July 1, 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

July 1, 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

— Aksam pottası Istidatlı çocuk arın Ebeveynine düşen vaziteler Yavrunuzun kendi arkadaşlarından zeki oldu- ğunu bilmek herhalde iyi bir şeydir, fakat bu çocuk mektepten kırık numaralı karneler geti- rir de saçma sapan ve basit suâller sorarsa vazifeniz çok güçleşir. isterler ve ebeveyminin ekseriyeti ğren ek Ztki çoduklar her şeyin “niçin.iNi öğrenm zu Dydak çaberler, Mattaysıltürln olanları bil Gap PUMP YETER ş iz zler. Onla , zekâye delâlet eder fakat anlat ome e gersğyane çi uğunız hâdiselerin berhangi bi: rım (çocukları a evresine Ri risl tek başına tecelli ederse, bir yetiştirmek hur ir, ni geyierş doğ kıymeti yoktur hepsinin bir ares gusundaki dü“ rünmiyerek,el ve ayak Rİ “bie da dikkate alımması gerektir. şüneeleri larile emekliyerek gidiyorsa. O" ya gerçekten parlak bir mahsul getirdiğinizi övünerek söylüyebi lir ve kendinizi fevkalâde bir $© cuğun babası veya anası saysb* Tirsiniz! Ancak ayni zamanda büyük ve yurucu bir zahmete katlanmağa bazırlanmanız lâzımdır. Çünkü zeki ve kabiliyetli bir çocuğu ye” tiştirmek gerçekten güç ve yoru” cudur. Normal çocukların yetiş» tirilmesi gerek (baba ile ana £€ rekse çocuk için daha kolaydır. Bazı çöozukler vardır kik © mekleme devresinde kiç sürür mezler, eşyalara doğru gitmeğe kalkıştıkları zaman el ve ayakli» tınm üstünde, emeklerler. Pr sör Hroklika dört ayak üstü meklemeye (ayı yürüyüşü) adını vermişti. Ayı gibi yürüyen çocuk ların hemen bir çoğu sonradan fevkalâde istidetlar o gösterirler, Yerde sürünmeye karşı ayı yis rüyüşü herhalde koogdir syon'un daha yüksek bir tipidir ve zeki çocuğun gerek maddi gerek m nevi gelişmesinde yüksek bir tesi ri vardır. “Bâvkalâde istidatlı çocuklar, normal çocuklardan dahâ çabuk gelişirler. Bunlar aşağı yukarı 350 gram daha ağırdırlar: daha erken oturabilirler, dişleri daha çabuk çıkar; ötekilerden bir ay daha erken yürürler, ve üç buçuk ay daha evvel konuşmağa başlar” lar. Bütün bu deha çabuk gelişme ler arasında, konuşmak meselesi Umumi kanaate rağmen husur si İstidatli çocuklar, ekseriya diğer çocuklardan daha ağır, da ha kuvvetli, vücutları daha mi» tenasip ve daha sıhhatlidirler.,, İstidatlı çocuğun âilesi içinde, mektepte ve arkadaşları arasım da elverişli yetişebilmesi için ken disine hususi bir çekidüzen ve» rilmek lâzımgelir. Halbuki nor mal çocuğun böyle bir şeye ihti» yacı yoktur. Nasıl ki zayıf çocuk (vasatın çok dünundadır : istidatlı çocuk da zekâ bakımından vasat çocuk- arm çok fevkindedir, Müsait istikamet diye miz büyük inhiraf dela atlı çocuğun kendisini uydurabilmesini biraz tehlikeli kılar. Çocukta bir başkalık oldu” -Bunu farkedemiyen ve onu ani- dan babadan kâlma üsullerle tör biye etmeğe kalkışan aileler fena bir iş yapmış olurlar; çünkü ço” çukta bu üsule karşı ekseriya kötü aksülâmeller ouyanabilir. Böyle çocuklar ana ve babaların kendilerine öğretmek istedikleri ahlâk ve terbiye standartları da dahil olduğu halde her şeyin “ni çin, böyle olması âzımgeldiğini öğrenmek isterler. Başka