13 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

13 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

KN gotüuşum : Tüccarların Ismet Inönü'nden alacakları ders İsmet İnönü'nün şu cümlesi, ne Magi düşündürücü, ibret verici- “Ehemmiyetli bir noktaya dik- katinizi celbederim. Bütçe yapıl- diktan sonra varidat arasında mü İim bir yekân tutan tuzdan yüzde 50, şekerden de yüzde 30 a yakın fiyat tenzilâtı yapılmıştır. Bu ten- zilâş, hazinenin varidatından ya- Pılmıştır. Nazari olarak yapılan indirmeler hesap edilecek olursa tuzdan 3, şekerden 4 milyona ya- hin bir indirme olmuştu. Bu yılın 6 aylık tahakkukunda varidatımız, bu fedakârlığa rağ. men, hazinede tabi olarak eksil. mesi beklenilen varidat temin & dildikten başka bir iki milyon li- ralık fazlalık da erzediyor.,, Yani, hükümet, ucuza satmak "üyesinde çok satmış, daha kârlı Tüccarlarımız, sanayicilerimiz İçin de nasıl örnek alınacak bir Misal |... Halbuki, umumi zihniyet bizde hâlâ (mümkün olduğu ka- dar pahalıya sokmak) tır... Bir gazinoya gidersiniz. İki bi- ta, iki meze... — Kaç para vereceğiz? Anasının nikâhmı ister. Tabii bir daha ayak basmazsı- Riz. Müteşebbis de kazıkladığıyla ir. Sinek avlar ve iflâs eder. İsmet İnönü, O ucuzlatmanm Müşteriden ziyade satıcı için fay- dalı olduğunu ne güzel isbat etti, de devlet mikyasında... dir Fransız muharriri. YAZINOR. “Atinaya gittim. O ucuz diye al- bu ucuz diye aldım. Daha w- Suzunu görerek şaştım ve gene; “üzdana davrandım. Memleketten Sikarker bir de hesapladım ki, a- Man yarabbi, en pahalı yerlerde bile bu kadar masraf edilmez...., Ayni zamanda, unutmamalı ki, bu, bir tek kişinin başıma gelen hal değildir. Yunanistana akm a- insan sırf (Ucuzluk var) diye Başbakanımızın verdiği ders- ten sade tuz, şeker, çimento saha- arinda istifade etmekle kalma- Yalım... İnkişaf, mütemadi ucuzlatma Yolundadır... Ucuzluğu gümrük himayesine yaç olmıyacak seviyelere ulaş- a ıyız... Hedefimiz bu olmalı- ir, (V4-N0) Kömür çarpmasından Bir amele öldü Bir rençber kömür çarpması yü- ölmüştür: Pangaltıda Halâskâr Gazi cad- devinde 67 numaralı arsada mi ME Armenak tarafından yeni bir! pa timan yapılmaktadır. Yapıl Yli ilerlemiş olduğundan gece Şi kattaki küçük odada bir adam ttrılmaktadır. Bu adam, 20 ya- YNda Ahmet oğlu İdristir. * İdris dün gece bir mangala kö- ür doldurmuş, yakmış, sonra Yattığı küçük odaya almıştır. Bu sabah is başına gelen diğer eleler İdrisi ortada göremeyin- Bay kapısını açmışlar, içeri gi- genç ameleyi ölü bulmuşlar mize diye doktoru tarafından ya. şu,» Muayenede İdrisin kömür ndan öldüğü anlaşılmıs Gümrükte mütehassıs memurlar Yetiştirilmesi için yüksek mektep mezunları alınıyor Gümrükler teşkilâtında ötedenbe. ri mütehassıs memurlar bulunmama - sı büyük eksiklik teşkil oetmekte ve bu yüzden sıkıntılar o çekilmektedir. Bu eksiklik bilhassa tarife (işlerinde fazlasile mevcut bulunmaktadır. Hal .. buki tarife işleri bilhassa (genel sa. yaştan sonra tam manasile bir ihtisas işi olarak meydana çıkmıştır. Gümrükler ve Inhisarlar bakanlığı gümrükler teşkilâtmdaki bu eksikliği gözönüne alarak gümrüklerde müte- hassıs memurlar yetiştirmeğe karar vermiştir. Bunun için de, finans teş. kilâtmda olduğu gibi, gümrük