7 Temmuz 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

13-13 temmuz gecesi Bir milyon harp maktulünün mezarında Pir cemiye yıldırım | Umumi herpteki dost ve düşman milletlerine mensup 100,000 kişi sulh yemini: edecek 12-13 temmuz gecesi, harbin) fecayiimi : hatırlamak ve 1914 — 1918 muharebesindeki cinneti yad. etmek, şehitleri anmak üzere, Fran sada Verdune her milletin mümes- silleri gidecektir. Buraya iki muharip taraf millet. İerinden heyetler gelecektir. Böy- lelikle, 100.000 insan Verdun'de toplanacaktır. Malüm olduğu üzere, Verdun'de bir milyon ölü gömülüdür. Diriler, ölüler müvacehesinde şöyle yemin edeceklerdir: “Burada ve başka yerde yatanlar ölümün sükünü içine hayattakile- rin güküne erişmesi için girmişler- rin şüküna erişmesi için girmişler. yun oldüğumuz sulhu muhafaza edeceğimize ve bunu istediğimize dair yemin ediyoruz.,, Beş liraya bavul dolusu Satanlar zabı elmas tanın takibile yakayı ele verdiler Şişlide, evvelce ölmüş olan Baba"| yan paşaya ait binadan eşya tagmdığr” Bı gören Rıza, Hüsameddin ve Himmet isminde üç kişi hemen arabaların ara» $ına sokularak ve telâştan (istifade #derek bir bavulu alip (o kaçmıslardır. Mesele mal sahipleri tarafmdan anla” gilmen polise haber verfimiş ve tahiki- kat başlamıştı. Üç hırsizm çaldıkları bavul içinde | gümüş yemek takımları, elmas ve al-; tın yüzükler, kıymetli fincan zarfları, bilezikler ve murassa nişanlar ve bir çok mücevherat vardır. Fakat hırsızlar çaldıkları (o şeyleri bir an evvel elden çıkarmak istedikle” “Üniversitede Yabancı profesörler Hakkında rektör beyanatta bulundu 6 (A.A.) — Gazetelerimizin son Üniversiteye dair yap tıkları neşriyat üzerine Ankarada ker âlsine müracaat ettiğimiz Üniversite Rektörü C. Bilsel şu beyanatta bulun" muştur: Muhtelif vesilelerle söylediğim gibi Üniversitenin en esasi: hedeflerin- den biri de yarmın genç Türk Alimleri" ni yetiştirmektir. Bu ana hedef hiçbir zaman değişmiyecektir. Bunum için de şimdiye kadar doçentlik ve asistanlık Inra bir tek yabancı o getirilmemiştir. Ve getirmek fikri de yoktur. Doçentlerimiz, bugün yerli ve yaban et değerif profesörlerile tam bira" benk içinde profesörlerinin ilimlerin dön azami istifadeye çalışmakta olduk" ları gibi profesörleri de onlarm yetiş” melerine azami gayret göstermektedir ler, Bu ciheti Rektörlük önemle takip etmekledir. Şurasını ilâve edeyim ki, hükümetin büyük fedakârlıklarla Üni- versitemiz için seçtiği garplı profesör lerin değerli çalışmaları diğer o Türk koilegleri gibi her türlü takdire lâyık” tır. Üniversite gibi bir ilim ocağında yerli ve yabancı hoca farkı ölmaz Hopsi Üniversitenin hürmete ( değer birer ozvudur, “ Böebiyat fakültesinin o kendi heri minde yaptığı profesörler toplantısın- daki konuşmayı yanlış tevil eden bir zatın gazetelere verdiği havadis hepi” nizi müteessir etmistir. Bu yanlış ha" vadisin menşei tahkik olünmektadır. Yolsuz hareket eden hakkında gereken muamele yapılacaktır... Kumar oynayan mezarcı Eyüpte oturan mezarcı Sadıkla arkadaşı Hayreddin eski yeni cad- desinde kahveci Feyzullahın kah- vesinde kumar oynarlarken cürmü meşhut halinde yakalanmışlardır. rinden hepsini birden bavulile Şeref isminde bir adama beş liraya satmığ- lardır. Polis yaptığı tahkikat