11 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

11 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

edelerin, zecri tedbir- de hayli samimiyet- n bozanlıklar görmü- ? Bir devlet kendi icap ettirdiği kısımda, #ulhperver, en büyük ül. or; başka bir mesele o- derecede alâkadar edin- elini eteğini çekip ne ne bulaşıyor !! İngiltere ile Fransayr... Kimim kendi can da- oyu Hindistan yolu kesilecek , İtalyaya karşı ne ka- i davranmak isted'ydi. “ zaman Fransa, kem- “Bazlandı, durdu. p meselesinde ise, roller Mer, Fransa birinci derece- Mip taraflısı,, ... İngiltere en bin su getiriyor... Miyet karşısında sulh ve işi de, suya düşen mahut İÜ bırakma, meselesine fe haşladır. Malüm oldu o zaman da, herkes, bü- Sümimiyetsizlik göstermiş. İİ menfaatine elveren Ni silâhtarı muhafaza et- bine elverişli olanları meylini göstermişti. Ve, 9 hayırlı teşebbüsün iflâsı in, ayni manzara! Herke- Sti şudur: Kendini alâka- sahada diğer devletleri a koşmak, fakat vakta ki| mi Yardiğime gitmek 1eap evvelce bu hususta im is olsa — bin türlü ba. kler, yakın ve tüzak ta- ün ahidlerimize sa- nz için, bu gibi kötü Mik'ardan hoşlanmıyoruz. Son Yunan isyanında — dümüzü yerine getir- | he büyük bir riski gö- Matırlayın... Keza, ikti. ii imiz olan İtalyaya kar- sf prensip meselesi di- ii tedbirleri tatbike razı akat bunlara mukabil, ilerden de elbette ay- k lıklar bekleriz, tâ bilmem neresinde b idise için bizi bir takım '€ sokuyorlar, hini hacet- edbirlerin tatbikine — Wz hilâtıma — iştirak e- *deriz de... Fakat bunu, “Ve emniyet fikrinin ,», karşımızdakilerin de | 2 hareket edeceklerine dünyanın öte tara- lere canla başla iş- istiyorlarsa, dünya- emniyeti misakının * parçası olarak — te- lâzemdir. di isine gelen feda- #dakinden bekle, o- , “seninkinden fazla o- Sini eteğini çek... Bu 1'te böyle delice silâh 2.» Yürür ve insanlık i- Et ve balık ucuzluğu Kurban bayramına kadar he. men her hafta biraz daha yükse - len et fiatleri bayramın birinci gününden itibaren düşmeğe baş - lamıştır. Şu birkaç gün zarfında gerek koyun gerek sığır etlerinin toptan fiatlerinde beş kuruşluk bir tenezzül görülmüştür. Buna cebep olarak şehre gelen kurban- lıkların ekserisinin satılmamış ol- ması ve bir kısım kurbanlıkların da geç gelmesi gösterilmektedir. Bu yüzden koyun fiatleri ucuzla- mış ve bu tabiatile sığıra da sira- yet etmiştir. İkinci sebep te kur- ban bayrammda gerek koyun ke. senlerin, gerek dini ve milli bir â- det dolayısile kurban kesenlerir koyunlarından istifade edenlerin et ihtiyaçlarının bir müddet için giderilmiş olmasıdır. * Son günlerde toptan çifti yür paraya satılan beheri üçer dörder kiloluk toriklerin de et fiatleri ü. zerindeki tesiri çok fazladır. Ekonomi İstanbul telefonunun devlete devri işi İstanbul telefonunun satın alı- narak tamamen devlet eline geç- mesi için esas mukavelename he- nüz imza edilmemiştir. Bu muka- velenin imzası için salâhiyet sahi- bi bir heyetin Londradan memle ketimize gelmesi beklenmekteydi. Öğrendiğimize göre telefon şir- ketinin umumi merkezi evvelce e sas hatları takarrür etmiş olan an. laşmanra imzası için bir