2 Ocak 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Ocak 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Patrik bu sabah gömüldü Üç gün evvel vefat eden Run Patriği Fotyosun cenazesi bugün öğleden evval görülmemiş bir ka labalığm önünde büyük bir mera- simle kaldırılmıştır. Daha sabahın sekizinden itiba-| ren ortodoks vatandaşlar ve me- raklılar Fenere hücum etmişler kiliseyi ağız ağıza doldurduktar| başka bütün sokakları da iki ta- raflı kaplamışlardı. Kilisenin içinde başta Habeş| sefiri, Yunan hükümeti iş güderi ataşemiliteri, İran general kon- solosu olmak üzere Yugoslav, Ro- men konsolosları ve gene tanınmış birçok ecnebi devlet mümessilleri | bundan başka İstanbuldaki kato | lik kiliseleri başrahibi, Ermeni pat riği Mesrop Naroyanri ve pesköpos Arslanyan, Süryanii kadim kilise. | si başrahibi Abdüllâhad Yoldaş Hahambaşılık mümessili Hermi | saban göze çarpıyordu. Merasim tam saat 11 de başla dı. Ölü patriğin etrafında ellerin de 12 mum olduğu halde 12 Sen- sinod, metropolitler, ve sayısız derecede papaslar yer almışlardı. Evvelâ uzun uzadıya ilâhiler, ve İncil okundu. Hep birden dua -| lar edildi. | Bu merasimden sonra oturdu! ğu tahtla içeriye nakledilerek bu rada başındaki patriklik tacı, ve üzerindeki patriklik elbisesi çıka rılmış, olurur vaziyetteki ölü vü; cudu düzeltilerek sarı renkte üst kapalı büyük bir tabuta konmuş tur. Ve tabut, önde küçük çocuk lar ve papaslar olmak üzere kili senin bahçesinden geçirilmiş ve cenaze otomobiliyle Yedikule dı: şındakij Balıkir kabristanına nak edilaniştir. | © Burada da yapılan küçük bi: merasimden sonra Patrik Fotyc* ebedi istirahate terkedilmiştir. Ortodoks dininden olan hükt metlerin şehrimizdeki konsolosha nelerinde matem alâmeti olmak ü- ire buğün bayraklar yarıya" indi- rilmiştir. iğ Inebolunun ankazı Geçenlerde İzmir körfezinde bata- rak büyük bir faciaya sebebiyet vermiş olan İnebolu vapurunun £ battığı yere şamandıralar konmuştur. Bir fen heyeti vapur enkazı üzerin- de tetkikler yapacaktır. Sularin tesirile meydana çıkan 95 fıçı çit yağı çuvalları İzmir gümrüğünde muhafaza| altma alınmıştır. Bazı mallar da zaman-| la bozulmaması için 3000 lira mukabi de satılmıştır. Bu paralar tahkikat bitin: ceye kadar saklanacaktır. Muharrem is-| minde bir sermayedar hükümetin mü:| sandesi üzerine batan vapur © enkazını çıkarmak için büslere başlamıştır. Izmirde Yeni yılın ilk işi Kültür parkının temei atma merasimi İzmir 1 (A.A.) — Bugün saat 15 de yeni yılm ilk mühim işi olarak İzmir kültür parkının temelatma ve ağaç dik. me merasimi kalabalık bir halk kütlesi huzurunda yapıldı. Törende bütün mülki ve askeri ri- calle parti başkanı ve üyeleri, işçi bir- likleri, umumi meclis azaları, İzmirdeki | bütün resmi ve özel kurumların mümes- silleri ve Sovyet konsolosu bulunmuş- tur. Süreyya beyin söylevinden terunl atina ve ağoc dikme isine geçildi. Bu meyanda İlbay, parti | başkanı, #arbay, müstahkem mevki komutanı ve Sovyet konsolosu birer ağaç diktiler ve hazır bulunanlar bu büyük işin başarıl. masinı temenni ve şarbayı tebrik etti. ler, ile un sonra kargaşalık Şoförlerin on kuruşa müşteri ta- şıyabilmeleri ve bu suretle tram-| Myürerabelsşmdabi Kalabalığa önlenmesi etrafındaki yazılarımı-! zın uyandırdığı alâka sürüp git mektedir. Kurun refikimiz de bu mesele- yi takip etmekte ve noklai nazarı- mızı tasvip