netler sinde hırsızları yakalamış ve bavulun satıldığı adamm adresini de almışsa da kendisini yakalayamamış ve niha" yet dün Usküdardaki evini aramıştır. Bu araştırma da bir netice verme yineş ev tarassut altına almmış, biraz sonra İsmail isminde bir adamın eve girdiği görülünce Hemen yakalanmış ve üzeri aranmca mücevherlerden bir İ esmı bulunmuş, İsmailin Şerefle akra ba oldukları da anlaşılmıştır. Zabıta mücevherlerin diğer kısmını da pek yakmda bulacağını ümit etmek tedir. p Modada Dün gece dört genç boğuluyorlardı Dün gece saat 23,30 da Modada heyecanlı bir vaka olmuş, ikisi kadm, ikisi erkek olmak üzere dört muşlardır. Kalamış caddesinde oturan Ha- tice ile kiz kardeşi Bano, Cahit ve Bebekli Lâtif adında iki gençle bir sandal tutmuşlar, ve Moda ile Fe- nerbahçe arasında gece vakti gez- meğe çıkmışlardır. Fakat volta vu- rurlarken dalgalar yüzünden kayı- ğın müvazenesi bozulmuş, ve dör- 'dü birden denize yuvarlanmışlar- dır. Bunun üzerime dört genç avaz- ları çıktığı kadar bağırarak imdat istemeğe başlamışlardır. İmdat sesleri sahilden duyulun- ca polisler derhal sandalla vaka yerine yetişmişler ve dördünü de muhakkak bir ölümden kurtararak sahile çıkarmışlardır. © Sekizinci ihtisas mahkemesi azası Lâğvedilen İstanbul sekizinci ihti sas mahkemesi relsi Atıf İzmir ceza hâkimliğine, Müddelumumi Reşat Ay- dın Müddelumumiliğine, o Müstantik Hakkı Şükrü Balıkesir milddelumumi muavinliğine, başkâtip Muammer de “Diyarbekir ihtisas mahkemesi başkâ” tipliğine tayin edilmişlerdir. Gemi anbarına düştüler Galata rıhtımına bağlı Gülce- mal vapurunda çalışan Rizeli Yu- suf dün gece anbar kapakları ka. parken müvazenesini kaybederek anbara düşmüş kolundan ve başım. dan hafifçe yaraladığından hasta haneye kaldırılmıştır. tetkik etmektir. | << ARAM ARA Diş HABER — Akşam Postast Üsküdarı su bastı | düştü | Dün ve evvelki gün yağan şiddetli yağmurlar yüzünden İstanbulun bez! semtlerini su basmışlır. İ Dünkü yağmur şiddetini bilhassa Usküdarda göstermiş ve koca kazada! akmayan bir tek ev kalmadığı gibi bir çok evleri ve bu arada Üsküdar adliye binasını sü basmıştır. AK katta bulur! nan evrak güçlükle £ kurtarılmıştır.! Tepelerden akan küçük seller Üskür dar çarşısını basmış ve yüksekliği diz kapağını geçmiştir. Bu yüzden çarsi” daki nakliyat dürmüş ve tramvâylar işliyememiştir. Yağmurdan sönra yor Tarı kapayan kumlar temizlenmiş ve arabalar bir saat #onra işliyebilmiştir. Yağmur esnasında Üsküdar Valdei atik camii minaresine yıldırım isabet etmiş, fakat minarede bulunan siperi| saika dolayısile bir zarar yapmamış; tır. Sadece cirar evlerin elektrik e” gorteları patlamıştır. Bulgaristanda yağmur Sofya 6 — Bulgaristanm birçok yer” lerine yağan şiddetli yağmurlar neti" cesinde bazı köyler büyük zararlara uğramışlardır. Bu meyanda Harmanlı! kazasının Şişmanlar köyündeki evlerin | damları uçmuş köydeki ağaçlar kökün den yıkılmıştır. Omortag (kazasının Kitino köylinde de toz, toprak ağaçlar biribirine karışmış ve köy halkı bi- yük bir paniğe düşmüştür. Meriç nehiri gittikçe kabarmaktadır. | Kavalada | iğ müzakerelere girişmekten alıka (Baş tarafı 1 incide) rılmasindan sonra muhtemel istinkâfı, | | den ayırmamaktadır.,, Akdeniz devletleri arasındaki anlaş manın