heyetin gönderilmesinden sarfmazar et - miştir. Anlaşmanın, şirketin el'an burada bulunan erkânından Bana- tan ve sirket umumi kâtibi Buatye- ye salâhiyet verilerek Ankarada imzalanacağı” — anlaşılmaktadır. Duyduğumuza nazaran Nafia Ve kili A Çetin Kaya şehrimizde i. ken bu hususta bazı temaslar da yapılmıştır. İstanbul ve Türkiye telefon şe- bekesinin ıslâhı için getirilmesi ta. karrür eden İsveçli telefon müte. hassısları ile henüz kat'i olarak an lasılmış değildir. Maamafih bu mü tehassıslar olmasa bile başka mü. tehassıslar getirilecektir. Bir tavzih Şubatın on sekizinde “Şehrin Dert- İeri,, sütunumuzda Mehmet İzzet adlı bir okuyucumuzun nüfus dairesine dair| , bir şikâyetini yazmıştık, Kemaliye ilçe si nüfus memuru Nuri Atalay gazetemi. ze gönderdiği bir mektupta, okuyucu; PM muz tarafından verilen malümatın yan lış olduğunu, nüfus dairesinde © hiçbir yanlışlık yapılmadığını bildirmektedir. Tavzih ederiz. başlanacaktır, Bini söylemiştir!.. -BIZE'ŞSORUN - Şişlide Bomonti caddesinde Sadiye Nüzbet imzalı o kuyucumuz yazıyor: N “Herkeste olan bir dert: Şişmanlık, Eğer (kilom her ay artmasayd: ve muayyen bir siklette kalsaydım, bundan şikâyet etmiyecektim. Doktora müracaat © ettim! Sabah akşam yol yürümeyi, fazla semen verici gıdalar almamamı tavsiye etti. Bunların hepsi malâm hattâ çok klâsik tavşi yeler. Aç kaldığım halde, tonik şeyler yemediğim halde gene şiştmanlıyorum. Siz gazeteciler dünya matbuatile da- ba çok temastasınız.. Acaba bunun önüne geçebilecek bir gareye rastlağmız mı?,, , GEVABIMIZ : Doktorlara müracaat ettiğinizi söyle İL Denizcilikte ferdi teşebbüs himayegörecek Türk sularında yolcu ve yük taşımasından alınacak ücretlere ait tarifenin hazırlanmasına dün- den itibaren başlanmıştır. Dün ilk toplantısmı yapan komisyon 936 yılı tarifesinin esaslarını kurmak için halen tatbik edilmekte olan tarifenin üzerindeki yapılan itirazları tetkik etmiştir. Şimdi Türk hakkı da rakipsiz olarak, tama - men devlet deniz yolları eline geç miş olduğundan bu yılki tarifenin bir hususiyeti bulunmaktadır, Şimdiye kadar ihtiyaçlar görül düğü ha'çe hususi eller tarafın - dan işletilen vapurların vaziyetle rini korumak için tedbirler alma- mamıştı, Halbuki, bu yıl halk &. caret ve sanayi erbabı lehine ola rak tedbir alınacaktır. Bilhassa Bakanlığı devletce lüzumlu görülen milli is- tihsal maddeleri ve maden cevher lerile ihraç eşyamızın mühim kısmı nm umumi vaziyeti tutularak ve maliyet esası ikinci plâna bırakılarak tarifede fiatın indirilmesini alâkadarlara bildir. miştir, Bunlara şimdiye kadar yüz de elli tenzilât yapılıyordu. Bakanlık, Devlet Demiryolla - rında olduğu gibi tüccar ve aile- lerle şahsi gidip gelmelere yapı - lan tenzilâtın faideli gözönünde tutarak bu yıl daha fazla tenzilât imkânları masını da bildirmiştir, Istanbul- Edirne yolu Tekirdağ, (Özel) — Geçen se- ne Omsim inşaat şirketine ihale e- dilen İstanbul - Edirne asfalt yo- lunun bu yıl içinde bitirileceği u-| tı âletleri sul'stimali dolayısiyle mulmaktadır. Silivriden İstanbu- la kadar olan (510) kilometrelik kısmın yapılmasına bu haziranda Heri: 1354 . Zilhicce: 17 ——J —E-Eİ-İ-EE 4,59 12,24 15.41 18,12 10,40 441 10,41 6,18 0101209 130 1081 GEÇEN SENE BUGÜN NE OLDU? Yunanistarıda ösilere karşı unu! taar Tuz başlamıştır. Kondilin verdiği hir beyanat tÂ, krallığın hiç bir zaman ihya edilemiyece, UZ.sizr cevap .