etmektedir. Dün sabah ki Kurunda “Gezintiler,, sütunun- da S. Gezgin “Faydalı bir düşün- ce,, başlığı altında, şoförlerin his- siyatına tercüman olarak yazdığı-| mız ve teklif ettiğimiz on kuruşa müşteri taşıma fikri etrafında dikkate değer bir yazı yazmıştır S. Gezgin bu yazısında diyorki: | ortaya atılan) faydalı bir fikrin peşinde koşulu-| yor: On kuruşa taksi! İlkin pek sığ görünen bu düşün-| ce, gerçekten üstünde durulmaya değer bir önemdedir. | Kaç gündür Bir zamanlar şoförler arasın daki lüks yarışı gemi azıya alarak! delicesine hızlandı. Büyük Avru- pa şehirlerinde bile görülmiyen süslü taksiler işletildi. Bu hesap- HABER — Akşam postası 10 kuruşa taksi teklifi gittikçe revaç buluyor sızlık sonunda bu akibeti de do- ğurdu. Ortada ulusal keseden çıkan bir para var, artık başlangıç yac- lıştır, şoförler hesapsızlık ettiler, cezalarını çeksinler der, uzaktan bakarsak zarar yalnız onları çök- türmekle kalmaz, yerli bir serma- yeyi de kötürümleştirmiş oluruz Ben, işe bu noktadan baktığın için “Haber,, in teklifini kazançlı ve üstünde durulmaya değerli bu luyorum. Tramvayların hali or- tada.. Gece, gündüz halkın çekme. diği kalmıyor. Bir yandan da m'l- yonluk bir sermaye garajlarda çü- rüyor. Akıl için yol bin de olsa en kı sası gene birdir. İşte bu kısa yoi bize der ki: “Haydi durmayın! Bu iki ihtiyacı birleştirerek hem hal- kı, hem sermayeyi kurtarn.,, Bunun yasaya, tüzeye, türeye! uymaz yerleri varmı? Bilmem. Fakat vârsa da o yasalar düzelti- lerek bu tıkanık havadan kurta-| rılmalıyız, "Tramvay imtiyazımın maddele. Mısırda Kahire üzerine bir talebe kafilesi yürüyor Nahas Paşa Edenin telgrafından bansediyor Mısırda nümayişler yeniden başgöstermiştir, Talebeden mürekkep bir kafile, Cize üniversitesinden hareketle Kahire üzerine yürümeğe başla mıştır. Nümayişçileri karşılamak! üzere mühim miktarda zabıta kuv- vetleri sevkedilmiştir. Başbakan Nesim paşanın oto- mobilini sararak makineyi hasara uğratmışlardır. Talebenin isteği, siyasi mahkümların affedilmesi yahut kabinenin istifasıdır. Siyasi mahkümların çoğu tale: bedir. İngilterenin Mısır yüksek komiseri İngilterenin Mısır yüksek ko miseri Vefdler lideri Nahas paşa ile görüşmüştür. Bu sırada Mısır da bir birlik cephesi vücuda getir- mek hususunda Nahas paşanın İn- giltereye verdiği notanm cevabı konuşulduğu sanılıyor. Nitekim gelen bir telgraf şu yoldadır: Kahire, 1 (A.A.) — Nahas pa: şa Havas ajansı aytarına demiştir ki: “Fevkalâde komiser B. Miles Lampson dün bana B. Edenin tel- grafını bildirdi. B. Eden bu tel grafımda, Habeş meselesinden do- layı lâyiki gibi Mısır meselesini tetkik "etmeğe vakit bulamadığını ve fakat yeni seçimlerden çıkacak! Mısır meşruti hükümeti ile müz kerelerde bulunmağa hiç bir mâni| görmediğini söylemektedir.,, | Nahas paşanın fikrine göre, B| Edenin bu diyevinde hiç bir kaça mak manevrası mevzuu bahis de ğildir ve B. Eden nasyonalist he| defler çerçevesi dahilinde İngiliz- Mısır meselesinin kat'i surette| hallini takip eylemektedir. Bavulu çalmış Taksimde Bekâr sokağında oturan terzi Şevket, Şişlide apartıman kapıcısı Eminin çamaşır dola bavulunu | çalıp kaçarken yakalanmıştır. i de Tophane, Necati bey cadde - Gaziantepliler kurtu- luşlarının yıldönümünde Kahraman şehitlerin kemiklerini Abide altına merasimle gömdüler Gaziantep (Özel) — . Gaziantebin! 