23 Aralık 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

23 Aralık 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Musolini neye | güveniyor? (Baştarafı 1 incide) büsü, bir taraftan da cenuba, Çe- koslovakyaya hattâ Avusturyaya doğru inmesidir. Küçük itilâf dev letleri ve dolayısiyle Fransa bun | kat'iyyen meydan vermek istemi- yecektir. Ve nihayet, Musotini Japonya- nin Aksayişarkı boş bularak ora- da beyaz milletlerin menfaatleri- ni çiğnemek istemesinden istifade etmeği düşünüyor. İngiltere, A - merika, Fransa ve Rusyanın bu - na meydan vermiyeceklerini mi tahmin ediyor? Hülâsa, Musolini, Almanya, Lehistan, Macaristan, Bulgaris - tan, Japonya gibi gayri memnun devletlerin vaziyetlerini istismara kalkıyor gibidir. Lâkin bunlarla ne derece anlaşmış olduğuna dair elde bir vesika yoktur. Eğer an- laşma çok ilerlemişse müstakbel cihan harbinin dehşetini şimdiden tahmin etmek güç değildir. Fakat işi daha karışık ve muğ tâk vaziyette gösteren diğer bir hâdise de İtalyadan son günlerde gelen bazı havadislerdir. Bunlara göre Musolini şahsi bir politika takip ediyor, yani İtalyanların hakiki menfaatleri kadar şahsi mevkiini de düşünüyormuş... Ve bu da İtalyada büyük bir memnu. niyetsizlik uyandırmaktaymış... Ne olursa olsun mühim hâdise- lerin arifesinde olduğumuz görü- lüyor. Musolini barış müzakeresinden niçin çekiniyor ? Paris * Soir gazetesinin Ro - madan yazdığı yazılardan yeni bir takım hakikatler ortaya çık * miştiri Eritre cephesinden fena! haberler geliyor. Yeni İtalyan baş kumandanı muzafferiyet hava - disleri değil, yeni ve mühim Ha beş hücumlarını haber veriyor. Ordunun müdafaaya geçtiğini bil diriyor. Acaba Musolini bu fena haber- ler karşısında İtalyan efkâri umur miyesinden mi korkuyor? Korku içinde barış müzakeresinden mi gekiniyor? Eden ingiliz dış bakanı (Baş tarafı 1 incide) Uluslar Kurumunda memnüniye Cenevre, 23 — Uluslar kuru" mu çevenleri Edenin Dış Bakanı olmasmı memnuniyetle karşıla * maktadırlar. Edenin gerek Sar, gerekse Yugoslav kralmın ölümü ve Macar - Yugoslav anlaşmamaz Irğı meselelerinde kuruma ettiği yardımlar unutulmamıştır. Edenin Fransız dostu olarak tanmması Laval ile aralarında Avrupa sulhunun ve kurumun le hine olarak daha #:kı bir irtibat temin edileceği ümidini doğur - maktadır. Eden Musoliniyi Habeşistanın tamamiyeti milkiyesine icbar edecekmiş Deyli Herald gazetesinin yaz - dığına göre Edenin vazifesi Muso İniyi Habeşislanın otamamiyeti milkiyesine hürmet edecek bir sulba icbar etmek olduğunu yaz" maktadır, Türkiyenin İngiltereye yardımının manasını 4 üncü sayf hakiki” "akşam" 'gare | toplantı polis tarafından dağıtılmış - © Hukuk talebesinin rABER — Akşam goslnği m ie | toplantısı polisçe dağıtıldı Sebep, seçime hile karıştırıldığı yolunda hasıl olan bir zandır Geçenlerde tehir edilen (Hukuk Talebe Cemiyetinin toplantısı dün bir çok gürültüler arasında © yapılmış ve seçimde yolsuzluk yapıldığı zannile| tır. Toplantı saat 9,30 da