18 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

18 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Çocuklarımız babalarına Ihlâk öğretsin.. © Bizde ahlâk kaidelerinin ak: akliğına dair, bu, üçüncü yazım- İn. Evelkilerde şunu anlatmağı BaşkırdiIstan Cumur başkanı Ankaradan “Esi telikkiler kli. Şehrimize geldi Herlerine yenileri konulmuştur. Es. Kiden ahlâkın bekçisi ihtiyarlardı, tadi ise gençler olmalıdır. 8 2.» Garp dillerinde “mistik,, bizde "asavruft,, denilen halet, umumi. Yetle kimseye tavsiye (edilemez Pakat, burada, belki ileri sürülse Sizdir. Öyle manevi vaziyetler olmalı Ür ki, fertler menfaatlerini bir ma Bassıp gayretiyle fena edebilme- idir, Bunu, şuurun da daha yük- elinde bir cezbe ile yapmalıdır. « “Meselâ, bugün, binlerce ve Vinlerce aç çocuğumuz var. Mek. İpler, eylâtlarımıza kâfi gelmi- Yor. Bu, gazetelerimizde her gün sütun yazılan bir mevzudur 5 Fakat, gene de, parasız yatı Mekteplerinde (değil, orta halli, İ zengin ve içtimai ve mevki âhibi kimselerin çocukları okuya- Mliyar, Bu, şimdiki ihmal edilmiş te İerimize nazaran esaslı bir cürüm teşkil etmiyor gibi. kr yüksek mevki sahibi zatlar, İnddizatında ahlâklıdırlar. Oğul. rene, kızlarını mektepte parasız | ne demek olduğunu ih- enn) düşünmemişlerdir bile. . İşte bunlar üzerine bir Ülpmak lâzımdır. Bu tazyık da Mektebin içinden, dışmdan, cemi- i havasından, hulâsa her yer “en olmalıdır. Yatı mektebine parasız verilen bi Zengin yahut orta balli çocuğu, “yle telâkkiler altnda kalmalıdı: ki, hafta sonunda © evine geldiği Mirian, babasma > kendiliğinden Hin söylemelidir: — Baba... Ben vicdan azabı çe- yorum... Bizim paramız var ortalık fakir çocuklarla Beni mektebe ücretli Ve ağlamağa başlamalıdır. A- iyle ve küçük hemşiresiyl? babalarına yeni ahlâk ailelerini öğretmelidirler... Bun- tik mera Hee (Va-Na) W— — meni rekort- | menin başına gelenler dat - Londra Tekorunu kırdı amma... ha Geçenlerde Londra — Bağdat İVA sürat rekorunu kırmak üzere z ttan kalkan Süren Topalyan| İde bir ermeninin yirmi dört Londraya giderek yeni bir (1) krdığını Londrada çı- ermeni yollarda olduğu eziyet kâfi değil . Tibi bir de İngiltere hududun- binbir türlü müşkülâta maruz Kar. Elinde ne ehliyetna- heme de bir vesikası olan >, 'ekortmenin tayyaresi mahke- Senin tayin edeceği cezaya kadar Parise gidiyor Bir hafta evvel kültür tetkikleri işin yurdumuza gelmiş olan Baş- kırdistan Cumur başkanı Tahirof dün Ankaradan dönmüştür. Tahirof, Ankarada birçok kül tür miesseselerimizi gezmiş, kül- tür şahsiyetlerimizle temas etmiş- tir, Buradan Parise gidecek ve kültür sahasmdaki tetkiklerine devam edecektir. Bundan başka Tahirof, Sovyet Rusyada arsrulu- sal edebi kongre yapıldığı sırada tanışmış olduğu bazı Fransız mu- harrirlerini de Pariste ziyaret ede. cektir Süt güğüm «rini çalanlar yakalandı Geçen hafta Kâğıthane köyün: de bir sirkat vakası olmuştu. Bu köyde Kerim ağanm man- drasından güğümlerle süt çalın- mağa başlamış