19 Ocak 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

19 Ocak 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

l bie Habeşler, Italyan müzafferiyekii tekzip ediyor. Bunun, Italyanlar zn Milletler Cemiyeti üzerinde tesir yapmak için uydurulduğunu söylüyorlar İtalyan motörlü kuvvetleri, Italyan tebliğine göre 200 kilometre ilerlemiştir Kanlı muharebede 5.000 Habeş öldüğü söyleniyor Cenup cephesinde, İtalyanla.| rm bir zafer kazandıklarma dair) verdikleri haberler, Habeşistan hükümeti tarafmdan yalanlan - maktadır. “General Grazianinin kazandı. ğı muzafferiyetin İtalyanlar tara- dan da izâm edildiği muhak- kaktır. Çünkü gelen haberlere gö- Te mevzuubahs yerdeki Habeş kuvvetlerinin ancak dört bin kişi olduğu bildirilmektedir. Bundan başka Adisababadaki ajans aytarları Gamaledoria neh ri üzerinde bir tek mühim Habeş garnizonu bulunduğunu bildiri - Yorlar, ŞEgi feriyeti doğru da sa, Grazianinin 700 ki- İçmek Ek bir cephede 70000 kişi. lik ve vasati olarak her on metre- ye isabet eden bir askerinin Ras Destanın yeni alacağı yardımcı © Kuvvetlerle yapacağı kuvvetli bir “mukabil taarruza dayanabilmesi pek müşküldür. Şimdiki vaziyette General Gra ziani ancak, bozduğu Habeş kur- vetlerinin peşini bırakmaz ve on. Jara yeniden toplanmak için za- man kazandırmadan taarruza de- vam ederse tam bir muvaffakiyet İde” edebilir, Fakat yolsuzluk do- yısiyle askere mühimmat ve bil. hassa yiyecek yetiştirmek mesele- ,3i çok güç olan bu arazide, Gene. İral Grazianinin seri hareket ede - ibilmesi imiân haricindedir. ital- yanların da bildirdiğine göre şim 'dilik asil kuvvetlerin temasları . dündar ve piştarlara münhasır "kalmıştır. i İtalyan motörlü kuvvetlerinin - eğer iF doğru'i ise -Dolodan 200 kilo- “metre ii içeri girmiş olmaları da hiç İbir mânâ ifade etmez. Harbi ka. zanacak olan piyade askeridir. Bundan başka General Graziani taarruzu bilhassa merkezden yap- mıştır, halbuki Harrar Ogadende- ki Habeş kuvvetleri İtalyanların sağ cenahı için daima tehlikelidir. ler. Buradaki erazinin sarplığı ve bilhassa susuzluk İtalyan kuvvet - lerinin buralara yaklaşmalarına mani olmaktadır. Vaziyet şimdiki halde İtalyanlar için hiç bir za - man tam bir muvaffakiyet sayıla- | maz. İtalyanların tam bir yilan) feriyet kazanabilmesi için yukarı- da saydığımız sebeplerin ortadan kalkması lâzımdır. Bu hususta | gelen haberleri sırasile yazıyoruz: Mareşal Badoyllonun resmi tebilği Roma, 18 — Mareşal Badagli- onun resmi bir tebliği— General Graziani tarafından Ganale Dari- ada kazanılan muvaffakiyetin tam olduğunu bildirmektedir. Bu muharebede beş bin Habeş ölmüş tür, Habeş ordusunun bakayası nı kovalayan İtalyan kuvvetleri hiçbir mukavemete rasgelmemiş - lerdir, Motörlü kuvvetler dün ha- reket noktalarından 200 kilomet- re içeriye girmişlerdir. İtalyanlar büyük mikdarda &- sir almışlar ve ricat eden ordunun bıraktığı silâh ve mühimmatı zabt etmişlerdir. İtalyan uçakları Ras Destanm Neghallideki depolarını ve İevazımını bombardıman et. mişlerdir. Eritre cephesinde şü- kün vardır. ili Habeş resmi tebilği tekzip ediyor | Adisababada neşredilen Habeş resmi tebliği İtalyanlar tarafın- dan haber verilen müzafferiyetin uydurma olduğunu kaydederek, İtalyanların Milletler Cemiyeti ü- zerinde tesir yapmak için propa- ganda maksadile yalan haberler yaydıklarını bildirmektedir. Habeş tebliği bu münasebetle İtalyanların zehirli bombalar at- tıkları için bazı noktalarda mevzi! değiştirmek mecburiyetinde kal. | dıklarını ilâve etmektedirler, Şimalde