başkan Ke. rim tarafından açılmış ve yeni inti - hap için seçime başlanacağı söylen -| miştir. Başkan ve sekreterliklere gös. | terilen namzetlerden sonra seçimin na Sil yapılması hakkında uzun münuka- şalar olmuş ve nihayet seçime iştirak edeceklerin hüviyetlerini (göstererek reylerini vermeleri ve dışarı çıkmala. rı kabul edilmiştir. Seçim bu şekilde devam ederken 10000 Fakir talebeye yardım için Kızılay bir toplantı | yapıyor Uzun zamandanberi parasızlık yüzünden ilk mekteplerdeki 10000 fakir çocuğa yardım edemiyen Kızılay kurumu nihayet bu iş için umumi merkezden on bir bin li * ralık bir tahsisat almıştır. Yakım da fakir çocuklara yeniden ye - mek verilmeğe başlanacaktır. Bu münasebetle şehrimizdeki bütün i yeni gelen yirmi otuz kişi seçime iş tirak etmek istemişler ve hu şeki bep olmuştur. Nihayet reylerin tasni. fine başlanmış ise de reis Kerim rey. diğer talebeler tarafımdan yakalana - rak celse tatil edilmiş ve hakkında zabıt tutulmuştur, Bugün matbuamıza (o gelen bazı hukuk talebeleri sabah gazetelerinden bir kısmının doğru olmıyan neşriyatla bulunduklarını söyliyerek ohakikatin şu şekilde olduğunu söylemişlerdir: Şimdiki heyeti idare bazı hareketlerinden dolayı yolsuz Kasaplık i.nrayvanlar Nakliyat güçlüğünden şikâyet ediliyor Karadenizden gelmekte olan kasaplık hayvanların omikdarı bugünlerde artmağa başlamış * ter. Bu ay içinde yalnız Trabzon ve Hopadan şehrimize 50 bin ka- saplık hayvan gelmiştir. Daha bir i çok hayvanın bu iskelelerde va - pur beklediği bildirilmektedir. kaza başkanları Kızılay İstanbul mümessili general Alinin başkan Uğt alımda toplanarak bu buzusta görüşmeler yapacaktır. yz Kütahya yakınında tren altında bir adam ezildi Eskişehirden Balıkesire hare- ket eden tren Kütahya yakmmnda bir adamı altına alarak parça par- ça etmiştir. Tahkikata başlanmış ve makinist tevkif edilmiştir. Ölü. nün kim olduğu henüz belli de- ğildir. Silâhların çoğaltılması "Bakır piyasasını yükseltiyor Büyük devletlerin silâhlarını ço. galtmaya ehemmiyet vermeleri üzeri- ne bakır fiyatları yükselmeye başla. mıştır. Amerika, İngilterede tüccar - larla fabrikacılarm stoklarını ziyade- leştirmek teşebbüsünde bulunmaları da fiyat yükselmesini mucip olmuş - tur. Bakır fiyatları geçen yıla naza -| ran yüzde kırk nisbetinde artmıştır. Ticaret odasından aldığımız malüma. ta göre, temmuzda Nevyork piyasa - sında bakırın libresi 8 çent iken tedri. cen yükselmiş birinciteşrinin sonun - da 9,25 çente yükselmiştir. Çubuk ve plâka bakırm beher yüz kilosu Paris borsasında temmuz ayında (279.50 frank iken ikinciteşrin ayı zarfında 308 franga çıkmıştır. Standard bakırm Londra piyasa. sında beher tonu 21,193 İngiliz lirası iken ikinciteşrinde 35,63 İngiliz lira » #ma çıkmıştır. Silâhlanma yarışı devam ettiği müddetçe bakır fiyatının gittikçe yük seleceği tahımin edilmektedir. Istanbul piyasasında da bakır fi. yatlarında yükseklik görülmüştür. Yakında istihsal edilecek olan Er gani bakırı, dünya