—. YA eğ ih RY Zayıflamak efe ve Türkiye kerelere başlıyacağını yazınıştık. susta hazırlıklar yapılmaktadır. Bilhassa Şimali İranın en ta- bii transit yolu olan ve üç bin yıl. danberidir bu vazifeyi muhakkak bulunan Trabzonun mevkiini umumi harpte ve bunu takip eden zamanda tabiatile Ba. kü . Batüm ve Basra körfezi yol- ları almıştı. Fakat gerek tabii va. ziyet, gerek iktisadi şartlar İran transiti için en tabit yol olmak vasfmı , Trabzon için hiç bir va . kıt eksiltmemiştir. İstanbul tica- ret odası vilâyetle yaptırılan tet. kika göre şimdi İran transitinir ancak yüzde beşi Türk toprak'a - rından geçmektedir. Bunun içir Tebriz - Gürcü Bulak - Erzurum - Trabzon yolu eski mevkiini çok kaybetmiştir. Fakat yine yapılan hesaplara göre Tebriz, Trabzona ancak dört günlük yerde olduğu halde, ayni şehir, Trabzondan son ra en yakın iskele olan Biruttan tam 18 günlük yoldur. Basra da İran için bir transit liman: olarak ileri sürülen Muhammere limanı ise Tebrizden kırk gün uzaktadır. Trabzon limanına gelecek olar bir ton transit eşyasının yo" parası 900 kuruş Birutta ise 1900) kuruşu bulmaktadır. © Ölçü evi'sttmali tahkikatı Şehrimizde yapılan ölçü ve tar- dilekleri ve sularında sefeı korunması | göz önünde olduğunu İktisat Vekâleti tarafından bu sui- istimal tahkikatıma memur edilen baş müfettiş Hüsnü Yaman ve müfettiş Kâmran tetkiklerini ta - mamen bitirmişler ve raporlarını İktisat Vekâletine vermişlerdir. İktisat Vekili Celâl Bayar şeh. rimizde bulunmaktan bilistifade bu çok mühim suiistimal hakkında izahat almıştır. Ölçü sahtekârlığı tahkikatın yapan müfettişler bu işte sujidaresi görülen (Marmara mıntakası ölçü ve âyar baş müfet- tişi Orhanla birlikte tahkikatm salim bir şekilde cereyanmı temin icin ölçü müfettişlerinden Celâl, Şevki, Lâtif ve Kemale de işten el çektirmislerdi. Tahkikat bitmiş olduğundan bu müfettişler tekrar vazifelerine iade edileceklerdir. Müfettişler bu hu- susta müracaatta bulunmuşlar ve teminat almışlardır. bi Li Gy . için diğiniz için, size falan veya falan doktora baş vurunuz de miyeceğiz. Hakikaten herkesce malüm olan tedbir ve taw siyelerden başka bir şey bilmiyoruz. Fakat, size örnek ola bilecek bir vakayı anlatalım: Amerikada şişmanlık düş manları fazladır. Bir sinema yıldız; geçen sene — bütün *#edbirlere rağmen — kilosunun arttığını görmüş Nihayet bir doktorun tavsiyesile sabah kahvaltısını kaldırmış ve yemekten sonra bir çay fincanı sıcak su İçmek suretile za- yıflamış, Bu suyu tıpkı çay içer gibi kaynak olarak yudum yudum içermiş. Bu sayede bir çok kimselerin zayıfladığı . iddia edilmektedir. Bu haberi, sözüne itimat: edilen bir Amerikan mecmuasında okumuştuk, ZER, GR Iran transit yolu İran hükümetinin İranın tran- sit ticareti için teklif edilen ve ü. zerinde tetkikat yapılan Hayfa, İskenderun ve Trabzon limanla - rından sonuncusunu tercih etti. ği ve