hususlarda zeki ve alalı olan ana ve babalarm büyük bir kısmı çocuğun “bunu niçin yar» ahut “bunu niçin yas muhite malıyım?, Y' pamam., sorgularma karşı ekseri ya akıllıca ve çocuğun idrâk ede bileceği biçimde cevaplar vere HABEŞ İMPARATORUNUN ZiY. Yerli Habeşlerin Habeşler eti neden TALYAN Habeş harbi patla madan bir iki gün evvel İn” pardor Haile Selâsiye Adisaba- badaki sefaretkane heyetlerini resmi bir ziyafete davet etmişti. Xabarfı mümessiller sarayın ye” mek oğisında som altından sofra takımigile izaz ve ikram olundu” lar. Yerek Rus bavyarile başl» yarak, içemli çilekle bitmişti. İmparatolun yalnız yiyeceklerini değil ayn zamanda Fransız ah- çıbaşısını #4 Avrupadan getirmiş olduğunu ierkes biliyordu. Fakat yeşilerin Tukul denilen çamur kulelerinde akşam y& mekleri Için tavyarla çilek yok» ur, Habeşistin yabanlıklarında yaşama Adetipile yemek mesele- kri yüzlerce pldanberi hiç d€ tir, Yerlilerin çamurdan inde yalnız bir oda ve ik vardır. Odanın tam çak bir masa bulüe an ortası çukurdur; et ld pan hamurdan yapı” mış sigara kâğıdı inceliğinde pi deler dizilir, Bu ekmek iki taş arasmda dövülmüş darı unundan Ee topraktan fırınlar için- de pişirildikten sonra , kuruyup takır takır olmaması için üstleri ne bir cins yağ sürülür, Ekşi bir tadı olan bu ekmeğe teff denmek” tedir. Avcılıkta bu O ekmeği hal torbalar içinde taşırlar ve öldür- işmemiş kulübeleri bir tek deli ortasında al dükleri hayvanların çiy etlerile yerler, Habeşistan gok sıcak bir mer» dan kalma dir şüncedir ve bu nu hiç bir vakit zihinlerinde © virip çevirerek zamanın telâie kilerine göre de ğiştirmek ih'” yacmı hisset * memişlerdir. Hususi isti datlı çocuk ba * ba ve anaları * nın umumiyet * le yüksek tah * silli, bir grup olduğu düşünü lünce bu söyler diklerimiz hay * reti mucip olur. Anenk (o bizim görmekte oldu umuz t#hailde” çocuklarımıza yardım edecek onların sosyal gelişmelerine yarıyacak bi” giler öğretilme mektedir.Ve biz ler buna göre yetiştirilmemi * gizdir. istidatlı çocuğun Karşısına ay- ni zamanda ana ve baba engel ce arak dikilirler. Eğer bu baba ve bilhassa ana hayatta (herkesin yaptığı gibi ihtiras ve gayelerini yaşamanm şartlarile telif etmeğe uğraşmış ise çocuğunda tekâmül AFETİ yemekleri nasıldır ? çiy çiy yerler ? lekettir, Orada büz ve buz dolap ları olmadığından et çabuk bozu” Yur. İşte bunun için eti ekseriya hayvan kesilir kesilmez ve pişir- meden yerler. Köylerde umumi. yetle karaca, koyun, kuzu ve cey- lân etleri satılır. Et pişirilince ya nında da zencefil, sovan ve kır- mızı biberden yapılmış bir salça bulunur. Yerliler bu salçayı, sür» ger gibi ekmeklerini bat:rarak, şapır şapır ve büyük bir İezzetle yerler. Habeşliler sebze yetiştir. mek zahmetine katlanmazlar. Da tıdan pişirdikleri bir plâvı yerler. İçki olarak memlekette yetişen bir cins biralık arpâdan talla de- dikleri birayı yaparlar. Yabancı sefaret heyetleri bu biradan çok hoşlanırlar. için bir tatbik sahası bulabilir. Eğer baba hayatında yazıcı olma- ğı emel diye beslemiş İse, oğlunu muhtemeldir ki yazıcılığa sevkes der. Fakat daha ziyade bir ananın böyle düşünceleri