasıl oy - nandığını anlatıyor: — Yiğitler karşıdan karşıya evvelâ atlarmı oynatırlar. Her bi- rinin elinde iki tane 111 santimet- re boyunda ucları küt sopalar var- dır. o Bunlar biribirlerine yirmi otuz metre yaklaşmca: — Al ağam, buda senindir! diye nârayı basıp ciridi fırlatır - lar. Atlarımız hususi olarak bu oyun için yetiştirilmiştir. Büyü”: bir meharetle binicinin her emrine itaat ederler Bütün manevraları şa şılacak bir ustalıkla ve süratle ye- rine getirirler. Meselâ bütün hı - zıyla dört nâla giderken birdenbi- re durur, Beş metre uzunluğun - da; beş metre genişliğinde bir sa- hada hayret verici manevralar ya- pabilirler. Şaha kalkmak, kend: etrafında topaç gibi dönmek gibi şeyler bizim atlarımız için hiçtir. o— Peki ciritler yere düştük - ten sonra ne yapılır? — Bir atlı elindeki iki ciridi de düşürdü mü, atmı sürerek karşı - sındakinin önünden kaçar. Arka- sından öbür atlı kovaladığı halde dört nala giderken yere eğilir, Ve ciridi elile yerden aldıktan sonra yeniden vuruşmağa başlar. — Bir cirit oyunu ne kadar sü- rer? — İki saat. Fakat her yarım sa. atte bir on dakika istirahat edilir Cirit oyunu bambaşka bir oyun - dur. İnsanı heyecandan heyecana sürükler. At üstünde kardeş kar- deşi, baba oğulu tanımaz. Cirit - ler kurşun gibi sağdan soldan u- çarlar. Cemil Atangüç coşmuştu. Heye. canla oyunu anlatıyordu: — Bizde pazar oldu mu, bin - lerce kişi cirit meydanma dolar Bileğine güvenen, sağlam ata bi- nenler meydanda at oynatmağa başlarlar. Bazı usta ciritçiler bire iki çarpışmlar. Halk heyecandan heyecana düşer. Oyuncular bazan kızıştılar mı biribirlerine on met- re kadar yaklaşırlar. Nârayı basıp ciridi ok gibi fırlatırlar, Vurula- nın vay haline, , — Anadolunun nerelerinde bu oyun hâlâ oynanır? — Bizim taraflarda en çok oy- nanır. Bilhassa Bayburt ciritçileri bu tarafta büyük bir nam kazan mışlardır. Erzurum ciritçileri de iyidir. Yalnız onlar çok yakından ve kıyasıya vuruşurlar. Eskiden ci ritlerinin uclarını da sivritirlerdi. Bu suretle bir çok kazalar olurdu. Şimdiki İlbay Zühtü bunu menet- miştir. Fakat asıl ustalık uzaktan vuruşmaktır. — Bir insan kaç yaşına kadar cirit oynıyabilir? — 70 yaşına kadar mı? 3 — Evet, 70 yaşına kadar. Mes selâ bizim aramızda 45 yaşında gayet usta ciritçiler vardır. Bizde de futbol filân oynanır. Fakat hiç biri cirit kadar rağbette değildir. Hemen hemen bütün gençler cirit oynamasını bildikleri için Bayburt luların ekserisi askerliklerini şü « vari olarak yaparlar. Yine bizimle birlikte gelen ciritçilerden Bahri, Ağrı harekâtmda Ebubirbir adın- daki asi bir Kürt şeyhinin kafası nı at üzerinde iken uçurmuştur. Bunu sırf mahir bir ciritçi olma » sından dolayı yapabilmiştir. Bizim gayemiz bu güzel ve asil sporu daha geniş kitlelere aşıla» mak ve sevdirmektir. Burada bir muvaffakiyt kazanacağımıza emi, niz. Bundan sonra Ankaraya, İz - mire de gideceğiz. Cumartesi ve pazar günleri kar şılaşacak cirit takımlarımız şöyle teşkiledilmiştir. Birinci takım: Bahrinin kap - tanlığnda Mahmut, Rüstem, Sa- lih, Osman, ikinci takım Ağanın kaptanlığında Ali, Süleyman, Ib- rahim, Halitten mürekkeptir. Be- yoğjlu Halkevi Spor işleri başka- ni Naili ile ben de hâkem duraca- ğız.. Cemil Atangüç bundan sonra Beyoğlu Halkevinin kendilerine karşı göstermiş olduğu alâka ve yardımdan uzun uzadıya bahset- miştir. vi Halkevinden çıkarken Cemil Atangüç : — İstanbullulara ömürlerinde unutamıyacakları heyecanlı bir gün yaşatacağız. Türk gücünü, Türk bileğini ve yüzde yüz erkek çe olan bu hakiki Türk oyununu İstanbullular çok beğenecekler - dir diyordu. Murat SERTOĞLU ».. : Dün Sipahi ocağnda sa- hanm küçük olmasına rağmen gazetecilere muvaffakiyetli bir gösteriş oyunu yapan Bayburtlu ciritçiler, yarın Veliefendi saha « sında günlerden beri beklenen © yunlarını İstanbul halkına göste - # receklerdir. Müsabakalar herkesin göre - bilmesi için, yarın trenler otobüs- ler halkı Bakırköyüne yarı fiyatla götüreceklerdir. Sahaya girmek üc reti de yalnız (25) kuruştur. DiVRIKTE Bir haftadır posta muamelâtı yok Divrikte bulunan bir okuyucu- muzdan dün bir telgraf aldık Bun- da, bir haftadanberi Divrik posta münakalâtının durduğu, halkm - zahmet çektiği bildiriliyordu. Bu sabah İstanbul posta mü » dürlüğünden bu hususta soruştur - ma yaptık. Buraya böyle bir teb « ligatta bulunulmadığını, Ankara - daki genel müdürlüğün (bundan haberi bulunması lâzım geleceği « ni öğrendik. Bunu ehemmiyetle alâkadar makamın gözü önüne ko. YAYOTUZ. ÇOCUKLARI — 12 yaşmdan başlar, 70 yaşi! HABER, sizin için her cumartesi günü na kadar oynıyabilir, bir ilâve veriyor. Takip ediniz.!