bunun için bir beyetimizin yakmda Tahrana giderek müza- Aldığımız malümata göre bu hu - gördüğü » tespit etmiştir. ingilterenin munim rolü ii almakla il Vaziyet büsbütün gerginleşmiştir; Fransa: “İşgal ettiğin yerden çe. kil, öyle konuşurum!,, diyor. Almanya; Milletimizin namusunu yerine getirmek için biç bir kuvvet ted biri karşısında geri çekilmiyeceğimizi yeminle temin ederiz!,, diyor, İki taraf da, biribirine karşı asker gönderiyorlar, Abidin Daver, bu çapraşik vaziyeti anlattıktan sonra diyor ki: M. Hitler, Alman kıtalarmı, Ren gayriaskeri mıntakasına sokarken Fram sanın şiddetli mukavemetine uğrıyatam Kını elbette biliyordu. Herhalde, böyle bir mukavemet karşısında, askerlerini geri çekmek ve gerek Almanyayı, gerek kendisini küçük düşürmek için o emri vakii yapmış değildir. Ren gayriaskeri muntakasınt işgal ederken © işin harbe bile müncer olacağını düşünmüş ve her şeyi göze aldırmış olması lâzımgelen M. Hitlerin, şimdi Reni tahliye edeceği kabul edilemez. Bunu kabul edecek ol saydı, tabidir ki askeri işgalden evvel müzakereye girişirdi. Öyleyse?.. Harp mı olacak?.. Olma ması için, Abidin Daver, bilhassa İn. giltereyi bir şeyler yapabilecek vaziyet te görüyor ve diyor ki; Fikrimizce, iş İngiltereye dayan, maktadır, Ancak, İngiliz politikasının göstereceği basiret ve kiyaset, bir har bin önüne geçebilir. İngiltere, Almanya Fransa ve Belçikaya taarruz ettiği takdir de, hemen bu İki devletle birlikte hare ket edeceğini bildirmiştir, Fakat bu ka. rışık ve nazik işte, İngilterenin vazife si bundan ibaret değildir. Yeni bir facianın Avrupayı kana boyamasına mâni olmak için, iki tarafk konuşturmanın ve uzlaştırmanın yolu” Bu bulmak lâzımdır. Bu hususta da en mühim vazife İn giltere ile Milletler Cemiygine tevee. cüh etmektedir, * Bütün Avrupa emniyeti ” Kurun Başmuharriri Asım Us, yaz» yor, Fransa ile Almanya Avrupa sulhu nu temin etmek noktasında gerçekten hüsniniyet gösterirlerse o Milletler sow yetesi için bu müşkülün halli imkânsız değildir, Yalnız bu hususta geniş düşün mek gerektir. Zira Almanya ve Fransa. nın emniyetleri meselesi sadece bir hır dut emniyeti değil, bütün Avrupanm emniyeti meselesidir. Avrupanın yalnız garbma mahsuş bir emniyet sistemi — şarkta, cenupta, Akdenizde emniyet olmadıkça - her vakit bir hayalden ibaret kalır. Tuğla fabrikasının kazanı patladı imalathanenin ta- vanile duvarları yıkıldı Dün gece Azapkapıda civar halkı heyecana düşüren bir infi » lâk olmuştur: Azapkapıda Eşref bey apartr manın üst tarafındaki Salamona ait tuğla imalâthanesinin kazanı birdenbire patlamıştır. Kazanın infilâkı büyük bir gürültü çıkar « mış, yandaki dükkânlarda bulu - nanlar dışarı fırlamışlardır. İmalâthanenin duvarları ile ta- van yıkılmış, İstirati isminde bir işçi de ayaklarından yaralanmış « tır. İmalâthane bin liraya sigorta Isdır. Farmakoloylar birliği Farmakoloğlar birliği yıllık kon- gresini nisanın beşinde yapacak. tır. Bu tarihten itibaren depolarda perakende satışlar menedilmiş o- lscağı için bu toplantıda mühim bazı kararlar almacaktır. Birlik idare heyeti dün toplanarak bu hususta görüşmüş ve ruznameyi idi