muhaf ndan ileri gelecek“ Italya ve boğazlar konferansı (Baş tarafı 1 incide | İtalya kendisine zecri tedbir ler tatbik edildiği için, “mukabi! zecri tedbir,, olmak üzere hiç bir beynelmilel müzakereye işt rak etmemeğe karar vermişti.. Zamanı geldi; zecri tedbirle kaldırıldı. o Zecri tedbirlerin kalkmasile, İtalyayı beynelmilel yan engel de zail olduğu için, bu devletim artık diğer devletler'e teşriki mesai etmesi tabii görü lüyordu. Halbuki İtalya, Akdenizde bu senenih başlangıcında yapıl. mış diğer anlaşmaların da bo. zulmasını istiyor... Şimdi şurada bir mesele var: Zecri tedbirler, Milletler e» miyeti misakma göre İtalyanın Habeş harbindeki vaziyeti tayin edildikten, yani “suçu,, tesbit o. lunduktan sonra konulmuştu. Binaenalyeh, mevcut bir suçun beynelmilel kanunlara göre ce. Grevciler | Iki Jandarma ile bir | işçiyi öldürdüler | Atina 6 (A.A.) — Atina ajansı Kas Hükümet yaptığı vade uygun olarak amele lehinde tedbirler tatbiki mose“ Tesini patron ve amele milmessillerile' Filistinde Arap çeteleri İngiliz askerlerine hücum ettiler Kudüs, 7 — Arap çeteleri yol da gitmekte olan ve içinde 8 inci hüsar alayma mensup askerler bu lunan bir kamyonu durdurmuşlar we üçü çok ağır olmak üzere sekiz kişiyi yaralamışlardır. Yahudilerin toplandıkları yerle- | re bomba koyan beş kişi cürüm| üzerinde yakalanmışlardır. | İngiliz Maliye Nazırı | | 45 milyon Ingiliz liralık Tahsisatı silâhlan- mağa kâfi görmiyor Londradan bildiriliyor: Avam Kamarasında maliye na- zırı Çemberlayn, askeri teslihat için milli müdafaa bütçesine konu- lan 45 milyon İngiliz liralık mun: zam tahsisatın İngiliz teslihatınm fevkalâde tacil edilmesinden dola- yı kifayet edemiyeceğini ve bu miktarı geçeceğini söylemiştir. Zeplin Almanyaya döndü Berlin, 7 (Radyo ile) — Jeplin ba- Tonu dün âkşam Almanyaya dönmüş” tür. Fransız hükümeti balonun Fran $ız toprakları üzerinden uçmasına mü-| saade ettiği için, Jeplin (birkaç saat erken Almanyaya dönebilmiştir. i) bilhassa bu noktayı göz önünde 'İ tutarak Akdeniz anlaşmalarının 4 i) dan doğmuş bir zaruret olduğu | dir? zasmı teşkil ediyordu. İtalya da, Milletler cemiyeti misakın nu ileri sürmektedir. Bu suretle Italya, kendisini alâkadar eder. gördüğü. veson zamanlarda alımmış her tür Tü tertibatm ne şekil ve ruhta olursa olsun bir tefsirle kaldırı!. masmı istiyor. İtalyanm yakında iştirak et mesi beklenen diğer bir beynel. milel toplantı daha var: Reni iş yırtmış olan Almanya hakkında yapılacak Lokarno toplantısı... Son Akdeniz anlaşmalarının başlıca rükünleri İrgiltere ve Fransa, o toplantıda da buluna. cağıma göre acaba İtalya, Lokar. no toplantısına iştirak etmekte.. çekimecek mi? Akdeniz anlaşmaları, o bey nelmilel müzakereye de iştirak ten İtalyayı menedecek midir Ve bu, böyle sürüp gidecek mi- İngiltere hariciye hazırı Ak: denizde geçen kânunusani de akdedilmiş anlaşmaları bugün: kü kararsız vaziyet devam ettiği müddetçe muhafaza niyetinde olduğu söylemişti... Vaziyetin kararsızlığı veya istikrar pey: daetmekte oluşu muhakkak k bu nazariye ihtilâflarınn halir de büyük bir tmil olacaktır. ingiltere ila Mısır arasında Muahede Iki gün içinde parafe edilecek Londra, 6 — İngiltere ile Misır arasındaki müzakereler tamamlan mak üzeredir. Şimdiye kadar gö rüşülen bütün meselelerde tam bir anlaşma olmuştur. Bu anda müzakere edilmekte İ elan Msn müdafaasma ait me selelerin iki güne kadar biterek muabedenin parafe edileceği ümit | edilmektedir. gal suretile Versay muahedesini 9! 