14 üncü kurtuluş bayramı, İmemiş surette ve büyük tezahürat içinde kut: lalandı. Törene yedisinden © yetmişine kadar kadınlı, erkekli hemen bütün An- tep halkı iştirak etti.. Sokak ve cad insandan geçilemiyecek derecede kala- balrktı., Bu bayrama iştirak etmek için say- lavlarımız Ali Kılıç, Nuri (o Conker ve Hafız Şahin de gelmişlerdi. Hazırlıklar yirmi gündenberi devam etmekteydi. Merasime iki muntazam süvari bö- lüğüyle piyade, topçu ve makineli tüfek bölükleri iştirak etmiş, polis o kıtaları muhtelif yerlerde vaziyet almış ve yirmi binden fazla halk yol ve sokakları kap- lamıştır. Merasime saat dokuzda başlanmış ve heyet yavaş adımlarla şehitlerimizin | yatmakta olduğu yere gelmiştir. Orala» rı da binlerce halk tarafından doldurul- muştu, Parti üyelerinden Muhtar Göğüş miz ri arasında ummam ki, halka iş- kence etmek hakkı da tanınmış olsun.,, $. Gezginin yazısı bizim günler- denberi müdafaa ettiğimiz tezi tasvip ediyor. Görüştüğümüz bir- çok kimseler, okuyucularımız da, on kuruşa müşteri taşımak müsa- adesinin bir an evvel verilmesini! istemektedirler. Tramvayların kalabalığını a- zaltmak için yegâne çare, bugün şehirdeki otomobillerin on kuruşa adam taşımasına müsaade ver İ mektedir. Hattâ tramvay şirketi hariçten | yeni araba getirtmeye kalksa bile, milli sermayenin dışarı çıkmama- sı için şimdilik buna izin verme melidir. Çünkü bugün milli bir sermaye haline gelmiş yüzlerce otomobil işsiz taksi duraklarında bekle mekte, hurdacılara satılmaktadır. Bu sermayeleri mahvolmaktan, | halkı işkenceden kurtarmak için tezimizin kabulü lâzım ve zâruci. dir. ve hususi idare müdürü Yılmaz Dokuz- oğuz taraflarından veri levler din lendikten sonra şehitlerimizin kemikle- rini taşıyan tabutlar omuzlanarak par- ti kurağı önündeki şehitler © âbidesinin bulunduğu meydana gelinmiştir. Burada da Kılıç, Nuri Conker ve! parti başkanı Ömer Asım ( Aksoyla bir subay ve mektepli çocuk (tarafından söylevler verilmiş ve şiddetle alkışlan- maştar. Şehitlerimizin kemikleri yeni yapı- lan anıt altındaki mahzene konulmuştur. Bunu bir piyade mangasının havaya üç el silâh atışı ve top sesleri takip etmiş- tir, Havanın bulanık olmasa rağmen | tören fevkalâde mükemmel ve iyi oldu. Bayram için Adanadan bir sinema ama- törü getirilmişti. Burada bulunan Vedat Ürfinin de iştirakile bayram filme alın- mıştır. Karaköyün intizamsızlıktan kurtulması için Boğaziçine giden | tramvayların rıhtım yolunu takip etmesi düşünülüyor Belediyenin deniz ve kara! seyrüsefer vasıtalarında intizamı temin için bir komisyon şimdilik köprünün . bilhassa akşam üstü -| Karaköy cihetindeki intizamsız - İiğın önüne geçmek için Bebek, Ortaköy ve Beşiktaş cihetine gi - den tramvayların Köprüden bir makas ayrılarak rıhtım boyundan geçmesinin fenni imkânları olup olmadığını araştıracaktır, Bu ta - savvurun tatbikinde bir mahzur görülmezse Boğaziçine giden tram vaylar rıhtım boyundan, gelenler sinden geçeceklerdir. Bu suretle halk akşam üstü Karaköyde bek- lemek mecburiyetinden kurtula - cak ve tramvay seyrüseferleri in - ! Esaslı | hazırlamıştır. Turizm işleri bir surette halli için bir kanun projesi hazırlandı | Hükümet turizm işlerini esaslı bir surette halletmek için bir kanun projesi Projeyi tetkik etmekte olan komis- yon ayın altısından itibaren tekrar töp- | lantılarma devam ederek tetkik bittikten sonra İâyihayı hükümete verecektir. | kısabir