müsademeler Habeşistandan gelen haberlere göre, şimal cephesinde İtalyanlar mevzilerini tahkim etmektedirler. Ayni haberler bu cephede birçok noktalarda müsademeler cereyan ettiğini bildirmektedir. Tayyareler boş durmuyor Bir İtalyan filosu Dessienin 160 hilometre şimalinde Koram kasabasını bombardıman etmiş - lerdir, Zayiat mikdarı henüz bel- li değildir. Tayyarelerin bu esna- da attıkları beyannamelerde, ki- liselerin o mecburen Obombar - dıman edildiğini teessüfle bildir mekte ve İtalyanlar buraya gelir gelmez bunları daha mükemmel olarak yapacaklarını yazmakta. dır. Habeş tayyareleri de beyanname atıyor Adisababa, 18 — Habeş tayyarele- ri İtalyan hatlarının görisine beyanna- meler atmışlardır. Eritre ahalisine hi- tap eden beyannamelerde İtalyanların tazyiklerinden bahsetmekte ve halk İ- tajyaya karşı kıyama davet olunmâk- tadır. jye HABER — Akşam postası Italya Aloizi'yi Cenevreye gönderiyor Edenin nutku İtalyada fena tesir yaptı Italya, Kollektif emniyetin . teşkiline Doğu Afrikasındak emniyetini teminden sonr: mili iştirak edebilirmiş | Zecri tedbirlerin son MA ravndu oynanıyor Milletler Cemiyeti konseyinin yarınki toplantısına, Italya dele- gesi Baron Alcizi de iştirak edeceğini bildirmiştir, İtalya son dakikada noktai nazarını konseyde müdafaa istediğinden, Aloiziyi Cenevreye © göndermeğe karar vermiştir. Zecri tedbirler meselesinin son aldığı şeklin, bu kararda âmil ol. duğu söyleniyor. Yeni ingiliz Dış Bakanının söylevi Yeni İngiliz Dışbakanı Edenin dün birkaç parçasını verdiğimiz söylevi İngilterenin Milletler Cemiyeti siyasasını takip edeceği yolun- daydı. İngilizce Taymis gazetesi; bu söylevin bir noktasına dokuna: —rak, onun ince manasını izah ediyor ve diyor ki: “Edenin Milletler Cemiyetininher türlü hücumlara karşı kuvvet- li olması ve fakat ayni zamanda bazı değişiklikleri yapmağa da ha zır bulunması hakkındaki sözlerinin ehemmiyeti âşikârdır. Eğer Mületler Cemiyeti, kendi statülerinde yapacağı bazı lüzumlu değişik- liklerle harp sebeplerinin önüne geçmeğe muvaffak olamazsa, bu müessese ölüme mahkümdur.,, Söylev Ilalyada fena tesir yaptı Söylevin İtalyadaki tesirinin iyi olmadığını gösteren bir telgraf şudur: Roma, 18 (A:A.) — Edenin nutku siyasal mahafillerde müsait bir tesir yapmamıştır. Nutkun geçilmez sedler dikmediği ve fakat esa- sen malüm olan prensiplere kapalı bir surette işaret ettiği bildiri!- mektedir. Kollektif emniyet prensibine ( gelince, bütün beynelmilel diplomatik İtalyan görüşmelerinde Italyanin bu prensip lehinde bulun- duğu hatırlatılmaktadır. İtalya, kendisiyle Cenevre arasında geniş nok- tai nazar ihtilâflarma ve - mütearrız - olarak ilân edilmesine rağ- men Milletler Cemiyetinden ayrılmamıştır. Bununla beraber kendi- sinin Avrupada kollektif emniyet adına müstemlekedeki emniyetinin müdafaasından vazgeçmesi istenilemez. İtalya, bu kollektif emniyetin teşkiline, ancak Doğu Afrikasında- l ki kendi emniyetini temin ettikten sonra teşriki mesai edebilecektir. Zecri tedbirler son ravandını oynıyor “Deyli Herald, gazetesinin dip- lomat muharriri W. N. Ewer “zecri tedbirler son ravundunu oynuyor, di- yazdığı bir makalede bilhassa şunu yazıyor: “Cenevre zecri tedbirler dövüşü- nün yeni, belki de son ravundunu yar pıyort... Görünüşte, Milletler Cemiyetinin vazifesi açıktır: Mütecavize karşı Mil- İetler Cemiyeti misakının cezalarını tatbik ve bu suretle onu hem harp yap- maktan, bem Milletler Cemiyeti aza- sından birinin tamamiyeti milkiyesini ihlâl etmekten menetmek... Yalnız meşele