piyasasında çok a. “üânlarını HABER'e verenler kör ederler. ama ii nie het bulacaktır. Hayvan tacirleri deniz ticaret müdürlüğüne müracaat ederek sevkiyatm geç kalmasından zara- TE üyrkürklarmı”Ye DUNUN ölüne İ bir an evvel geçilmesini istemiş lerdir. Kartalda Dün gece yapılan denemede Beyoğlunda rastlanan noksanlar tamamlandı Hava hücumundan korunma denemeleri dün de Kartalda ya- pılmıştır. Beyoğlundaki tecrjibe de görülmüş olan bazı eksikler bu- rada tamamlanmış ve tecrübe saat 20 de başlıyarak yirmi dakika de- vam etmiştir. Denemeler çok mun- tazam olmuştur. Önümüzdeki hafta bayram ve yılbaşı gecesinde Üsküdar ve Ka- dıköyde de bir deneme yapıldık. tan birkaç gün sonra bütün şehire şamil olmak üzere yeniden bir tecrübe yapılacaktır. Çarpıştılar Çarşıkapıda doğrama fabrika” sı sahibi İzzetin kullandığı 766 nır maralı otomobil 209 numaralı vat- manın kullandığı (127 numaralı Şişli - Tünel tramvayile çarpışmış hasara uğramıştır. Bisiklet çarptı Aynalıçeşmede oturan Mari Aynalıçeşme caddesinden geçer * ken İsmailin bindiği bisiklet çarp mış, Mari muhtelif yerlerinden yaralanmıştır. Ampul çalarken Sabıkalılardan Vasil İpeksine- masında ampul çalarken bekçi ta rafmdan yakalanmıştır. Kumar Fatihte İskenderpaşa mahalle sinde Hüseyinin kahvesinde ku - mar oynıyan üç kişi yakalanmış- Erganideki çalışmalar hummalı bir şekilde sürmektedir. tır. sürü münakaşalara yol açılmasına se.| lere hiyle karıştırdığı zannile polis ve | mahkemeye | yukari çıkmamıştır, İ eski fiyatlarla alnmış mühim kö - verilmiştir.Mahkeme kararı bugüne te hir et re baskan karardan evvel tekrar ekseriyeti temin oİçin dünkü toplantıyı yapmıştır. Ekseriyetin ken. di aleyhinde olduğunu gören başkan bir takım hareketlere girişmiş ve bü- tün münaka r.bu yüzden çıkmış .| tır. Bütün çalışmalarının boş çıktığını! gören reis son bir çare olarak pol hiyle karıştırmak İsterken o mukabil) parti ve polis memurları tarafından| cürüm üzerinde yakalanmış ve derhal hakkında zabıt tutulmuştur. Gazete -| lerin yazdığı gibi seçimde o kavga ve müessif hâdiseler olmamış yalnız söy lediğimiz gibi mesele münakaşalardan Elektrik Kilovat başına 3 kuruş Ucuzlayacak İktisat Vekâletinin kömür fi * yatlarmda yaptığı değişiklikler - den sonra yılbaşından itibaren başiryacak olan elektrik tarife - sinde bazı tenzilât yapılacaktır. | Kömürün ucuzlaması elektrik fi - yatmı kilovat başma üç kuruş ka dar ucuzlatacaktır. Şirketin buna mukabil elinde mür stoku bulunduğunu ileri sü * receği ve ancak bu kömürlerin sarfından sonra böyle tenzilât yap vag ŞİİŞELEYI İmer ye BERE dir, Münir Nurettin Cavaya gidiyor Haber alındığına göre, Bağdat-| ta Taha paşa tarafından yapılan| davet üzerine muganni Münir Nu- rettinle tanburi Refik ve karısı Fa- hire Bağdada gitmişlerdir. Orada birkaç könser verdikten sonra, Cavaya hareket edecek ve orada da konserler verecektir. Ses meraklısı Cavalılar arasın» da şimdiden hazırlıklar başlamış- tır. i Bayramda İş Bankvsı Türkiye İş