teşkilâ tma yüksek mektep mezunu memur. lar almacaktır. Bu işe evvelâ tarife mütehassısı yetiştirmekle başlanacak- tır, Bu kısımda yetişecek o memurlar üniversite fen fakültesi kimya ve fizik şubeleri mezunları arasından seçile ./ rek alınacaktır. Bunun için de önümüzdeki pazar. tesi günü, biri İstanbulda ( ve diğeri Ankarada olmak lzere iki imtihan ya- pılacaktır. Bu imtihana bu şubelerin mezunları girecektir. Diğer taraftan aldığımız malüma. ta göre gümrükler bakanlığı O tarife işlerinde ihtisas kesbetmek için alı - nacak olan bu yüksek mektep mezunu gençler arasından çok iyi derecede muvaffak olanları tarife işleri en mütekimil vaziyetinde bulunan Fran- saya göndermek tasavvurundadır, Bu, nun için de alınacak memurların Fran sızcayı mükemmel bilmeleri şart ko - şulmuştur. Trakya İspekteri Ankaraya gitti Trakya genel ispekteri General Kâzım Dirik dün Edirneden gele- rek Park Oteline inmiş, fakat bü- tün gününü Vilâyet, Emniyet di- rektörlüğü, Deniz yolları idaresi ve Liman ve İskân dairelerinde te- masla geçirmiştir. General Kâzun Dirik, dün ak- şamki posta ile Ankaraya gitmiş- tir. — ” Baro, salı günü toplanıyor Geçen gün ekseriyet olmadı- ğından baro heyeti umumiyesi ö- nümüzdeki salı günü toplanacak- tır. Bu toplantı için büyükçe bir salon bulunamadığından adliyede ağırceza salonunda yapılması ta- karrür etmiştir. Bunun için ağırce- zada o gün öğleden sonra hiç bir duruşma veya istinabe yapılmıya- caktır. Çocuklar! HABER, sizin için her cumar tesi günü bir ilâve veriyor, takiç ediniz. HABER — Akşam postası Buğday ve un gittikçe ucuzluyor Bu vazıyette ekmek narhının da indirileceği teeyyüt etmektedir Buğday ve un fiyatları geçen haf. tanın başındanberi borsada, evvelce konulan âzami fiyata nazaran, düşük bir fiyat seviyesinde muamele gördü. ğü için pazartesi günü ekmek narh - nın bir miktar daha düşeceği muhak - kak görülmektedir. Bu düşüş nisbeti yapılan hesaplara göre en âz on para en çok da yirmi para olabilecektir. Çünkü geçen iki hafta zarfında ekmeğin yüzde seksen randımanlı un. Tarım gerek #ertleri ve gerekse yumu- şakları çuval başına 25-30 kuruş dü. şük muamele görmüştür, Bu muame - leler narh olan âzami (fiyatlardaki muamelelere nazaran ekseriyettedir. Buğday fiyatlarında ise muamele. ler daima âzami fiyattan bir kuruş aşağıdır. Bu şekilde satılan buğday - Tar hep tüccar malıdır. Evvelce buğ - dayını dokuz kuruşa satmağa razı ol. miyanlar şimdi borsada altı buçuk ku Sümer Bank staj için Almanyaya işçi gönderiyor Sümerbankın, kurulmakta olan yeni fabrikalarda çalışmak üzere Avrupaya gençler göndereceğini yazmıştık. Banka bu gençlerden ilk partiyi göndermiştir. Alman- yaya gönderilmiş olan bu gençler otuz kişilik bir kafile teşkil etmek tedir. Basmlan Haraka fahrikasnda şimdiye kadar iplik işlerinde ça * lışan ve tahsilleri oldukça iyi olan amele arasından seçilmiştir. Genç ler Almanyada bir yıl kalarak ip- lik fabrikalarında staj görecekler ve bir yıl sonra memlekete döne - rek o vakte kadar inşaatı tamam” lanacak olan Gemlikteki Kamgarn “Sumer Kızı,, piyes halinde temsil ediliyor Muharrir (o arkadaşlarımızdan İskender Fahrettin'in (Sumer Kı- Zı) romanı, tarih yayımına hizmet maksadiyle piyes haline