7 TEMMUZ — 1936 . Boğazlar meselesi tir. Çünkü Roma bu anlaşmayı pakt 16 met maddesinden doğan tedbiri Müzakere * — Konferansta İngiliz prozesi müzsj reye konulmuş ve neticede boğazlard ticaret gemilerinin geçmelerine Od altı madde kısmen kabul — edilmişt Müzakere esnasında Sovyetler Birli deleğe heyeti bu hususta Türk prG sinin müzakereye konulmasını tert etmiş, fakat neticede yeni (o proje nüzakeresini kabul etmişlerdir. Toplantıda İngiliz projesi Türk pi iesile karşılaştırılarak müzakere ed miştir, Birinci ve ikinci maddeler o hiçi mülâhaza yapılmaksızın kabul edil Üçüncü madde muvakkaten kab edildi. Dördüncü madde, sağlık kontroluni hem girişte, hem çıkışta yapılacağı ve fakat resminin yalnız bir defa 4 nacağmı tasrih maksadile yapılan bi tadilâtla kabul edildi. Beşinci madde, Türkiyenin Milleti cemiyeti azası sifetile olan vecibele hakkındaki 23 üncü maddenin kat'i $ kilde tahriri kaydı ihtirazisile kat edildi. Altıncı madde, bir noktai nazar t6 tisine vesile oldu. Bulgaristan ve R manya delege heyetleri, Lozan muk velesinin buna tekabül eden maddesi deki formüle benzer bir formül kab lü suretile bazı düşmana yardım gek! lerinin tasrihi faydalı olacağını bildi diler. M. Politis “düşmana yardım,, tat rinin, beynelmilel hukuk (kaidele le muayyen olan bitaraflık vazifelei ne muhalif olarak dlişmana (yapili hizmetlere gamil olmak İâzımeğldiğ | ni ve'Türkiye delege heyeti, kendi nd tal nazarına tamamen uygun olan £ | tefsirin her türlü tasrihi zait kıldığı! bildirmiş ve konferans altıncı madd kabul etmiştir. © Ticaret gemilerinden alinan .aeim Hükümetimiz, tüccar o gemilerini seyrüseferini kolaylaştırmak ve şaf ettirmek maksadile Boği geçen ticaret vapurlarından alınmak$) " olan resimlerde yüzde 60 o nisbetinö tenxilâta muvafaket etmiştir. Londrada Habeşlere yardım .Maksadile iane açıle | Londra, 7 (Radyo Oils) — Hab imparatoru Cenevreden Londrayu dö müştür. Bu münasebetle Londrad Habeş elçisi Doktor Martin hkül | edilmiş bir millet, namma İngiliz m letine hitaben bir beyanname neşreö rek, Habeşistanm İtalyanlar dan İşgal edilmiş olan kısmının mü faast için hiç olmazsa iki milyon V giliz lirası ikrazda bulunulmasını # Habeg elçisinin bu teşebbüsü büyü | bir alâka uyandırmıştır. Başta ame fırkasının naşiri efkârı olan Deyli H rald olmak Üzere bütün gazeteler F beşistan için iane sütunları açmu; dır. Halk büyük © mebliğlarla fans iştirak etmektedirler. Toplanan paralarla tayyareler tn almacağı ve sonbaharda İtaly& lafa karşı yeniden harbe b cs haber verilmektedir. ita'ya Mâkayt! Römü, 7 (Radyo ile) — Zeeri birlerin kaldırılmasına dair Cem Akvam tarafından verilen karar yada büyük bir lâkaydile karşıl tir. Zecri tedbirler ayın on kalkiyor Cenevre, 6 — Fransız — Ingiliz 19) terek teklifi üzerine zecri tedb kaldırılması tarihi 15 temmuz o tesbit edilmiştir. Diğer taraftan İ“ | nik mekanzimasını tetkik etmek | | Te de bir komite teşkil edilmiştir. ” komite vaziyeti tetkik edecek, * | Pal için faydalı hükümler çıkarsf tır.