ve vaki olan şikâ- yet Üzerine Sarıyer jandarma ku: mandanlığına merbut Kâğıthane karakolu tahkikata başlamıştı. Bir haftadanberi yapılan tah kikat neticesinde dün mesele ay dınlanmış, Karahisarın Koyunhi. sar kazasından Hacı Ömer adım da bir adamla, memleketlisi Şefi. ğin, bu hırsızlığı yaptıkları anla- şılmıştır. Bu iki kişi, çaldıkları süt göğün, lerini dere kenarmda saklamakta sonra oradan çıkararak, Beşikta. şa götürüp bir yoğurtçuya satmak ta imişler.. Bu sirkatı yapanların ikisi de dün yakalanmıştır. ——— En güzel vitrin müsabakası Ulusal arttırma haftasında yer. li mallariyle süslenen mağaza vit. rinlerini tetkik eden jüri bugün saat on altıda bir toplantı yapa. cak ve birinci ve ikinci gelen vit. rinleri seçecektir. Üsküdar, Kadı köy; Beyoğlu ve İstanbul bu seç. melerde ayrı birer mmtaka sayıl. maktadır. —w—— Italya ile ticaret anlaşmamız İtalya ile aramızdaki (o ticaret anlaşması yarın nihayetlenmekte- dir. Bu anlaşma ile beraber İtalya ile olan klering anlaşması da bit mektedir. Maamafih bu anlaşma larm tekrar uzatılması muhakkak görülüyor. Bizim İtalyadan hiç ithalâtımız olmamakla beraber İ- talyanın daha bizden çok alacağı şeyler bulunmaktadır. ŞEHRİN DERDLERİ 'Ortaköy-Aksaray tramvayları Ja seyrelen bir Aksaray tramvcyı bulunması güç olu - Bir tanıdık snlatt; — Oğlum Kabataş lisesine gidiyor. Biz de Aksa - rayda oturuyoruz, Bittabi her zaman Aksaray — Or . taköy tramoayile seyahat ediyor. Fakat son zamanlarda akşamları mektebinden dö * nerken tramvay bulmak hususunda çok sıkınlı çekmek. tedir. Çünkü Aksaray — Ortaköy (hattında tramvaylar her nedense akşamları muayyen bir saat - ten sonra hemen tabelâlarını değiştirmekte ve Ortaköy — Eminönü trampajı olmaktadırlar. Bittabi pek faz - : l i HABER — Aksam postası fabrikası açılacak Fakat hususi fabrika sahipleri itiraz ediyorlar Ziraat Bakanlığı memleketimi. zin mühim gelir kaynaklarından biri olan zeytinciliğimizin ve zey: tin sanayiinin ıslâhı için mühim ka rarlar almıştır. Bu meyanda Zi raat bankasına da mühim vazife ler verilmiştir. Aldığımız malü mata göre Ziraat Bankası önümük deki mevsime yetiştirilmek üzere üç büyük zeytin yağı © fabrikası kuracaktır. Banka bu husustaki tetkiklerini ikmal etmiştir. Beheri on altışar baskılı olacak olan bu fabrikaların ilk ikisi Edremit ve Ayvalıkta, diğeri de Aydında ku. rulacaltır. Fakat, bu fabrikalar zeytin sanayiine yardım değil, zarar ve- receği iddiasiyle zeytin yağı fabri- katörleri Ekonomi Bakanlığma müracaat etmişlerdir. Bu müraca- ate henüz bir cevap çıkmamıştır. Fabrikatörlere göre Ziraat Ban- kası zeytin yağı fabrikası yerine pirina ve rafinöri fabrikaları tesis ederek memleket mahsulünün bu işler için Yunanistana gitmesinin önüne geçse daha doğru yapmış o- lacaktır Fabrikalar esasen, evelce (o 13 milyon kilo mahsul verirken şimdi en bereketli yıllar da bile & milyon dan fazla mahsul vermiyen zeytin ağaçlarımızın ıslaln için Ayvalıkt. bir zeytin enstitüsü (kurulmasını da istemektedirler, Mühendis mektebinde Yapılan yeni lâboratuvarlar tamamlanmak üzere Yüksek mühendis mektebinde bu yıl yeni inşa edilmekte olar Elektro « Mekanik lâboratuvarı ile diğer lâboratuvarların inşaatı ik- mal edilmiştir. Bu lâbo.atuvarlar memleketimizde şimdiye kadar eşi bulunmayan brier fen kurulu- dur, Bu bakımdan Yükssk mühen dis mektebi hakikaten çok yüksek bir fen müessesi haline gelmekte- dir. Şimdi lâboratuvarların levazımı tamamlanmaktadır. Bilhassa Elek tro-Mekanik lâboratuvar için 100 beygir kuvvetinde bir türbo elek trik alınmıştır. Bu türbin yakında yerine kurulacaktır. Bundan baş- ka aynı lâboratuvar için daha bir çok elektrik malzemesi alınmak tadır. Mektebin hemen hemen yeniden tesis edilmiş olan fizik lâboratuva- rı iâin de kıymeti on bin lirayı bu- lacak olan yeni malzeme almmak üzeredir, Bu suretle bu lâboratu- varlarm bütün eksik!'kelri tamam- lanmış olacak ve talebe buradı çalışmağa başlayacaktır. Bayındırlık bakanlığı bütün bu alât ve İevazımın alınması için yir mi beş bin liralık tahsisat vermiş- tir. Mühendis mektebine yeni ek lenecek olan mektep pansiyonu için inşaat şubesi talebesi plânla- hazırlamışlardır. Edirnekapı tramvayları Niçin teke indirildi Bunun önüne geçmek lâzım Tramvay işlerinin büsbütün gorbalaştığı bugünlerde akşamları saat 8,5 dan sonra Edirnekapıya giden tramvaylar çift iken teke indirilmişlerdir. Halbuki Ramazan ve kış olmak itibarile halk geç vakte kadar Bey oğlu ve Şehzadebaşı taraflarında bulunduğundan bu saatten sonra evlerine dönmek için tramvay bu! makta esasen güçlük çekmekte! idi. Şimdi nadiren bulduğu çif: arabalar birdenbire pek erken saatten itibaren teke indirilince halk büsbütün müşkül vaziyette kalmıştır. Bu sebepten dolayı dün gece Bayezit, Şehzadebaşı tramvay du yor. Bulunduğu işliyen dip gelmek için de kalıyor. Tramvay sosyetesinin bilhassa mekteplerin dağıl - ma saatlerinde bu hatda işliyen uzun mesafeli tram * vayları azaltması değil, bilâkis çoğaltması lâzımdır. Çocuğum 15 yaşından büyüktür. Hergün mektebe gi » rak yerlerinde büyük bir kalaba lık tramvay beklemiş. Yirmişe- dakika, yarımşar saat fasıla ile gelen vagonsuz tek tramvaylar tıklım tıklım halkla dolduğu gibi pek çok kimselerde otomobil veya yaya olarak evlerine dönmek mec buriyeğinde kalmışlardır. Tramvay şirketinin bu hatların hiç olmazsa eskisi gibi çift araba işletmesini temenni ederiz. Bu iş- te teknik bir mahzur olup olma dığını anlamak için tramvay 80s- yetesine telefonla müracaat ettik. 