konmuş- tur. Romanın en canlı sahneleri üç perdelik bir piyes içine sikıştırıla- rak önümüzdeki pazartesi günü akşamı Şehzadebaşında Ertuğru! Sadi ve arkadaşları tarafından| oynanacaktır. Piyesin mevzuu, büyük göçten sonra Orta Asyadan Dicle - Fırat kıyılarına inen Sumer Türklerine aittir. Sümer Ecesi “Bilge,, yi 7000| yıl sonra, pazartesi gecesi sahne- de göreceğiz. ruştan satmaktadırlar, Ziraat Bankası İse iki hafta için- de ancak birkaç muamele yapmıştır. Banka hergün piyasaya üç yüz tondan fazla buğday çıkarmakta, fakat hep! seyirci vaziyetinde kalmaktadır. Çün-| kü bankanın fiyatları ne kadar aşağı da olsa tücear malları daha ucuzdur. Fakat bu hale rağmen değirmenci Buğday almamakta ısrar etmektedir.| Son on beş günde borsada hergün buğ day üzerine dörtten fazla omüuamele olmamıştır. Şu vaziyete göre işi şöy - le hülâsa etmek kaâbildir: Tüccar e - lindeki buğdayı ve değirmenci de e- lindeki unu bir ân evvel çıkarmak is - temektedir. Bu mallar evvelce pahalı. ya alındığı halde şimdi ucuza satıl - maktadır, Bunun neticesi oolarakda ekmek fiyatınm düşmesi imkâni or - taya çıkmaktadır. ipliği fabrikasında çalışacaklar - dır. Bir yandan Feshane fabrika - sından da yirmi beş kişilik bir a - mele kafilesi seçilmiştir. Bu kafi- leye ayrılanlar da ayni şeraiti haiz olan gençlerdir. Bunlar muhtelif fabrika - işlerinde ve teknik - meselelarda ihtisas... kazanacaklar ve yeni fabrikalarda ustâ veya us- ta muavini olarak çalışacaklardır. Bu kafile de Almanyada bir sene kalacaktır. Sümer bank yeni fabrikalar yapılmağa başlandıkça muhtelif memleketlere yeni talebe kafile - leri gönderecektir. Lütfi Fikrinin adadaki köşkleri satılığa çıkarılıyor Eski Osmanlı mebuslarından avukat Lütfi Fikri vefat ettikten sonra servetini ve emlâkini üniver- siteye, hukuk ilminde en iyi eseri yazacak olana ve daha bazı hayır kurumlarına bıraktığı anlaşılmış- tı. Lütfi Fikrinin bizzat bu işi ida- re etmesini vasiyet ettiği heyel, merhumun Adadaki dört köşkü- nün ve arazinin satılmasına karar vermiştir. Bunlar önümüzdeki pazartesi günü Beyoğlu sulh hu- kuk . mahkemesince satılacaktır. Bundan sonra hayır işlerine, vasi- yet mucibince, başlanacaktır. Diğer emlâk de peyderpey satı- lacaktır. Venediği andıran bir sokak Birkaç gündenberi havalar bozuldu. sürekli yağmurlar yağmaktadır. Bunun yollarımızın fecaati gene kendisini gösterdi. Geçen sabah bir iş için Kasımpaşaya gitmem lâzım. geldi. Köprüden vapura atlayıp gittim. İskeleye çıkın- ca önüme ucsuz bucaksız bir göl çıktı. Paçaları sıva - dık; kenarlardan bin bir itina ile cadde ismi verilen vr. erk vıcık çamurlu düz bir yere geldik. Hakikaten Kasımpaşanm yağmurlu günlerdeki ha- yin ve feci vaziyeti en taş yüreklilerin bile gözlerini ya. Fasılalarla neticesinde — Kaldırım Şartacak, ve hıçkıra hıçkıra ağlatacak kadar acıklıdır. Esas Bahriye caddesi bu derece çamurla dolu olduğuna | göre, artık ikinci, üçüncü derecedeki sokakların ne hal.