22 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

22 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Yahudiler Haham başı seçmek istiyorlar Hahamhane idare meclisi top lanarak umumi musevi meclisini bir toplantıya davet etmek mese- lesini müzakere etmişlerdir. Umü: mi meclise ayrılacak namzetleri seçmek için dört kişilik bir komi. te kurulmuştur. Meclis toplanır toplanmaz ilk olarak Becarano. nun ölümünden beri boş olan mev kie bir hahambaşı intihap edecek- tir. İkinci iş olarak Türk musevi- lerinin idari işleri için cumuriyet rejimine uygun bir nizamname ya- pılarak hükümete verilecektir. Bir Yunan vapuru İzmir körfezine girerken karaya oturdu İzmir limanına Yunanistana hayvan götürmek için gelen İyon- ya vapuru körfeze girerken Çaka! burnu yanında karaya oturmuştu. Romorkörler vapuru kurtarmak i- çin uğraşmışlarsa da muvaffak o- lamamışlardır. İstanbuldan yar dım istenmiştir. i lm Tramvay tarifesi tasdik edildi Bayındırlık bakanlığına tasdik için gönderilen yeni üç aylık tram vay tarifesi tasdik edilerek geri gelmiştir. Fiyatlarda hiçbir deği, şiklik yapılmamıştır. Eun. Italya ile ticaret mukavelemiz Biray daha uzatıldı İtalya ile aramızdaki ticaret mukavelesi ayın on sekizinde bit.; mişti. Açılan müzakerelerden son- ra, bu mukavele bir ay daha, ya: ni-kânunu'saninin 18 ine kadar u- zatılmıştır. Göçmenlere buğ- day dağıtıldı Trakyaya yerleştirilen göçmen lere verilmek üzere gönderilen 150 vağon buğday tamamen dağr- tılmıştır, Ziraat bankası da Trakyadan aldığı buğdaylardan tohumluk ayı rarak göçmenlere dağıtmıştır. —şym Ereğli kömür şirketi mümessili Parise gitti Ereğli kömür şirketi mümessili Boissier 12 ikinci kânunda Ankara ya dönmek üzere talimat almak için Parise gitimiştir. M, Boissier bu hususta fazla bir şey söyleme- mekte ise de gördüğü hüsnü ka" bulden çok memnun ve neticeden de nikbin olduğunu saklamamak- © tadır. Ankarada Bir fotoğraf sergisi açılacak Matbuat umum müdürlüğü An- karada 25 şubattan beş marta ka” dar sürecek olan “Türkiye tarih, güzellik ve iş memleketi ismi al- tında bir fotoğraf sergisi açmağa karar vermiş ve hazırlıklara başla mıştır. Bu sergiye yerli, yabancı, profesyonel ve amatör herkes iş tirak edebilecektir. Bu serginin bü yük bir alâka uyandıracağı tahmin edilmektedir. İştirak şartları ya- kmda ilân edilecektir. o —— Kültür işleri direktör muavini İstanbul kültür işleri direktör muavini Adil Kadıköy ikinci orta okul direktörlüğüne tayin edil miştir, postası Hava hücumlarına karşı şehrimizi allame Yapılan tecrübenin neticesi müsbettir Bu akşam Kartalda, bir kaç gün sonra üsküdarda tecrübe edilecek ve en sonra da bütün Memleketimizin muhtelif yanla - rında yapılan havı hücunlarına karşı gizlenmek tecrübelerinin raporları ve- rilmiştir. Beyoğlu cihetinde yapılan dene. meler hakkında İstanbul kumandanı. ğı tarafından verilen raporlarda de - nemenİn umumiyetle muvaffakıyetli bir surette geçtiği < bildirilmektedir. Lâmbalar