15 Temmuz 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

15 Temmuz 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Bir Fransız mebusu- nun hakkımızdaki düşünceleri “Eransa, sizin ortaya koyduğu- nuz örnekten kendisine haylı faydalı olabilecek misaller alabilir. ,, Basın genel direktörlüğünün neşriyatı karşılanmaktadır pek iyi Basın Genel Direktörlüğünün kuru. Tuşile memleketi tanıtma yolunda ya- pılmaya başlanan neşriyatın ne kadar yerinde ve ne kadar muvaffak olduğu. nu gösteren delillere kavuşuyoruz. Propaganda neşriyatumız Montröde büyük bir muvaffakiyet kazanmıştır. Fransız gazeteleri taktirkâr yazılar yazmış, bütün İsviçrede aym taktirle karşılanmıştır. Genel Direktörlük bu neşriyatı dün- yanın politika ve kültürle meşgul olan belli başk s#imalarına yollamış, kendi. lerinden mütalealar istemişti. Bu ara- yalist mebuslarından ve gazeteciler ce. miyeti idare heyeti asasından Marc Moussler'dir. Dikkate değer Hiirler söylüyen bu parçaların lercümesini karilerimize ve. riyorua: “Bana gönderdiğiniz bütün vesika. ları tomamen tetkik etmeğe henüz va. kit bulamadığım halde bu vesikaların ne kadar alâka verici olğuklarmı gör. düm; aynı zamanda da — Fransız. arın ekserisi gibi — mömleketiniz hakkımda çok gayri kâfi malimetım olduğunu, daha doğrusu hemen hemen hiç bir şey bilmediğimi farkettim, Genç Cumhuriyetinizin terakkileri, bana hayret verdiği kadar vecd de du. yurmuştur. Hattâ diyebilirim ki, bu- günkü Türkiyenin seri tekimili, Ken. di Cumhuriyetimiz için de ibret dersle. rile doludur. “Ankara, nın son iki sa. yısı, Türk halkının menfaati bakımın. dan, birbirini takip eden siyasal, sos. yal ve finansa! değişikliklerin yakm . dan takibini mümkün kılmaktadır, Çok alâka uyandırıcı makale ve re. simler ihtiva eden ve İyi tanzim edi. Jen bu gazete, Fransız gazetelerinin ekserisile boy ölçüşebilir. Gerek Cumur Başkanmız Kamil Atatürk'ün faaliyet ve eseri, gerekse Başbakanmız İsmet İnönü'nün beya. natı, sizin ileri gelen devlet adamla. rınızda mühim teşebbilsler © vasrtasile memleketinizin madâi ve manevi vefa. hını daima kollamak kaygısmı sezdir. mektedir, Ticaret, ziraat've endüstri saha. larındaki faaliyetiniz ve bu alanlarda kullandığınız usuller, büyük ulusunu. 2a lâyıktır ve bu, böyle olduğu gibi, bazı prosedeleriniz de, bana, &izin komşunuz bulunan ve çok takdir etti. ğim büyük bir Cumhuriyetinkilerini hatırlatıyor. Yeni Türkiyenin ekonomik siyasa. sı, endüstriyel inkişafı, beş yıllık plânı, bütün.demirvolu gebekesinin bu kadar geri bir surette inşa edilme. a), örf ve ddatta husule gelmiş olan! derin değişiklikler, işte bütün bun.) Jar, hem Gearpliler için birer hayret mevzuu, hem de büyük uluslar ara. sında yer almakta olan Cumhuriyeti. nizin hayatiyetini isbat eden faaliyet. lerdir. Burada şu noktayı kaydetmek 1s. terim ki, ben bitüm büyük ve modern cumhuriyetler arasında esaslı ve sü. rekli yaklaşmaların husule gelmesini dilerim. Şurasını da bilhassa tebarüz ettirmek isterim