Uruguvayı protesto etti Artık Uruguvaydan ithalât yok Moskova, 1 (A.A.) — Tasa. jansı bildiriyor: Sovyet Rusya Dışişleri ko. miseri Milletler cemiyeti sekre - terliğine bir mektup göndererek Uruguay'ın ibtilâfı hakeme veya Milletler cemiyeti konseyine tev - di etmeden evvel Sovyet Rusya ile siyasi münasebetlerini köğmek- le paktm 12 inci maddesini ihlâl etmiş olduğunu bildirmiş ve bu nun hakkında paktın 11 inei mad. desinin ikinci fıkrası omutibince şikâyette bulunmuştur. Moskova, 1 (A.A.) — Hükü. metin kararı üzerine Dıştecim ko- miserliği Uruğuaydan her türlü it- halâtı yasak etmiştir. Uruguay ile Sovyet Rusya arasındaki tica - rete tavassut etmekte olan Yüya- mtorg şirketi hisselerinin büyük bir kısımı ellerinde tutan Sövyet ekonomi teşekkülleri bu şirketin tasfiyesi için fevkalâde toplantıyâ çağırılmışlardır. Sovyet Rusya ile Uruguay ara, smdaki ticaret ötedenberi Urugu. aym lehine cereyan etmiş ve 193$ senesinin on bir ayı zarfında Uru. guay, Sovyet Rusyadan Yiplığı ithalâttan üç misli fazlasile 7*v. yet Rusyaya ihraçta bulunmuş. tur, —— Sovyet Rusyada Türk resim sergi açıldı Dün Moskovada güzel sandlar işçileri kooperatifinde ilk Türlre- sim sergisi açılmıştır. “Şe Açılma merasiminde - Soyek kültür bakanı Bubnof ve refilasi- le sefaret erkânımız, hariciye nü messilleri ve basın erkânı bulün muşlardır. Sergiyi, bir söylevle Vöka di rektörü açmış ve ondan #önr Türk kafile başkanı Salâh Cimcç nutukla ressamlarmış Rus hükümetinin göstermiş olduğ alâkaya teşekkür etmiştir. Bur müteakip ressamlarımızdan İbr him Çallı ile Rus sanatkârlarında profesör Graber söz alarak son « iki sene zarfında Türkiyede gü4 sanatların terakkisi hakkında k zı sözler söylemişlerdir. Sergimiz Rus sanatkârları ar sında büyük bir alâka uyand- mıştır. Bilhassa İbrahim Çak nın, Namık İsmailin ve Bedri Ras minin eserleri çok beğenilmişr. Bu münasebetle İzvestia gaze- sinde ressamlarımız hakkında i kan bir yazıda Türk sanatının *- niliğine rağmen bugünkü şekli! mış olmasının yarın için çok - lak bir istikbal vadettiği söyh- mektedir, Şimdiye kadar turizm işlerile uğraş- makta olan Turing (kulüp ve Belediye! Turizm şubesi gerçi bu iş için oldukça! salışmışsa da bu teşkilâtın devletleştiril mesinin memlekete daha fazla bir seyyah akınmı temin edeceğine şüphe yoktur. Yapılan projeye © göre bu işle alâ- kadar bakanlıklardan seçilecek murah- haslarla daimi bir turizm şubesi kuru- lacak, şube doğrudan doğruya Başvekü- lete bağlanacaktır. Seyyah işlerile uğraşmak üzere ay- rıca bir umum ürlük o kurulacak ve seyyah celbi için dünyanın büyük şehir- lerinde propaganda büroları kurulacak- tır, Bu suretle Turing kulüp eskisi gibi dahili ve harici işlerine devam edecek, komisyon ise hükümetinin bütün turizm tizamını muhafaza edebilecektir. siyasetini tayin edecektir. Ispanya ila İki senelik bir ticaret mukavelesi imzalandı Türkiye ile İspanya © arasmdi müddettir devam eden müzakerdin neticesi alınmış, ticaret . zalanmıştır. Mukavele iki | seneltir. Bu mukaveleye göre, hâlâ fan. yanın transit buzhaneesinde duranö00 sandık yumurtamız derhal piyasai Çi karılabilecek buna karşılık bizim Üm- rüklerde bulunan İspanya (eşyali da Türk piyasasına çıkarılacaktır, —. Şakalaşırlarken Mercanda Rırapaşa yokuşundAle- minyum fabrikasında amele Ağri $ hak şakalaşırlarken biribirlerinintâfa. larını çekiçle yarmışlardır.