tam vaktinde sönmüş ve 1- şıkları maskelemex işi büyük bir sik rat ve İntizamla başarılmıştır. Polis tarafından alman inzibati tedbirler sayesinde hiç bir vaka da ol. mamıştır. Bundan başka herhangi bir hastalik, doğum vakası için doktor . lar ve ebeler de hazır o bulunmuştur. Fakat böyle bir vaka da olmadığın - dan doktor ve ebelere iş dilşmemiştir. İtfaiyenin imdadı sıhht otomo - billerinia yaptıkla. manevralar da muvaffakıyetli neticeler (vermiştir. Bunların karşılaştıkları yezâne müş. külât sokakların halkla hmecahmç do. lu olmasıve fazla miktarda otomobil mevcut bulunması (hasebile süratli hareket edememeleridir. Halk bizde ilk defa yapılan böyle bir gece manev rasile çok alâkadar olmuş, ve çok kim- seler yollara dökülmüştür. Kalabalı . ğm en fazla kesafet (gösterdiği yer İstiklâl eaddesile o Taksim meydanı olmuştur. Hakiki hir haya hülcumunda ahali bittabi evlerine Ya sığınak yerlerine gizlenecekletinden bittabi manevra £. çin bu müşkülât kalmıyacaktır. Habir verildiğine göre şehir & . zerinde dolaşarak ışık arıyan tay - yareler yalnız Taksimde hir iki yerde beyaz ışık ve Kasımpaşa nahiyesi bi. nası önünde kırmızı kâğıtla maskele » nen bir ışık görmüşlerdir. Bundan başka mavi kâğrtlarla maskelenen 50. kak lâmbalârının sokakları kâfi dere- cede giziiyemediği ve sokakların gö. ründüğü de anlaşılmıştır. Bu sebep ten dolavı bundan sonra yapılacak tec rübelerde lâmbalaz mavi kâğıtla de - gil, siyah kâğıtların o maskelenecek - tir, Şehrimizde bulunan etnebiler de bu tecrübeyi büyük bir dikaktle takip etmişlerdir. Istanbulda tekrarlanacaktır Ayın yirmisince Beyoğlu cihetin. de tecrübe yapıldığı sırada Çatalca . da da aymi gekilde tecrübeler yapıl - mıştır. Denemeler bu akşam Kartal - da, bir kaç gün sonra Üsküdarda tek. rarlanacak, bunda": sonra bütün şehre şâmil olacak büvük bir tecrübe yapı. | Yacaktır. Bu büyük tecrübede tayya - reler baska vaxifcler de görecekler - dir. Ve sehirde elektrik eeroyanı ta. mamile kesilecektir. Bundan başka yakında şehrimizde hava tehlikesine ve bilhassa (zehirli gazlara karşı korunmak için konfe ranslar verilecektir. Kızılay kurumu bu konfuranslarda halka gösterilmek üzere bası tecrlibe (o Âletleri ve ufak mikyasta zehirli gaz nümuneleri gön. dermiştir. Haber aldığımıza göre tecrübeler esnasında Beyoğlunun muhtelif yer - lerinde altı ev sahibine ışıklarını vak. tinde sördürmedixleri için ceza kesi). miştir.Bunların arasmda Güzel sanat. Jar mektebi mua'iimlerinden bir Al - man da mevcuttur, Kasımpaşa cinayetinin esrar perdesi çözüldü Esmayı kocası Aptullahla arkadaşı Arif öldürmüşler Cinayete sebep kadının memleketinden cenubunda çarpışmalar (Baş tarafı 1 incide) mıntakada epeyce faaliyet göster” mişlerdir. I Lovoro Fascista gazetesinin 689 hedeki aytarınm verdiği bir ha * bere göre Tigre tephesindeki Ab bi — Addi muharebesinde 1000 Habeşli maktul düşmüştür . Muhia rebe bütün bir gün sürmüş ve nis hayette Habeşler