11 den sonra arabalarm tek ola- rak işletidiğini, maamafih bu ihti- yaç karşısında araba sayılarının! artırılacağı cevabmı aldık. a a A TA A SAM A AMR Yurtdaş: Bankaya yatırılan pa - ra, tarlaya atılan tohum gibidir: 0. rer, Ulusal Ekonomi ve Arttırma Kurumu zaman ise tıklım tıklım doludur. #ki tramvay değiştirmek ve bu suretle günde on sekiz kuruş otuz para vermek mecburiyetin- Bu işlerin düzeltilmesini dileriz. Meğerse s3ğ ZAMANCI arkadaşımız L. İngii terenin Lord Amelesi Snovden'in çu fikirlerini beğenmiş: “Zaten biz amelenin dileği, a veya bu maksadı takip ederek ortalı, ğı altüst etmek, yahut bütün memle. keli sirf âmeleden ibaret görn melenin menfaalinden başka bir men. fani görmemek, yahut oweleden gay rı sirufları ameleye ezdirnek değil « dir. Bizim bütün maksedumız aneleyi insanca yaşatmak, amele içinde ker » hangi sebep yilzünden işsiz kalan & « meleyi açlığa ve ölüme mahküm et memek ve ona yardım ederek haya - tını kurtarmaktır. Bizim biltün deve miz budur. Ve bunun için çalıştık, bu. nun için çalışmaktayız. ZAMANCI meğerse sağ sosyalist miş de haberimiz yok! Fakat, sağ sos- yalistliği tahlil ederken şunuda te. barüz ettirmek O lâzımdi ki, Zamancı, unutmuş: “Sizi müdafaa edeceğimi, diye işçi sınıfının o içinden sıyrılıp Lord olmak! “Gemisini kurtaran kaptandır!,, nazariyesi.. Daha doğru su, yolculardan evvel kendisini kara « ya atan kaptan... : * Nasradcın Hoca m ve Abidin Daver a Ben dün şöyle yazmıştım: ç “Ilâçlara vergi konulan, koskoca pullar yapışan bir memlekette musiki, piyano ve ecnebi piyanist himaye edi. Jemez. Evvelâ ilâç, sonra piyano.,, Abidin Daver şu cevabı veriyor? © Vergilerin ağırlığı yüzünden mem ekte tek ecnebi sanatkârı o yelmediği için, on para vergi alındığı da yoktur. Kimbilir, belki bu o yüzden ilâç gibi zaruri ihtiyaçlara vergi konulmak 1. zumu hasıl olmaktadır. Ecnebi sanat. kârların gelmesine müsaade edilir ve bunların o müsamerelerinden mut vergiler alınırsa, ilâçlara vergi koyma ga lüzum kalmaz. Demek ki, benim istediğim “Hat . Sür,ün istediğini te. min edecektir. Biz Abidin Daverin mantığı kıs. kaç gibi kuvvetli ve kavrayıcı biliriz. Halbuki bu müdafaa oldumu ya?. Okuyucular söylesin: Uydu mu Al. lah rızası için: Piyano ve piyanist (geleceği için ilâçtan vergi kalkacak?! Çürük nazariyeyi müdafaaya kal kan en sağlam mantıklar da bu va ziyete düşer işte. Nasraddın hoca - nın pamuk kervanı oyollarıma diken tohumu ekmesi daha muvafık bir ik. tisadi tedbirdir. * Davuldan şikâyet AKŞAM gazetesinde Akşamcı Ra, mazan davulundan şikâyet ediyor. Bu fikir eskiden de ortaya atıl * mıştı meselâ: Hastası olanlar, çocuğu huysuz. Tuk edenler, yarın işe erken gideceği için oruç tutmıyan o Müslümanlar ve nihayet Müslüman olmıyanlar vardır. Davulun bunları rahatsız etmemesi İ. çin, zilli saat kullanılması yahut za- ten sokakları dolaşan bekçinin oruç tutanlar kanılarını teker teker çal, masi tavsiye edilmişti. Akşamemın Ramazan davulun dan şikâyeti hayli mevsimsizdir. Pu, muameleye konulmağa kalkarsa, kır- tasiye işi geciktirir, bayram davulunü lâğvederler!i.. (Hat — Sür) di RR Ekmek fiyatı Istanbul belediyesinden: Kânunuevelin 18 inci gününden itibaren birinci ekmek 12, ikinci ekmek İl ve francala 17 kuruştur. Başbakana teşekkür Ankara, 17 (A. A.) — 7 işbakan İs- met İnönü , Tasarruf haftası dolayısiyle memleketin her tarafından aldıkları tef- Anadolu Ajansını memur etmiştir,