ki, ben, Türkiyeyi aslâ geri bir memleket telâkki etmiyor. dum, Bununla beraber bu derece seri bir surette tekfimill göstereceğine de inanmıyordum. Türkiyenin killtür sahasında da yap. tığı cehitlerin gözel verimlerini gör. mekle büyük bir sevinç duydum. “Barış gibi ve barışla beraber, ter. biye ve tahsil, nimetlerin en büyüğü. dür ve milletlerin ilim ve irJan hür. riyetin bir alâmetidir.,, İste bu, bütün milletler hakknda varid olduğu gibi, 1759 da olduğu ka. dar şimdi de doğrudur. Milletlerin tahsil ve terbiyesi, bü. tün dünyanın tam bir inkişafı bakı. mından, en faydalı ve en geçilmez o- lan bir şeydir. Bu itibarla da, cumhu. riyetlerin başlıca rolü, bütün memle. ketlerin halkları tarafmdan sabırsız. İıkla beklenen refah ve saadet devrini hazırlamaktır. İşte bu kadar mühim ve esaslı olan bir sahada, yani maarif sahasında, el. de etmiş olduğunuz terakkiler ve, rıca da kültürel müesseseleriniz, Garp memleketlerinin en ileri gelenlerile mu, kayese götürebilir. Türk Cümhuriyeti tarafmdan ihdas) edilen lâik, ücretsiz, mecburi ve muh. telit tedrisata gelince, Fransa, bu #i- zin ortaya koyduğunuz örnekten, de. mokratik usuller bakımmdan, kendisi. ne haylı faydalı olabilecek misaller a. labilir, Bilhassa zevkle okuduğum giirler ve yazılar, Ahmed Haşim, Ziya Gök. alp, Nazım Hikmet, Behçet Kemal, Yaşar Nabi, Rüşen Eşref, Falih Rıfkı Atay, Sadri Ertem, Refik Halit ve Ömer Seyfettininkiler olmuştur. Ayetnlish Sumer ile Hikmet Onat'ın bir kaç peyzaj ve portreleri ise, Garp ressamlarınm en iyi ve en modern an- anel»rinden mülhem olan sanatkârları. nız kudretini bana isbat etti. (1) Ziraat sahasına gelince, meselâ Or. man çiftliğinde tatbik etmekte olduğu. nuz metotler kadar tam ve modem metotlara rastgelmek İçin bugün Sov- yet Rusyaya gitmek lâzımdır. Demek oluyor ki, istihsaliniz artık seri bir surette artacaktır, Hele spor hayatı, çocuk terbiyesi ve kadının açılışı gibi İnaliyetler, bu. günkü Türkiyeyi büyük ve güzel bir memleket kılmakta olup bu memleketi görün gezmek hevesini vermektedir. | (4) Ben bu mevzuu bilhassa iyi bi. Hrim; kendim de Tessamm ve hem “Antomne,, hem de “İndependants,, lar galörilerinde resim teşhir ederim, Killtür evinin plâstik sanatlar kolu. nun sekreteri olmak sıfatile aynı 2a- Bir rivayet daha Ziraat Vekâ'eline Hasan Rıze Soyakın gelirileceği söyleniyor Dünkü sayımızda, Ziraat vekili Muh İşin çekileceği ve Ziraat vekiâletile İkti- sat vekâletinin de birleşerek bir vekâlet! halinde idare edileceği hakkında bazı) rivayetler dolaştığını yazmıştık. Bugünkü “Kurun,, arkadaşımız, bu rivayetlerden bahsederken ortaya yeni bir rivayet çıktığını o yazmaktadır. Bu sözlere göre Ziraat Vekili (o kabineden çekilecek olursa yerine Cumur başkanı ğı genel sekreteri Hasan (O Rıza Soyak! mebus seçilerek Ziraat Vekâletine geti” rilecektir. Kırk hamal Şark şimendiferlerinde Hesap isteriz! diye nümayiş yaptılar Sirkecide Şark Demiryolları hamal. larından posta başı İsmall, Halil ve İbrahim hamal