birçok asri silâh lar bırakarak çekilmişlerdir. İ Habeşler mukaddes Aksum şehrini işgal etmişler Belgratta çıkan 20 tarihli Vr& me gazetesinde okuduk: Adisababada bulünan husus! muhabirimizden: Portsait ve Ati- na yolile aldığımız bir telofonda Aksum şehrinin Habeşler tarafın" dan işgal edilmiş olduğu bildiril mektedir. Mukaddes şehrin işgali Habeş kuvvetlerine büyük bir manevi kuvvet vermiştir Az bir vakitte bütün şimali Tigrenin yeniden Habeşlerin eline geçmesi bekleni” yor, İtalyan orduları geri ile mu vasalalarını kaybetmek suretile çevrilmekten korkmaktadırlar. (Dördüncü sayfamızdaki harp haberlerini oküyunuz.) pe ğillineüzki Madam Elmasyan cinayetinin aydın- lanmasına doğru Polis yeni ip uçları €lde etti Bundan iki üç ay evvel Sarıyer» de bir cinayet olmuş, madam EF etirdiği ve kemerimue Ssakıdaıği paraları almaktır Kasımpaşa cinayeti bugün yeni bir safhaya dahil olmuş bulunu. yor. Bir müddet evvel öldürülerek dere içine atılan zavallr kadını hüviyeti dün muhacir Esma ola- rak tespit edilmişti. Bugün de ci- nayetin, kocası Abdullah ile arka» daşı Arif tarafından işlendiği an- laşılmıştır. Yeni ele geçirilen ipuçlarına göre, bu feci cinayet şu şekilde iş- lenmiştir: Esma kadın bundan iki ay ka- dar evvel Manastırdan muhacir o- larak gelirken orada babasının mallarını satmış ve aldığı parala- rı kemerine yerleştirmiştir. Ken- disiyle bilikte kocası Abdullah ve Arif isminde diğer biri daha yola çıkmış, ve hep birlikte memleke- timize gelmişlerdir. Esmanın paralarını kocası Ab- dullaha vermediğine bakılırsa ko- casına her nedense itimadı olma- dığı anlaşılmaktadır. Fakat karı koca iskân edildik- leri Yozgat'dân İstanbula gelmiş. ler ve Trakyaya yerleştirilmeleri için müracaat etmişlerdir. İşte bu sırada kadının kocası Abdullah sıkı fıkı dost olduğu A: rifle başbaşa vererek karısının ke- merinde bulunan paraları hangi vasıta ile ele geçirebileceklerini düşünmeğe başlamışlar ve niha - yet bir bahane ile kendisini öl - dürmeği kararlaştırmışlardır. Bunun üzerine bir gün türkçe bilmiyen Esmanın eline: “Beni kasımpaşaya götürünüz,, yazılı bir pusula vererek Kasım. paşaya gelmesini temin etmişler. Kadın bu pusulayı köprü vapur is- kelesi memuruna göstererek Ka- sımpaşa için bir bilet almış ve Ka: srmpaşaya gitmiştir. Orada daha anlaşılamıyan bir bahane ve vasıta ile kendisini de- re içine doğru götürmüşler, ihti. mal geceleyin bir yerde öldürüp soyduktan sonra cesedini derenin içine atmışlardır. Cinayetten sonra Abdullahla, ipçilik yapan Arif İstanbuldan kaçmışlar, ve Trakyaya gitmişler- dir. Hâdise bu şekilde tespit e- dildikten sonra müddelumumilik tarafından her ikisi için de tevkif müzekkeresi kesildiğinden yakın: da yakalanarak şehrimize getirile- ceklerdir. Burada sorguya çe- kildikten sonra hâdisenin daha ziyade aydınlanacağı umulmakta: dır. Bu suretle bu esrarengiz cina- yetin de esrar perdesi çözülmüş” tür, Bu sabah Şişhane karakolundaki Hamidiye