olması ihtimali kuvvetlidir. Zeki çocuklar mektepler içim de mühim bir mesele teşkil eder- ler. Bu çocuklar gerçi mekteplere de iyi numara alırlar ve sınıf ge çerler, buna rağmen mektebin en geri kalan gruplarını U teşkil etmektedirler. Zeki çocuklar için ilkmektepler çok kolay | geldiği için buzlar daha mektep hayatla» rının ilk yıllarında tembelliği ken dilerine âdet edinirler, Sınıflarını zekâlarının kuvvetine dayanarak geçtikleri için bilgi temelleri sağ. lam değildir. Orta ve Tiselere çık? tıkları zaman bu aksaklık derhal farkedilir. Zeki çocuklar çok çar lışmağa ve zorluk çekmeğe alışık olmadıklarından yüksek mektep» lerde heyecanları bozulur; düşün celeri altüst olur, Zeki çocuklara oyunlara göre de ayrıca bir düzen vermek 14 zımgelmektedir. Üstün O zekâsr dolayısile öteki çocukların oyna- dıkları oyunları can sıkıcı bulur. lar. Yaşlılar, gençleri aralarında istemezler. Bunun neticesinde bir grup içinde muasırlarile bir ara" #a karşılıklı yardım ve anlaşma hissinden mahrum bir halde yeti- şirler. Çünkü kendine itimat hire sini kazanmak, sosyal münasebet” Bazı çocuklar şu güneş banyosu almakta olan çocuk gibi, dört ayak WsHi yiirilrler ve yeri sürünmezler. Böylelerinin hemen bir çoğu ileride zeki olarak yetişirler, . | lerini idare etmek kabiliyetlerini veren onlardan uzak Okalmakta bu yüzden fırsat kaybetmektedir. EL Çocuğunuz durmadan soruyor, her şeyin mahiyetini anlamak is- tiyorsa muhakkak harikulâde bir mahlök olması lâzımgelmez. Bel. ki de o hiç bir vakit ne bir Sinan ne de bir Abdülhak Hümit olmr” yacaktır. Fakat böyle çocuk her halde dâhileri o çıkarmakta olan grupun üyelerinden biridir. Firsat ve imkân bu çocuğu bü- yük dâhiler arasina katışmaktar alakoyabilir. Manalı ve O semere verici şartlar altında gelişmek im kânmı bulamaz. Hayatın meselede lerile mücadele (edebilecek bir şahsiyete malik o olmuyabilir. E ger siz fevkalâde istidatk bir ço- cuğun babası iseniz, vay halinize? Omuzunuza yüklenen vazife ve mes'uliyet çok ağırdır. Zeki ve harika sayılabilecek ço» cukları terbiye deği! tabiat yetiş tirir. Biyolojik bakımdan yüksek olan insanlar böylelerini doğu rar. Biyolojide ise takas çok kös tü bir şeydir. Bir geyde zait olan bir çocuğun başka şeyde nakıs or masının büyük ihtimali vardır. Zeki çocuklarını elverişli o bir surette yetiştirmiyen bir milletin gördüğü zararlar tahrsin edilmi- yecek kadar büyüktür. Milletler var ki zayıf akıllı çocukları kurs tarmak için her sene milyonlarca lira harcarlar, Bü 'milyönlarm | geri gelmesine hiç ümüt olmadığı | halde masraf yapılmaktadır. Bu" na rağmen harcanacak para mim akbilinde millete milyonlar değes rinde semere verecek (| istidatiş çocuklar işi hiç de (o düşünülme” mektedir. Dünyanın dört bir te rafından yapılan tetkikler gösted miştir ki; fevkalâde çocuklar kü” çük ailelerden çıkmaktadır. Aile ne kadar küçlk olursa, onun içine deki münasebet ve ilgi teheyyü” ci o kadar mütekâsif olur. Mes sele işte bu teheyyiçlere faydalı aksüldmeller yaratacak düzenleri vermektir. | ği ( HABER Istanbulun en çok satılan hakiki akşam gazetesidir İlân. verenler Kazanır.