arkadaşlarını başları. na toplıyarak kısa bir müddet görüş. müşler, sonra, kafile halinde şirketin yazıhanesi önüne gelince “kontrol is. teriz! Hesab isteriz!,, diye bağırmıya başlamışlardır. Hamaların bu gekilde nümayiş yap. maları üzerine zabıta memurları ye- tişmiş, kırk kadar hamalı emniyet müdürlüğüne götürmüştür. Bu ba. malar hakkında kanuni takibat yapıl. maktadır. Haliçte boğulan kardeşlerin cesetleri çıktı Beş gün evvel Kâğıthaneye bir san- dal gezintisi yapan Eyüplü Şerif ça. vuş ile kardeşi Mehmet ve diğer iki arkadaşlarınm bindiği sandal taba fabrikası önünde devrilmiş, iki kar. deş boğulmuş, diğer iki kişi kurtarı). mıgtı, Şerif çavuşla kardeşi Mehmedin ce. sedleri dün akşam Kâğrthane köprüsü. nün altında bulunmuş, morga kaldırıl. mıştır. “Kınalı Ada,, Kadıköye çarptı! Dün akşam saat sekizde Büyüka. dadan kalkan Rifat kaptanın idaresin. deki Kınalımda vapuru Kadıköy iske. lesine yanaşırken yanlış bir manevra yüzünden bavupun baş taraf; iskele. nin sağ tarafındaki rılıtıma çarpmış. tır. Çarpma şiddetli olduğundan rıh. tımm beş metre kadar bir yeri hasa. ra uğramıştır. Bir hafta evvel tamirden çıkmış olan vapurun da baş tarafı kısmen 6- zilmiştir. Bir fen heyeti tarafından tetkikat yapılmaktadır. Ekmek on para ucuzladı Belediye nark komisyonu önümüz. deki on beş giln için birinci nevi ek. mek fiatmı 11, ikinçi nevi on kuruş 30 para ve francalayı 16,20 kuruş ola- rak tesbit etmiştir, Işkodra müdafii Hasan Rıza paşa için manda sergiler de tertip etmekle meş. dir abide yapıldı gül olurum, o Seksiyonumuzun geniş bir faaliyet sakası vardır ve çok ta. nnmış modern ressam ve heykeltraş. lardan mürekkeptir. agg zy yg yy Berlin Olimpiyatlarında NATTA'nın Fedakârlığı Fazla mlracaat üzerine Berline kadar gönderdiği bir memur ile Berlinden on otel odası ve muhtelif spor biletleri daha tedarik etti, Hemen yerlerinizi ayırıp biletlerinizi alınız, NATTA seyahat acentası Galatasaray — İstanbul Telefon 44914 Arnayutluktan gelen bir haber, Bal- kan harbinde İşkodra müdafii olan Ha” san Rıza paşa için Arnavutlar tarafım) dan bir âbide yapıldığını bildiriyor. Hasan Rıza paşanın eski kabrindeki kemikleri büyük merasimle yeni yapı" lan lâhde nakledilmiştir. Merasime bü” tün İskodra halkı, hükümet adamları, askerler ve mektepliler iştirak etmiştir. O gün kasabadaki bütün dükkânlar ka” panmıştır. İşkodra halkmın Hasan Rr” za Paşaya gösterdiği bu büyfik alâkanın sebebi, paşanın burada vali olduğu 28") manlar halka göstermiş olduğu kolaylık ve yardımlardır, | Yeni Fransız kabinesi tarafından feshedilen faşist teşkilâtı geçen te kanlı nümayişler yapmışlardır. Yukandaki resim, polis komiser Hel ve bir çok nümayişçilerin yaralanması ile neticelenen nümayişl sahneyi tesbit etmektedir. Müreftede i petrol Istihsali olacağı ümit- leri kuvvetleniyor | giz askerleri arasnda çarp Müreftede mayısın sekizindenberi | muş, bir İngiliz nefeti hafif ; görülen kuvvetli petrol tezahtiratı ma.