Bankası İstanbal şu. besi direktörlüğünden: Bankamızın İstanbul, Beyoğlu, Galata şubelerile Kadıköy, Üskü- dar, Beyazıt ajanslarının rama * zan bayramına tesadüf eden bi * rinci kânun 27 -28 , 29 uncu cuma cumartesi, pazar günlerile yılba * şına tesadüf eden 3İ inci sal: gü nü öğleden sonra ve 1 İkinci kâ » nun 1936 çarşamba günü kapalı bulundurulacağını sayın müşteri - lerimize bildirilir, Avüsturya Macar buğdayına grev yapmış Avusturya ile Macaristan ara, sında ihtilâfa benzer bir meselenin bulunduğunu gösteren haberler geliyor. Macar gazeteleri, Ayusturyanın Macaristana karşı giriştiği ticaret taahhütlerini yerine getirmediğin den bahsetmektedir. Pesti Napli isimli Macar gaze tesinin yazdığına göre, Avusturya piyasası, . Macar buğdayıma karşı grev ilân etmiştir... 2 İLKKANUN — 1975 Iki Yugoslav bakanı istifa etti Bu, kabineyi kuvvet lendirmek için yapılmış Yugoslavya kabinesinden f bakan çekilmiştir, Bunlardan biri Bayındırlık bi kanı Bolviç öteki Beden terbiye! bakanı Kemnenoviç'tir, Bunun üzerine Başbakan Stoy: dinoviç kral niyabet heyeti tara fından kabul edilmiştir. İstifa eden Beden terbiyesi b kanı, ayni zamanda içtimai basi ret bakan vekili idi. Şimdi Yugo lav radikal birliği başkanı Tov koviç içtimai basiret bakanlı; asaleten getirilmiş ve Beden biyesi bakanlığı kendisine vekâ let olarak verilmiştir. Saylavlarf dan ve eski bakanlardan , müst. kil işçi gurubu başkanı Kojul di Bayındırlık bakanlığına getiril miştir. Dış siyasada değişiklik yok tur, Resmi çevenler, bu değişme lerin kabineyi (o kuvvetlendirmel maksadile yapıldığını bildiriyor. Yunanistanda Beynelmilel vazıyetin gerginliği yüzünden SEÇİM GERİ! BIRAKILIYOR Atina gazetelerinin yazdığını göre beynelmilel vaziyetin ger ginleşmesi dolayısile, kral, seçim leri tehir edecek ve bütün partil saatimi. kasa s2 supa teşkil slasikiie. Dış işleri baksskğilin Mihal kopulos'un getirileceği söyleniyo! » » » Atina, 23 (A.A.) — İyi habe alan çevenlerden gelen malümat göre, geçen mart ihtilâlinde işte çıkarılmış olan memurların yen den kadrolara almması, partile rin bu hususta anlaşmasından $€ ra yapılacaktır. Mamafih, anca lâzım gelen mesleki kudreti ha olan memurlar kabul edilecek * bunların seçilmesi için bir komi yon teşkil edilecektir. Serbest £ rakılmış olan ihtilâlcı zabitler h mete almmıyacaklardır. Beyaz Ruslar bir Sovyet trenini uçurdular 200 ölü ve yaralı v? Şanghay: 28 (A.A.) — Alman tihbarat bürosundan: Harbindeki beyaz Rus gazete! nin verdikleri malümata göre, be! Ruslar teşrinisaninin sonuna © dol Amur şimendiferi üzerinde Semen kaya yakmmda birSovyet tref havayn uçurmuşlardır. İki yüz ölü yaralı vardır, Suikast, Habarovski'e gitmekti Jan birkaç yüksek Sovyet memur! karşıdır. , mii Belediyede bir teşrifat masasi kuruldu Belediyede milli günlerde pılan merasim ve ziyafetleri | tip etmek, buralara çağırılâ kimseleri tespit etmek üzere teşrifat işleri masası teşkil ed miştir. Burası yalnız teşrifat j riyle uğraşacaktır,