çeşmesi önünde Yirmi yaşında bir Musevi kızı Kavga edenlerin ayakları altında az kalsın eziliyordu Bu sabah saat onda Şişhane ka rakolundaki Hamidiye çeşmesi önünde sakalar arasmda vukua gelen çok gürültülü bir kavga neti cesinde yirmi yaşında bir müsevi kızı da ayak altında kalmış, yara" lanmış ve polisin yetişmesi üzerine üçü de ifadeleri alınmak üzere karakola kaldırılmıştır. Vaka çok garip bir surette baş- lamıştır: Sakalardan Ülfet isminde — vaziyete bakılırsa hiç de Ülfet er- babımdan olmayan — biri, İhsan isminde bir diğer saka ile her za" manki gibi çeşmenin başına gel- mişler sırıklarını ve tenekelerini yere koymuşlar, fakat sıra yüzün” den bir kavgaya başlamışlardır. “Sıra benimdi, senindi, diye önce ağız dalaşmasile başlayan bu kavga, sonra zora binmiş ve her iki saka da biribirinden evvel musluğun başıma yaklaşmak ve tenekesini doldurmak istemiştir. Bu sırada bir ara, yapılan taz- yik ve gürültü neticesinde mus luk kopmak tehlikesine bile gir. miştir, Fakat çeşmenin önündeki kala” balık yalnız sakalardan ibaret de- ğildi. Şişhane karakolu civarında bulunan musevi ailelerden de bır raya hem yakın, hem de ekono. mik olduğu için su doldurmağa gelenler bulunuyordu. İki saka, ağız dalaşması ve bi ribirini zorlamakla kalmıyarak ar. tık sopaları ve tenekelerile birr birine saldırmağa başladığından çeşmenin önündeki kalabalık bir- denbire karışmış ve bu arada yir mi yaşındaki Roza isimli müsevi kızı da yere yuvarlanarak kalaba" lık arasında kalmış ve çığlığı ko- parmıştır. Bayan Rozanım can acısile bas” tığı çığlıktan bir arakk sakalar da ürkmüş kavgayı keser gibi olmuş larsa da, müsevi kızı başından be masyan adında zengin bir ermeni kadını evinde öldürülüp soyuk ai TUT verildiğine Yurt pos ve” cinayete dair geçenlerde Bazi yeii” ip uçları ele geçirmiştir. Bunlar vasıtasile yakında katillerin ele geçecekleri umulmaktadır. jakob Annesi, zevcesi ve kardeşile tevkif edildi Bundan bir müddet evvel, İs viçreden hile ile kaçırılan Alma Yahudisi muharrir Jakob son za“ manlarda Almanyadan serbest bt“ rakılmıştı. Yahudi muharririn Vi» yanada tevkif edildiğini bildiren haber şu yoldadır: Viyana, 22 (A.A.) — Yahudi muharrir ve gazeteci Hanri Eduar Jakob, annesi, kardeşi ve zevcesi ile birlikte yakalanmıştır. Jakob, mühim sahtekârlıklarda bulun muş ve şüpheli birçok kambiyo müamelâtı yapmıştır. —— Pahalı cigaralar Ucuzlatılıyor | İnhisarlar idaresi pahalı cig&* raları ucuzlatmağa karar vermiş tir. Ucuzlayacak cıgaralar şunlar” dır: “Sipahi Ocağı 46 kuruştan 34 kuruşa, Samsun 4i den 29 a, Yar ka 36 dan 29 a, Ankara 3i der 26 ya, Boğaziçi 26 dan 24,5 kır ruşa, a relenmiş, birçok kimselerin teneke ve kovaları ezilmiş bulunuyordu. Bu sirada musluk da bir hayli boş yere akmış kavga edenleri w latmıştır. Kavganın her üç taraf için tef” Ukeli bir hal almasına meydaf vermeden polis yetişmiş, her yef süt limanlık olmuştur. Lâzm gelen tahkikat yapılmak. tadır. (2749) (*50*)