| ve 7 Arap ölmüştür. den tetkik ve arama enstitüsünün “ulÇekoslovaky& meka rinde ten nir Silah fabriki mmtaka üzerinde teksif etmiştir, A- (Emniyette gör raştırmayı idare eden petrol mühen. disi Cevad Eyübün maden tetkik ve a. diği için Roma: nakledilece çarpışmal Kudüs 14 (A.A.) — Röyt yor: Dejeirin yakmında Ar rama enstitüsüne gönderdiği rapora göre şimdi burada 90 beygir kuvvetin. de bir Vonkesha makinesile işliyen Star 8#ondaj makinesi çalışmaktadır. Müreftenin Hoşköy civarmda 1935 senesinde bırakılan sondaja bu Sene. nin 24 nisanmda, fskat Mürefteye da. ha yakım bir mıntakada başlanmıştı.. Sondaj 82 — $4 metreler arasında petrole ve 115 —116 metreler arasında da hava gazına tesadüf etmiştir. . 125.9 metreye. vârılınca| âletleri kaldırmak kuvvetini gösteren, ve içerdeki çamuru kule tepesine ka- dar atan bir hava gazı tabakasına te. sâdüf edilmiştir. Bu gazın miktarı 85,000 metre mikâbr tehmin olunmuş, Ancak Süveyş tur. 150 metrede hafif bir tuzlu suya çi takasını işgal e Müreftedeki araştırmalar daha de,| | Kahire 14 (A.A) — rinde iktisadi petrol bulmak ümidini İngiliz murahbhaslarile M kuvvetlendirmiştir. rahhasları arasında bir it Sİ olduğu beyan edilmekted Ağır demir lâf 1930 tarihli itilâf proj . nıdır. İngiliz işgali, Süve sanayı mıntakasına münhasır ol Fabrika inşaatı için civardan amele temini müşkül görülüyör Karabükte kurulacak büyük sanayi merkezinin hazırlıkları süratle ilerle. mektedir. Burada inşa edilecek demir ve çelik fabrikasının inşaatını teahhüt eden İngiliz grubundan yirmi kişilik bir heyet Safranboluya giderek tetki kat yapmıştır. Heyet civardaki kasaba ve köyleri gezerek arazi tesviyesi ve inşaatta ça- lişacek binlerce amelenin ne suretle tedarik edilebileceğini tetkik etmişler. dir. Safranbolu ve civarı halkı daha zi yade Zonguldak, Ereğli ve Filyas kö. mür ocaklarında ame): olarak çalış. tıklarından yeni sanayi merkezindeki hazırlıklar için icap eden amelenin bu mmtakadan tedariki: müşkül görül müştür, z Karabikte fabrikalardan başka ya- pılacak bilyük sanayi şehrinin inşasın dan evvel şimdilik oraya gidecek mü. hendis ve memurlerın barınması için bir memurlar dairesi yapılması müna. sip görülmüş, ve bu iş Safranbolulu! bir müteahhit gruha ihale edilmiştir. Karabtik istasyonu Safranbolu ka. sabasının da istasyonudur. Karabük köyü Safranboluya 15 kilometre me. safededir. Filyos lUmanından Kara. bük şimendiferle tiç saattir Karabük) rabüke 15 dakika mesaf. köyünün bulunduğu arazi münhnat bu-| köyü civarında kurulması lunduğu için yeni sanayi şehrinin Ka.| rülmüştür. Mısıra anla Ingilter Sıcaklard Amerikad 1580 kişi Nevyork 14 (A.A.) —1 beri hüküm süren sıcak d zünden ölen veya kaybol ların adedi 1580 dir. Re çiftlik hasılatının zararı yon doları çok geçmek! otopsi yapmışlardır. Akıl ları hastahanesinde 63 müşür, Sofya civar büyük b yangın Sofya 15 (Radyo ile) Haskovoda çıkan bir ya cesinde 130 ev yanmış açıkta kalmıştır. Birçok alevler arasında kalmış! sanca zayiat yoktur. Ma 300 bin liradan fazladır.