| Dün de parti genel sekreteri Re- de olduklarını siz tasavvur edin. Bunun sebebini gene bir Kasımpaşalıya (sordum. Gondolsuz Venedik sokaklarına benziyen caddeye uzun uzun baktıktan sonra cevap verdi: l taşları kum üzerine değil, toprak üze - rine konulmuştur. Halbuki toprak da balçık suyu sız. dırmıyor. İşte sebep budur. : meaenıystın seidmi Zamanda, “S., müsteârile şu yazı okunmuştur: Atalyan tayyareleri Habeşistanın bir şehrini bir buçuk saat durmadan dinlenmeden bombardıman etmişler. Mtalyan Başkumandanı, tayyare » lerinin bir o cehenneme döndürdüğü Dessie halkına bu beyannamede ay - nen şunları söylüyor: “Size Italyan medeniyelinin se « lâmlarını getiriyoruz!,, Göklerden boşanan o 500 yangın bombası, 1009 şarapnel, bilmem kaç bin ton çelik ve barut o yağmurundan sonra bir de “medeniyetin selâmi!, # # # Öyle şarkılar vardır ki, insan sek; sen kere dinliyebilir ve her seferinde heyecanlanır, öyle tablolar vardır ki müzeye gidip her seyredişinizde yeni imiş gibi zevk duyarsınız! İşte bu mevzu da onlardan biri. Türlü türlü karikatürleri yapıldı; makaleleri yazıldı; ajans telgrafı gibi dercolundu.. Fakat “S,, imzasınm sahibi her kimse onun müstearı üze - rinde yeni taze ve canl... Ulusal ekonomi Ulusal arttırma işinin o haftalık bayramını bugün kutlulamağa başlı yoruz. Yunus Nadi bu meseleyi şöyle hü. lâsa ediyor: “Benzerleri var oldukça perli ma lıra kullanmak, memleketin ekonomik bünyesini kuzvellendirmek demektir. Bunu yapacağız bir. Bir de kazanet muzdan az çok bir şey arllırmağa ço. lişarak bunları biriktireceğiz., Tramvay altında ka general dolayısile Gezgin (Sami ah) Kurun re fikimizde diyor Milâzimken rene, Jerde, yüz « başlığında “Dölge,lerde, paşa iken “Çanakkele lerde dövüşen bir adamın karı bayrak üstünden başka bir yere akmamalıydı! Ve ilâve ediyor: “Biz, kendi dikkatsizliğimize, ven, di beceriksizliğimize “Kaza, deneğe Hışmışızdır. Bir tabanca kılıfında dur dukça kiç kaza yapmaz, Böyle bir işin olması için, onun dikkaisiz, çapaçul bir adamın eline geçmisi, tetiği üstün de bakar bir körün parmağı dolaşma. sı gerektir. Tramvay kazaları da bun. dan başka türlü bir ölrüye vurulamaz, iki türlü ucuzluk vardır. Bıri zararlı biri kârlı Burhan Felek, gazetelerde okudu ğu bir haberi tahlil ediyor: “Geçenki lodos o fırtınası Kadı . köy — Haydarpaşa arasındaki rıhtum ve yolda tahribat yapmıştı. Belediye Kadıköyündeki hâlden Haydarpa. şe gorına kadar o taştan ve esaslı bir rıhtım yapılmasını tetkik etmiş, fa « kat bunun çok pahalıya mal olacağı görülerek vazgeçilmiştir. Yalnız lo « dos nelicesi bozulan kaldırım yaptı - rılacak ve önüne yine eskişi gibi tahta direklerle muvakkat bir rılttim yapı lacaktır.,, ; Yani yine lodos esince bu da yı « kılacak ve yine pahalıdır * diye taş. rdıdım yapılmayıp tekrar tahta rihtim yapılacaktır. Çünkü tahta rıhtım ee bek yıkılr amma ucuzdur. Biz ise u. cuza dayanamaz. Biz ucuzluğun kurbarıyız. » . * Bir İsmet İnönünün en son nut . kunda anlattığı (malı ucuza salmak ucuzluğu) var. Bir de, yukariki misal de olduğu gibi (zaruri tesisatı derme çatma yaparak aslarını yüzünden pa- halıya getirmek ucuzluğu.) Birinelsine ne kadar rağbet edi , yorsak, ikinci zihniyete karşı müca « dele açmalıyız. (Hat — Sür) Inkılâp dersleri Üniversite inkılâp kürsüsünde. ki derslere devam edilmektedir. cep Peker ders vermiştir. Recep Peker dünkü dersinde Parti prog- ramının sosyal ve ekonomik kısım larını hülâsa ve izah etmiştir. Recep Peker bugünde ders verecek. sehitliği ziyaret edecek