şudur ki; karbi dur- durmağa pek havesli olmıyan kuvvetli tesirler kendini göstermiştir. Bunlar, bir taraftan Sinyor Musoliniyi gerek itibar bakımından, gerek maddeten ka- zandırmağı istemektedirler. Geçen ağustos ayında yüksek bir hariciye nezareti şahsiyeti, Pariste fi- kirlerini söyledi ve dedi ki; “Harbi me- netmeğe çalışmak budalalıktır. Musoli- niye bir veya iki göze çarpatak zafer temin etme fırsatı verilmelidir. Sonra gerek Musolini, gerek Habeşler, muay- yen sulh şartlârı üzerinde anlaşmağa hazır olurlar. Bu şartlar Museliniye münasip, fakat hiç de mübalâgalı olmı- yan menfaatler temin eder... Şimdi işi kararlaştıracak olan, Mil. letler Cemiyetidir. Bügünleü zecri ted- birlere daha fazlasmı ilâve ederek, sür- atli bir sulh temine medar olacak bir faaliyete mi geçmelidir. Yoksa, otu- rup bugünkü zecri tedbirlerin yavaş yas vaş tesirini göstermesini mi bekleme- Midir? Yavaş yavaş bugünkü zecri ted- birlerin' tesiri şu ihtimaller dahilinde tecelli edebilir: 1) Harbin birkaç ay devamından sonra İtalyada tam manasiyle ekono- mik bir bozgun başgösterir, yahut: 2) İtalyanlar, asker! bir kalkınma temin eğer, kat'f bir zafer kazanırlar, ve Habeşistanı mütecaviz tarafından yazdırılmış bir sulh plânı kabule mec- bur ederler, yahut: 3) Habeşler, İtalyanları püskür- türler, 4) Belki de Laval - Hor plânı ne» vinden bir sulh plânı ikinci defa mu- vaffak olur, 5) Yahut (ya Avrupada, yahut U- zak Şarkta) bir diğer buhran işe karı- şır, bütün vaziyeti alüst eder ve Mil- letler Cemiyetini dağıtır... Muharrir bundan sonra, petrol zeç- Tİ tedbirinin. muhaliflerini tenkit ede- rek sözünü şöyle bitiriyor; “Esas itibariyle bunların itirazları, kendilerinin hakikatte Musolini taraflı $r olmalarından geliyor. Arzuları, Mu- solini'nin bir zafer elde etmesidir. Hem de menfaatli bir zafer!. İtalyanın mağ- lâp olmasını ve diktatörün itibarmı kay betmesini her hangi süretle istemiyor- lar... Bakalım Milletler Cemiyeti bu defa mütecavizi mağlüp etmek ve te- cavüz kurbanını sıyanet etmek için yekvücut olarak m: işe girişecek, yok- sa mütecavizi siyanet ve ona kurbanını yenmek için her kolaylığı temin etmek üzere midir?,, etmeğ: 7 19 SONKANUN — 1986 19—1 —936 Çıktığı yer: * | Kuruluş Ankara caddesi | 11ükkanun hususl daire 1931 IıSTANSULDA EN ÇOK BATIL HAKİKİ AKŞAM GAZETES Fransada dahili sarsıntıların as sebepleri Fransa gene siyasal bir arefesinde bulumaktadır. | nedenberi birçok dahili lara şahit olan Fransada değişmeleri nadir bir va'a maz, Fakat bu defa Laval nesinin çekilmesi ihtimali derin sebeplere dayanmak! Stawisky rezaleti çıktıktan ra iktidar mevkiine gelen küz kabinelerinde radikaller, ima büyük rol oynamışl Bunlar diğer sağ cenah f surette iyi geçinmekle beraber teşekküller meselesinden di arada sırada birçok ihtilâfl; sik olmamaktadır. gl Susyalisiler ve Yadikaler wi bir ekseriyeti Lavalin Franf devlet teşkilâtında bazı deği likler yapmasından şüpheler!) tedirler. Milletler Cemiyeti y*) sma aykırı buldukları dış siy! ni de beğenmedikleri Lavali, lursa olsun düşürmek ii dirler, Milli teşekküllerin yaşam! takyid eden kanun parlâment rafmdan kabul edildikten # gelmek, Laval kabinesiniri | tuna sebebiyet vermek için. yoyu, çekilmeğe davet Heriyo' Laval lal den istifa ederse bü,'çok Hİ siyasal buhran doğuracakt!"" le Galatadaki Sen Jorj iki kız talebenin tanassu” mesi meselesi henüz e dirilmemiştir. Nermin V€ isminde olan bu talebeler ” daki ihbar, tahkikat meli doğru çıkarsa, alâkadar 4 larm melek kapatacak!" ” Jenmektedir.